Mikä on ERITYISLAPSI????
Täällä niin usein mainittu erityislapsi...mikä on siis erityislapsi, ja millä tavalla se on teidän perheessä huomattu?
Onko diagnoosi virallinen, vai itse tehty?
Saatteko jostain tukea erityislapsellenne?
Onko se fyysinen vai psyykkinen vamma?
Kommentit (41)
Oma lapseni kait on erityislapsi koska käy erityiskoulua. Mitään diagnoosia ei ole koskaan saatu mutta lapsella on puheessa viivästymää ja kuullun ymmärtämisessä on häikkää.
Itse olin pienenä erityislapsi. Diagnoosi lievä cp-vamma. Ja hahmoitus ja oppimisvaikeuksia. Ja R-vika. Kävin koulun tavisluokalla.
Ja luetun ymmärtämisessä on häikkää.
Jos on astma ei silloin ole erityislapsi kyllä olet sitten tyhmä
Etkö sinä ap todellakaan tiedä vai heittäydytkö vain typerykseksi? Termiä erityislapsi on alettu käyttää kokoomanimityksenä lapsista, jotka tarvitsevat enemmän apua ja tukea kuin tavallinen terve lapsi. Erityislasten kirjo on suuri lievistä neurologisista ongelmista aina syvään kehitysvammaisuuteen asti. Osa lapsista selviytyy normaaliopetuksessa joko omatoimisesti tai henkilökohtaisen avustajan tukemana. Osa sen sijaan käy erityiskoulua, jossa on myös erilaisia ryhmiä. Viime vuosina erityisluokkia ja -kouluja on lakkautettu ja erityistä tukevia lapsia on siirretty normaaliopetukseen. Isossa luokassa opiskelu on hankalaa eikä yksi opettaja ehdi huomioida riittävästi näitä toisenlaisia oppijoita. Moni tällainen erityistä tukea tarvitseva lapsi voi huomattavasti paremmin pienessä ryhmässä, jossa muutkin oppilaat ovat erityislapsia. Normaalissa luokassa erityislapsi kokee harvoin onnistumisen elämyksiä, mutta ns. omiensa joukossa siihen on hyvät mahdollisuudet. Mutta vaikeahan näitä on selittää sellaiselle itseään normaalina pitävälle aikuiselle, jolla on joillakin elämän alueilla suuria esteitä ja tarvetta erityistukeen. Kapeasta ovenraosta näkee harvoin edes koko kuvaa.
Erityislapsi on uusi termi sille kun ennen puhuttiin poikkeavaista, erikoisesta tai vammaisesta.
no ONNEKS käytäntö on muuttunut. Erityislapsi (tarkoittaen lapsi erityistarpeilla) on huomattavasti asiallisempi ja laajemmin selittävä kun vain "omituinen, erilainen, vammainen, jälkeenjäänyt, outo jne"
No mites, jos on fyysinen vamma ollut aina. Pärjää muutoin kuin "normaalit" lapset, mutta fyysistä poikkeavuutta on korjattu ja tullaan korjaamaan leikkauksin. Onko erityslapsi?
Vierailija kirjoitti:
No mites, jos on fyysinen vamma ollut aina. Pärjää muutoin kuin "normaalit" lapset, mutta fyysistä poikkeavuutta on korjattu ja tullaan korjaamaan leikkauksin. Onko erityslapsi?
Erityis ei eritys.
Vierailija kirjoitti:
lapsi, jolla on erityistarpeita. Jos on vaikkapa r-vika ja käy puheterapiassa on erityislapsi. Tarvii yhteiskuannalta lisäpanostusta siis normilapseen verrattuna.
En mä vielä r-vikaista mieltäisi erityislapseksi. Tai itse en ainankaan koe, että olisin ollut erityislapsi, vaikka jouduin käymään puheterapiassa jonkun muutaman kuukauden, en muista enää aikaa. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään arkipäiväiseen elämään, että en ärrää osannut sanoa.
Minulla on erityislaosi ja diagnoosit "saatu" ihan erikoissairaanhoidon piiristä. Diagnooseja siis useampi. Vammaistukea saadaan, korotettuna.
Minulla myös erityislapsi, vaikea kehitysvammaisuus ja pari muuta diagnoosia. Saan korkeinta vammaistukea. Lapsi käy erityiskoulua.
Meillä on kaikki erityislapsia. Erityislapsi on sellainen jolla on joku pitkäaikaissairaus, autisminkirjon häiriö, vamma, kehitysvamma tai muu asia, jonka vuoksi lapsi vaatii enemmän huolenpitoa, kuin muut ikäisensä.
Meillä on esim. Ad/hd, astma, puheen- ja kielenkehityksen häiriö, moniallerginen, sydämen rytmihäiriö yms. Nämä ei siis yhdellä lapsella vaan toisella toista ja toisella toista ja kaikilla on useampia diagnooseja ja haasteita.
nainen78 kirjoitti:
Jos on astma ei silloin ole erityislapsi kyllä olet sitten tyhmä
Kyllä on. Astma on somaattinen pitkäaikaissauraus, joka vaatii päivittäistä jatkuvaa lääkitystä ja esim. Päiväkodissa/koulussa erityishuomiota, koska henkilöstö pitää kouluttaa siihen miten toimitaan, kun lapsi saa kohtauksen. Pahimmillaan astma voi olla henkeä uhkaava.
Erityislapsi on oikeastaan ennemminkin erityistarpeinen lapsi. Onhan jokainen lapsi ihan oma erityinen itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Pidät erityislastasi tavisluokalla.
Sinun lapsellasi ehkä menee nyt hyvin mutta oletko tullut miettineeksi miten ne luokan muut oppilaat ja opettajat kärsivät erityislapsestasi ja hänen vaatimastaan erityishuomiosta ja erityisopetuksesta?
Onko tämä oikein, että yhden tai kahden erityislapsen vuoksi kaikki muut luokan oppilaat saavat kärsiä ja saavat huonompaa opetusta.
Ei Tourettelapsi riehu! Voi menettää malttinsa koska on vaikea seurata opiskelua. Ei ne ticsit häiritse
Vanhimmalla lapsella on dg, mutta en pidä häntä ns. erityislapsena, koska haasteet koskevat kapeaa sektoria elämässä. Nuoremmalla ei ole dg, mutta välillä hän tuntuu enemmän erityiseltä. Jos lapsen hereillä ollessa ei voi tehdä muuta kuin seurailla lapsen tekemisiä niin raskasta on. Kaikki muut hommat pitää tehdä iltamyöhällä, ja taas nousta aamuyöstä ylös, jotta voi tehdä ne kaikki muut pakolliset tehtävät.
Jokainen lapsi on erityinen senkin mulkerot.
Käyttäjä1849 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapsi, jolla on erityistarpeita. Jos on vaikkapa r-vika ja käy puheterapiassa on erityislapsi. Tarvii yhteiskuannalta lisäpanostusta siis normilapseen verrattuna.
En mä vielä r-vikaista mieltäisi erityislapseksi. Tai itse en ainankaan koe, että olisin ollut erityislapsi, vaikka jouduin käymään puheterapiassa jonkun muutaman kuukauden, en muista enää aikaa. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään arkipäiväiseen elämään, että en ärrää osannut sanoa.
Ei kokisi moni muukaan tarvetta avulle aikuisena jos olis sitä ajoissa saanut. Niin kuin sinä sait r-vikaasi, eikö itse kullakin olisi oikeus saada apua ajoissa omaan erityiseen hankaluutensa, jotta voisi sitten myöhemmin sanoa että hyvinhän se meni, en edes muista että kävelin oudosti tai en osannut lukea tai…
[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 06:26"]Aika outoa, että esim. puhevian takia joutuu niputetuksi samaan sakkiin kehitysvammaisten ja käytöshäiriöisten kanssa. Suorastaan loukkaavaa.
Toisaalta, nykyään kai suurin osa lapsista saa jonkinlaisen "erityislapsen" leiman. Vanhemmat saattavat jopa toivoa tuota statusta, jotta saavat lypsettyä yhteiskunnalta rahaa.
[/quote]
Diagnoosi auttaa avun saamisessa. Pääsee tarvittaessa ilmaiseen puhe- tai toimintaterapiaan, voi hakea vammaistukia, voi päästä pienryhmäopetukseen jne.