Eihän siinä ole mitään järkeä, että lapsiperheessä on vanhemmat töissä 8h/päivä!
Niin, aloitin syksyllä opiskelut (onneks ei kestä ku ensi kevääseen) ja nyt ollu 2 viikkoa harjoittelussa.
Täähän on ihan karseeta! Millä ajalla noita lapsia näkee? Mitään ihmeempää ei jaksa, väsyttää usein. Aamulla aikasin ylös, ihan kamalaa nuo lapsetki pakottaa nousemaan jo kuuden jälestä.
Mä käyn tän koulun loppuun, ja sitten on keksittävä jotain. Sanoin jo miehelleki, etten suostu siihen, että näin menee aina.
Jotain lyhennettyä päivää on päästävä ainakin toisen tekemään, kun ei siinä lotossakaan kuitenkaan voiteta.
Miten ihmeessä te muut jaksatte? Eikö teillä omatunto soimaa jatkuvasti?
Kommentit (141)
Minusta on KAMALAA miten joku tässäkin ketjussa kehtaa väittää ettei omatunto soimaa ollenkaan? Minusta vanhemman omatunto pitäisi soimata jatkuvasti! Mitä lapsi haluaa? Hän haluaa ihan varmasti olla mahdollisimman paljon vanhempansa kanssa.
Kun menen hakemaan lapsiani päiväkodista klo 16 he ovat aina iloisesti leikkimässä. Kotimatkalla kertoa pulputtavat mitä kaikkea kivaa on päivän aikana tehty. Toki joskus on jotain huonompiakin juttuja. Kotiin tultuamme lapset painelevat leikkimään keskenään ja heitä saa oikein huudella syömään viideltä. Jos naapurin poika tulee hakemaan leikkimään pihalle, niin kovasti haluavat mennä (pienempää en vielä päästä yskin). Iltaisin usein pelataan ja jutellaan. Laitetaan yhdessä iltapalaa, käydään saunassa, luetaan iltasadut jne. Rauhallista menoa.
Minkä ikäisinä lapsilla saa olla hauskaa ilman vanhempiaan? Minä ainakin olen varma etteivät meidän 4 ja 5,5 -vuotiaat kaipaa vanhempiensa seuraa koko ajan. Missä vaiheessa lapsi saa kättää vapaa aikaansa harrastuksiin tai vaikkapa työntekoon jotta saa rahaa niihin lukiokirjoihinsa, jotka tämän ketjun mukaan rahoitetaan itse?
itse teen kolmivuorotyötä ja mies käy helsingissä töissä.. joten joka aamu lapseni menee vuoropäiväkotiin n.5-6 aikaan ja hänet haetaan 15-17 aikaan sieltä pois riippuen mun työvuoroista. iltavuoro viikoilla hän ei välttämättä mene joka päivä päiväkotiin koska saatan pitää hänet kotona kanssani päivän.. itseä harmittaa hirmusti kun joutuu olemaan niin paljon erossa, mutta ne päivät kun saan hänet pitää kotona pyhitän vain hänelle, niin jaksaa töissäkin paremmin illalla
No, ei täällä ainakaan mitään rikastumaan pääse, vaikka sitä työläisen työviikkoa tehdäänkin eli 8h/pv. Meillä lisäksi töissä työajanseuranta eli jos lähdet vaikkapa kolmelta jonain päivänä, niin olet sitten pidempään toisena, jotta saldo pysyy plussalla -todella ahdistavaa.
Olemme miehen kanssa molemmat asiantuntijatyössä IT-alalla ja tehdään ihan tavispäivää. Jos jäisi esim. 4-päiväiselle viikolla tai 6-tuntiselle työpäivälle, on tässä ammatissa se varjopuoli, että ne työt seuraa jokatapauksessa. Asiantuntijatyö ei oikein ole sellaista esim. hoitotyöhön verrattavaa, jossa työ oikeesti loppuu kun ovesta lähtee.
Itse en juuri työkonetta kotona avaa, joten kotona tulee oltua ihan vaan kotona. Mutta tarhapäivät kyllä ovat luokkaa 8-16.30 joka päivä.
Raha ei ole tärkein, eikä meillä ainakaan mitään rikkauksia ole. Ihan tässä asuntolainaa maksellaan ja haaveillaan, jos joskus pääsisi vaikka Rodokselle lomalle (Thaimaasta tms. ei ole ainakaan nyt justiinsa varaa haaveilla kun 10 000 euroa pitäisi löytää ikkunaremonttiin.)
Minusta on KAMALAA miten joku tässäkin ketjussa kehtaa väittää ettei omatunto soimaa ollenkaan? Minusta vanhemman omatunto pitäisi soimata jatkuvasti! Mitä lapsi haluaa? Hän haluaa ihan varmasti olla mahdollisimman paljon vanhempansa kanssa.
Kun menen hakemaan lapsiani päiväkodista klo 16 he ovat aina iloisesti leikkimässä. Kotimatkalla kertoa pulputtavat mitä kaikkea kivaa on päivän aikana tehty. Toki joskus on jotain huonompiakin juttuja. Kotiin tultuamme lapset painelevat leikkimään keskenään ja heitä saa oikein huudella syömään viideltä. Jos naapurin poika tulee hakemaan leikkimään pihalle, niin kovasti haluavat mennä (pienempää en vielä päästä yskin). Iltaisin usein pelataan ja jutellaan. Laitetaan yhdessä iltapalaa, käydään saunassa, luetaan iltasadut jne. Rauhallista menoa. Minkä ikäisinä lapsilla saa olla hauskaa ilman vanhempiaan? Minä ainakin olen varma etteivät meidän 4 ja 5,5 -vuotiaat kaipaa vanhempiensa seuraa koko ajan. Missä vaiheessa lapsi saa kättää vapaa aikaansa harrastuksiin tai vaikkapa työntekoon jotta saa rahaa niihin lukiokirjoihinsa, jotka tämän ketjun mukaan rahoitetaan itse?
eihän kukaan ole sanonutkaan, että koko ajan pitäisi olla lasten kanssa. Tässähän on kaivattu vain sitä lyhyempää työpäivää (=hoitopäivää).
En tiedä miten paljon ehditte olla lastenne kanssa, mutta aika vähältä kuulostaa jos hoitopäivän jälkeen lapset vielä lähtevät omille teilleen.
voi viedä lasta koulun pihalle odottelemaan klo 6.30 ja hakea kotiin klo 17.30!!! Kauheaa! Kyllä kannattaisi nyt oikeasti miettiä sitä lastakin edes vähän!!!
pitäisi tehdä? työaikaa ei saa lyhyemmäksi joten vaihtoehdot on hyvin vähissä.
voi viedä lasta koulun pihalle odottelemaan klo 6.30 ja hakea kotiin klo 17.30!!! Kauheaa! Kyllä kannattaisi nyt oikeasti miettiä sitä lastakin edes vähän!!!
tämä siis on mahdollista? En löytänyt aiempaa viestiä. Onko molemmat vanhemmat käytettävissä? Onko molemmilla vanhemmilla todella noin pitkä työpäivä? Eikö ole mahdollisuutta iltapäivähoitoon? Eikö ole sukulaisia? Millä alalla työpaikat? Minkäikäinen lapsi? Pääseekö koululla edes sisälle aamulla vielä tuohon aikaan? Millainen koulumatka? Eikö ole mahdollista lapsen lähteä kotoa kouluun myöhemmin? Onko mahdollisuutta koulukuljetukseen?
tämä siis on mahdollista? En löytänyt aiempaa viestiä. Onko molemmat vanhemmat käytettävissä? Onko molemmilla vanhemmilla todella noin pitkä työpäivä? Eikö ole mahdollisuutta iltapäivähoitoon? Eikö ole sukulaisia? Millä alalla työpaikat? Minkäikäinen lapsi? Pääseekö koululla edes sisälle aamulla vielä tuohon aikaan? Millainen koulumatka? Eikö ole mahdollista lapsen lähteä kotoa kouluun myöhemmin? Onko mahdollisuutta koulukuljetukseen? [/aamupäiväkerho alkaa vasta 7:30 ja ip kerho loppuu 17:00. Työaika 7h15 min + ruokatunti + ruuhkat jolloin menee noin aina kun mies työmatkalla. ei koulukuljetusmahdollisuuksia. ekaluokkalainen on 7 v. sukulaiset töissä.
Teen kaksivuoro työtä joten työpäivät on jotai 7-20 väliltä. Välillä on töitä viikon jokaisena päivänä, usein kuutena päivänä viikossa. Onhan se luksusta olla välillä 3 päivää vapaalla, mutta toisaaltaan sitä on aina töissä kun muut on vapaalla. Onneksi työ on mukavaa.
ole järkeä, että lapset tarhassa 10 tuntia päivässä heti äitiysloman loppumisesta alkaen, mutta se on ainakin meidän elämää :-( Ei pysty muuten maksamaan kuluja, ei ole niin huimat palkat, että riittäisi yhden tulot.
tämä siis on mahdollista? En löytänyt aiempaa viestiä. Onko molemmat vanhemmat käytettävissä? Onko molemmilla vanhemmilla todella noin pitkä työpäivä? Eikö ole mahdollisuutta iltapäivähoitoon? Eikö ole sukulaisia? Millä alalla työpaikat? Minkäikäinen lapsi? Pääseekö koululla edes sisälle aamulla vielä tuohon aikaan? Millainen koulumatka? Eikö ole mahdollista lapsen lähteä kotoa kouluun myöhemmin? Onko mahdollisuutta koulukuljetukseen? [/ aamupäiväkerho alkaa vasta 7:30 ja ip kerho loppuu 17:00. Työaika 7h15 min + ruokatunti + ruuhkat jolloin menee noin aina kun mies työmatkalla. ei koulukuljetusmahdollisuuksia. ekaluokkalainen on 7 v. sukulaiset töissä.
alan työpaikat? Eikö aamu-/iltapäiväkerhoihin voi mennä siksi aikaa kun se on auki, esim siten, että iltapäivästä jokin sukulainen tms hakisi silloin viideltä, kun se loppuu? Parempi kai sekin olisi, kuin tuntikausia yksin koulun pihalla?
jättää lasta yksin koulun pihalle varhain aamulla ja klo 17 jälkeen!! Kyllä pitäisi silloin jo kellojen soida ja yrittää järjestää jotain muuta hoitoa sille ajalle.
Koska olen perheemme elättäjä, minun on pakko käydä töissä. Ja vain 8 h 5 päivänä viikossa tuloilla katetaan meidän kahden menot. Aina ei ole valinnan varaa, jos ei halua toisten elätettäväksi.
jättää lasta yksin koulun pihalle varhain aamulla ja klo 17 jälkeen!! Kyllä pitäisi silloin jo kellojen soida ja yrittää järjestää jotain muuta hoitoa sille ajalle.
ne kellot soi ja lujaa mutta ei ole vaihtoehtoja, onneksi ei ole ihan jokapäiväistä. sukulaiset ei pääse hakemaan. kaikki käy töissä ja lisäksi joutuisivat ajamaan 60 km hakemaan lastani vaikka onnistuisivatkin tekemään lyhennettyä työpäivää.
kyllä se vaan niin on että töitä tässä maailmassa täytyy tehdä ja silloin lapset joutuu useinkin olemaan 11-12 h hoidossa. ekaluokkalaisille ip ja ap kerhot ei riitä. siis töihin on lähdettävä ennen kuin se avautuu ja kiinni menee ennen kuin ehtii hakemaan. pakko siis lapsen odottaa. ei ole vaihtoehtoja!!! vaikka työpäivä vaan 7 h 15 min niin kaikkeen muuhun menee niin paljon aikaa, ruuhkat, ruokatunnit (pakolliset), parkkipaikan etsiminen, lasten kuskaaminen eri suuntiin kun ei saa hoitopaikkaa samasta paikkaa jne... elämä on!
ajatella että kaikilla olisi mahdollisuus osa-aikatyöhön ym. halutessaan. Fakta on, että toisilla lainaa ym menoja niin paljon enemmän että töitä on todella tehtävä jos ei halua ihan köyhästi elellä. Itse en kuitenkaan olisi valmis esim. muuttamaan pienempään/halvempaan asuntoon ja käytännössä toisesta autosta luopuminenkin täysi mahdottomuus koska matkat pitkiä eikä linja-autot kulje.
Tatkoitat siis, että teillä kyllä on mahdollisuus osa-aikatyöhön ja pienempiin lainoihin, ette vain halua elää "köyhästi". Elämä on valintoja ja olette valinneet suuremman lukaalin lasten kanssa vietetyn ajan maksimoimisen tilalta. That's it.
elämä ei ole noin yksiviivaista, valitettavasti.
itse en valita töistä, olen kovassa uranousussa ja todella pidän haasteista. lapsi on yksityisessa tarhassa ja oli kotiin palkattu oma hoitaja 1.5v-2.5v kun en halunnut pienempää tarhaan laittaa. Nyt tarhassa 9-17 ja usein omia lomapäiviä ja/tai mummon kanssa päivän.
Kaikki vapaa-aika on meillä yhteistä aikaa eikä meillä vanhemmilla ole omia harrastuksia, tingitään niistä.
Mä olen haastatellut tarpeeksi montaa yli 4-kympistä entistä kotiäitiä jotka kuvittelivat että nyt on aikaa uralle ja kova totuus on että niitä töitä on vaikea saada jos näyttöjä ei oikein ole. Vaikka töitä tekisi seuraavat 20 vuotta....
... Mitä lapsi haluaa? Hän haluaa ihan varmasti olla mahdollisimman paljon vanhempansa kanssa.
eihän kukaan ole sanonutkaan, että koko ajan pitäisi olla lasten kanssa. Tässähän on kaivattu vain sitä lyhyempää työpäivää (=hoitopäivää).
En tiedä miten paljon ehditte olla lastenne kanssa, mutta aika vähältä kuulostaa jos hoitopäivän jälkeen lapset vielä lähtevät omille teilleen.
Kysymyshän oli lainatussa viestissä siitä mitä lapsi haluaa. Ei mielestäni ole mitenkään selvää että edes päiväkoti-ikäinen lapsi valitsisi sen äidin ja iskän kanssa kotona olemisen (edes hoitopäivän jälkeen). Meidän lapset haluavat mielellään mennä pihalle leikkimään naapurin kanssa tai vaikkapa kummitädin kanssa sirkukseen. Kotonaollessammekin lapset leikkivät mieluiten keskenään. Toki me vanhemmat olemme iltaisin saatavilla ja paljon lastemme kanssa, mutta eivät he aina meitä valitse jos on muutakin tarjolla.
En koskaan ole kokenut huonoa omaatuntoa lasten viemisestä päiväkotiin. Päinvastoin päiväkotiuran alussa mietin olisiko isompi pitänyt viedä hoitoon nuorempana, kun oli vähän ulkona muiden hommista (vaikkakin kehittynyt hyvin monissa taidoissa). Onneksi kuitenkin molemmat oppivat nopeasti talon tavoille. Olivat 3 v ja 4,5 v aloittaessaan hoidon.
se lapsi ei kulje esim. linja-autolla kouluun?
edelliseen viestiin piti tulla tämä lainaus
tämä siis on mahdollista? En löytänyt aiempaa viestiä. Onko molemmat vanhemmat käytettävissä? Onko molemmilla vanhemmilla todella noin pitkä työpäivä? Eikö ole mahdollisuutta iltapäivähoitoon? Eikö ole sukulaisia? Millä alalla työpaikat? Minkäikäinen lapsi? Pääseekö koululla edes sisälle aamulla vielä tuohon aikaan? Millainen koulumatka? Eikö ole mahdollista lapsen lähteä kotoa kouluun myöhemmin? Onko mahdollisuutta koulukuljetukseen? [/ aamupäiväkerho alkaa vasta 7:30 ja ip kerho loppuu 17:00. Työaika 7h15 min + ruokatunti + ruuhkat jolloin menee noin aina kun mies työmatkalla. ei koulukuljetusmahdollisuuksia. ekaluokkalainen on 7 v. sukulaiset töissä.
alan työpaikat? Eikö aamu-/iltapäiväkerhoihin voi mennä siksi aikaa kun se on auki, esim siten, että iltapäivästä jokin sukulainen tms hakisi silloin viideltä, kun se loppuu? Parempi kai sekin olisi, kuin tuntikausia yksin koulun pihalla?
Miksi siis lapsi pitää kuljettaa kouluun?
ei sinne kulje, ajattelinkin että jos lapsi kävelisi aamulla niin hän voisi lähteä kotoa 6:30 kävelemään ja olisi sitten 7:30 koulun pihalla jossa ap kerho alkaa jolloinka hänen ei tarttis odottaa yksin pihalla mutta siis joutuis kävelemään yksin pimeässä 3 km. sama iltapäivällä. klo 17 menee ip kerho kiinni, lapsi lähtis kävelemään ja olisi kuudelta kotona jolloin minäkin tulen kotiin viimeistään. ehkä parempi niin, saa samalla liikuntaa.
Työpäivän jälkeen olen aivan puhki. Oikein mitään ei jaksa.
Jokainen ( lähes ) aamu alkaa kamalalla kiireellä, äkkiä laitettava itsensä kuntoon, sitten lapset ylös ja vaatteisiin, päiväkotiin seitsämäksi. Kiireellä töihin, töissä kiire ja taas samaa kaavaa takaisin kotiin. Välillä iltavuoroja, jolloin luonnollisesti päiväkotipäivä alkaa myöhemmin ja mies hakee lapset. Silloin jää aamuisin muutama tunti kotitöiden tekoon. Ja melkein kaikki viikot lapsilla 4 päiväisiä minun vuorotyön takia.
Mutta siis kyllä puuduttaa! Mutta valoa näkyy tänne " risukasaan 2, kuukauden päästä alkaa äitiysloma ja saan olla taas 3 vuotta läsnäoleva äiti lapsilleni!
aamulla lapset ja itse haen töistä tullessa. Teen myös töitä etänä. Kyllä meillä on illalla virtaa olla lasten kanssa ja vielä harrastaakin. Ja lapset alkavat olemaan siinä iässä että käyvät toisten lasten luona leikkimässä, ulkona keskenään jne että vanhemmillakin on jo enemmän omaa aikaa. En voi valittaa ja lapsetkin ovat hyvinvoivia ja iloisia.