Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita väsyjä allergialasten äitejä tai isiä? ov

Vierailija
16.11.2009 |

Meillä toiseksi vanhin lapsi on suht vaativa erityislapsi (austismi) ja sitten on kuopus, joka on pahasti allerginen (välissä on kaksoset, jotka ovat onneksi pysyneet muuten terveinä, paitsi toisella on siitepölyallergia, samoin kuin esikoisella).

Kuopus on nyt 2v5kk ja 1 vuotiaana hänen ruokavalionsa koostui 6 ruoka-aineesta; poro, hirvi, bataatti, riisi, mustikka ja meloni, siitä sitten pikku hiljaa sallitut ruoka-aineet lisääntyivät, tällä hetkellä lapselle sopii hedelmistä ja marjoista banaani, mustikka, vadelma, mango, meloni, viinirypäleet, lakka. Vihanneksista ja juureksista sopii kurkku, punajuuri, peruna, kukkakaali, kurpitsa, kesäkurpitsa, bataatti ja salaatti. Viljoista sopii pelkästään riisi. Noiden lisäksi pari muuta ruoka-ainetta (muutama mauste ja yrtti). Lihoista onneksi sopii kaikki muut paitsi naudan liha.

Tuntuu, ettei lapsi ole vielä tähän mennessä nukunut kertaakaan täysiä yöunia, nyt uhmaikäisenä syöminen on yhtä tahtojen taistoa (vaikkei siitä kyllä tehdä mitään isoa numeroa, jos ruoka ei maistu, niin seuraavalla kerralla sitten). Lapsella on myös atooppinen iho.

Itse olen viimeisilläni raskaana, tämä on täysin ylläri raskaus, ehkäisy petti (mulla oli kierukka), mutta päätimme miehen kanssa pitää vauvan.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaan kaks lasta, molemmat varsinkin pienenä rajusti allergisia, toinen lisäksi kehitysvammainen.

Kuopus (se kehitysvammainen) söi muutaman tunnin välein noin 5 vuotiaaks (oli aliravitsemuksen puolella, kun ei suostunut syömään tarpeeksi, joten yösyöttöjä ei saanut lopettaa). Ja muistan että olin tosi väsynyt.

Kun esikoisen astma puhkesi, hän oli silloin noin 2,5 vuotias ja nuoremman kehitysvammaisuus (tai siinä vaiheessa vasta neurologiset yms. ongelmat oli vasta juuri huomattu), ni olin niin väsynyt, että sanoin vaan lääkärille, ai että astma, ok, miten hoidetaan.

Ruokien kanssa oli yhtä pelleilyä, mikään ei sopinut ja tuntui, että otettiin vaan takapakkia ja sitten oli noita prk:leen aliravitsemus diagnooseja ja kasvuongelmia (pituuskasvu mätti aika rumasti, edelleen on dg "poikkeava pituuskasvu" vaikka paino onkin nyt ok).

Se oli tosi kamalaa aikaa henkisesti. Tuntui ettei menty mihinkään, paitsi korkeintaan taakse päin.

Mutta niin uskomattomalta kuin se tuntuukin, niin nyt menee ihan ok. Molemmilta on poissa vain joitain ruoka-aineita ja astmat hoituu lääkityksellä aika hyvin.

Toivon, että teilläkin helpottaa jossain vaiheessa vaikka ymmärrän (ja muistan) ettei tie sinne ollut kovin mukava tai edes lyhyt.

Mutta tsemppiä!

Ja koeta hyväksyä oma väsymyksesi! Sulla on monta lasta ja monta ongelmaa. Itseäni pahimpina aikoina lohdutti tieto, että ihan terveiden lasten äiditkin joskus väsyy. Ja tieto siitä, ettei ole huono vaikkei aina jaksaisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi