*** Heinähatut *** vko 2
Kommentit (33)
Ja niitä käytetään sen takia, kun vatsan kasvaessa omat paidat nousevat vähän ikävästi ylös(tulee napapaita :) ), niin eiku masutuubi päälle ja whalaa, voi taas käyttää omia paitoja. Siks juuri musta on hyvä väri kun passaa kaikkien värien kanssa yhteen.. Itse ostin jostain nettikaupasta mustan ja hm:stä ruskean(joka oli aika kapea ja pieni kun ajattelee sitä yhden koon tuubiksi)..
Vielä en ole käyttänyt, mutta kohta tarvii jo alkaa käyttää :)
Odottelen tässä lääkäriin pääsyä(ensimmäinen). Tapaan neuvolatädin ensin ja stten lääkärin.
-tanni- rv 15+5
Np-ultrssa oli kaikki ok. Vastasi viikkoja 12+1 vaikka silloin oli 11+4. Mutta laskettua aikaa ei siirretty, koska pitäisi olla yli 6 päivää eroa. Niskaturvotus oli normaali ja kaikki muutki näytti normaalilta. Ihanasti näkyi kaikki sormet ja varpaat yms. On se aina paljon todellisempaa, kun pääsee kurkaamaan,että siellä joku todella on.
Mulla on neuvolalääkäri helmikuun 10 pv.
Pitääpä käydä hm:llä katsomassa noita masutuubeja.
Ja kaikki näytti olevan hyvin :) Pikkuisen sydän löi hurjaa vauhtia (150krt/min) :D
Taas voi olla hyvillä mielin :):)
Viikosta yhdeksän viikkoon 16 on paino noussut 3,3kg.
-tanni-
Heippa pitkästä aikaa!
Ja oikein hyvää uutta vuotta kaikille!
Mulla meni joulun ajat ja uudet vuodet ihan tukkaputkella, ettei oo plajon nettiä päässyt ajattelemaan. Toisaalta se teki ihan hyvääkin....
Nyt ei oo mitään muistikuvaa siitä että millon oon kirjotelu viimeksi, niin mainittakoon lyhykäisesti, että np-ultrassa käytiin jo 18 joulukuuta ja kaikki oli oikein hyvin. Turvotus oli millin ja pääperämitta muistaakseni 5,3 senttiä. Ikäisekseen erittäin kookas. Tutkiva hoitaja olisi halunnut siirtää LA aikaa 5 päivällä taaksepäin, mutta kun mun kohdalla kuitenkin kun tiedetään tasantarkkaan hedelmöittymispäivät ja istutukset sun muut, niin eipä sitä sitten siirretty. Totesi vaan, että nämä IVF/PAS vaavelit ovat aina kookkaampia kuin muut...miksilie, sitä en tiedä. James huiteli menemään niin kovaa vauhtia, ettei saatu kunnollista kuvaa, mut pääasiahan olikin että kaikki näytti sille mille piti.
Sydänääniä olen tässä kotosalla kuunneellu enemmän ja vähemmän, ja kivasti on jyske muuttunut vahvemmaksi ensikuuntelujen heikkojen äänien jälkeen. Tässä on jopa hieman jännitetty kun on välillä kuulostavinaan kuin kahdet äänet löisi....välillä menee niin samaan tahtiin, mutta hetkessä muuttuu... jännittävää.
Äitini koetti vakuutella että ne on virtausääniä ne muut.... No niinhän ne varmasti onkin, mutta kyllähän se vähän pisti hämilleen, isukkiakin, kun kuunteli näitä eripuraisia ääniä :p
Kiva että muutkin ovat tunteneet liikkeitä, koska minä olen saanut osakseni pienenpientä muljahtelua myös. Ekan kerran tunsin liikkeet kovan äänen jälkeen, välillä tuntuu kun vähän masua tökin, niin James tökkii takasin. Uimisen jälkeen myös koko ilta oli rummuttelua. Sentähden olin liikkeiden suhteen kovin epäluuloinen kun eihän niiden vielä tässävaiheessa kuuluisi tuntua...mutta sitten jostain luin, että joillakin voi kyllä tuntua jo nyt, vaikkakin valtaväki tuntee liikkeet vasta viikkojen 18-20 aikaan. Olen siis erittäin onnellinen ns"etuoikeutetusta" asemastani.
Maha on jo tosi valtava....kiitos olemattomien vatsalihasteni. Mammahousuissa ollaan siis liikuttu oliko jo viikolta 8 asti vai mitä se oli...omat housut ei todellakaan mahdu päälle. Kiloja ei oo tullu lisää kun parisataa grammaa.
Töissäkertomisesta mainittakoon, että pomoni sai tietää noin 5 minuuttia mieheni jälkeen raskaudesta...sillä pomo on mulle myös anoppi.
Töissä en ole ollut raskautumisen jälkeen kun muutaman päivän. Johtuen vuotelusta saadusta sairaslomasta ja sitten vielä vähän hormooniryöpyistä johtuvasta sekopäisyystilasta tuli lomaa myös. Lomat loppu joulukuun loppuun, mutta pomoni välitti mieheni kautta viestin ettei mun tartte mennä töihin enää kun tekemään vaan yks juttu, jossa menee 10 minuuttia...jossain vaiheessa tätä kuuta. Niin tammikuun lopussahan jään ihan työttömäksi kun menee työpaikka meiltä kaikilta alta, mut onneksi palkka juoksee vielä maaliskuuhun.
Neuvola/lekurissa kävin keskiviikkona ja kaikki oli ok. Niistä sydänäänistä kyselin lääkäriltä, kun se niitä kuunteli, mut oli niin tökerö tohtori ettei se sanonu mitään mihinkään mitä kysyin. Jäi vähä kurja maku....
Seuraavat toimentipeet on vasta helmikuussa rakenne ultra 23 päivä ja maaliskuussa neuvola...kummallisen pitkät on väliajat, onko muillakin?
Mutta siinäpä taas aimoannos omaanapaa...
Terkkuisin: Jenniliini ja James 14+3
Kiva lukea teidän viestejä!
Tosiaan, puoli vuotta enää! se aika menee tosi nopeasti.
Täällä ootellaan että tuntuis ne vauvan liikkeet mutta ei ne vielä...
nyt on vasta 13+1. Mutta kiva masu on mullekki kasvanut! :-)
meillä kovasti ootetaan talon valmistumista. Vielä pari kuukautta ja pääsee muuttamaan. Onneksi saadaan paljo apua kun en mä ihan kauheen painavia viitsis itse kannella. Ihana muuttaa ihan uuteen omaan taloon. Tai pankki kai sen omistaa...
Ultrassaki käytiin tuossa viime viikolla ja kaikki ok. Verikokeen tulokset ei oo vielä tullut.
Yksi pieni ihmisenalku se siellä mahassa köllötteli.
Me ehkä käytetään esikoisen vaunuja kun ne on ihan ehyet kuitenki. Vaikka onhan ne jo vanhat kun ovat olleet jo kolmella lapsella. Mut ne vaunutkin maksaa kummiski aikas paljon.
Ihana kun saa sen äitiyspakkauksen niin siinä tulee uusia vaatteita ym joten ei tarvi pajoa heti itse ostaa. Ajattelin etten juuri mitään hanki ennen vauvan syntymää kun on esikoisenkin vaatteita ja sitten näkee kumpi tulee niin voi ostaa sopivaa väriä ja näkee mitä sitä sit tarvitsee.
Hyviä vointeja kaikki Heinähatut! :-)
En ole oikein jaksanut edes kirjoitella, kun on tässä stressattu 8 päivää odottaen veriseulan+np-ultran tuloksia, kun ne täällä meilläpäin otetaan, jos niin haluaa. Sattui aika *piip* kätilö kohdalle, josta mieskin jopa totesi, että olipa negatiivinen asenne kaikkeen. Ilmoitti mm., että kun turvotusta oli 2 mm (josta kyllä totesi, että on ehkä liioittelua, mutta on se lähempänä 2 milliä kuin yhtä milliä) ja ikääkin minulla on (huikeat 35 v.), niin varmaan tulee sitten kohta kutsu jatkotutkimuksiin. Aika ennustajaeukoksi ryhtyi, kun oletusarvokin oli, että veriseulan tulos on meidän kannaltamme myös ikävä...
No, eipä ollut. Tänään tuli tieto kirjeitse, että normaali tulos, ei aihetta jatkotutkimuksiin. Eli jatketaan odottamista, ikinähän ei tiedä, mitä tuleman
pitää, mutta näillä eväillä mennään nyt eli hyvilllä mielin. Minulla seuraava neuvola on joskus helmikuun alussa, että tässä nyt vain sitten porskutellaan. Pallero liikkuu jo, kuopukseltakin tunsin jo jotain rv 12-13 liikkeitä, esikoiselta rv 15-16, vaikka kaikki väittivät, etten muka voi tuntea. Nyt alan luottaa jo ihan itseeni näissä asioissa ;-)
Niin, rv:t tänään 12+2
Mukavaa odotusta kaikille!
Hei vaan kaikille heinähatuille!
Enpä ole ennen täällä chattaillyt...
Mulla rv 14+4 nyt keskiyön jälkeen.
Eka ultra tehtiin jo viikolla 7 , ja nyt viime viikolla oli np ultra, ja heti seuraavana päivänä neuvola. Tosi kiva neuvolantäti osunut meille. Harmi vaan etten koskaan siellä paikanpäällä muista niitä asioita joista olin aikaisemmin ajatellut että pitää kysyä... Pitäisi kai kirjoittaa muistilappu.
Seuraava ultra onkin sitten vasta helmikuun lopulla, ja sen jälkeen seuraava neuvola, eli on tosiaan aika pitkiä välejä. Joku niistä tässä viestiketjussa mainitsikin. Mutta ei se mua haittaa, ei mulla ole mitään hinkua ravata neuvolassa joka viikko. Muksu tuntuu voivan hyvin. Ensimmäistäni odottelen heinäkuussa syntyväksi =)
Ja olen jo kertonut kaikille sukulaisille ja työkavereille. Oltiin niin innoissamme ettei osattu pitää suutamme kiinni jo heti plussatestin jälkeen. =)
Enpä ole aikoihin kirjoitellut vaikka lueskellut kyllä olen.
Täällä on ultrat takana ja pikkuinen tuntui voivan hyvin ja olevan kovin vilkas =) Pikkuinen voi hyvin, mutta äiti sitten vähän huonommin. Olen joutunut jo vuosia syömään masennus lääkkeitä ja juuri syksyllä olikin pahempi masennus jakso. Joka tapauksessa lääkärin kanssa päätimme kokeilla jos pärjäisin ilman lääkitystä, mutta aika huonolta näyttää. Joka päivä on huonompi ja olo alkaa olemaan aika ajoin sietämätön ja tietysti koko muukin perhe kärsii. Töissä jaksan juuri ja juuri. Nyt sitten kovin pohdin lääkityksen aloittamista uudestaan niinkuin lääkäri neuvoi, mutta kun se on niin vaikeaa, äärimmäisen vaikeaa. Käyn kyllä uudestaan lääkärillä ennen kuin sen aloitan, mutta kun en vaan haluaisi, mutta en halua tätäkään oloa. Mitään en jaksa, mikään ei kiinnosta, voisin vain nukkua ja ahdistus on aika huimaa välillä. INHOTTAVA TILANNE =(
Töissä jo tietävät raskaudestani, samoin melkein kaikki sukulaiset ja ystävät. Vaikea on enää pitää salassa, kun lapsetkin tietävät ja kertovat siitä kaikille ;)
Esikoisen yhdistelmillä aioitaan selvitä vaikka mieli halajaakin uusia. Rattaat ovat vielä tosi hyväkuntoiset, aurinko vain on hieman haalistanut kankaita ja sitä kun on niin turhamainen niin haluaisi sitten uudet, onneksi mies on sitten järkevämpi tässä asiassa ;)
Jempula 13+2
Mukavaa kun muutkin ovat yhtä laiskoja kirjoittamaan, niin ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa =)
Kävin neuvolassa torstaina ja kaikki oli ihan ok. Sain yhdistetyn np-ultra/verseula-tuloksen, josta riskiluvuksi tuli 1/98000 eli kaikki ok! Hemppa ei ollut laskenut lisää, paineet ok ja painoa tullut nyt yhteensä jo 2,7 kiloa. Alkuraskauden lääkäriä ei tarvitse käydä, kun ultran teki joulukuussa lääkäri ja kertoi samalla kohdunsuun tilanteen. Ainokainen lääkäri on sitten joskus, kun minusta tuntuu, että haluan sen, viimeistään kk ennen la:aa. Toisissa neuvoloissa tuntuvat laskevan nuo ultrat neuvolakäynteihin mukaan ja siitä johtuu pitkät välit. Minun nykyisessä neuvolassa (on siis 4. lapsi :) ei lasketa ja seuraava neuvolakäynti on helmikuun alussa ja rakenneultra siitä viikon päästä.
Liikkeitä olen tuntenut jo reilun viikon, yllätyin kun tuntui pari viikkoa aikaisemmin, kuin edellisessä raskaudessa, mutta silloin olikin istukka etuseinässä. Mutta mukavaa kun saa jo itse seurattua jotain elonmerkkejä =)
Kärsivällisyyttä vielä yökkäileville, itse poden enää lievää etomista iltaisin, autuaallista!
Miksu 15+2
Törkeetä kun kaikilla tuntuu jo raskaus olevan näkyvää sorttia. Musta ei varmaan kukaan huomaisi että odotan, ellen sitä itse kertoisi.
Paino on nyt noussut reilun kilon, mutta tuntuu että sekin johtuu siitä etten ole tehnyt muuta kun maannut sohvalla viimeiset pari viikkoa kun on ollut ulkona niin kylmää ettei ole huvittanut lenkkeillä.
Nooooh, ehkä meikäläiselläkin alkaa kohta vatsa kasvamaan. =)
Ei minullakaan tämä raskaus vielä juurikaan näy. Paitsi iltaisin turvottaa aina niin kauheasti, että mahakin on iso kun mikä. Aamulla taas ihan normaali.
Puoli kiloa on tullut lisää painoa viime neuvolasta.
Tosi moni on jo tuntenut vauvan liikkeet, itse en kyllä ole vielä huomannut. Mulla on kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu, mahtaako vaikuttaa asiaan?
No esikoisestakin tunsit liikkeet vasta joskus lähempänä rv 20.
Eipä mitään kummempia kuulu tällä kertaa, olo on oikeastaan tosi normaali, ei oikein tunnu, että raskaana onkaan. Mitä nyt välillä tekee mieli kaikkea raikasta syötävää ja iskias kivut vaivaavat.
Huomenna neuvolaan!
Vivi rv 14
On todella kiva lukea muidenkin odotuksista ja tuntemuksista. Itsellä kaikki ok, mutta väsyttää armottomasti, koska esikko nukkunut nyt viikon verran rikkonaisia yöunia, ja nyt alkanut tämä iki-ihana närästys, ei muuta kuin rennietä aamuin illoin, ja kaikista kamalinta on, kun ei tee mieli syödä, siis pakottaa saa itsensä syömään. Olenkin koittanut syödä sitä mikä maistuu, eli tehnyt sosekeittoja, riisipiirakoita ja mehuja, sekä vichyä pullo tolkulla.
Saakos kysyä, että onko teillä muilla nuppi kireellä vai olenko ainut kuka on oikea kärttyisä akka. Miehen kanssa tulee riitaa ihan pienistäkin asioista, tai ihan ilman minkään valtakunnan asiaakin. Alkaa jo itseäkin sapettamaan tämä oma kiukuttelu.
nimba: Teille sattui inha kätilö, joten toivotaan, että jatkoissa olisi parempia ja mukavampia. Et todellakaan ole vanha, itse, kun olen jo 39v :-)) Ja olo on kuin nuorella tytöllä. Ja tuosta niska-poimun tuloksesta, lukema 2 ei todellakaan ole korkea vaan sallitun sisäpuolella, joten inhottavaa, kun suotta pelotellaan, ja kuten sanoit, mikään ei ole koskaan 100% paljon voi olla kaikkea sellaistakin mitä ultrat eivä kerro ja synnytyksessäkin on omat riskinsä. Esikoisesta oli np-ultrassa turvotus 3.2 ja jouduimme siltä istumalta istukkabiopsiaan, olimme niin tietämättömiä ja peloissamme, että emme edes osanneet miettiä istukkabiopsiaa. No terve tyttö meille syntyi, ja raskaus muutenkin meni hyvin, mitä nyt kiloja tuli yli sallitun. Hyvä kuitenkin, että seulan ja ultran yhteistulos oli ok.
Jempula: Tilanteesi on aivan varmasti kurja !!! Itselläni ei ole kokemusta masennuksen hoidosta raskauden aikana, mutta allergiaani ja astmaani olen joutunut lääkitsemään ihan alusta alk. Olen toki koittanut käyttää lääkkeitä vain silloin, kun tilanne on jo aika rasittava. Mutta, itselleni on naistenklinikan lääkäri sanonut, että äidin hyvinvointi on raskaudenaikana todella tärkeää. Kaikkia lääkkeitähän pitäisi välttää, mutta, sitä kun ei aina voi tehdä, on paljon kaikenlaisia sairauksia, joihin lääkehoito on PAKKO. Eikös noita masennuslääkkeitäkin ole aika paljon tutkittu tänä päivänä, ja joukossa vissiin sellaisia lääkkeitä, millä ei ole todettu pahoja haittavaikutuksia. Koita jaksaa, ja kyllä itse ainakin tsemppaan sinua aloittamaan lääkityksen, että jaksat !!!! Jaksuja sinne !
Nyt pakko lähteä nukkumaan univelkoja pois. t. emmi rv-15+6 esikko 1v9kk
Se tulee mahan päälle paidan jatkoksi ja housujen päälle. Niitä saa äitiysliikkeistä mm. h&m on halpoja. Ite tilasin just kaks mamabellasta toisessa lukee 9 month all inclusive. Niit saa kaikenlaisia ja kaikissa väreissä. Käyttökokemusta mulla ei oo koska tä on mun eka vaaveli..
Is 13+1