Neuvo talousasiantuntija, kuinka toimisimme, että saisimme omakotitalon?
Mistä kannattaa aloittaa, jotta meillä olisi 10 vuoden sisällä omakotitalo. Riittävän suuri perheellemme omasta syntymäkunnastamme Espoosta? Nyt asumme omassa/pankin rivarissa.
Kommentit (7)
Maksatte pois sitä lainaanne.
Haluatteko muuten itse rakentaa vai ostaa valmiin?
Jos itse rakennatte, alatte katsella tonttia ja kun sellainen löytyy, ostatte sen, lainalla. Sitten myytte rivarinne, muutatte halpaan vuokrakämppään ja alatte rakentaa rivarista saamillanne rahoilla. Siinä se.
Omaa kokemusta kyllä ei ole. Ehkä joku kokenut voisi kertoa omista kokemuksistaan.
Minulla on ainakin tapana vaihtaa ihmisten kanssa ajatuksia, toisilla ihmisillä saattaa näet olla sellaista tietoa tai sellaisia oivalluksia, joita en itse ole tullut ajatelleeksikaan.
Et kerro, että paljonko teillä on nyt omaisuutta ja paljonko teillä on tulot, mutta heitetään nyt vaikka tämmöinen veikkaus:
1) myytte rivarinne asap
2) menette joko halpaan (Espoolaisittain taitaa tarkoittaa 800-900 euron vuokraa) vuokra-asuntoon tai vaihtoehtoisesti vaihdatte 80-luvulla rakennettuun omistuskerrostaloon 3 h + k asuntoon.
3) elätte toisen ihmisen tuloilla (olettaen, että teitä on kaksi töissä) niin, että toinen maksaa korkeintaan asumisen ja loput rahat sijoitaan mielellään pörssiin, mikäli pörssituntemus on ihan 0, niin aloitetaan ensiksi esim. seligsonin indeksirahastoilla ja iltoja vietetään Saarion "Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin" kirjan kanssa. Osakkeista saatavat tuotot voivat olla hyvinkin 10% luokkaa, joten esim. 800 euron säästöllä per kuukausi 10 vuoden ajan voisitte saada kasaan jopa 165000 tällä keinoin
4) jos asuntojen hinnat lähtee laskuun (kuten minä uskon), niin olkaa herkillä painamassa ostonappulaa, kun tippumista on tapahtunut esim. 3 vuotta
Keskimäärin kohti omakotitaloa päässee joko kasvattamalla tuloja, pienentämällä menoja, säästämällä, sijoittamalla ja tekemällä osin jopa melkoisen rohkeita ratkaisuja. Osa ratkaisuista sisältää riskejä (inflaatio, osakkeet), mutta toisaalta aika moni huomaa, että jos ei mihinkään erikoisempaan ryhdy, niin tavalliselta tallaajalta ilman perintöjä riittävän suuri omakotitalo Espoosta tulee mahdlliseksi vasta siinä vaiheessa, kun sitä ei oikeastaan enää tarvitsekaan.
rikastu ja kerää omaisuutta. Verotaja vie kaiken. Mitä enemmän teet työtä, sitä enemmän verottaja vie sulta rahaa.
Me tehtiin hyvinkin yleinen ratkaisu. Miehen työantaja tarjosi miehelleni työkomennusta rapakon toiselle puolelle.
Siellä hän ansaitsi 3-kertaisena (!!) NETTONA sen mitä Suomessa. Lisäksi vielä sai uudet autot pilkkahintaan verohyödyn takia.
Ja lapset oppivat kielen kaupan päälle :D
Kiva. Saako kysyä, että mitä jäit miettimään?
PS. Itse olen myynyt asunnon ja muuttamassa vuokralle.
Kiinnostuneitä näyttä olevan muitakin kuin minä.