Kipeä ELATUS-asia
Hei, siskot, kaipaan apuanne.
Ex-mieheni on maksellut elatuksia vaihtelevalla menestyksellä. Hän on ollut työtön syys-joulukuun. Hänen kuuluisi maksaa 130€/kk. Mutta syys ja lokakuulta maksoi 100€/kk ja loka ja marraskuu on maksamatta. Tänään hän sanoi ettei hänen kuulemma edes olisi tavinnut maksaa työttömyysajaltaan. Mutta pakkohan minun ne kuitenkin on jostain saada.
Tietääkö teistä joku meneekö se noin, ettei työttömyysajalta tarvitse maksaa ja mihin tahoon minun pitäisi ottaa yhteyttä? Kela ainakaan ei vissiin maksa takautuvasti kun vain kolme kuukautta?
Kyllä pistää vihaksi tuommoinen luikertelu. On muutenkin niin huono maksamaan noita elareita sun muita tapaamisia ym. tekis mieli laittaa välillä ulosottoon koko ukko.
Kiitos jo etukäteen ja anteeksi ehkä hieman epäselvä sepustus. Olen vaan niin tuohtunut...
Kommentit (36)
Oman kuntasi sosiaalitoimi maksaa sen mitä mies ei maksa. Ota sinne yhteyttä ensitilassa. Ei pitäisi sua kiinnostaa meneekö miehellä maksut ulosottoon vai ei.
joko häneltä TAI soskun kautta niin että he maksavat sen sulle aina kk:n 10. päivänä ja perivät sen sitten mieheltä jälkeenpäin. Jos takkuilee, kiusaa näissä asioissa kannattaa ehdottomasti pyytää että sosku maksaa ne muuten koko asiasta tulee stressifaktori ja joka kuukauden päänvaivaa. Meillä on ollut näin jo 8vuotta ja hyvin toimii. Ota mahd nopeasti yht soskuun sillä on joku raja että ei saa enää takautuvasti. Kevään aikana koko tämä elatusrahabisness siirtyy Kelaan mutta vielä sosku hoitaa sitä.
Hän osaa neuvoa. Ja kyllä työttömyysajaltakin menee maksu. Laita asia nyt heti vireille, elatustukea ei KUNTA (ei siis kela) maksa yhtään takautuvana.
Eli siis. Ei pitäisikään kiinnostaa, mutta jotenkin olen liian kiltti näissä asioissa. Kerran olen hänet laittanut ulosottoon. sanoivat sossussa silloin että kannattaa laittaa. Jostain syystä sossu ei niitä ruennut makselemaan?? Mies kuitenkin sitten maksoi ne ja purin ulosoton. Enää kyllä en purkaisi. Maksaako sossu ne takautuvasti ja periikö se ne ex-mieheltäni? Meneekö häneltä jotain extra kuluja kuinka paljon jos sossu ne maksaisi?
Kiitos
Miksi et vain hae rahoja kaupungilta? Isäntä kun ei tässä tapauksessa kuitenkaan maksa sen enempää kuin mitä elatustukikeskus maksaisi. Ja saavat ne sitten periä exältäsi, luulisi alkavan rahaa löytyvän..
ns. huoltajan velaksi, ja jos/kun mieheltä saadaan perittyä, niin se maksu tulee sitä kautta vielä äidille. Sitten kun se velka on kuitattu, saa kunta vastinetta maksamalleen osuudelle. Elatutustukien maksatus siirtyy Kelaan 1.4.2009 ja perintä jo 1.3.2009!
pienentämiseksi. Sinä tulet saamaan sen 129€ kunnalta, mutta isältä ei peritä koko summaa takaisin jos tulot ovat pienet. Joku järki se on isienkin lypsämisellä oltava.
Yh-äiti
Asia pitää hoitaa virallisesti kunnan kanssa niin että kunta maksaa. Ap:n ex kuulostaa ihan vastuuttomalta kakaralta, joka jättää asiat vain hoitamatta.
Isällä on oikeus hakea työttömyyden perusteella oman osuutensa pienentämiseksi. Sinä tulet saamaan sen 129€ kunnalta, mutta isältä ei peritä koko summaa takaisin jos tulot ovat pienet. Joku järki se on isienkin lypsämisellä oltava.
Yh-äiti
kyllä käytössä tulorajat, joiden mukaan elatusrästit työttömiltä elatusvelvollisilta peritään tai sitten ei
lapselle. Jos maksatus siirtyy kuntaan, niin kunta perii lapsikorotuksen itselleen ja isällä on oikeus hakea perimättä jättämistä lapsikorotuksen ylittävälle osuudelle. Tämä siis selkeästi työttömyysajoilta.
Kysyisin vielä varmistaakseni..
Mieheni ei ole tietääkseni pyytänyt mitään osuutensa pienentämistä elatusmaksusta. Saanko kuitenkin takautuvasti nämä kaksi kuukautta marras-joulukuun? + sitten yhteensä sen 60€ jotka jäi maksamatta syys-lokakuulta kun maksoi 130€.n sijaan vain 100€/kk. Minullekin tuo työttömyysasia tuli tietooni aika myöhään kun ei siitä aluksi puhunut mitään. En osannut tietenkän silloin laittaa asiaa mitenkään vireelle.
Eli tarkentaakseni vielä: . Syys ja lokakuussa maksoi vain 100€/kk ja lupasi loput 60€ maksaa myöhemmin. Marras ja joulukuulta en ole saanut pennin hyrrää. Eli mun pitäisi saada jostain sen puuttuva osa 60€ + sitten ne marras ja joulukuun maksut kokonaan.
Laitan kyllä jatkossa maksut sossun ja myöhemmin siis kelan hoidettaviksi. Ei tästä muuten mitään tule. meneekö exältäni jotain maksuja enemmän tästä toiminpiteestä? Vaikka ei sillä niin väliä...
...on kuukaudessa 137 euroa/lapsi.
T: Elatusmaksuja maksava äiti
niin ei niistä tuloista kyllä mitään ruokkoja tarvitse maksaa. En itsekään maksaisi jos olisin elatusvelvollinen
yh-äiti
luonaan yhtenäkään viikonloppuna. sossu maksaa ruokarahan ja luonapitoavustuksen isälle
Kysyisin vielä varmistaakseni..
Mieheni ei ole tietääkseni pyytänyt mitään osuutensa pienentämistä elatusmaksusta. Saanko kuitenkin takautuvasti nämä kaksi kuukautta marras-joulukuun? + sitten yhteensä sen 60€ jotka jäi maksamatta syys-lokakuulta kun maksoi 130€.n sijaan vain 100€/kk. Minullekin tuo työttömyysasia tuli tietooni aika myöhään kun ei siitä aluksi puhunut mitään. En osannut tietenkän silloin laittaa asiaa mitenkään vireelle.
Eli tarkentaakseni vielä: . Syys ja lokakuussa maksoi vain 100€/kk ja lupasi loput 60€ maksaa myöhemmin. Marras ja joulukuulta en ole saanut pennin hyrrää. Eli mun pitäisi saada jostain sen puuttuva osa 60€ + sitten ne marras ja joulukuun maksut kokonaan.
Laitan kyllä jatkossa maksut sossun ja myöhemmin siis kelan hoidettaviksi. Ei tästä muuten mitään tule. meneekö exältäni jotain maksuja enemmän tästä toiminpiteestä? Vaikka ei sillä niin väliä...
katso nro 10 viesti, kunta alkaa maksaa sen kk:n alusta, jolloin viet hakemuksen sinne, mutta maksamaton osuus tulee velaksi, jonka saat jos isältä saadaan jotain perittyä!
Ainostaan uudella sopimuksella saa elarit pienemmäksi ja sitten loput maksaa kunta. Eli ex-ukkosi pitää mennä lastenvalvojan luo ehdottaaman uutta elatusmaksusopimusta ja se laskee sen summan mihin pystyy.
jos sinä jäät työttömäksi jätätkö lapsesi ilman ruokaa ja vaatteita taivasalle?
Ihme oletus, että isiparan ei työttömänä tarvitse mitenkään osallistua lapsen elatukseen.
lapsen isä on maksanut paljon veroja ja mun moraali sanoo, että jos isä jää työttömäksi on valtion vuoro maksaa verorahoja takaisin maksamalla mulle elatustukea lapsesta.
yh-äiti
Kun exä jää siis velkaa ja se peritään häneltä, niin periikö sen automaattisesti ulosottovirasto vai sossu?
Onko teiltä mennyt lopullisesti välit ex-kumppaneihinne jos olette joutuneet viemään asian tuohon. Toki jokaisella on oikeus saada tuet en sitä sano. Mutta voin vaan kuvitella miten hän yrittää ja meinaa luikerrella asiasta ulos.
Nimenomaan olen joka kuukasi melkeen joutunut soittelemaan elatuksien perään ja kysellyt milloin voi maksaa. On ollut tässä muutaman vuoden aikana kuukausia että on maksanut ihan itse ajallaan...mutta monet kerrat olen joutunut kyselemään perään.
makseli mitä jaksoi keskimäärin 3kk välein, kuitenkin niin ettei mennyt sossun maksettavaksi ja ulosottoon... :-( 18v. syntymäpäivänäni soitti äidilleni ja sanoi että "nyt on kaikki maksettu!". Sanomattakin on varmaan selvää ettei minulla isää ole. Se mies ei ainakaan isän titteliä ole ansainnut.