Elämä 4 alle kouluikäisen kanssa?
Meillä ensi talvena tämä tilanne, jos en nyt tee aborttia. En nyt ala täällä selostamaan miten vauva on saanut alkunsa, jokainenhan sen tietää, miten vauvoja tehdään. Olen vähän kahden vaiheilla synnytänkö tämän vai en, vai annanko adoptioon.
Kertokaahan kokemuksia? Mitä eroa on olla 6 kuin 5 henkinen perhe?
Kommentit (25)
Tuntuu, että tähän tämä elämä nyt sitten päättyykin. Meillä muksut olisi vauvan synnyttyä 1v9kk, 4v5kk ja 6v. Toisaalta olisi nuorimmaiselle sitten parillinen leikkikaveri, mutta vähän mietityttää...
Eikö täällä ole 4 lapsisia paikalla?!
ap
Paljon riippuisi myös tukiverkosta ja siitä mitä mieltä tuleva isä on asiasta.
Positiivisia puolia: Isommat ovat jo suht isoja, esikoinen ilmeisesti eskariin tai kouluun menossa syksyllä. Vauvasta kaveri nuorimmaiselle, saat olla kotona silloin kun vanhemmat lapset menevät kouluun.
Voimia, älä tee hätiköityjä päätöksiä.
vaikka hän oli meillä perheen 11.lapsi:)
Meiltä löytyy siis 2 lukioikäistä, 2 yläasteikäistä, 3 ala-asteikäistä ja 4 alle kouluikäistä. Tuo yllärivauva on nyt 4 kk , enkä kyllä ikinä kadu että hänet vastaanotimme, mutta aborttia tulisin katumaan aina!
En siis voi sinua sen kummemmin "neuvoa", mutta sen tiedän, että 4 lapsenkin kanssa pärjää;D
Todellakin aborttia tulisin aina miettimään ja pohtimaan ja katumaan.
Vanhimmainen on syntynyt tammikuussa, joten eskariin menee vasta vuoden päästä. Toisaalta kaksi isompaa alkaa saada jo vähän järkeä pääkoppaansa, eli pärjättäisiin varmasti. Auto on jo valmiiksi tilamallia, mutta oltaisiin sitten naimisissa sellaiseen, kunnes lapset saavat omat mopot. Positiivinen pointti on olla raskaana nyt, niin kaikki vauvan tarvikkeet on vielä tallella.
5. vielä: miten kummassa saatte kaikki asumiskulut järkättyä!? Nyt jo tuntuu, että nämä 3 maksavat ihan älyttömiä.
ap
paljon eroa kolmen tai neljän lapsen syntymän aikaa. Rankinta aikaa se oli silti kun neljäs oli pienin, kun meillä oli samalla talonrakennusprojekti kesken. Lapsista on todella hyvät kaverit toisilleen, vaikka ei asiaa lapsilta kysytäkkä, lapset ovat innoissaan pikkuisesta, ja itelläkin tavallaan paljon helpompaa kun lapsilla leikkikaverit ja ei niin äitiltä vaadita tekemistä ja menemisiä jne.
Meillä jo kuopus yli 2v ja ei mulla ole koskaan ollut vauvakuumetta, nyt on todellinen. Jotenkin sen ajan nopean, salamannopean kulumisen on huomannut, ei kauaa mee kun lapsia ei kenties enää saakkaan, ja töissähän sitä kerkee aina olla hamaan eläkeikään saakka.
nimim. viidettä kuumeileva
Kyllä sinä selviäisit neljän kanssa, jos kerran kolmenkin, usko pois :)
Tuleehan noille kahdelle nuorimmaiselle ikäeroa kuitenkin sen verran, että ei ihan kahta vauvaa ole yhtä aikaa. Tuo adoptiovaihtoehto kuulosti jotenkin hurjalta, anteeksi vain. Vaikea päätös, jos oikeasti tuntuu, että ei selviä. Mitä mieltä mies on? Onneksi voinette päättää yhdessä...Jostain syystähän teille on tämä neljäs haluttu vielä antaa.
Itse en enää toivo meille yhtään lasta, ja tuntuu, että "kuolisin", jos vielä yllärin tähän pukkaisi. Silti tiedän, että jos näin kävisi, niin lapsen pitäisin ja yrittäisin vain jaksaa.
5 v., 2,5 v. ja 1 kk. Ja ihan samanlaista hurlumheitä kuin kolmen kanssa, mutta pianhan tää pikkulapsivaihe ohi menee!
Pidä lapsi, muuten tulet katumaan.
Ja hyvin on mennyt. 5v, 4v, 1v ja 2kk. Pelkäsin itsekin sitä härdelliä miten pärjään, mutta kaikki on mennyt loistavasti. Ja helpottaa varmasti koko ajan mitä isommaksi lapset käy. Meillä ainakin kaksi isompaa auttavat tosi paljon ja ovat mielellään mukana kotihommissa ja pikkusisarusten hoidossa ja kun antaa osallistua kaikkeen mahdolliseen niin ei heillekään tule sellainen olo, että ei huomioida. Monet hämmästelevätkin puistoissa ja kerhoissa miten jaksan mutta en usko, että se elämä kovin erilaista on kun on esim. kaksi lasta pienellä ikäerolla. Itse ainakin olin toisen lapsen jälkeen niin väsynyt ja univelkainen, etten olisi uskonut, että haluan vielä lisää lapsia. Mutta tässä ollaan = ) ja olen siitä erittäin onnellinen, että olen saanut 4 ihanaa lasta.
Asumme 14 vuotta sitten rakentamassamme omakotitalossa, jonka kustannukset ovat "kiinteät" eli ihan sama onko lapsia 1 vaiko 11 niin saman verran asuminen maksaa;) Tokihan vedestä maksamme hirmuisesti kun sitä väkisinkin kuluu paljon:/ Mutta ei tuo vesilaskukaan niin hurjasti enempää yhdestä "yllärivauvasta" ole, että sen vuoksi olisimme "köyhtyneet":)
Sinulla ei tule kustannuksia edes noista vauvatavaroista kun nekin kerran vielä tallella ovat!:) Itse jouduin hankkimaan kaiken uudelleen, sillä olin juuri ehtinyt myydä pois niin hoitopöydän, vaunut, turvaistuimen kuin kaikki pienet vaatteet ja vauvan lelutkin:( No eipä silti, tämä kuopus on eri sukupuolta kuin aikaisemmat "pikkuiset", joten ihan kiva olikin sitten ostella "oikean" värisiä" vaatteita hänellekin:)
Ja kuinka hurmaavan ihana tuo meidän ylläri onkaan!:) Oikea sydänten murskaaja, eikä vain meidän vanhempien vaan myös kaikkien isosiskojen ja -veljien sekä isovanhempien ja muiden tutujen:) Nauravaisempa vauvaa ei meidän perhessä ole ollut vielä koskaan! Jokin "syy" hänelläkin oli tänne tulla ja en voi kuin iloita että annoimme hänelle mahdollisuuden elämään!:)
Onnea vain sinullekin rskaudestasi ja ihan varmasti pärjäätte ja lasta rakastatte, vaikka hän yllättäen "ilmestyikin"!;)
5v4kk, 4v ja 1v11kk. Kolme vanhinta ovat jo ihan helppoja ja pieninkin alkaa olla jo iso tytto niin haluiaisin viela yhden, sen viimeisen. Pida lapsi, kylla se hyvin menee!
Pidä lapsi, kyllä se siitä.
Kuka hemmetti miettii annanko lapseni adoptioon vai pidänkö lapsen? Onko isältä kysytty mitään?
Sori vaan, mutta miehen mielipiteellä on tsiljoona kertaa enempi painoa kun kenenkään täälä olevan "pidä vauva tai kadut ikuisesti" - märehtijän.
Ap ei ole ensimmäinen joka saa useamman lapsen. Näitähän syntyy kun sieniä sateella jos ei hoida ehkäsyään, tai niitä toivoo.
Musta on kertakaikkisen kummallista lukea miten täälä mietitään "onko muita joilla on niin ja niin paljon alle kouluikäsiä". Onhan niitä, mutta jokasella on omat vahvuudet ja heikkoudet. Ei lapsia voi puukata maailmaan vaan koska joku netissä sanoi että minulla on 4 poikaa alle 7- vuotiaita: Martti 6, Vertti 5, Jeppe ja Joona 3.
Kysy miehesi mielipidettä uuteen lapseen!
Lapset 7, 6, 4 ja 1 v. Esikoinen on tammikuussa syntynyt, kävi puolikkaan eskarin ja aloitti koulun varhaistetusti. Verkostot on hyvät, isovanhemmat eläkeläisinä ovat innokkaita hoitamaan jos vain annamme.
Mielestäni kolmannen syntymän jälkeen oli rankinta, nyt helppoa. En käy nyt sen enempää selostamaan, mutta niin. Abortin olen kokenut joskus nuoruudessa.
MINÄ päätin pitää lapsen, vaikka sitten mies olisi lähtenyt!
Minusta raskaus on niin "henkilökohtainen" asia ettei edes miehelläni ole "oikeutta" päättää puolestani!! Päätöksen voi tehdä VAIN äiti, toki miehen mielipide täytyy kysyä ja keskustella asiasta, mutta lopullinen päätäs on aina naisen! Ketään ei saa pakottaa aborttiin tai siitä niitä traumoja vasta tuleekin!
t. 5
tappamista ja vielä tehdä sen. Jos lasta ei pysty pitämään niin Suomessa on tuhansia lapsettomia pareja jotka varmasti ottaisivat hänet.
Abortti ei ikinä ole miehen päätös, ei edes yhteinen päätös, vaan aina naisen päätös.
Johan sen sanoo moraali, järki ja lakikin. Jokainen päättää itse ruumiistaan ja siihen liittyvistä toimenpiteistä.
MINÄ päätin pitää lapsen, vaikka sitten mies olisi lähtenyt!
Minusta raskaus on niin "henkilökohtainen" asia ettei edes miehelläni ole "oikeutta" päättää puolestani!! Päätöksen voi tehdä VAIN äiti, toki miehen mielipide täytyy kysyä ja keskustella asiasta, mutta lopullinen päätäs on aina naisen! Ketään ei saa pakottaa aborttiin tai siitä niitä traumoja vasta tuleekin!
t. 5
No siinä rapis mun kaikki kunnioitus 5. sta kohtaan!
Surullista että tollasta on. Sun onni että olet syntynyt naiseksi pohjoismaahan etkä ole miehesi sananvallan alla. Ihan sama asia meinaan.
Siitä on tasavertasuus kaukana AINA kun toinen sanelee mikkä on parisuhteen säännöt.
13
Vaan yhteinen. Toinen ei voi pakottaa sitä tekemään, eikä toinen voi synnyttää ilman toisen lupaa.
Raskaus, lapsi kuuluu molemmille. Abortti on siihen kuuluva asia. Ei voi sanoa: en tee aborttia jos tulen joskus raskaaksi. Ja jos nainen tulee raskaaksi nainen pitää lapsen: vaan koska nainenhan on sanonut että pitää lapsen jos tulee raskaaksi.. Että olis mies huolehtinut ehkäsystä?? :) Näitä lukee joskus ja se jos joku on säälittävää. Ehkäsykin on yhteinen asia. Suunnittelu, ehkäsy, jälkiehkäsy, abortti.
13
En olisi voinut raskautta keskeyttää! Olen esikoiseni haudannut ja keskeytys olisi ollut aivan mahdoton ajatus.
Ei se teidän miehenne voi mennä varaamaan teille aikaa siihen aborttiin, saati mennä siihen teidän puolestanne. Ehkä se on sitten helpompaa, jos ei tarvitse noin isosta asiasta itse vastuuta kantaa, mä ainakin kannan. Mutta joka tapauksessa se abortti on aina naisen päätös, mies ei voi siihen pakottaa.
Ja ehkäpä nuo asiat on syytä keskustella parisuhteen alussa selviksi? Meillä ainakin mies (ja sitä ennen jokainen kumppanini) on tiennyt, että mä en tee aborttia. Piste. Siinä on miehellä tilaisuus valita haluaako olla mun kanssa vai ei. Onneksi omani on haluaisi enemmänkin lapsia kuin minä, eipähän tarvitse tällaisesta asiasta vääntää meillä.
mutta minä todnäk kuolisin jos vielä yksi lapsi tulisi. 1, 2 ja 3 vuotiaat on.