Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

alkoholin juomisesta kysyttävää..

Vierailija
08.11.2009 |

miten te suhtaudutte alkoholin juomiseen? Onko teistä ok että miehenne silloin tällöin ottaa alkoholia? Mikä on silloin tällöin ja ok? ärsyynnttekö yhtään jos tulette illalla jostain kotiin (esim shoppailemasta, iltavuorosta tmv..) ja mies on hiprakassa ovella vastassa kun tuutte?

Varmaan hassuja kysymyksiä monen mielestä, mutta itselle yllä olevat ovat aika ongelma.

Olen alkoholistiperheen lapsi, nyt jo 35v ja kahden lapsen äiti. Mutta miehen alkoholinkäyttö saa minut hermoromahduksen partaalle.

Mies haluaa usein perjantaina työviikon jälkeen korkata viinipullon. Usein ei juo koska suoraan sanoen kiellän. Mutta jos tosiaan olen jossain, kaupungilla, harrastuksissa tmv ja tulen vasta seiskan aikaan kotiin, on mies ostanut pullon ja hiprakassa kotona. Ja siinä on perheriita valmiina.

Ja kysyn tätä siksi että jos kaikki edellä mainittu monen mielestä ok, niin mun pitäis varmaan sit itse yrittää hillitä itseäni ja antaa miehen vaan ryypiskellä kun sitä haluaa.

En vaan tiedä mikä minuun iskee kun näen miehen hiprakassa/kännissä. Kamala inho ja raivo ja karvat pystyssä.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako siitä viinipullosta juoda esim 3 lasia sinun häiriintymättä vai onko kokonaan kielletty ?

Vierailija
2/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen alkoholistiperheen lapsi, nyt 24-vuotias kahden lapsen äiti. Meillä onneksi mies on sisäistänyt tämän minun mielipiteeni alkoholin ottamisesta niin hyvin, ettei ole ainakaan tämän viiden vuoden aikana tullut sellaista tilannetta, että olisi hiprakassa ovella vastassa.

Mun sääntöni mun kotonani on, että lasten hereillä ollessa ei juoda, ei kukaan, ei vieraat eikä talon väki. Tästä ei lipsuta, ja jos ei kelpaa, ovelle on helppo löytää. Joskus aikoinaan mies vähän ihmetteli mun tiukkaa asennoitumistani, mutta kun olen jaksanut tarpeeksi kauan rautalangasta ja ratakiskosta vääntäen selittää, miksi minä suhtaudun näin, hän on hyväksynyt sen, että näin toimitaan. Lisäksi, vaikka ei näekään mitään pahaa esim. yhden kaljan juomisessa lapsen nähden, on myös tunnustanut, että toisaalta ei siinäkään mitään menetä, vaikka jättää sen juomisen myöhempään. Mies itse vastikään sanoi eräälle juuri isäksi tulleelle nuorelle miehelle, että hän on aikuinen, ja hän voi olla juomatta sen muutaman tunnin illalla, kun lapset ovat hereillä, ja jos ei voisi, olisi syytä pohdiskella tarkemmin omaa suhtautumistaan alkoholiin.

Meillä tuo silloin tällöin tarkoittaa 1-3 iltana viikossa, korkeintaan, ja 2-3 olutta tai 1-2 lasillista viiniä. Mä suosittelisin puhumaan asiasta miehellesi, selittämään mikä sinua hiertää hänen alkoholinkäytössään, mitkä on sun toiveesi jne. Vastalauseisiin sano, että nyt kuuntelet, kun minä kerron, miltä minusta tuntuu, eikä minun tunteeni katoa, vaikka sinä sitä kuinka yrittäisit mitätöidä. Kysy mieheltä, miksi hän ei voi odottaa siihen asti, että lapset nukkuu, ennen kuin aloittaa juomisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla alkoholistiperheen lapsen vaimo/mies.

Alkoholin juominen on ok, kun pysyy hallinnassa. On ok, että mieheni silloin tällöin ottaa, käy kavereidensa kanssa baarissa n 2 x kk. Ei juo kotona eikä siis ole hiprakassa, vaikka ei se ole kiellettykään, ei ilmeisesti ole tarvettaa, kun saa mennä kun haluaa.

Itse juon silloin tällöin, joskus juon viiniä kotona ja silloin olen hiprakassa, usein vedän keittiössä pikkarihiprakat ja juttelen rauhassa puhelimessa (ulkomaan) kavereiden tai siskon kanssa. Lapsi on silloin isän vastuulla ja nukkumassa.

Kielletty hedelmä maistuu parhaalta, mitä jos antaisit miehesi juoda pari lasia viiniä.

Oletteko jutelleet nämä asiat selviksi ennen kuin ryhdyitte lastentekoon?

Vierailija
4/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite toisaalta ymmärrän ap sinua, koska olet itse ollut alkoholistiperheestä ja siitähän voi jäädä jotain traumoja tai jotain, mutta jos miehesi juo kotona niin en minä tuossa tilanteessa vetäisi pultteja.

Itse raskaana olen ja mieheni juo kerran 3 viikossa tai kerran 4 vko:ssa ja kyllä minua sekin stressaa ja ahdistaa kun se sitten lähtee kavereiden luokse saunomaan ja baariin ja tulee aika humalassa kotiin yöllä ja minä kun en saa unta ennenku se on kotona.

Stressaan näistä, koska mieheni on joskus ollut ihan naamat ja soittanut minulle kahden jälkeen hakemaan ja maannut jossai ojassa niin ei tämän mahan kanssa oikein innosta katsella.

Sitä kai yritän sanoa, että olisin onnesta soikeana jos mieheni kerrankin ostaisi sen viinipullon ja joisi kotona :)

Vierailija
5/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut sukulaisperhettä, jossa rouva vetää nollatoleranssia.

Vierailija
6/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli en ole alkoholistiperheesta; varmasti se vaikuttaa ajatteluuni ja myos se, ettemme asu Suomessa vaikuttaa.

Itse ajattelen nain: minusta on aivan ok etta mies ottaa alkoholia (ja myos se etta ota sita itse). Minusta on ok jos mies juo alkoholia vaikka 7:na paivana viikossa (itse en halua sita noin usein juoda), jos kerralla maara on luokkaa 1-2 lasia viinia, tai pullo olutta. En pida siita etta humallutaan tai edes ollaan nakyvasti alkolin vaikutuksen alla, eli humalahakuista juomista en katselisi pitkaankaan. Minua ei haittaa jos tulen kotiin ja mies on juomassa esim. pulloa olutta. Olemme olleet yhdessa nyt yli 10 vuotta ja olen tasan kerran nahnyt mieheni edes hiprakassa, saati humalassa.

Vierailija
7/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jutellut asiasta miehen kanssa ja yhdessä olemme olleet 20 vuotta. Aluksi en voinut sietää edes yhden saunaoluen ottamista. Ajan myötä olen opetellut sentään sen hyväksymään. Ja jos menemme juhliin tmv, otan itsekin... Ehkä ongelma tosiaan onkin tuo lapsen aikana juominen kun tarkkaan asiaa ajattelen...

Hyväksyisin että korkataan kun lapset nukkuu. Pitääkin ottaa tämä taas toden teolla puheeksi.

Vaikka olemme vähän väliä jutelleet asiasta ja miksi minua häiritsee miehen juominen, ei mies näytä tajuavan asiaa. Ja sepäs siinä myös loukkaa.

Vierailija
8/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten hereillä ollessa voi juoda lasin viiniä.

olen jutellut asiasta miehen kanssa ja yhdessä olemme olleet 20 vuotta. Aluksi en voinut sietää edes yhden saunaoluen ottamista. Ajan myötä olen opetellut sentään sen hyväksymään. Ja jos menemme juhliin tmv, otan itsekin... Ehkä ongelma tosiaan onkin tuo lapsen aikana juominen kun tarkkaan asiaa ajattelen...

Hyväksyisin että korkataan kun lapset nukkuu. Pitääkin ottaa tämä taas toden teolla puheeksi.

Vaikka olemme vähän väliä jutelleet asiasta ja miksi minua häiritsee miehen juominen, ei mies näytä tajuavan asiaa. Ja sepäs siinä myös loukkaa.

Vierailija
9/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen kun pullon avaa. Minua ei kyllä haittaisi vaikka mies tulisi silloin tällöin (1krt/kk) kaatokännissä kotiin, kuhan osaa edelleen käyttäytyä, eli menee suoraan sänkyyn ilman metakkaa :)

Vierailija
10/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pe ja la tulee juotua, siten että itse juon 3-5 lasia viiniä ja mies 5-7 tölkkiä kaljaa. Tiedän, että juomme aika paljon, mutta tämä on meidän elämää, enkä itse usko että siitä on lapsille haittaa, vaikka saatamme olla pikku hiprakassa.

Yleensä juomme muutaman lasillisen jo ennen kuin lapset menevät nukkumaan ja sitten kun ne nukkuvat vähän enemmän. Emme koskaan riitele, emmekä korota ääntämme. Herätään vuorotellen lasten kanssa aamulla. Eli aina se kumpi herää juo vähemmän.

Vierailija
11/11 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on alkoholistiperheestä, eikä tavatessamme juonut tippaakaan koskaan. No, siitä on nyt jo 15v. aikaa ja nyttemmin olemme löytäneet oman tapamme käyttää alkoholia, eli juomme viiniä karkeasti arvioiden 1-5krt vuodessa. Yksin ei meistä kumpikaan juo, eikä tietenkään lasten aikana. Tosin joulupöydässä otamme lasillisen punaviiniä ja sen toki lapsetkin näkevät.

Mutta meillä siis tuo alkoholinkäyttö ei ole ongelma. Luulen, että reagoisin varmaan tavallasi, jos yksin mies kotona "juopottelisi". Siitä tulee heti sellainen ongelmajuomisen maku...