Vuokra-asioista tietäviä?
Eli tilanne on tämä: Olemme asuneet 4 kk yksityiseltä ihmiseltä vuokratussa asunnossa, jonka vuokra on meidän tämänhetkisille tuloille liian suuri: 610€.
Nyt meille tarjottiin Satosta uutta isompaa, mutta halvempaa asuntoa, joka vaikutti meille sopivalta. Ongelma on kuitenkin se, että olemme juuri viime kuun loppupuolella maksaneet tammikuun vuokran, ja muutto tulisi melkein saman tien. Menikö tuo 610€ nyt hukkaan? vai saammeko siitä mahdollisesti osan takaisin, koska emme asu edes puolta tästä kuukautesta täällä?
Kommentit (44)
kuten tuola ylempänä jo kerroinkin, tulot ovat 530€(mun palkka) + 280€(asumistuki)
ja siis toimeentulotukea ei saatu viimeksi, koska tilillä oli vähän yli 200, ja vuokra maksettu, katsoivat, että kahden aikuisen ihmisen pitäisi pärjätä kuukausi tuolla 260€.. Eli eivät katsoneet tuloja, vaan tilillä olevan rahamäärän, ja pärjätäänkö sillä. Nyt on 8. päivä, eli ens viikolla uus aika, mutta en luota että auttavat, kun eivät auttaneet viimeksikään.
ap
että kyllä nyt on sosiaalitoimistossa käynyt jokin virhe, mikäli nuo antamasi euromäärät ovat todellisia. (Ihmetyttää hieman miksei perheen toisella aikuisella ole mitään tuloja ja se, että olet opiskelija mutta puhut kuitenkin vain palkasta, et esim. opintotuesta ja -lainasta ym.)
Mutta siis pointtini on, että mikäli tulonne todella ovat noin pienet etkä ole oikeutettu opintolainaan, niin teidän pitäisi oikeasti saada toimeentulotukea. Kun menet sosiaalitoimistoon sitten 8.1 niin ota KAIKKI tarpeelliset kuitit, laskut, tuloselvitykset ym. mukaan. Ja tee viime kuun päätöksestä valitus, kahden aikuisen ei todellakaan pidä Suomessa pärjätä 200€:lla kuukautta!
Katsoppa esim. tästä linkistä ( http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/f39e4f004a175c7ebf6bff3d8d1d4668/303-… ), miten homman pitäisi oikeasti toimia, teille pitäisi nimittäin jäädä suunnilleen tuo 354,83€/aikuinen/kk.
Perheen toisella osapuolella ei ole mitään tuloja, koska on opiskelija, joka jäi työttömäksi. Opintotukiin ym. hänellä ei ole mahdollisuutta opintojen viivästymisen vuoksi. Itse olen opiskelijana Aikuislukiossa, eli mahdollisuuksia opintotukiin ym. ei myöskään ole. Käyn osa-aikaisena siivoomassa aamuisin, ja illat olen koulussa. Saamme siis vain yleistä asumistukea, minkä saamme yhteisenä, eli molemmille myönnettynä, ja se on sen 280€/kk.
Viimeksikin meillä oli kaikki kuitit ja laskut ja laput ym. mukana, mutta virkailija ei juuri niitä katsellut, koko session käytännössä vain haukkui miestäni siitä, että "elää minun siivelläni" ja "antaa minun elättää hänet". Virkailija oli sitä mieltä, että mieheni saisi töitä, mutta ei yritä, koska saa kaiken ilmaiseksi (miehellä ei siis mitään koulutusta, paitsi ammattikoulu joka siis vielä kesken, haettu on kaikkiin avoinna oleviin paikkoihin, ja kierrelty kaupoissa, pikaruokapaikoissa ym. kyselemässä)
Ja lopulta totesi, että koska meillä rahaa on tilillä, ja vuokra maksettu, niin tukia ei joulukuulle tule, mutta katsotaan sitten tammikuussa uuudestaan.
Että sillee. Tuo on se syy, miksi ei sossussa käyminen kamalasti huvita, enkä jaksa luottaa siihen että sieltä nytkään mitään tulisi.
ap
mistä tulonne koostuu?