Toppapuku vs. lämpöpussi vastasyntyneelle?
Mietin tässä että hankkisiko talvivauvalle lainkaan toppapukua vaan vain lämpöpussin. Se vaikuttaa paljon kätevämmältä, sillä on helpompi pukea eikä pieni vauva kuitenkaan siellä vaunuissa mihinkään liiku. Mutta selviääkö pelkällä lämpöpussilla? Vai tarvitseeko sen toppapuvun kuitenkin?
Kommentit (15)
Oma kokemus on, että lämpöpussilla selviää erittäin hyvin. Esikoiseni syntyi tammikuussa, joten mulla ei hänelle muuta ollut.
Ainoa tilanne missä toppapukua saattaisi tarvita on se, että jos kuljettaa lasta kantoliinassa tai repussa ulkona. Mä en sitä uskaltanut toppapukukeleillä tehdä, koska pelkäsin liukastuvani liukkaalla. Sulan maan aikaan kyllä.
Niissähän on usein turvavyön reiätkin, joten saa myös kaukaloon.
Ihan pientä voi olla hankalampi sulloa haalariin. Mutta kantsii ottaa huomioon tarvitseeko saada kaukaloon autoon, miten saa vyöt kiinni pussin kanssa. Tietty onhan niitä sellaisia, jotka käy myös autoileville babyille.
Vaunuissa on pehmeä koppa, jossa on jonkinlainen lämpöpussi, joten tämän lisäksi tosiaan mietin että hankkisiko toppapuvun vai lämpöpussin. Yksi vaihtoehto kyllä olisi myös tuo lahkeeton toppapussi, jossa olisi siis ilmeisesti kuitenkin hihat?
Isoin ongelma on, etten ole kaupoista oikein löytänyt toppapukuja. Nettikaupatkin tarjoavat lähinnä lämpöpusseja (esim. näitä http://www.babyidea.fi/vauvanhoidosta/lampopussi.html). Ensimmäistä odottaessa olen nyt sitten vähän hukassa että mitä pitäisi ostaa...
ap
ostin juuri sellaisen turvakaukaloon sopivan lämpöpussin vauvallemme joka syntyy kahden viikon sisällä.
Olen kuullut siitä vain hyviä kokemuksia ystäviltäni ja siskoltani. Tuo lämpöpussi on ainakin niin paksu että jos vielä puvun laittais niin taitais vaavi tukehtua :)
Luulen että tuo on jopa lämpimämpi kuin haalari. ja varmasti kätevä autoillessa ja esim kaupassa kun pussin saa helposti avattua kun on lämpimämpää.
en odota ensimmäistä, jotan uskallan kyllä sanoa että tuo on ainakin yhtä lämmin kuin haalari, ja jos kovin kova pakkanen niin villapuku alle...
Eli saako sen kaula-aukon riittävän kiinni, ettei sieltä tule kylmää? Näyttää jotenkin kaikissa kuvissa hirveän isolta.
ap
kun siinä on ikäänkuin huppu. siis pään kohdalta takaa pitempi jossa sitten kiristys mahdollisuus, kysy liikkeestä että näyttävät miten toimii...
Pitää aina ruveta säätämään kaikkien uusien keksintöjen kanssa. Ne vaan haluaa rahastaa teitä kaikilla uusilla systeemeillä. Kautta aikojen vauvat ovat pärjänneet tavallisella toppapuvulla. Onneksi ei tarvitse itse lähteä mukaan kaikenmaailman turhuuksiin.. :)
Mun mielestä taas lämpöpussi on kyllä myönteistä kehitystä. Ei tarvitse miettiä kokoa, koska sopii kaikille.
Jos liikkuu julkisilla tai käy vaunujen kanssa asioilla, niin lämpöpussi on kätevä, koska sen saa riisutta herättämättä vauvaa. Omani ovat herkkäunisia, joten haalarin riisuminen ei ole vaihtoehto. Ja taas kyllä siihenkin herää jos tulee liian kuuma.
Vaan kautta aikojen lapset ovat nimenomaan pärjänneet kapaloilla ja muilla pussukoilla. Haalarit ovat uuden ajan hapatusta. Mitä niillä haalareilla tekee ennen kuin lapsi osaa liikkua?
Pitää aina ruveta säätämään kaikkien uusien keksintöjen kanssa. Ne vaan haluaa rahastaa teitä kaikilla uusilla systeemeillä. Kautta aikojen vauvat ovat pärjänneet tavallisella toppapuvulla. Onneksi ei tarvitse itse lähteä mukaan kaikenmaailman turhuuksiin.. :)
toppahaalari. Vyöt saa kunnolla jämäkästi kiinni. Samoin se on helppo avata kauppakäynnin ajaksi tai jos menee kylään ja vauva nukahtaa autossa on helppo vain avata pussi ja vauva voi jatkaa uniaan kaukalossa, toisin kuin haalarin kanssa. Itse käytin pussia myös vaunuissa. Yläosassa käytin villatakkia, koska sitä kaula-aukkoa ei ihan niin kiinni saanut. Oli myös helppo vain "heittää" vauva pussiin kun haki isompia sisaruksia kerhosta. Suosittelen siis tuota kaukalopussia.
Kuten joku toinenkin jo totesi, kyllä ne toppapuvut ovat vauvoille uuden ajan hapatusta :) Siis ihan oikeasti, mihin pieni vauva tarvitsee ulkona vaunuissa nukkuessaan niitä puntteja tai hihoja?
Mutta kukin tavallaan.
oli talvivauvalla käytössä tuo eichbärchenin jääkarhupussi. Oli aivan loistava!!!! Lapsella oli vaan sisävaatteet, ja sitten pussiin. Ei kitinää, kun ei tarvinnut pukea toppapukua/hanskoja/töppösiä. Jos oli kova pakkenen, niin puin alle äitiyspakkauksen kevyen puuvillahaalarin, siis en sitä paksua toppahaalaria. äitiyspakkauksen toppahaalari jäi kokonaan käyttämättä. Käytän lapsella 2vuotiaalla välillä vieläkin tätä toppapussia rattaissa esim.lyhyillä kauppareissuilla ettei tartte pukea haalaria, kenkiä ja tumppuja. Säästää aikaa ja vaivaa ja huutoa:) Automatkoilla oli fleesepeitto ja kypärähattu vauvan päällä, ja muuten sisävaatteet.
sitä pussia ei saa ihan kunnolla suppuun sieltä ylhäältä, mutta vaunut ovat yleensä tosi suojaisia muuten. Kypärähattu ja pipo päähän jos kova pakkanen. Kätevä tuo pussi siitäkin että kun tulee sisään, niin ei tarvitse ruveta riisumaan vauvaa, riittää kun avaa pussin vetoketjun:)
Voipi olla, että suuntaan sitten tässä lähipäivinä Stockalle katsastamaan tarkemmin kantistarjouksessa olevaa Ticket to Heavenin pussia tai sitten vielä hieman surffailen nettikauppoja.
ap
vai toppapukua, jossa ei ole erikseen lahkeita?
Tuollainen rattaiden lämpöpussi ei kyllä mielestäni riitä? Autoillessa tarvii, lisäksi joskus vauvat alkavat itkemään ulkonakin ja silloin ehkä tarvii nostaa vauva syliin. Hanka pelkässä lämpöpussissa.
Tuollainen lahkeeton toppapussi oli kyllä kätevä.