Minä vuonna suomessa oli influenssa mistä voisi olla vastustuskyky sikainfluenssaan?
Tietääkö joku?
Kommentit (26)
Myös minä sairastin tuon Englantilaiseksi kutsutun influenssan ehkä talvella 73-74, liikkui Tampereen seudulla. Teki aika tuhdin immuniteetin, en sairastanut pitkiin aikoihin sen jälkeen mitään. Olin todella kipeä, ja kesti reilusti yli viikon.
Sikainfluenssaan oli vastustuskyky heillä jotka olivat sairastaneet espanjantaudin. Eli suurinpiirtein 1918-1925 influenssan sairastaneilla, koska espanjantautikin jäi vielä muutamaksi vuodeksi maapalloa kiertämään ennen kuin hävisi kun oli tartuttanut niin paljon ihmisiä että ei pystynyt enää leviämään.
Risti-immuniteetti johtuu siitä että espanjantauti hyppäsi ennen häviämistään ihmisistä takaisin sikoihin, joissa se jäi endeemiseksi ja 2009 sikainfluenssan perimässä on osia tästä sioissa säilyneestä espanjantaudin perillisestä. Siksi heti sikainfluenssan perimän selvittämisen jälkeen tiedettiin että riskiryhmät ovat nuorempia kuin influenssalla normaalisti ja kaikista vanhimmilla oli immuniteetti vanhastaan.
Hong Kongilaisella (H3N2, ei H1N1) influenssalla oli itseasiassa käänteinen risti-immuniteetti espanjantaudin kanssa - espanjantaudin sairastaneet sairastuivat vakavammin kuin ne jotka eivät sitä olleet sairastaneet. Siksi epäilen että ainakaan mitään hyötyä sen sairastamisesta ei sikainfluenssan suhteen ollut, mutta en ole kyllä asiasta yhtään tutkimusta lukenut joten tämä on pelkkää mutua.
Ainakin syksyllä 2009 oli sikainfluenssa. Silloin pelkäsin saavani sen, ja jonkun kuumetaudin sainkin. Oli tyypilliset influenssaoireet: edeltävänä päivänä jäseniä alkoi särkeä, seuraavana päivän nousi korkea kuume, alkoi yskä ja keuhkot olivat kovilla. Kuume meni äkkiä ohi mutta keuhkojen osalta jatkui pidempään. Saattoi toki olla muukin influenssa. Muistan vain, etten ollut aikoihin ollut niin kipeä, enkä sen jälkeen (*koputtaa puuta*).
Vierailija kirjoitti:
Ainakin syksyllä 2009 oli sikainfluenssa. Silloin pelkäsin saavani sen, ja jonkun kuumetaudin sainkin. Oli tyypilliset influenssaoireet: edeltävänä päivänä jäseniä alkoi särkeä, seuraavana päivän nousi korkea kuume, alkoi yskä ja keuhkot olivat kovilla. Kuume meni äkkiä ohi mutta keuhkojen osalta jatkui pidempään. Saattoi toki olla muukin influenssa. Muistan vain, etten ollut aikoihin ollut niin kipeä, enkä sen jälkeen (*koputtaa puuta*).
Itse sairastin tuon myös, ja epäilin jo eräänä yönä, että kuolema tulee.
Vierailija kirjoitti:
Myös minä sairastin tuon Englantilaiseksi kutsutun influenssan ehkä talvella 73-74, liikkui Tampereen seudulla. Teki aika tuhdin immuniteetin, en sairastanut pitkiin aikoihin sen jälkeen mitään. Olin todella kipeä, ja kesti reilusti yli viikon.
Se, mitä on kutsuttu Englantilaiseksi, on ilmeisesti ollut jokin muu nimeltään. Äitini on sairastunut siihen tuolloin, ja myös kertoi olleen kova tauti.
Minä olen sairastanut influenssan, joka kansan suussa kulki nimellä englantilainen. Tämä liikkui 70-luvun alussa, olin silloin 12-13 v. Hurja tauti. Kurkku oli niin tukossa, että viikkoon ei pystynyt syömään mitään. Juuri ja juuri meni mehua pieninä annoksina, ja sekin juominen oli kyllä melkoista tuskaa. Kuumetta oli viikon ja tuntui, kuin olisin leijunut jossain pumpulien päällä.