Kuinka sukupuolisidonnaisia leluja teidän lapsilla on?
Yhdessä ketjussa täällä päiviteltiin kun tytöille ei meinaa löytyä "tyttömäisiä" legoja tms. Ja että sen sijaan tytöille on tarjolla kasapäin (melko asenteellista) silitysrautaa ja -lautaa ja uunia yms. Tyyliin 50-luvun kunnon äiti pitää kodin ja lapset puhtaina ja kunnossa :-)
Tuli mieleen että meidän tytöillä kyllä löytyy just tällaista kodinhoito-kamaa aikas paljon. Itse ovat sitä pyytäneet samoin kuin vauva-nukkeja, ilman että mitenkään oltais itse sitä tuputettu.
Nyt ihmetyttää että miksi näin? Mistä tää malli tulee?? Ei todellakaan meidän neitejä kiinnosta mitkään legot tai geomaxit, vaan todella tyttömäistä hörhöä ja mielellään pinkkiä kaiken pitää olla. Silti minäkin olen lähes "miehisessä" ammatissa ja ainakin aviomiehen mielestä "hyvä jätkä" muutekin :-)
Kommentit (10)
4-vuotiaaksi asti leikki erittäin mielellään mm. parkkitalolla ja junaradalla päiväkerhossa ja hyljeksi nukkeja yms. Päiväkodissa sitten "oppi" ettei tytön sovikaan leikkiä autoilla. Aika pian myös oppi että vaaleanpunainen on "kaunein väri", aiemmin parahaita värejä oli keltainen ja oranssi...
Ja katsokaan mitä tahansa lelukuvastoja, niissä aina tytöt leikkii tyttöleluilla, pojat poikaleluilla.
on tyttöjen leluja: nukkeja, barbeja jne. ja pojalla autoja, turtleshahmoja jne. Mutta lapset leikkivät leluilla ristiin. Poika leikkii useasti barbeilla tai tytöt sitten taas noilla poikien leluilla.
vahvistusta ja negaatiota... meilläkin neiti on aikamoinen pinkkiprinsessa. Mutta toisaalta rakentaa legoilla tosi mielellään isoveljen kanssa. On yksi lempileikeistä. Samoin kuin junaradan rakentaminen. Enkä oikein tajua miten rakennuspalikoilla olisi sikupuoli??
nukkekoti, parkkitalo, kaksi nukkea, astiota ja kattiloita, legoja, autoja, palapelejä, muovailuvahaa, askartelua varten saksia ja pahveja ym., vesivärejä jne.
Eli ihan kaikkea, en halua ohjata lasta mihin tiettyyn kiinnostuksen suuntaan vaan tarjoan vaihtoehtoja joista hän itse valitsee.
Ja olen ostellut ihan kaikenlaisia leluja, ns. poikalelujen lisäksi meiltä löytyy nukke tarvikkeineen (sänky, vaunut, vaatteet), leikkikeittiö ja siihen astiat ja -ruokia. Mutta niin siinä vaan on käynyt että nuo "tyttölelut" hautautuvat pölykerroksensa alle, ei niillä kukaan leiki :(
Miksi legotkin pitäisi olla tyttömäisiä?
Meiltä löytyy pojilta kaikkea mahdollista. Veikkaisin, että lelujen perusteella on mahdotonta sanoa, että onko meillä tyttö ja poika vai kaksi poikaa, sen verran paljon nukkeja ja keittiövälineitä yms. löytyy. Mut sellaisia tyttömäisiä hahmoja ei löydy kyllä. Tosin ei löydy poikamaisiakaan hahmoja,
Esikoistytön ollessa vauva ja ihan pikkulapsi pyrimme ostamaan tasapuolisesti sukupuolineutraaleja leluja, "tyttöleluja" ja "poikaleluja", koska se ei vielä itse osoittanut halua mihinkään tiettyyn emmekä halunneet liikaa ohjailla.
Nykyään esikoistyttö vaatii jo itse niitä "tyttöleluja" emmekä väkisin yritä sitä mielipidettä muokata. Kuopuspoika puolestaan leikkii sillä mitä nyt sattuu olemaan, tällä hetkellä siis enemmän tytöille kuin pojille tarkoitetuilla leluilla. Jos se alkaa jossain vaiheessa protestoida niin sitten pitää miettiä asia uusiksi.
ja lisäksi tietenkin "neutraaleja".
Tytöt leikkivät selvästi eniten niillä tyttöleluilla. Pitäisikö jonkun mielestä heidät pakottaa leikkimään autoilla ja ottaa nuket pois?
on tyttö(jä) ja poik(i)a, koska meillä on parkkitalo, autoja, autorata, junarata, työkalupakki, lelupora jne. mutta myös nukketalo, vauvanukkeja, syöttötuoli, nukensänky, nukenvaunut ja rattaat, kauppaleikkiä ja teekutsuja... Silitysrautakin löytyy. Leikkiuuni on myös ja legoja + muita ukkoja tyyliin playmobil ja little people + muumitalo. Kaikki paljon leikityn näköisiä.
Mutta meillä on 2 tyttöä, 3 ja 5 v, päiväkodissa jo, eikä ole muuttuneet siellä miksikään vain tyttöleikkejä leikkiviksi.
Meillä ei oo barbeja, bratzeja eikä poikien "örkkejä", koska ne eivät oo kiinnostaneet meidän tyttöjä vielä. Muilla ovat kyllä nähneet niitä. Ovat itse pyytäneet noita muita, mm. autorataa.
ja toki meillä myös poika leikkii tosipaljon ruokaleikkejä leikkihellalla. Ja rakastaa leikki-imuria. Tyttö ei niinkään piittaa leikkiä autoilla, paitsi huvittaakseen pikkuveljeä.