Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistoon 33-vuotiaana? Uusi koulutus äitiysloman jälkeen?

Vierailija
10.11.2009 |

Näin äitiyslomalaisena olen alkanut miettiä töihin paluuta. Vakituista työtä, johon palata, ei ole, sillä alallani tuntuu olevan vain määräaikaisia pestejä. Tuon takia paluu omalle alalle ahdistaa.

Onko kenelläkään kokemusta yliopistoon menosta "vanhoilla päivillä"? Tekisi mieli vaihtaa alaa kokonaan. Miten sujuu? Millä me eletään? Miehen palkka tietysti, mutta on myös iso asuntolaina...

Paljon riskejä. Kertokaa mielipiteitänne!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa alanvaihtaja ja aikuisena uudet/ensimmäiset yliopisto-opinnot aloittanut. Opinnot on usein vielä helppo sovittaa yhteen pienten lasten kanssa, jos vain tarhapaikka on.

Vierailija
42/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväpiirissä on viisikymppisinä alaa vaihtaneita, eivät ole katuneet. Go for it!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 34-vuotiaana yliopistoon mennyt. Tein ennen sitä yli kymmenen vuotta ruohonjuuritason töitä, leipäännyin ja yritin vaihtaa alaa. Tilaisuus oli sopiva. asuntolaina maksettu ja lapsi teini-iässä. 

Nyt on kolmas vuosi takana, opintopisteitä reilusti, arvosanat 4-5, eikä töitä missään. Opiskelualani harvoihin kesätöihin olen hakenut, tuloksetta. Tällä hetkellä panttaan kandin palauttamista, sillä kesälle ei taaskaan ole luvassa alaa sivuavaa duunia. Olen opintovapaalla, joten takaisin aiempaan työhöni ei ole asiaa kesken kaiken. 

Onneksi voin kuitenkin mennä sinne vielä takaisin. Olen täysin kyllästynyt työhöni, eikä koulutus ole tuottanut kuin valtavan laskun yhteiskunnalle, jos joudun palaamaan takaisin. Olen kuitenkin hyväksynyt asianlaidan; Suomessa on edessä pitkäaikaistyöttömyys, joten taidan silti kuulua onnellisten joukkoon, kun on vielä työ, johon palata. 

Pidemmän tähtäimen suunnitelma on kestää leipätyötä, kunnes tulee YT:issä kenkää, aina siihen saakka kunnes teini päsee omille jaloilleen ja voi valita. Sitten on suunta kohta ulkomaita, kaksin tai kolmisin, sillä Suomessa olenkin valmistuessani, 39-vuotiaana, liian vanha työmarkkinoille. Oikeastaan lopputulema on aivan sama, kunhan jotakin puuhastelee, ollaan totuttu pärjäämään pienellä, sillä puoliso on ollut pienellä tk-eläkkeellä jo vuosia. Perinnöt on vielä saamatta, eläkettä ei tarvitse odotella.

Ai niin, koulutusohjelmassani opiskelijoiden keski-ikä oli viime vuonna 40 v. Kaikesta tehdään tilasto :)

Vierailija
44/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
45/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan tämän ketjun aloittaja on valmistunut?

Mulla on se toinen tutkinto edelleen kesken. Ei siitä edellisestä varsinaisesti haittaa ole ollut, vaikka ei aivan odotusten mukaan ole työllistymistä parantanut. Mutta ehkä sentään vähän.

Vierailija
46/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä on kiinostavaa, miten olette työllistyneet uuden koulutuksen kautta?

Vierailija
47/50 |
27.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin harkitsen yliopistoa, tuntuu ettei amk:lla työllisty mitenkään.

Vierailija
48/50 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/50 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, kannattaa. Itse lähdin vajaa kolmekymppisenä uudelle alalle. Entisellä amk-tutkinnolla ei oikeastaan saanut muuta kuin puhelinmyyntiä ja puhelinasiakaspalvelua. Ei mitään noita hommia vastaan, mutta ohan se vähän hassua opiskella vuosia ja päätyä töihin, jossa ei koulutuksella tehnyt yhtään mitään.

Vierailija
50/50 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin 32-vuotiaana lukemaan lääkäriksi eikä kyllä kaduta yhtään. Taloudellinen puoli on haaste mutta otin pankista lainaa. Uskon että tällä tutkinnolla työllistyy niin uskalsin. :)