Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla tulee paljon pyykkiä, miten pidätte pyykkihuollon hallinnassa?!

Vierailija
05.11.2009 |

Meillä tilanne "kaoottinen".... puhdasta pyykkiä viikkaamatta yksi huone miltei TÄYNNÄ!! Korit pursuilevat lattioilla ja pyykkiä on todella paljon :( Tilanne riistäytynyt kiireitten takia hallinnasta, vaikkei se koskaan oikein toimi :( Onneksi likapyykkiä ei niin valtavasti ole, 1 iso korillinen vain.....

Niin ja perheessämme vauva 4kk, 4v, 7v, isä ja äiti ja ei kuivuria.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi pesee kanssa jollain omilla virityksillään vaatteita sekaisin ja väittää että ei mene miksikään. Mun silmiin ne on kyllä kaikki nuhjaisia ja värit häviävät. Valkoista kantsii aina verrata A4-arkkiin, se on se oikea väri valkoiselle paitapuserolle.

Mä olen nipo lajittelija, mutta puolityhjän koneen ongelmaa meillä ei ole, koska ostan aika samanvärisiä vaatteita. Siinä on toinenkin riemu, kaikki sopii kaikkeen.

Kuivauskone on kaiken a ja o. Jos pesee ja kuivaa oikeissa ohjelmissa, niin ei mun mielestä vaatteet kulu sen enempää.

Aikuisten paitapuseroihin on meillä käytäntö, että ostetaan vain silittämättä siistejä. Niillä mä ainakin pärjään töissä ihan ok, samoin mieheni.

Mankelia ei ole, silitämme vain välttämättömät.

Ja jos siivooja käy, niin hän voi tehdä myös pyykkihuoltoa.

Vierailija
2/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä pyykinpesu/kuivaus samassa kerroksessa kuin missä vaatekaapit sijaitsevat?

Meillä ei ja siksi kasoja kertyy, vaikka ne heti kuivuttuaan kerätään narulta ja viikataan. Yleensä ei vain samantien voi poistua eri kerrokseen laittamaan niitä kaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahdittavia lapsia, pyykkikoneet kerllarissa ja vaatekaapit kakkoskerroksessa. Eikä tän takia kuitenkaan haluta muuttaakaan.

Vierailija
4/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi väittänyt pesevänsä vaaleat ja tummat yhdessä...

Eli kyllä ne valkoiset menevät nuhjuisiksi jos ne pesee muunväristen kanssa. Näin se vaan on, mutta sitä ei kaikki huomaa.

Vierailija
5/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei vain samantien voi poistua eri kerrokseen laittamaan niitä kaappiin.

eihän noita kasoja sentään päivässä synny, ellei sitten ole joku himopyykkäri.

Vierailija
6/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso huone, jossa kaikki toiminnot olisivat samassa, eli pyykinpesu, kuivatus ja vaatesäilytys. Näin ei tarvitsisi kanniskella kaikkea eri huoneisiin ja eri kerroksiin. Pieni kaaoskaan ei haittaisi, sillä oven voisi laittaa kiinni :D. Yhdellä tutulla on tällainen, ja toimii tosi hyvin.

Vierailija
7/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viimeistän viikonloppuna siivouksen yhteydessä viikkaan pyykit ja laitan jokaiselle oman pinon. Mies ja 13-vuotias vievät omat pinonsa. Minä sitten vien omani, 4-v:n ja 7-v:n pyykit paikoilleen. Siksi vien nuorempien itse, koska heidän vaatehyllyt vaatekaapissa niin korkealla, etteivät ylettäisi ainakaan nätisti laittamaan.

Pyykkikone laulaa noin kerran päivässä, ei ihan aina. Vaatteita ei ole ihan kauheasti ja ne vaihdetaan joka toinen päviä, ellei mene aikaisemmin likaiseksi. Meillä on yksi pyykinkuivausteline ja siihen mahtuu se yksi koneellinen. Pyykit laitan kuivimaan hyvin räpsäytettynä, jotta ei tarvitse silitellä. Kuivuvat lattialämmityksen omaavassa kodinhoitohuoneessa yhden päivän.

Minulla on kodinhoitohuoneessa yksi kori, johon laitan puhtaat pyykit ja yksi pieni kori parinsa hukanneille sukille. Siihen sitten laitan kuivat ennekuin laitan uudet kuivumaan. Ja toki yritän lähes samantien viikata pyykit ja viedä kaappeihin. Tosin aina en ehdi ja silloin viikattavaa alkaa kasaantumaan.

Luulen, etä teidän kannattaisi vähentää vaatteiden määrää per henkilö. sekin voi olla ratkaisu suuriin puhtaan pykin kasoihin.

Tsemppiä.

Vierailija
8/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on iso kodinhoitohuone, mutta ei sinne ikävä kyllä kaikkien puhtaat vaatteet mahdu.

iso huone, jossa kaikki toiminnot olisivat samassa, eli pyykinpesu, kuivatus ja vaatesäilytys. Näin ei tarvitsisi kanniskella kaikkea eri huoneisiin ja eri kerroksiin. Pieni kaaoskaan ei haittaisi, sillä oven voisi laittaa kiinni :D. Yhdellä tutulla on tällainen, ja toimii tosi hyvin.

Vierailija
9/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö teillä muka ole 30 asteessa pestävää pyykkiä? Meillä on aika paljonkin ja ne menee kyllä pilalle jos iskee yhtään kuumempaan. VAlkoiset menevät ihan kauheiksi parissa kerrassa jos on muuta väriä seassa.

Kuivausrumpuunkaan ei voi läheskään kaikkea laittaa jos pesumerkkejä noudattaa.

Meilläkin kuivaa pyykkiä jää jonkun verran välillä pyörimään, mutta voiikonloppuisin tilanne korjataan ja kaikki laitetaan paikoilleen. Viikolla ei aina ehdi.

Vierailija
10/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten koneellisen verran kuivaa pyykkiä viikattuna / päivä. Kun ne on jossain muualla viikattuna pinoissa kuin mihin kuuluvat, niin kyllä se jo häiritsevältä pinolta näyttää!

Yleensä ei vain samantien voi poistua eri kerrokseen laittamaan niitä kaappiin.

eihän noita kasoja sentään päivässä synny, ellei sitten ole joku himopyykkäri.

Vierailija
11/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne on jossain muualla viikattuna pinoissa kuin mihin kuuluvat, niin kyllä se jo häiritsevältä pinolta näyttää!

Vierailija
12/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun asuu kahdessa kerroksessa!

Kun ne on jossain muualla viikattuna pinoissa kuin mihin kuuluvat, niin kyllä se jo häiritsevältä pinolta näyttää!

Vierailija
13/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosia sitten valmistunut Mallipukineiden valmistajaksi ja siltä ajalta muistan oppineeni, että korvausvaateiden vuoksi vaatteseen laitetaan tiukat pesumerkkinät.

Minä kyllä pesen 30 asteessa - mutta en niitä pyykkejä, joissa on kolmenkympi läpykkä. 30 asteessa pesen ne vaatteet, joissa on vesipesukielto.

Neljässkympissä pesen kaiken, jossa on kaikki muut merkinnät. (Valkoiset lakanat pesen 90 asteessa ja muut 60 asteessa).

Pesuaineilla hoidan värien säilymiset ja kirkkaudet, en lämpötiloilla.

Ja kaiken, lähes ihan kaiken, heitän kuivausrumpuun. En kuitenkaan niitä pellavia, jotka pesen 30 asteessa...

eikö teillä muka ole 30 asteessa pestävää pyykkiä? Meillä on aika paljonkin ja ne menee kyllä pilalle jos iskee yhtään kuumempaan. VAlkoiset menevät ihan kauheiksi parissa kerrassa jos on muuta väriä seassa. Kuivausrumpuunkaan ei voi läheskään kaikkea laittaa jos pesumerkkejä noudattaa. Meilläkin kuivaa pyykkiä jää jonkun verran välillä pyörimään, mutta voiikonloppuisin tilanne korjataan ja kaikki laitetaan paikoilleen. Viikolla ei aina ehdi.

Vierailija
14/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan ollut helisemässä pyykkien kanssa. Olen kyllä aina ollut sen verran järjestelmällinen että pyykkejä ei loju missään, ei puhtaita eikä likaisia.

Pyykkikaapista laitetaan suoraan koneeseen, sieltä pyykkitelineeseen ja sieltä suoraan kaappiin. Hyvin yksinkertaista. Meillä ei ole kuivausrumpua.

Kuten joku aiemmin mainitsi jo lakanoiden pesuista niin itsekkin pesen silloin jos ei ole paljon muita pyykkejä. Ihan sen takia että saan ne nopeasti pestyä.

Iso kitos miehelle joka myös pesee pyykkiä. Jos hän ei ole varma jostakin vaatteesta että minkä kanssa saa pestä niin jättää mieluummin pyykkikoriin kuin pilaa koneessa. Mielestäni hyvä juttu. Miehet ei voi aina tietää kaikke. (näköjään ei kaikki naisetkaan)

Vierailija
15/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on päivät pienen kanssa kotona, käyn aina wc-asioilla nimenomaan kodinhoitohuoneen wc:ssä ja siinä samalla aina käydessäni tarpeen mukaan joko täytän koneen, tyhjään koneen tai viikkaan suoraan telineeltä aina muutaman vaatteen ja vien WC:stä tullessani heti kaappiin. En oikeastaan koe että pitäisin edes yllä mitään pyykkihuoltoa kun se menee siinä sivussa.

Vierailija
16/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan leikki-ikäisestä lähtien kukin vie omaan vaatekaappiinsa omat vaatteensa. Minä laitan vain omani ja vuosikkaan vaatteet kaappiin sekä liinavaatteet. Minä lajittelen likapyykin ja lataan koneen, muut ripustaa vuorollaan(ei se vuosikas vielä), paitsi ne liinavaatteet ripustan minä. Se jolla on ripustusvuoro, kerää jokaiselle pinoon puhtaat vaatteet naruilta ja ripustimilta, ennen uusien ripustusta. Meillä on siis ihan työvuorolista jääkaapin ovessa.

Perheessämme on mies, minä ja viisi lasta (kuudes tulossa)

Vierailija
17/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedään telineeltä pyykit suoraan kaappeihin talossa 2 aikuista ja 3 lasta.Pyykkiä tulee,mutta pesen vain täysiä koneellisia.Silitetä ei muuta kuin lasten juhlapaidat,mies silittää omat paidat,tosin uudessa pesukoneessa o ohjelma jola paidat siliää itsekseen=)pesukone on alakerassa ja vaatekaapit yläkerrassa.

Vierailija
18/57 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kaksi lasta eikä kuivuria. Isolle pyykkitelineelle mahtuu yksi koneellinen pyykkiä, joka kuivuu vuorokaudessa. Varalta on kaksi pienempää telinettä, ja niihin mahtuu toinen koneellinen. Niillä pärjää. Paitojahan voi lisäksi ripustaa henkariin kuivumaan. Kuivat vaatteet kerään telineeltä puhtaan pyykin koriin, ja se tulee useimmiten pian tyhjennettyä ihan siksi, että sillä samaisella korilla haen märän pyykin koneesta :)

Vaihdoin ennen lasten vaatteita tiheämmin kuin nykyisin. Meillä päällipaita ja -housut kestävät yleensä toisenkin käyttöpäivän. Silitän vain miehen paidat ja jotain omia paitoja. Tosi harvoin. Ennen mankeloin ja lakanoista kertyi järkyttävät pinot, ja nyt olen tyytyväinen, kun en mankeloi mitään.

On se jännää, että kun tekniikka kehittyy (pyykkikone, kuivuri) ei hommat helpotu, koska nyt oletetaan, ettei vaatehuoltoon saa juurikaan mennä aikaa. Ennenhän oli työteliäät pyykkipäivät, ja oli selvää, että sellainen vie aikaa. Nyt ei sellaisiin arkitylsyyksiin kuin pyykinpesu ja siivoaminen saisi mennä aikaa juuri lainkaan...

Vierailija
19/57 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa miettiä, miten usein pesee lakanat ja pyyhkeet. Joka päivä ei tartte kaikki vaatteita pestä. Ihan maalaisjärjellä saa pyykin määrän pienenemään huimasti.

Vierailija
20/57 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa vaatteet mahtuvat olemaan suht väljästi ja kuivuvat nopeasti. Laitan vaatteet kuivumaan niin sileänä kuin mahdollista, räväytän ja venytän.

Kuivina nostan ne viikaten omiin kasoihinsa. Jokaisella on omat kasansa. Lasten hommiin kuuluu hakea kasansa kaappeihinsa omille paikoilleen. Jos eivät tee sitä niin vaatteita ei ole kohta lainkaan kaapissa, eikä viikkorahaa pussissa..

Silitämme vain kauluspaidat ja jotkut housut. Hyvin toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan