***HUHTIKUUN Helmet viikko 2***
Uusi viikkopino..
Ja jos yrittäisi mennä nukkumaan tästä..
Verticia
Kommentit (26)
Heipparallaa! Ehdin tähän väliin täyttää myös tätä gallupia.
Mulla ois pari tiedustelukyssää:
1. Kuinka te olette harrastaneet urheilua?
RVko 21 ostin kuntosalille vuosikortin, eli olen käynyt sen jälkeen siellä pari kolme neljä kertaa viikossa tekemässä ohjaajan suunnitteleman ohjelman ja joskus vähän omaa sovellusta. Jumppiinkin on tarkoitus osallistua, mutta niihin on aina mentävä kello kaulassa. Salille pääsee milloin vaan.
Alkuraskauden paha olo väsytti, mutta liikunta oikeastaan oli ainut mikä siihen auttoi. En kuitenkaa ollut niin ahkera kuin olisin halunnut. Aivan alussa kävin vielä body pumpissa ja juoksulenkeillä, sitten bout alkukolmanneksen jälkeen j vähän sen aikanakin siirryin sauvakävelyyn ja koti-pilatekseen+pallojumppaan. Huomasin esikoisen aikana, että pilateksen ansiosta mahan reppu kutistui ennätysajassa synnytyksen jälkeen. Ohjelman sain raskausajan pilates-kirjasta, jossa vatsalihaksia treenataan jossain määrin koko raskausajan, mutta lopuksi vain vinoja. Työmatkat kuljettava kävellen ellei saa kyytiä, eli n. 3xvko 3,5 km per suunta.
Oikeastaan liikunta auttaa kaikkeen kremppaan, mitä on vastaan tullut. Huonoon oloon, unettomuuteen, itkuisuuteen, selkäjumiin, itsetunnon latistumiseen kun ei heti totu tynnyriin, :) hillitsee myös vähän "liikoja seksihaluja" kellä sellaisia on, vuorostaan varmaan haluttomilla saattaisi niitä lisätä :)
Kerran oon käynyt uimassa, ja haluaisin ehdottomasti vielä jatkaa, mutta on matkaa..
2. Kauan teillä kesti, että saitte Kelan päätöksen?
Eilen laitettu...
3. Miten yöt sujuu?
Yleensä hyvin, paitsi jos liikunta jää vähälle, sydän tykyttää ja jumittaa ja ajatukset kiertää. Jos juo illalla paljon, pitää käydä keskiyöllä vessassa. Joskus aamuöisin olen herännyt ja valvonut pari tuntia. Sitten on auttanut kirjan lukeminen tms. taas tuo voimistelu :)
Tilasin netistä vaaville riippumaton ja itselleni imetys-sälää. Vielä pitäisi löytää jokin hyvä kantoliina. Tekeillä on hahtuvavillarit vastasyntyneen kokoa, kestoilin esikoista puolivuotiaasta joten pikkasia villahousuja ei ole. Vaunut ja vaatteet saamme käytettynä - löytyy molemmille sukupuolille lähisuvulta :) autoistuimen saa mies päättää. Äitiyspakkauksen aion ottaa.
Tekikö teistä kukaan isälle pakkausta? Mä tein ja kylläpä kai tuosta tykkäs...
Huomenna 0lis edessä sokrurasitus. Kuinkahan nälkä siellä tulee? Vai viekö sokeriliemi ruokahalut. Yleensä aamupala on mun tärkein ateria :)
Painoa on tullut päälle kuusi kiloa ja lähettiin alipainosta, joten syön hyvin ja odotan vielä muutamaa lisäkiloa tulevaksi, että imetys ei tee minusta luurankoa!
Töissä ei jaksaisi olla, koska aamuherääminen on niin vaikeaa, näyttöpäätetyö lisäksi jumittaa hartioita. Mutta stoppi valitukselle, voin todella hyvin, ei rahahuolia (koputtaa puuta) ja miehenkin kanssa menee ok. ..
Halituksia kaikille mammoille..
pö ja rv 26+5
Ihanan aurinkoinen talvipäivä täällä pk-seudulla. Oikein harmittaa ettei pääse ulkoilemaan! Joulu ja uuden vuoden vastaanotto sujui ihan perinteisissä, rauhallisissa merkeissä ja lähisuvun parissa.
Sitten viime kirjoittaman olen käynyt sokerirasituksessa ja äitiyspoliklinikalla seurannassa tuon verenpaineen takia. Sokerirasituksen tulos oli ihan normaali, joten ei ainakaan sen puolesta ole pakko noudattaa ruokavaliota. Tosin kun ylipainoa on ja esikoinen oli ihan ajallaan syntyessä 4kg, niin tuskinpa liian rasvan ja sokerin välttämisestä mitään haittaakaan on.
Äitiyspolilla sitten todettiin että verenpainelääkitys vaikuttaa olevan juuri sopivalla tasolla, mutta kotona pitää painetta seurata päivittäin. Minulle tehtiin myös sisätutkimus, jossa kohdun suu oli pehmeä, mutta kaulaa oli vielä jäljellä 3cm. Eli ihan ok tilanne. Vauvaa ultrattiin myös. Pikkuinen oli kokonsa puolesta ihan keskikäyrällä ja painoarvio oli melko tasan kilo. Tsekattiin sitten vielä minun pyynnöstäni, että onko sieltä tosiaan poika tulossa ja niinhän se on. Nyt ei enää maallikkokaan voinut vehkeiden merkistä erehtyä :-) Neuvolassa käyn jatkossa ihan normaalisti ja seuraavan kerran sitten äpkl seuranta on helmikuun puolen välin jälkeen. Jäi kyllä tosi hyvä mieli äpkl-käynnistä, sattui tosi mukavat kätilöt ja lääkärit.
Ajan kuluessa esikoinen on alkanut enemmän ja enemmän innostua vauvan tulosta. Hän juttelee vauvalle päivittäin ja on jo ehkä hieman kärsimätön odottamaan. Tänä aamuna kun sanoin että nyt on kiirus eskariin koska minulla on lääkäriaika äitiyspolilla, niin esikoinen jo kysyi että nytkö se vauva syntyy. Jouduin tuottamaan pettymyksen ja kertomaan että ei vielä, että jos kaikki menee hyvin niin odoteltavaa on vielä kolme kuukautta. Asiaa on kyllä käyty läpi, mutta niin se vain pienen pojan on vaikea käsittää/muistaa useiden kuukausien mittaisia aikajaksoja.
Vaikka äitiyspakkaus on jo tullut, niin en ole vielä mitään muita hankintoja tehnyt. Maalla on kasoittain vauvanvaatteita (neutraaleja ja pojille sopivia) ja nyt vain pitäisi mies innostaa hakemaan ne sieltä kun näin talviaikaan matkaan saa hyvinkin menemään 8h suuntaansa. Syksyllä en taikauskoisena antanut miehen niitä tuoda. Toisaalta tekisi mieli jo ostoksia tehdä, mutta kun enää muista mitä kaikkea siellä maalla on niin mietityttää ettei tule tehtyä ihan turhia ostoksia. Vaunut lienevät ainoa ihan pakollinen ostos ja tietysti paketti vaippoja (mies vastustaa kestoilua ihan henkeen ja vereen). Ihana rottinkinen ensisänky on ns. suvussa ja vain odottaa hakemista viimeisestä käyttöpaikastaan. Esikoisen pinniksen saa sitten kesällä maalta. Esikoisen kanssa selvittiin ihan kokonaan ilman hoitopöytää, vannaa jne, joten nekään eivät ole hankintalistalla. Olenkin koettanut suunnata pesänrakennusviettiä kodin siivoamiseen ja sisustamiseen.
Ja sitten vielä lopuksi gallup-vastauksia:
1) Kävin alkuraskaudessa vähintään 2-3 kertaa viikossa joko vesijuoksemassa tai vesijumpassa ja ainakin kerran viikossa kävelyllä. Kun uikkarit alkoivat kiristää jäivät uimahallikäynnit kokonaan joskus lokakuun lopussa. Nyt olen yrittänyt käydä pari kertaa viikossa kävelyllä, mutta motivaatio on sen suhteen jotenkin hukassa. Lisäksi nyt on jo pari viikkoa saattanut hengästyttää ihan normaali kävelykin aivan älyttömästi. Todellakin tuntuu että happi loppuu.
2) Äitiysavustuspäätös tuli ihan parissa viikossa. Äitiyspakkaus on jo tullut, mutta äitiysrahapäätös ei. Johtuu siitä, että kun työnantaja maksaa palkkaa 3kk, niin meillä palkkatoimisto lähettää palkkatodistukseen Kelaan vasta viime tipassa.
3) Vessassa tulee käytyä joka yö, mutta onneksi olen ainakin toistaiseksi saanut aika hyvin unta sen jälkeen.
4) Alkuraskaudessa oli minulla parina päivänä tuhruvuotoa, jonka takia kävinkin sitten yksityisellä ultrassa tarkistuttamassa että kaikki on ok. Valkovuotoa onkin sitten ollut jatkuvasti ja paljon, onneksi ei sentään ole hiiva iskenyt kuten ekassa raskaudessa kävi monen monta kertaa.
5) Paino on näin joulun jälkeen aika lailla samoissa kuin raskauden alussa, eli jouluna painoa tuli lisää reilu kilo. Nyt pitää vain pikkuisen tarkkailla tuota syömistä ettei paino ala hurjasti nousta.
6) Vaunuja on ihan pikkuisen mietitty. Speksejä: ilmakumipyörät (ihan ehdottomat kun kuitenkin tulee kärräiltyä myös mökkiteillä), mahdollisimman kevyet ja on helposti mahduttava molempien autojen takakontteihin ilman esim. renkaiden irroittamista.
Juliaana ja työnimetön 28+0
Ei mullakaan oikeastaan mitään asiaa ole, mutta kirjoitan silti muutaman rivin ettei ihan kokonaan tipahdeta sivulta pois..
Melko rankalta on tuntunut paluu töihin pitkien vapaiden jälkeen! Onneksi tuli kuitenkin pehmeä lasku ja viikonloppu on jo ovella. Yllättävän paljon tuntuvat paikatkin puutuvan kun istuu koko päivän. Vauva tuntuu kasvaneen ihan hirveästi, ainakin mä kuvittelen tuntevani jo kylkiluiden välissä ja keuhkojen alaosissa luultavasti jalan.. Kun äkkiseltään kumartuu niin jotain tuntuu jäävän väliin ja kun sitten vähän tönäisee siitä kohdasta niin se siirtyy..
Esikoinen ei meillä vielä tajua vauvasta mitään, mutta taputtelee ja rummuttaa mielellään mahaa ja hokee vaava vaava. Välillä tosin esittelee omaansakin ja sinnekin sitten sanotaan että vaava. =)
Nyt taidan jatkaa töitä.
Kivaa viikonloppua kaikille!
Colatoffee 28 tasan
...joten piristän itseäni vastaamalla lisäkysymyksiin.
4)Ei veristä vuotoa missään vaiheessa, mut valkovuoto on lisääntynyt huomattavasti, myös hiivatulehdus on pari kertaa ollut.
5)Painoa on tullut TAAS ihan liikaa, yhteensä nyt n. 10kg.
6)Vaunuja ei ole vielä hankittuna. Myöskään merkistä ei ole varmuutta, mut mahdollisesti tilaan ne Saksasta.
Mä olen edelleen saanut hillittyä itseni enkä ole tehnyt vielä ainuttakaan hankintaa vauvaa varten. Tosin kaikki perusjutut löytyykin esikoisen jäljiltä, mutta vaunut, turvaistuin ja amme pitää ainakin ostaa. Ja tottakai niitä tyttöjen vaatteita :)
Sailori: Kiitos neuvosta, pitää kokeilla!
Mulla on kans yks kysymys Kelan paperien täyttämisestä. Eli te, jotka haette äitiysrahaa viim. 6kk palkan perusteella, niin lähettikö työnantaja todistuksen suoraan Kelaan vai lähetittekö itse samalla hakemuksen kera? Mä pyysin sitä työnantajalta jo pari viikkoa sitten, eikä se ole vieläkään mulle tullut. En siis ole lähettänyt sen takia vielä ollenkaan hakemusta eteenpäin Kelaan. Nyt mietinkin, että voiko sen hakemuksen laittaa eteenpäin ilman sitä työnantajan Y17 todistusta? Nimimerkillä haluaa äkkiä pakkauksen hypisteltäväkseen...
No eipä muuta tällä kertaa. Kyllähän tää jo piristikin vähäsen:=)
Lumikide 24+2
Lumikide, laita hakemus vaan ja ja kohtaan 13 rastit kohtiin Haen palkkatulojen perusteella, selvitys toimitetaan myöhemmin
tuuti, myös töissä, kuten näkyy :-)
täällä Tuulenkuiskaus nyt uudella nimimerkillä kun unohtui käyttikset sivustolle :)
Kiva lueskella muidenkin kuulumisia ja masujen vointeja.
Oma napa on sairaslomalla välilevytyrän takia koko loppuraskauden ajan. Harmillista muttei voi mitään. Toki tässä on parantunut jo huomattavasti verrattaen siihen mikä alkulähtötilanne oli. Eli soitelin 7 viikkoa sitten ambulanssin paikalle ja makasin viikon sairaalassa saaden erilaisia kipulääkkeitä. Sen jälkeen kotiin vuodepotilaaksi,pelkkä vessassakäynti oli totaalista tuskaa ja monet itkut tulikin itkettyä ja ränsistyttyä oikein urakalla. Kunto on laskenut kuin lehmänhäntä ja parhaimmillaan pystyn kävelemään noin 200m mutta siinäkin matkassa on otettava muutama levähdystauko jalalle/selälle.
Neuvolassa kävin pitkän tauon (noin 10 viikkoa) jälkeen. Kaikki ok. Paino noussut nyt yhteensä 3kg, hemppa 151, paineet 139/91 (kotona paremmat) pissa puhdas, kohtu kasvanut hyvin, kaukaa kuulee sydänäänet (istukka edessä) liikkeitä paljon. Maha on valtava, isoin verrattaen edelliseen, ei kuitenkaan pelota, isoja kohtuja mulla on ennenkin olleet ja silti vauvat normikokoisia ellei pieniä (2500-3500gr) Synnytystapa arvioon olen menossa selän takia.Myös kipupolille on tulossa aika.
Sitten galluppiin
1) Urheilu on jäänyt kokonaan pois, se näkyy. Huono homma.
2)Kelaan ei ole vielä edes mennyt hakemusta, tämä sairastelun takia.
3)Yöt menee hyvin, joskus tarvii juosta vessassa, joskus ei maistu uni,joskus näen painajaisia ja joskus taas nukun kuin tukki. Kipuja ei onneksi enää ole öisin joten mikä vaan kelpaa.
4)Kiloja tullut yhteensä 3,mutta lähtöpaino on niin korkea että hyvä niin.
5) Vuotoja ei ole ollut
Tsemiä kaikille, ajoittain voi maailma näyttää mustalta tai harmaalta mutta kyllä se siitä! Omat fiilarit koko tähän odotukseen ovat kohentuneet joskin moni asia mietityttää edelleen luonnollisesti. Liikkeet ovat tuoneet vauvaa lähemmäksin ja muutkin lapset jo juttelevat/lauleskelevat navan kautta pikkuiselle
Ex- Tuulenkuiskaus, nyk Revyy; rv 27+3