Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna suomessa oli influenssa mistä voisi olla vastustuskyky sikainfluenssaan?

Vierailija
12.11.2009 |

Tietääkö joku?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut semmonen tuntuma, et olisko ollut joskus 50-luvulla.

Vierailija
2/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

56-57 tienoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

väittä sairastaneensa "aasialaisen", ja toi 1956-1957 voi hyvin pitää paikkansa.

Vierailija
4/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin mukaan minä sairastin sen silloin. Oli samaa h1n1 tyyppiä kuin tämä....

en ole sairastunut nyt

Vierailija
5/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1968 Eurooppaa ravisteli hongkongilainen influenssa. Suomeen sen epäiltiin tulleen amerikkalaisten turistien mukana.

Suomen kansainväliset yhteydet olivat kuitenkin niin vilkkaita, että syyllisiä ei täsmällisesti kyetty nimeämään.

Hongkongilainen virus, A-influenssaviruksen alatyyppi H3N2, oli sukua vuonna 1957 jyllänneelle aasialaiselle virukselle.

Hongkongilainen influenssa aiheutti Maailman terveysjärjestön tietojen mukaan 1-4 miljoonan ihmisen kuoleman.

Teksti: Jukka Lindfors

Vierailija
6/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka se espanjalainen joskus 1900-luvun alkupuolella sen jälkeen 56-57 joku ja noin 68 yksi. Ja viimeisin on ollut 77 Moskovalainen joka oli myös samaa H1N1 virusta.

Moskovalainen oli pienin näistä siihen sairastui vain pienet lapset. Ja siksi kaiketi ei päässyt kehittymään massiiviseksi epidemiaksi.

Vierailija
7/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipeä. Kurkku oli aivan tulessa ja 2kk ikäinen vauva kun yski, tuntui että keuhkot "repeää".

Siihen aikaan sai Helsingissä lääkärin kotikäynnille kuten esim. minun tapauksessani kun sekä äiti että vauva sen verran huonossa kunnossa, ettei jaksa istua terveyskeskuksessa.

Kerroin lääkärille etten voi juoda yhtään lämmintä, kurkku oli aivan kuin tulessa. Lääkärin mukaan tähän victoriavirukseen ei käykään lämmin tai kuuma juoma, vaan kylmää.

Victoriavirus, katsoin netistä ja ehkä viittaa H1N1:een, Amerikassa oli kai paha juttu rokotuksen suhteen, johon kuoli ihmisiä. Presidentti Ford sairasti silloin myös.

Muistaako kukaan esim. vanhempiensa kertomana v.1976 tautia?

Vierailija
8/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin miettimään olisnkohan silloin sairastanut jonkun influenssan. 3 vuotias olin silloin.

Vierailija
9/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äiti oli ihan paniikissa muutaman kk ikäisen veljeni

takia joka oli kovin sairas, tärisi vaan horkassa äitini sylissä.

Itse olin juuri täyttänyt neljä joten en muuta ihmeempiä muista, ainoastaan äidin kova huoli on jäänyt mieleen.

En edes tiedä sairastinko itse tuolloin.

Vierailija
10/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

76-77 oli moskovalainen sama H1N1 virus siis.

Itsekkin sairastin silloin melkein meni keuhkokuumeeksi.

Vierailija
11/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini tuskin muistaa koska opin kävelemään :-(

Vierailija
12/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastanut tavallisen vuosittaisen kausi-influenssan ainakin aikuisiällä vuonna 2008, ja 2003. Molemmissa oli korkea kuume, päänsärky ja kurkkukipu viikon ajan. En tiedä onko vastustuskyky korkeampi nyt myös tätä influenssaa vastaan. 4-henkinen tuttavaperhe oli sikainfluenssassa, ja heillä 2-vuotias pääsi kaikkein vähimmällä, oireet kestivät vain päivän. Mistä lienee saanut vastustuskykyä tätä influenssaa vastaan...

Vierailija
13/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastaneensa tuon aasialaisen 1 vuotiaana ja hän on syntynyt -56.

Lisäksi isäni on sairastanut nuorena aikuisena epidemian, jota hän väittää englantilaiseksi mutta kaiketi kyseessä joku muu mikä silloin 70-luvun loppupuolella on ollut.

Vierailija
14/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastaneensa tuon aasialaisen 1 vuotiaana ja hän on syntynyt -56.

Lisäksi isäni on sairastanut nuorena aikuisena epidemian, jota hän väittää englantilaiseksi mutta kaiketi kyseessä joku muu mikä silloin 70-luvun loppupuolella on ollut.

Ajankohta ainakin täsmää. Itse olen syntynyt -79 ja tuo tapahtui ennen sitä.

Vierailija
15/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 2008 tammi-helmikuussa paha influenssa. 2 viikkoa makasin korkean kuumeen kourissa sängyn pohjalla enkä edes telkkaria jaksanut katsella. Särkylääkkeen voimin sain kuumeen alenemaan 38,5 asteeseen, joten ilman sitä olisi ollut todella korkealla. Joka paikkaa särki sekä kolotti sietämättömästi.

Toinen influenssa oli siitä muutama vuosi taaksepäin. Tarkkaa vuotta en muista mutta on hyvinkin voinut olla tuo 2003, tai ehkä 2004. Silloinkin makasin pari viikkoa sängyn pohjalla täristen, ja pari viikkoa meni lisäksi vielä muuhun toipumiseen. Mm. keuhkot olivat taudin jäljiltä niin kipeät, että en voinut hengästyä yhtään. Kävelin kauppaankin hitaampaa kuin rollaattorin kanssa kulkevat mummot koska keuhkoihin sattui niin.

Nyt toivon että näistä tavallista influenssista olisi edes jotain vastustuskykyä tullut, ettei taas tarvitsisi kärsiä niin paljon. Olen kaiken lisäksi viimeisenä rokotettavien joukossa, jos ylipäätään edes saan rokotetta joten hyvin ehdin taudin saada mikäli on tullakseen

sairastanut tavallisen vuosittaisen kausi-influenssan ainakin aikuisiällä vuonna 2008, ja 2003. Molemmissa oli korkea kuume, päänsärky ja kurkkukipu viikon ajan. En tiedä onko vastustuskyky korkeampi nyt myös tätä influenssaa vastaan. 4-henkinen tuttavaperhe oli sikainfluenssassa, ja heillä 2-vuotias pääsi kaikkein vähimmällä, oireet kestivät vain päivän. Mistä lienee saanut vastustuskykyä tätä influenssaa vastaan...

Vierailija
16/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan siitä olla tullut mitään vastustuskykyä..?? Toivon niin.

Yleensä en siis saa ikinä kuumetta tavallisen flunssan yhteydessä, mutta tuolloin tauti alkoi niin että nousi aika kova kuume ja olin tosi kipeä. Tosin se meni aika pian ohi, pahin kuumevaihe kesti 1-2 pv.

Vierailija
17/26 |
12.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli se joka samanlainen eli jos silloin sairastanut niin nyt ei iske. mut harva meistä ainakaan on sitä sairastanut. se -50 luvun ei auta.

Vierailija
18/26 |
24.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin lapsena hongongilaisen 1968-69 ja muistan sen olleen tosi kauhea tauti. Koko perheeni sairasti sen. Aikuisiällä olen joka vuosi ottanut influenssarokotteen, koska muisto tuosta kamalasta influenssasta on niin vahva. Rokotteen siuvaikutukset eivät voi olla pahempia.

Vierailija
19/26 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi vaan mut moskovalainen oli vuonna 1947, kolmekymmentä vuotta aikaisemmin kuin väität

Vierailija
20/26 |
10.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastaneensa aikoinaan parivuotiaina jonkun influenssan.

Kumpikaan heistä ei sairastunut nyt sikainfluenssaan vaikka perheen lapset (testatusti) sen sairastivat. Arvelivat sen 60-70-luvun taitteen influenssan tuoneen vastustuskykyä.