Vastaa rehellisesti! Toivotko lapsellesi jotain tiettyä ammattia,
vai saako hän aikanaan päättää ihan vapaasti mikä hänestä tulee?
Ohjaatko kenties johonkin tiettyyn kouluun, ammattikoulu, lukio..
Kommentit (44)
ja tuen kaikin tavoin. toivon kyllä myös, että lapsi valitsisi lukion ja yliopisto-opinnot. tuputtaa ei voi, mutta koulutuskentän ja työelämän realiteetteja voi tuoda esille kannustavasti. eli esim. se, että jos tahtoo lääkäriksi paras väylä käydä kunnolla lukio ja sitä kautta opiskelemaan.
mutta jos kokee tulevaisuudessa intohimonaan esim. jonkun käsityöläisammatin niin siitä vaan :) tosin lukio-opinnot ei olisi varmaan haitaksi siinäkään.
ja lähipiirissä ihmiset korkeasti koulutettuja, esimiehiä, pomoja, tutkijoita ym. itse pääti irtautua tästä, niin paljon burn outia, sosiaalista alkoholismia ja terveyden pettämistä olen nähnyt ja minkä takia! Toivon, että lapseni alkavat tehdä mitä haluavat ja mistä nauttivat, maksettiin siitä mitä maksetaan. olen vihdoin itse tajunnut, ettei onni tule matkoista, isoista taloista, vaatteista ja palkasta... onni tulee siitä kun on aikaa olla itsensä ja muiden kanssa.
itseäni kukaan ei ohjannut nuoruudessa ja opiskelin humanistisia opintoja jotka eivät valmistaneet mihinkään ammattiin ja olen ollut enimmäkseen työtön tai tehnyt kassan ja siivoojaan hommia pitkästä akateemisesta koulutuksesta ja tutkinnostani huolimatta. Näillä sitten maksan opintovelkojani, Totta mooses aion ohjailla lapsiani jollain tavoin, en tyrkyttää mutta keskustella. Komppaan kakkosta.
toivon, että miettivät ammattia valitessa, miten tulevat mahdollisesti työllistymään, mitä se ammatti olisi sitten käytännön työnä, ettei vain lue arkeologiaa pelkästä arkeologian intohimosta ilman tosi käsitystä ammattin todellisuudesta, tarjoan siis keskusteluapua. Näin olen ajatellut, koska itse olen pitkän tien käynyt haahuilmalla turhista tutkinnoista toisiin ja vasta käytännön työelämän kautta saanut oikean ammatin. kallis ja raskas tie.
Tyttöni, 5v, haluaa keijuksi isona. =0)
minun lapseni saa itse päättää, mutta tottakai minä pyrin ohjaamaan häntä sellaiseen ammattiin ja kouluun, missä kuvittelen hänen voivan parhaiten tulla tyytyväiseksi. Minä sentään tunnen sekä lapseni että tämän yhteiskunnan, kenties paremmin kuin murroikäinen, itseään etsivä lapsi itse ja jokatapauksessa paremmin kuin peruskoulun opo...
minun lapseni saa itse päättää, mutta tottakai minä pyrin ohjaamaan häntä sellaiseen ammattiin ja kouluun, missä kuvittelen hänen voivan parhaiten tulla tyytyväiseksi. Minä sentään tunnen sekä lapseni että tämän yhteiskunnan, kenties paremmin kuin murroikäinen, itseään etsivä lapsi itse ja jokatapauksessa paremmin kuin peruskoulun opo...
Ehdottomasti. Tottakai kerron parhaani mukaan eri vaihtoehdoista.
mutta toivon että hän ymmärtäisi koulutuksen merkityksen ja älyäisi käydä koulunsa paremmin kuin minä.
Se että tuleeko hänestä siivooja vai ekonomi ei merkitse minulle mitään, pääasia että hän löytäisi sen oman alansa josta tykkää.
ei kai nyt toisen puolesta voi päättää, että "menet sitten lukioon ja sieltä lääkikseen ja.."
Toivon että lukee ammatin josta nauttii ja että palkallaan toimeen tulee.
mutta formulakuski tai lentäjä olis kivoja :)))
mutta toivoisin olevan jokin arvostettu ja kohtalaisesti palkattukin ammatti, ja tietysti mielekäs!
en aio manipuloida tai tyrkyttää omia näkemyksiäni, mutta keskustella kyllä omien kokemusteni perusteella. lukioon toivoisin lasteni menevän, siellä saisi aikaa miettiä mihin haluaisi suuntautua ja tarvittaessa myös hiottua opiskelutaitoja. lukion jälkeen myös enemmän vaihtoehtoja käytettävissä kuin pelkän peruskoulun jälkeen.
ei ole väliä, voi vaikka siivota jos musiikilla ei elä.
jonkin kädentaitoja vaativan ammatin, puuseppä, hevosenkengittäjä tms..
ammattia lapselleni. Toivon vain, että hän löytäisi sen oikean ammatin itselleen, jossa sitten varmasti viihtyy. Ihan sama onko se lukio vai ammattikoulu, kunhan se on lapselleni itselle mieluinen.
kaikki kolme lastamme ovat käyneet yksityisen psykologin tutkimuksissa, missä kartoitettu älykkyyttä ja vahvoja alueita, joillle kannattaisi suuntautua.
Kaikille on selkeät tarkat ohjeistukset tulevaisuuteen, johon ovat sitoutuneet. Ja nämä valitut koulutukset ovat nimenomaan jokaisen lapsen yksilöllisten avujen mukaan suunniteltu.
Poika 16-v - diplomi insinööri
Tyttö 9-v toimintaterapeutti
Tyttö 8-v biologi, tutkija
Jos saan tyttölapsen niin hänen lelujaan tulee olemaan
-Professori Barbi
-Presidentti Barbi
-Toimitusjohtaja Barbi
-Juristi Barbi
-Lääkäri Barbi
-Kirurgi Barbi
-Astronautti Barbi
kaikki kolme lastamme ovat käyneet yksityisen psykologin tutkimuksissa, missä kartoitettu älykkyyttä ja vahvoja alueita, joillle kannattaisi suuntautua.
Kaikille on selkeät tarkat ohjeistukset tulevaisuuteen, johon ovat sitoutuneet. Ja nämä valitut koulutukset ovat nimenomaan jokaisen lapsen yksilöllisten avujen mukaan suunniteltu.Poika 16-v - diplomi insinööri
Tyttö 9-v toimintaterapeutti
Tyttö 8-v biologi, tutkija
aivan valtava yleistieto ja sydämen sivistys parasta A-ryhmää.