"lahjapolitiikka" kun synttärit viikon sisällä joulusta?
miten teillä lajojen anto/määrä/ym. on toteutettu, jos perheessä/lähipiirissä on joulun tienoilla syntynyt lapsi?
meillä esikoinen täyttää joulun jälkeen 1v, ja tätä nyt ryhdyin pohdiskelemaan, vaikkei tänä vuonna varmaan vielä mitään kriisiä aiheutakaan... ;)
Kommentit (6)
ja ovat ottaneet sen linjan että viis joulusta, synttärit ovat synttärit. Synttärijuhlissa ei tarjota mitään jouluun viittaavaa (ei pipareita, ei vihreitä kuulia jne), synttärilahjoja ei pakata joulupaperiin (tai eihän sille voi mitään jos joku pakkaa, mutta itse eivät pakkaa enkä minäkään omiani) vaan vuodenajattomaan lahjapaperiin, eikä synttärilahjaksi tietenkään anneta mitään jouluun viittaavaa.
Itse olen joka vuosi vienytt kaverilleni lapsen joululahjan ennen joulua "joulupukin" annettavaksi ja antanut syntymäpäivälahjan henkilökohtaisesti synttärijuhlissa.
mieheni on syntynyt tapaninpäivänä, ja hän on viedäkin jossain määrin harmissaan, että sai lahjaksi jonkun joululahjoista sivuun jemmatun paketin. Eli tee selkeä ero synttäriin ja jouluun (ei joulupaperiin niitä synttärilahjoja!). Äläkä lapsen kuullen harmittele, kun juhlat on niin lähellä toisiaan.
Ja synttärit ihan normaalilla kuviolla niinkuin muillakin perheessä.
Eikä jouluaattokaan olisi poikkeus, itse bileet voisi järjestää vaikka viikko ennen joulua, mutta ne järjestäisin.
Tulee pidettyä taloakin joulusiivottuna! ;)
Jokanen saa erikseen synttärilahjansa, niin myös joulun alla syntynyt.
Mun omat synttärit on 5.1. ja muistan lapsena, kun sain aina rupusia synttärilahjoja eikä syntäreillä paljon mässäilty herkkuja. Äiti sanoi aina, että nyt ei mitään isoja ostella, kun just oli joulu eikä laiteta paljoa hekkuja, kun just on koko joulu syöpötelty. Ai että harmitti... No, isompana oli sit mukava, kun oli aina luokan/kaveriposukan vanhimpia, varsinkin kun oli aika mennä autokouluun/baariin/alkoon...=) Nykyisin asialla ei enää ole mulle mitään merkitystä eikä tuosta lapsuudesta jäänyt traumoja!
Sanoisin kuitenkin, että ainakin vahempien olis hyvä miettiä lapselle synttäriksikin joku erityinen lahja tai vaikka jouku uimahallireissu tms. erityistä. Se on lapselle tärkeetä...
Hänellä on aina synttärijuhlat joulun aikoihin, muttei joulun päivinä. Ihan normaalisti vietetään niitä juhlia, kuten minusta kuuluukin!
ja saa erikseen synttärilahjat ja joululahjat. Kaverisynttärit ja sukulaiset kutsutaan viikkoa ennen joulua juhlimaan ja jouluaatto-aamuna lapsi saa perheeltä synttärilahjan. Pukki tuo erikseen sitten joululahjat.