Lapsi pois eskarista influenssan takia?Rauhoitelkaa nyt minua..
Olen yrittänyt olla menemättä mukaan sikainfluenssahysteriaan, mutta olen epäonnistunut.. ;)
Vielä aamulla mietin pitäisikö eskarilainen pitää kotona..mutta meni nyt sitten kuitenkin eskariin. Eilen lapsi kertoi että toiselle lapselle oli noussut kuume ja oli oksentanut ja oli joutunut lähtemään kotiin kesken päivän..no juu, hyvältä kuulostaa..
Vielä ei siis eskarissa varmaa tapausta. Tilanne se, että kotona kuopus joka kuuluu riskiryhmään ja joka sai rokotteen (vasta) viime torstaina eli vajaa viikko sitten.
Mietin siis sitä että olisiko sittenkin ollut parempi pitää eskarilainen kotona varmuuden vuoksi..ainakin kunnes kuopuksen rokottamisesta 2vko..ja haluaisin minä eskarilaisellekin rokotteen mutta sen saa ilmeisesti vasta joulukuussa :/
Ohhoijaa. Ärsyttää tämä mun neuroottisuus. Tuntuu sitten taas ehkä hölmöltä pitää lapsi pois eskarista pitkään varmuuden vuoksi..toisaalta pelottaa kyllä tämä tauti paljon.
Miten te muut samankaltaisessa tilanteessa olevat olette toimineet?
Kommentit (42)
No itse asiassa tähän influenssaan kuolee enemmän ihmisiä kuin normi talviflunssaan...just eilen prisman dokkarissa australialainen lekuri sanoi että hän ei ole koko urallaan nähnyt näin vakavia tautitapauksia liittyen influenssaan...että jep jep,pitäkää vaan kiinni niistä omista pilvilinnoistanne!
-yksi joka otti lapset pois hoidosta-
Kaksi eri asiaa. Itse sairastan flunssaa en influenssaa....
Opetelkaa nyt ensin oikeat käsitteet ennen kun alatte panikoimaan.
ainakin sen viikon. Eskari ei ole pakollinen ja kun toinen vanhemmista on aina kotona, niin ei tarvita mitään järjestelyjäkään. Pieni juttu, mutta voi estää sairastumisen todella ikävään tautiin.
SI eroaa kuitenkin normi-influenssasti sikäli että se tarttuu ilmeisesti ärhäkämmin ja saataa mennä keuhkoihin jo parissa päivässä. Miksi ihmeessä sitä pitäisi ehdoin tahdoin yrittää saada, jos kerran voi yrittää välttääkin?
Eikös se ole jo moneen kertaan asiantuntijoidenkin suulla todettu, että tämä H1N1-virus iskee nimenomaan lapsiin ja nuoriin ja heille kehittyy myös useimmiten pahoja tautimuotoja ja jopa kuolemia...Ei varmasti siis ole vastaava kuin kausi-influenssa tämä virus...
Tai jos jokin muu tauti jyllää?
Tavalliseen kausi-influenssaankin kuolee yhtä paljon jos ei enemmänkin ihmisiä joka vuosi kuin tähän sika-influenssaan. Tämä possutauti ei paljoakaan eroa normi-influenssasta. Medioissa tulee julki vaane ne ääritapaukset....mutta niinhän se on, että tieto lisää tuskaa.
jolla infektioastma (mutta ei kuulemma kuulu riskiryhmään) sekä vauva ja koululainen. Kellään ei ole rokotusta vielä. Täällä ei vielä ole ollut tautia, mutta eskarilainen voisi hyvin olla kotosallakin, kun olen itsekin. Mutta kouluun täytyy mennä ja tauti tulee meille varmasti sitä kautta kuitenkin, sillä koululaisten rokotukset ovat vasta tosi myöhään. Jos ovat ollenkaan.
Tai en ainakaan huomannut.
Kiitos kuitenkin kaikille vastanneille! Ihanaa että täältä löytyy vielä asiallisesti vastaavia ihmisiä.. ;)
Kyllä minullekin on se kuva tullut, että sikainfluenssa eroaa kausi-influenssasta (nekin rokotteet ollaan ottamassa kyllä juu..), yksi eroavaisuus juuri tämä että iskee usein pahiten nuoriin jopa terveisiin ihmisiin. Eikä Tornion surullinen tapaus huolta vähentänyt.
Plus että nyt sairastuu niin paljon ihmisiä kerralla, kausi-influenssa ei leviä näin ärhäkkäästi. Ja miten pääsee hoitoon mikäli sairaalahoidon tarve tulee..nyt ollaan etelässä vasta alkuvaiheessa ja tuntuu että nyt jo voi lääkäriinpääsy tökkiä. Plus että niitä teho-hoitopaikkoja on oikeasti aika vähän.
Mutta toivottavasti tauti iskee lievänä jos iskee!
Minäkin muuten katsoin sen Prisman dokumentin eilen, ja hyvä oli. Ei lietsonut turhaa paniikkia, mutta en minä kyllä olankohautuksella tähän tautiin suhtaudu myöskään.. Toki kuolemat ovat onneksi harvinaisia kuitenkin, mutta se että juuri nuoret ja perusterveet yhtäkkiä makaavat kuolemankielissä teholla ei ole ihan pikkujuttu. Vaikka tapauksia vähän olisikin.
Jep. Voi olla että eskarilaisemme siis kotona loppuviikon, kun se nyt meillä on ihan helppo toteuttaakin, ei tarvita mitään erikoisjärjestelyjä sen kummemmin.
Mutta nyt aion lopettaa tämän sikainfluenssanettivaahtoamiseni vähäksi aikaa, ja yritän rauhoittua ;) Kiitos paljon kommenteista, ja myötätunnosta! Eiköhän tämä tästä!
eri kunnissa, miksi toiset saavta rokotteen ja toiset eivät?
haittaa, vaikka onkin eskarista pois. Sehän on vapaaehtoinen ja ei oikeasti jää mistään jälkeenkään.
Itse pidin astmalapsen ennen rokotusta viikon kotona ja vielä rokotuksen jälkeen meinaan pitää melkein kaksi viikkoa. Hän on tokalla koulussa.
Tai jos jokin muu tauti jyllää? Tavalliseen kausi-influenssaankin kuolee yhtä paljon jos ei enemmänkin ihmisiä joka vuosi kuin tähän sika-influenssaan. Tämä possutauti ei paljoakaan eroa normi-influenssasta. Medioissa tulee julki vaane ne ääritapaukset....mutta niinhän se on, että tieto lisää tuskaa.
Tämä eroaa aika paljonkin siitä tavallisesta kausi-influenssasta; tämä tappaa nuoria ja myös hyväkuntoisia ihmisiä. Tavallinen influenssa tappaa huonokuntoista vanhusväestöä. Tässä on myös sellainen epätyypillinen piirre, että virus itsessään aiheuttaa joissain tapauksissa tuhoa keuhkokudoksessa ja jälkitaudin, etenkin pahat keuhkokuumeet, ovat yleisiä. Ylenpalttista hysteriaa ei silti kannata lietsoa; suurin osa sairastaa tämänkin taudin lievähkönä ja pärjää ihan kotikonsteilla, mutta tietyllä vakavuudella kannattaa kyllä asiaan suhtautua.
onneksi meni viikon aikana ohi eikä uusia tautitapauksia enää ole ilmaantunut VIELÄ.
Minä raskaana, enkä ollut vielä tällöin saanut rokotetta joten helppo päätös.
Kipin kapin ottamaan infektioastmaatikolle rokotus! Tästä oli jokin aika sitten keskustelua, että infektioastmaatikko KUULUU RISKIRYHMÄÄN!! terveisin infektioastmaatikon äiti
pois päiväkodista rokotukseen asti, koska siihen oli mahdollisuus.
Minusta on vain parempi, mitä vähemmän epidemian levittäjiä tällaisena epidemia-aikana, koska kouluista ja päiväkodeista Si leviää muuallekin, koululaisetkin ottaisin pois, jos olisi mahdollisuus.
Oma lapseni voi olla myös se, joka levittää taudin toisiin lapsiin.
Kipin kapin ottamaan infektioastmaatikolle rokotus! Tästä oli jokin aika sitten keskustelua, että infektioastmaatikko KUULUU RISKIRYHMÄÄN!! terveisin infektioastmaatikon äiti
Esikoinen oli maanantaina vielä eskarissa, mutta tiistaina kuulimme, että yksi eskarikaveri oli maanantai-iltana saanut kovan kuumeen. Päätimme, että esikoinen pysyy toistaiseksi pois eskarista. Hyvällä tuurilla on vielä onnistunut välttämään tartunnan maanantaina, vaikkakin tuo eskarikaveri on silloin jo varmasti olut tartuttavassa vaiheessa.
En pidä itseäni hysteerisenä tai ylisuojelevana, vaan järkevänä. Miksi ehdoin tahdoin altistaa lapsensa tartunnalle? Joillain kirjoittajilla on ihmeellisen fatalistinen asenne. Minusta on kaikkien kannalta viisasta, että ne, joilla on siihen mahdollisuus pyrkivät välttämään tartuntaa. Terveydenhoito on nytkin jo riittävän ruuhkautunut ja rokotukset vasta alkuvaiheessa.
Ei tuosta possutaudista kannata panikoida. Mitä enemmän panikoit sen pahemmaksi vastustuskykysi menee kun stressaat.
Ei nyt enää auta ottaa tuota vanhempaa lasta pois eskarista kun on jo voinut saada sen tartunnan ja tuoda sen kotiin. Tauti tarttuu jo vuorokautta ennen oireiden ilmaantumista. Eli tuo eilen eskarissa sairastunut lapsi on tartuttanut tautia jo toissapäivänä...
Nyt järki käteen ja rauhoitut. Panikoimalla et auta asiaa yhtään. Tartutat hysterian vielä lapsiisi.
Nyt vaan maitohappobakteereita, D-vitamiinia ja tehostettua käsihygieniaa. Mehiläisen löääköri suositteli luonatistuotetta nimeltä Betaglucan vastustuskyvyn nostattajaksi. Valmistetta voi antaa myös lapsille.
Itse olen aika pöpökammoinen mutta nyt olen ihmeen rauhallinen. En ole antanut paniikille vallan. Itse olen ottanut tuon Betaglucaanin käyttöön sekä D-vitamiinia 3x20mg päivässä. Probiootteja syön muutenkin. Käsidesi laukussa jos ei pääse pesemään käsiään. Esim käytän aina kun olen pojan vienyt eskariin.
kun kuitenkin noita aineita otat ja lapsillekin niitä annat.
Paljon tehokkaammin suojautuisit, jos ottaisit lapsen pois eskarista. Virus leviää päiväkodeissa, kouluissa ja massatapahtumissa, ylipäätään siellä missä ollaan vieri vieressä.
Jos on mahdollista, eskarilainen kannattaa pitää kotona.
Kuka sitä nyt ehdoin tahdoin haluaa MITÄÄN voimakasta tautia? Jos voin pienin järjestelyin välttää vaikkapa neljänkin päivän kuumeen ja valvotut yöt, siis kivut lapsiltani, teen ne.
Samalla tosiaan ne lapset, jotka eivät voi jäädä kotiin, ovat paremmissa oloissa, vähemmän tartuttavia lapsia, vähemmän kontakteja ja helpompi pärjätä jos hoitotäditkin ovat sairaana.
Eikö teillä muuten ole päiväkodista sanottu, että pysykää kotona jos mahdollista? Meillä on.
tartuntavaaraa muualla, vaikka kaupassa! Taitaa olla aika moninkertainen ero, vaikka TOKI taudin VOI saada kaupasta.
että meidän eskari on koulun yhteydessä, ei päiväkodin, mutta eskariryhmä eri rakennuksessa kuin koululaiset. Että tavallaan ovat hieman enemmän eristyksissä siellä kuin esim. päiväkodissa.
Ovat luvanneet kertoa heti jos tapauksia tulee, mutta sitten se tietysti voi olla jo myöhäistä jos useampi on jo sairastunut..
Mitä vähemmän sairastuneita sen parempi, koska terveydenhuoltojärjestelmä on jo nyt ylikuormittunut, jos joillakin on vain mahdollisuus vältellä tartuntaa, niin se on kaikille parempi. Samoin on kaikille parempi, jos mahdollisimman moni ottaa rokotteen.
Minä en myöskään ehdoin tahdoin halua tuota tautia, jos vain voin vältellä sen saamista teen kaikkeni.
Tai jos jokin muu tauti jyllää?
Tavalliseen kausi-influenssaankin kuolee yhtä paljon jos ei enemmänkin ihmisiä joka vuosi kuin tähän sika-influenssaan. Tämä possutauti ei paljoakaan eroa normi-influenssasta. Medioissa tulee julki vaane ne ääritapaukset....mutta niinhän se on, että tieto lisää tuskaa.