Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi saa aikuisvuosinaan vanhemmilta kaikkiaan 26 000 euroa

Vierailija
12.11.2009 |

Briteissä on tutkittu, että keskiverto aikuinen vanhempi antaa lapselleen (sen jälkeen kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta) vuosien ja vuosikymmenten saatossa rahaa noin 26 000 euroa.

Vielä 70-vuotiaista briteistä noin puolet tukee säännöllisesti aikuisia lapsiaan, jotka siis ovat työelämässä ja jopa 50-vuotiaita.

Summassa ei ole mukana perintö, jonka vanhemmat jättävät kuoltuaan, vaan ainoastaan heidän elinaikanansa antama taloudellinen tuki.

Vanhemmilta saavat eniten tukea ne, joilla itselläänkin on hyvät tulot. Eniten vanhemmat tukevat esim asunnon ja auton hankinnassa. Luvussa on mukana myös esim ulkomaanmatkat, joita monet maksavat aikuisille lapsilleen, kun nämä lähtevät mukaan lomalle.

Mun mielestä summa voi hyvinkin pitää paikkansa myös Suomessa. Kyllä mua on ainakin tuettu taloudellisesti tosi hyvin vanhempien taholta. Olen 38v ja naimisissa, kaksi lasta, työelämässä. Mutta silti. Kyllä vielä vanhemmilta tihkuu rahaa ja kaikkea tavaraa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen kun muutin kotoa. En edes kehtaisi ottaa vastaan rahaa heiltä kun itsellänikin on työpaikka ja omat sekä miehen tulot, jotka ovat paljon paremmat kuin heillä. En suinkaan ole ainoa ystäväpiirissäni, joka on aina tullut toimeen omillaan enkä usko että tämä on mitenkään poikkeuksellista. Tunnen toki sellaisiakin, joille vanhemmat kustantavat kaikenlaista vaikka ikää alkaa olla jo 40 v. Kyseessä yleensä ainoat lapset.

Vierailija
2/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset antaa vanhemmilleen rahaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä todellakaan kehtaisi edes pyytää. Mutta rahanarvoista asiaa eli aikaansa ja apua saan koska tahansa. Se on korvaamatonta.

Vierailija
4/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mulla ainakin tuohon aikaan sisältyy koko opiskeluaika. Vaikka toki tein silloin töitäkin kesällä ja joskus talvellakin, niin kyllä mä vanhemmilta sain opiskelutukea. Sitten kun siirryin työelämään, niin siihen se loppui.

Että vaikka itse sanoisin, etten aikuisiällä ole saanut vanhemmiltani mitään tukea, niin valehan se olisi, kun tuo opiskelunuoruus kuuluu mukaan.

Vierailija
5/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin maksetaan lomamatkoja ja annetaan monenmoisia lahjoja. Mitään emme pyydä, emmekä rahaa edes suostu ottamaan vastaan, kuin lasten tileille. Ystäväperheissä pitkälti samat kuviot.

Vierailija
6/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on se geneettinen varallisuus.

Vierailija
7/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole saaneet yhtään rahaa kummankaan vanhemmilta. Mulle toi tieto oli yllättävä!

Vierailija
8/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo summat tulevat kasvamaan kun varallisuutta kertyy lisää vuosien saatossa.

Omat pienet lapseni saavat pelkkiä korkotuloja sen verran jo että hirvittää.

Vierailija
9/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täyttää 18.

Vierailija
10/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin saada tuon verran jo pelkästään opiskeluaikoina. Kouluttauduin ulkomailla kahdessa aika kalliissa yliopistossa. Toisaalta, olen ostanut vanhemmillenikin yhtä sun toista esim. auton.

Vierailija
11/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin jos on hyvätuloinen? Useinhan esim. opiskelijoilla on rahapula, ja monilla on tiukkaa siinä vaiheessa kun lapset on pieniä (urakehitys vielä aika alussa, pienet lapset, asunnon ostaminen...)

Jos vanhemmat saa jo hankittua kaiken mitä hauavat, niin miksei antaisi rahaa lapselle? Perintöäkö sillä pitäisi kartuttaa? Silloinkin ne rahat menee sille lapselle...

Vierailija
12/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-ikäisiä omat velkansa maksaneita pariskuntia, josta vaimon pieni palkka ehkä juuri tuo 26 000€ vuodessa menee kokonaisuudessa lapsien perheille ja eletään mukavasti miehen noin 40 000-50 000€ tuloilla.

Mitä pahaa siinä on?

Vierailija
13/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

100€ mun synttäripäivänä mun vanhemmilta ja 100€ jouluna miehen vanhemmilta. 10v aikana toi tekee 2000€.

Kumpikaan ei ole saanut rahallista tukea koskaan muulloin. Ei edes opiskellessa ole käyty vanhempien kukkaroilla vaikka joskus todellista tarvetta olisi ollut. Sen jälkeen kun täytin 18v ei vanhempani ole maksaneet senttiäkään mun mistään kuluista. Ei vaatteita, ei koulukirjoja, ei autokoulua, ei yhtään mitään. Joskus kun olen ollut kipeänä toivat opiskelukämppääni appelsiinimehuja ja jotain hedelmiä monen kympin edestä.

Olen tyytyväinen tähän ja näin olen halunnutkin. Olen halunnut olla itsenäinen.

Vierailija
14/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta. Itse olen saanut ainakin tuon verran 12 vuoden aikana (olen 30). Harvoin olen pyytänyt (joskus toki nuorempana), mutta ottanut vastaan kun vanhemmat ovat halunneet antaa. Esim. kun ovat saaneet itse jostakin osakkeista, perintöä tms. niin ovat antaneet minulle ja sisarelleni. Ovat puhuneet "verosuunnittelusta" eli ovat esim. antaneet sen mitä ilman lahjaveroa voi, näin välttää myös tulevia perintöveroja ja isäni on esim. luopunut perinnöstään seuraavalla sukupolvelle. Rahat eivät ole pois heidän hyvinvoinnistaan. Nykyään antavat myös lapsenlapsille. Myös puolison vanhemmat ovat auttaneet lapsiaan. Appi käytti joskus sanaa "suora tulonsiirto" eli hänen maksamillaan veroillahan ne opiskelijoiden tuetkin yms. maksetaan :) Samoin kuin vanhempamme aion itse tulevaisuudessa toimia, jos vain taloudellinen tilanne sallii.

Vierailija
15/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä äitini ostaa paljon tarpeellista tavaraa meille lahjaksi, arvokastakin.

Ihanan naiivi muuten tuo kakkosen kommentti :D

Vierailija
16/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mä usko että suomessa noin paljon annetaan. aika pihiä porukkaa suomalaiset suuret ikäluokat, oma napa lähinnä heillä.

briteissä perhe on tärkeää. sukulaisia autetaan.

Vierailija
17/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Aika vähän, nyt 22-vuotiaana olen neljässä vuodessa saanut vanhempieni myötävaikutuksella vajaat 100 000

Vierailija
18/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä tunnen vain sellaisia, jotka eivät tarvitse rahaa vanhemmiltaan.

Vierailija
19/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 26 000e ARVOSTA, ei riihikuivana. Kyllä meillä vanhemmat avustaa, mutta harvoon rahalla. Jos nyt alan laskea kaiken mahdollisen mukaan niin hyvin tuo summa voi pitää paikkansa.

Siis kun jotkun kommentoi etteivät vanhemmat avusta antamalla rahaa.

Vierailija
20/21 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo summa tekee vain 650 euroa vuodessa jos sen jakaa esim 40 vuodelle.

Oletetaan että esimerkkiaikuinen alkaa saada rahaa 18-vuotiaana ja saa sitä seuraavat 40 vuotta. Hän menettää vanhempansa ollessaan 58-vuotias. Jos hän on saanut vanhemmiltaan tuona aikana 26 000 euroa, tekee se vuodessa vain 650 euroa. Kyllä tämä summa ylittyy helposti jopa niillä, jotka eivät mielestään saa koskaan mitään mitään.

Ei siis kukaan yhdessä vuodessa tuota summaa anna, vaan luvussa on mukana koko aikuisikä aina siihen asti kunnes vanhemmat kuolevat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän