Minulla on todella lievä sikainfluenssa
Mistä siis tiedän, että kyse on sikataudista, eikä tavallisesta flunssasta? Siitä, että lapseni sairastui siihen perjantaina, testattiin positiiviseksi lauantaina ja sai Tamiflut. Maanantaina myös 2/3 osaa luokasta oli kipeänä.
Lapseni on nukkunut minun vieressäni ja viikonloppuna yski suoraan suuhuni.
Nämä ovat siis perusteeni.
Minun oireeni ovat:
1) Maanantai-iltana vatsani meni sekaisin. Suoli tyhjeni omituisesti kokonaan. Vain yhden kerran. Siitä lähtien maha on ollut vähän "omituinen", mutta ei pahempaa.
2) Maanantai-iltana menin nukkumaan ihan terveenä, mitä nyt tuo maha oli outo. Yhtäkkiä aloin kamalasti palelemaan. Haudoin itseäni peiton alla, mutta kädet ja jalat olivat kylmät. Kun mittailin kuumetta, lämpötilani vain laski.
Olin aivan varma, että nyt sairastun, mutta tiistaiaamuna heräsin ihan terveenä ja lämpimänä.
3)Tiistai-iltapäivänä imusolmukkeet molempien korvien alapuolella kipeytyivät. Illalla se levisi vielä alemmas, hyvä että pystyin päätä kääntämään. Siis ei kurkku, vaan kaula molemmilta reunoilta.
Tänä aamuna heräsin, oli tuosta kivusta jäljellä enää 20 %.
4) Tänä aamuna mittasin verenpaineen. Se oli 150/100. Jouduin silloin tällöin mittailemaan verenpainetta, koska alapaine on herkästi koholla (harvoin yli 90). Kuka tietää - kuuluuko sairauteen verenpaineen kohoaminen?
Av:lla on monesti kysytty, millainen on lievä SI. Tässä siis minun versioni.
Kommentit (13)
paitsi lisänä keuhkokivut eikä verenpaineesta tietoa?Mutta onko väliä onko sika, jos sen sairastaa lievästi.
Mieheni veli on sairastunut armeijassa sikaflunssaan ja hän sanoi että yskää oli ja hiukan kuumetta mutta ei kuulemma ollut edes eriytisen kipeä. hänet siltikin testattiin ja sikaa löytyi. siellä oli monta kymmentä sairaana.
Ahdistaa kun lehdissä lukee vain kaikkein pahimpia tapauksia... vääristää kuvan koko taudista, että se olisi kaikkein pahin ja vaarallisin juttu.
Ulkomamma
kuulooko taitiin verenpaineen kohoaminen.
Luulen myös, että mulla oli todella lievä sikainflu tuossa noin kuukausi sitten. Edellisenä iltana alkoi palelemaan aivan yhtäkkiä todella kovasti, silti lämpöä ei ollut. Luulin tulevani kipeäksi. Seuraavana iltana sitten tuli kauhea flunssamainen päänsärky, hartiakivut ja menin kipuisena nukkumaan, myöskin niveliä ja lihaksia kolotti käsistä ja jaloista, kurkku oli kipeä, keuhkoissa oli kummallinen tunne, maha hiukan kipeä, muttei ripulille mennyt. Kuumetta ei ollut, n. 35.5 oli lämpö, normaalisti noin 36. Tätä kesti yhden päivän ajan, sitten ei taas ollut mitään. Myöskin tuttavaperhe oli sairastanut kenties myös tämän sikainflun hyvin lievänä, lapsilla pientä lämpöä ja pääkipua yhden päivän ajan, toisella nuhaa. Satavarmasti ei voi tietää oliko sikaa mutta tautia oli kovasti liikkeellä juuri silloin, paljon yskiviä ihmisiä jne.
tunnutaan diagnoivan sikainfluenssaksi...
Itsellänikin on ollut tässä syksyllä muutaman kerran pari päivää kestävää huonovointisuutta, vatsaoireita, palelua, päänsärkyä, lihas- ja nivelkipua yms. Olenko sairastanut sio: n 2 kertaa? Tuskin.
kurkku hurjan kipeä, vatsa sekaisin, kuume 40,2, yskä ja päätä särki.
Olin ihan satavarma että on sikainfluenssaa, mutta testi oli negatiivinen. Lääkäri diagnosoi adenovirukseksi. Myös peitteinen kurkku viittasi ennemminkin adenoon kuin sikaan.
Eli ei kaikki ole sikaa mikä röhkii.
on nopeasti korkealle nouseva kuume.
Ihmisillä sikainfluenssan oireet muistuttavat tavallisia influenssaoireita, joihin kuuluvat muun muassa äkillisesti ilmaantuva korkea kuume, lihaskivut, päänsärky, vilunväristykset, ruokahaluttomuus ja hengitystieoireet, kuten kurkkukipu ja yskä.
Vanhempien vointi on ollut onneksi kokoajan hyvä. Pientä vatsanvääntelyä, vilunväristyksiä, lyhytaikaista kolotusta ym, mutta ei mitenkään kokonaisvaltaisesti sairasta oloa! Hyvin ollaan jaksettu hoitaa sairaita lapsiamme, joilla on ollut useammam päivän ajan kuumetta yli 39 C, yskää, nuhaa ja päänsärkyä.
äkillisesti nouseva korkea kuume. Pojan luokkakaverilla testein todistettu sika ja kuume oli hiukan päälle 37 astetta kolme päivää jonka jälkeen kohosi siihen 39 asteeseen. Tuon kuumevouhotuksen takia sikainfluenssa onkin levinnyt käsiin kun sairastuneet ihmiset ovat liikkuneet "normaalikröhässä" joka paikassa muita tartuttamassa.Ugh, olen puhunut.
ja sen lähteen, jossa todetaan, ettei sikaa eikä muutakaan influenssaa voi sairastaa lievänä.
paitsi lisänä keuhkokivut eikä verenpaineesta tietoa?Mutta onko väliä onko sika, jos sen sairastaa lievästi.