Kipeä ELATUS-asia
Hei, siskot, kaipaan apuanne.
Ex-mieheni on maksellut elatuksia vaihtelevalla menestyksellä. Hän on ollut työtön syys-joulukuun. Hänen kuuluisi maksaa 130€/kk. Mutta syys ja lokakuulta maksoi 100€/kk ja loka ja marraskuu on maksamatta. Tänään hän sanoi ettei hänen kuulemma edes olisi tavinnut maksaa työttömyysajaltaan. Mutta pakkohan minun ne kuitenkin on jostain saada.
Tietääkö teistä joku meneekö se noin, ettei työttömyysajalta tarvitse maksaa ja mihin tahoon minun pitäisi ottaa yhteyttä? Kela ainakaan ei vissiin maksa takautuvasti kun vain kolme kuukautta?
Kyllä pistää vihaksi tuommoinen luikertelu. On muutenkin niin huono maksamaan noita elareita sun muita tapaamisia ym. tekis mieli laittaa välillä ulosottoon koko ukko.
Kiitos jo etukäteen ja anteeksi ehkä hieman epäselvä sepustus. Olen vaan niin tuohtunut...
Kommentit (36)
Jos mies on työelämässä, palkasta varmasti saadaan jotain perittyäkin. Se vaan, että mieheltä menee luottokelpoisuus näillä toimenpiteillä.
Jos tuloja. Jos on karensissa, niin sitten ei.
Muutokset pitää tehdä lastenvalvojalla. Jos mies haluaa yrittää alentaa maksuja työttömyyden vuoksi.
Hae kaupungilta rahat.
Meneekö luottokelpoisuus jos maksut siirtyy sossulle? Jos siis niitä ei tarvitsisi periä niitä saatavia?
Mutta miksi helvetissä miestä pitää rankaista siitä että siitti lapsen ääliömammalle ja jäi vielä sitten työttömäksikin. Isänkö pitäis olla kuukausi ilman ruókaa, jotta äpärä saa reimatecit ylleen?
ellei etävanhempi pysty maksamaan elatusapua esim. työttömyytensä vuoksi. Lähivanhemman tehtävä on hakea sitä elatustukea itselleen, mikäli riittävä elatus ei muuten onnistu.
pitäisi olla tyytyväinen kun saa joka kuukausi varmasti sen 137€ äpärälleen. Ukko maksaa valtiolle jos jaksaa
Meneekö luottokelpoisuus jos maksut siirtyy sossulle? Jos siis niitä ei tarvitsisi periä niitä saatavia?
Aina jos sossu joutuu laittamaan rästit ulosottoon, se vaikuttaa luottokelpoisuuteen. Mikäli rästiä ei viedä perittäväksi sossuun, vaan jätät ne itsellesi ja sovit miehen kanssa niiden hoitamisesta, niin asia on ok, mutta miksi mies ei maksaisi jatkossa elatusapua, jos aloittaa uudessa työssä? Kannattaako sossua sotkea alunperinkään asiaan? Sitä paitsi sinulla on lainvoimainen paperi (elatussopimus) itselläsi ja sossu edellyttää, että olet itse ensin pistänyt asian vireille ulosottoon.
Minä ymmärsin asian niin, että koska miehen pitäisi neljästä lapsesta maksaa elarit, niin summa ei sitten ole mikään 134 euroa per lapsi kuussa. Vaan isän maksukyvyn mukaan, eli voi olla kaikista neljästä vaikka 200 euroa yhteensä. Onko näin? Vitsi kun lastenvalvojakaan ei osaa asioista kertoa ymmärrettävästi. Sanoo, vain et paljon vaadin. No sen verran kuin laskennallisesti kuuluu, mutta mitään apua ei tule. Kun en haluaisi mihinkään satkuun kuussa opiskelija-yksinhuoltajana suostua, mutta en halua silti riistääkään isää. Jos olisi joku tietty summa, jonka ne siellä toimistossa sanoisi olisi paljon helpompaa. Eikä tulisi exän kanssa riitoja asiasta, kun olisi suoraan virallista.
Elikäs mun ex ei koskaa ole maksanut lapsistaan mitään ja valtio on maksanut mulle ne.Mies tekee pimeitä töitä mutta hyvin pystyy pimittää.Yks pojistani on jo 18v eli hänestä hän ei ole enään valtiolle mitään velkaa.Vaikka 10 vuotta mulle maksettiin elatusmaksuja.Ulosotossa ei kuulemma resursit riitä.
Mutta toinen hassu juttu on että jos teini tienaa itse rahaa niin hänestä ei enään makseta elareita.Silti tuo teini saa syödä täällä ja on katto pään päällä.
että tarkoitan teinillä tuota mun 16v .ei päässyt opiskelee joten tekee uunia kunnes saa opiskelu paikan.eli kun tienaa eivät maksa elareita ;( sanoivat että jos lapsen isä maksais niin hänenkään ei olis pakko koska nuori jo "tienaa" itse rahansa.
Mutta miksi helvetissä miestä pitää rankaista siitä että siitti lapsen ääliömammalle ja jäi vielä sitten työttömäksikin. Isänkö pitäis olla kuukausi ilman ruókaa, jotta äpärä saa reimatecit ylleen?
Tai joku kamalan katkera akka, jonka mies joutuu maksamaan jotain omista lapsistaan? Ihan kamalaa! Minä äiti elettiin köyhyydessä näiden suurten suurten tukien takia ja äidillä oli kamalat opintovelat. Kamalat rytkyt mullakin oli päällä ja äiti tinki ruuastaan, että sai mulle jotakin. Isä vaan kylmästi jätti! Isä tosin porskutti ja eli leveästi kun järjesteli asiansa niin. Eli meillä ei Reimateckiä ollut ja isä ei nähnyt nälkää, ei todellakaan! Ukot vois tehdä vaikka vasektomian tai käyttää kortsua, ettei niitä äpäriä syntyis!
Kärventyköön koko ukko helvetissä!
Ja minimielatusmaksu on 0 euroa. Elatustuki on eri asia ja se on aina sama, tuo, mitä täällä väitettiin elatusavun minimiksi. Vanhemmat voivat järjestää lapsensa elatuksen haluamallaan tavalla ja usein he tekevät sen elättämällä lasta suoraan luonaan. Siis kun lapsi asuu 50/50 niin elatusapua ei maksa kumpikaan.
Jos saan ex-mieheltäni 130€/kk normaalisti elatusmaksuja niin maksaako sossu tuon 134€ jos se siirtyy jatkossa maksajaksi?