Kyllä rahalla pitäisi saada ostettua itselleen rokote. Suurituloisethan ne muutenkin pitävät yllä
Kommentit (42)
suurituloisten verot ovat pienempi siivu kakussa kuin esimerkiksi keskituloisten, heitä kun on niin paljon enemmän.
Tämä rokote on siitä erilainen, että sitä ei ole varastossa valmiina, vaan sitä valmistetaan kovaa vauhtia ja siksi tärkeysjärjestys.
eli olivat kuukausia suomea edellä tässä asiassa. Suomen olisi pitänyt toimia silloin kun tuli ensimmäiset uhkakuvat, ei jäädä yhtään odottelemaan. Suomi toimi joo nopeasti, mutta siihen ehti muutama maa ennen kymmenine miljoonine asukkaineen.
Niitä ei suomessa ole, siis sellaisia, joihin voit mennä esim. kun sairastut sikainfluenssaan. Toki johonkin leikkaukseen voit mennä, mutta et jos sairastut äkillisesti. Ja koulutukseltani olen KTM, mutta mua niiiin ottaa päähän se, että aina rikkaita vaan mollataan ja mollataan, ://. No, kateuttahan se on vaan, pitänee ymmärtää.
mutta, ne eivät siis ole sellaisia yksityisiä sairaaloita joihin voit mennä potemaan keuhkokuumetta. Niihin voit mennä leikkauttamaan akillesjänteen tms.
Oikeasti korpeaa viedä lapset jonotuttaan jonnekin kauas terkkariin, kun yksityinen tuossa vieressä. Kyllähän tuon rokotteenKIN olisi voinut rahalla saada muita aiemmin - aivan kuin noissa muissakin sairauksissa tms. saanut palvelua aiemmin kuin julkisella.
Vaikka nyt järjestetäänkin yhteiskunnan toimesta joukkorokotuksia, olen silti sitä mieltä, että tämä rokote pitäisi voida myös ostaa.
Esim. mulla on astma mutta meidän tk:ssa olivat sitä mieltä, etten kuulu riskiryhmään koska heillä ei ole mitään tietoja mun astmani hoidosta.
Älä ala uusavuttomaksi!
Vaikka nyt järjestetäänkin yhteiskunnan toimesta joukkorokotuksia, olen silti sitä mieltä, että tämä rokote pitäisi voida myös ostaa.
Esim. mulla on astma mutta meidän tk:ssa olivat sitä mieltä, etten kuulu riskiryhmään koska heillä ei ole mitään tietoja mun astmani hoidosta.
Älä ala uusavuttomaksi!
Tuo viesti on ihan pohjanoteeraus. Ja mun mielestä on väärin, että tuollaisille ääliöille sitten maksetaan hyvää palkkaa. Ja moni todella fiksu duunari joutuu kituuttelemaan ihan minipalkalla.
Mutta kuten ap ja 11 ovat huomanneet, niin yhteiskunta ei ole aina ihan reilu. (Tosin tuossa rokoteasiassa nimenomaan on, vaikka jotkut näyttävät muuta kuvittelevan.)
Oikeasti korpeaa viedä lapset jonotuttaan jonnekin kauas terkkariin, kun yksityinen tuossa vieressä. Kyllähän tuon rokotteenKIN olisi voinut rahalla saada muita aiemmin - aivan kuin noissa muissakin sairauksissa tms. saanut palvelua aiemmin kuin julkisella.
Julkisella esim. astmadiagnoosiakin saisi odotella hyvän tovin. Ja yksityisellä saa hyvää ja perusteellista palvelua, kun siitä maksaa.
Kun sain perintöä, maksoin siitä niin paljon veroja että haave omasta kodista perheelle jäi todellakin haaveeksi. Tuntemattomat ihmiset olivat netissä kurkussani kiinni, kun olin perinyt niin paljon- jos heillä ei ollut, ei saanut olla muillakaan (rahaa siis). Järkytyin. Koko lähipiirin asenne muuttui uskomattomaksi; minusta melkein tuli yleinen vippi-automaatti jolla oltaisiin maksatettu niin heräteostokset kuin takuuvuokratkin. Käsi ojossa olivat paitsi oikeasti köyhät (jotka tietysti sanoivat "köyhä antaa vähästäänkin...", kun en sitten maksellut heidän mokailujaan) niin myös hyvin toimeentulevat, töissäkäyvät ihmiset! Järkytyin ja otin etäisyyttä, ihan kaikkiin. Kahden vuoden jälkeen jäljellä oli tasan perheeni ja puolet lähisuvusta. Kaikki muut olivat suivaantuneet "rikkauksistani"!! Mihin minä sitten kulutin perintöä? Ostin uudet huonekalut, lapselle vaatteita, lahjoitin hyväntekeväisyyteen säännöllisesti (nimettömänä tietty). Noin muunmuassa. Muista oli uskomatonta, että en kuitenkaan tarjoutunut maksamaan heidän shoppailujaan (toki tarjosin ne 2 vuotta aina kahvilareissut, eipä yksikään tehnyt samoin).
Annoin siis yhteiskunnalle melkoisen potin niin verojen kuin kotimaisen kulutuksenkin muodossa. Paljon en ole takaisin saanut, ainakaan vielä.
Tuo viesti on ihan pohjanoteeraus. Ja mun mielestä on väärin, että tuollaisille ääliöille sitten maksetaan hyvää palkkaa. Ja moni todella fiksu duunari joutuu kituuttelemaan ihan minipalkalla. Mutta kuten ap ja 11 ovat huomanneet, niin yhteiskunta ei ole aina ihan reilu. (Tosin tuossa rokoteasiassa nimenomaan on, vaikka jotkut näyttävät muuta kuvittelevan.)
En ymmärrä miksi se on typerä?? Ihmettelen oikeasti vaan sitä, että kun suomen terveydenhuolto on mennyt siihen mihin on mennyt, niin silti vaihtoehtoja ei tarjota! On PAKKO mennä julkisiin sairaaloihin jos sairastuu! Lähes kaikissa muissa maissa voi itse valita meneekö yksityiselle vai julkiselle. Miksi ei näin voi olla myös suomessa? Se olisikin ihan ok, jos suomen terveydenhuolto toimisi, mutta nämä viime ajat ovat osoittaneet, että se ei enää toimi kuten joskus 20v sitten! Eletään sen suhteen ihan eri maailmassa! Ja se, että rikkaita aina syytetään siitä, että heillä ei ole empatiakykyä on oikeasti todella raivostuttavaa. Ei ihme, että se empatiakyky alkaa loppumaan kun saa olla koko ajan perustelemassa ja puolustelemassa taloudellista tilannettaan!
rokote olisi pitänyt voida ottaa myös työterveyshuollossa.
rahallako ne rikkaat on ne koulutuspaperit hankkineet?
Ainakaan penalin terävämpiä kyniä eivät ole nämä, jotka täällä kirjoittelee, kuinka varakkailla pitäisi olla oikeus ostaa rokote.
Älkää nyt hyvät rikkaat vaan noita typeriä ajatuksianne muiden kuullen laukoko, teitä voitais vielä ihan tyhmiksi luulla.
ei selvästikään ole sama asia kuin fiksu.
Sillä tavalla niitä kuolemia ja vakavia sairauksia tulisi, koska rahalla ostettaisiin rokotteet käsistä ja niitä ei riittäisi niille, jotka kuuluvat selvästi riskiryhmään, mutta ei ole varaa ostaa rokotetta. Sitten taas rikkaat ostavat rokotteet vaikka eivät kuulukaan riskiryhmään.
Vaikea selittää auki sinulle tuon enempää tätä tosiasiaa. Toivottavasti tuosta ymmärsit.
siis miten niin tulisi??
järjestys on oikeudenmukainen. Jos rahalla saisi rokotteen, tulisi enemmän kuolleita ja vakavasti sairaita, sitäkö ap haluaa?
suomi olisi tilannut näitä rokotteita kuten tilasikin, ja kaikki halukkaat saisi sen ilmaiseksi. Lisäksi olisi tilannut jotain (ehkä muuta) rokotetta ylimääräisenä, joka sitten maksaa. Päinvastoin, enemmänhän siinä saataisiin ihmisiä rokotettua!
Ny nimenomaan julkinen terveydenhoito toimii, koska kaikki ovat samalla viivalla ja riskiryhmät otetaan varallisuudesta huolimatta huomioon samalla tavalla.
Se on taas eri asia, etä toimiiko tämä rokotteiden saatavuus ja hoito yleensäkään hyvin. Mutta se on silti hyvä, että se toimii yhtä huonosti niin rikkaiden kuin köyhienkin kohdalla. Kaikki samalla viivalla.
Toisekseen kaikki niin pienituloiset kuin hyvätuloiset maksavat veroa ja näin rahoittavat kukin tulojen mukaisesti yleisiä terveydenhoidon kustannuksia.
Toisekseen voisin väittää, että esim. yksityisyrittäjät maksavat huomattavasti enemmän yleisiä kustannuksia kuin hyvätuloiset palkansaajat. Ja tekevät töitä huomattavasti enemmän ja lisäksi todella suurella henkilökohtaisella riskillä.
Meidän perhe on parhaimmillaan työllistönyt yli 30 työntekijää ja maksanut jos mitäkin veroa yrityksen tuloista. Silti en koe, että meidän tulisi olla ensimmäisiä jonossa rokotteen saamisessa. Minusta tärkeintä on nimeomaan, että kaikkien ihmisarvo ja terveys on yhtä tärkeä ja riskiryhmät saavat rokotteet ensin.
Toisekseen meidän perhe on jo sairastanut sikainfluenssan ja kyllä siitä selviittiin ilman rokotettakin.
Ja jos et tajunnut tuota kommenttia, että raha poistaisi empatiakyvyn ja älykkyyden, niin luepa kirjoituksesi uudestaan ja huomaat ettei sinulla ole mitään empatiaa vähävaraisempia kohtaan. Nostat itsesti jalustalle ja se jos mikä on tyhmyyttä.
Mun mielestä on väärin, että rokotetta ei voi ostaa, kaikkia muita rokotteita kun voi! Miksi ihmeessä tämä on erilainen?? Muutenkin tämä suomen julkinen terveydenhuolto on mennyt niin huonoksi että hävettää. Enää ei voi puhua että on toimiva julkinen sairaanhoito, silläkään ei voi enää puolustella!, sen verran hurjia juttuja kuulee päivittäin. Miksi ei voida perustaa yksityisiä sairaaloita, joissa voisi käydä ne, joilla on varaa siellä käydä? Sitten tuolla terveyskeskusten/sairaaloiden päivystyksissäkään ei olisi tuollaisia jonoja kuin nyt. Ja miksi ihmeessä raha poistaisi sydämen, empatiakyvyn ja älykkyyden? Aivan ihmeellinen ajattelumaailma. Empatiakyky ei ole sama asia kuin tasapäistäminen, kyllä ne varakkaat ne vähätuloiset ja heidän palvelunsa pääsääntöisesti rahoittaa! Tätä on ihan turha kieltää! Eli sitä empatiakykyä vaaditaan myös siltä toiselta puolelta, vai olisitko itse valmis kouluttautumaan vuosikausia ja tekemään töitä kuin hullu, jotta muut saavat siitä hyödyn?
olisiko oikein että astamaattinen köyhä lapsi kuolee, koska rikas perusterve ostaa hänen rokotteensa nenän edestä?
No tämäkin toive maailman mittakaavassa toteutuu, koska suomalaiset perusterveet saavat rokotuksen ja kehitysmaiden köyhät ja sairaat lapset eivät saa sitä koskaan.
Mutta joo, tiedän ketään ei kiinnosta.
ei selvästikään ole sama asia kuin fiksu.
Sillä tavalla niitä kuolemia ja vakavia sairauksia tulisi, koska rahalla ostettaisiin rokotteet käsistä ja niitä ei riittäisi niille, jotka kuuluvat selvästi riskiryhmään, mutta ei ole varaa ostaa rokotetta. Sitten taas rikkaat ostavat rokotteet vaikka eivät kuulukaan riskiryhmään.
Vaikea selittää auki sinulle tuon enempää tätä tosiasiaa. Toivottavasti tuosta ymmärsit.
siis miten niin tulisi??
järjestys on oikeudenmukainen. Jos rahalla saisi rokotteen, tulisi enemmän kuolleita ja vakavasti sairaita, sitäkö ap haluaa?
suomi olisi tilannut näitä rokotteita kuten tilasikin, ja kaikki halukkaat saisi sen ilmaiseksi. Lisäksi olisi tilannut jotain (ehkä muuta) rokotetta ylimääräisenä, joka sitten maksaa. Päinvastoin, enemmänhän siinä saataisiin ihmisiä rokotettua!
sitä nyt tilata voi vaikka millaisia määriä, mutta eri asia mitä lääkefirmat pystyvät toimittamaan! Ja eikö monessa maassa tilanne ole kuitenkin paljon huonompi kuin Suomessa? Eikä nyt kuitenkaan puhuta mistään supertappaja-viruksesta!