Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko lentokapteeni sitten tienaa?

Vierailija
05.11.2009 |

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jees, on palkka kohdallaan lentäjillä, sitä en kiellä. Ja varmaan muutkin edut on huomattavan hyvät. Ja molempia on varaa pienentää. Tästä olen samaa mieltä.

Mutta siitä ei enää tunnu olevankaan kysymys. Finnairin rakenteet on siinä kunnossa, että iso myllerrys tulee suostuivatpa lentäjät mihin tahansa. Ei tässä enää heidän palkkansa/etunsa pienentäminen firmaa pelasta. Finski on varmaan nyt tavallaan tyytyväinen, kun sai lentäjistä oivan syntipukin kaikelle. Lakko tulee ja se alkaa, ja sitten Finnair taas kerää paikalle televisiokamerat ja julkistaa massiiviset irtisanomiset (joihin se joutuisi anyway!). Lentäjiä lähtee kilometritehtaalle ja todella paljon lähtee muistakin toiminnoista. Dinosaurus-organisaatiota kevennetään kunnolla. Näin veikkaan minä :-)

Vierailija
2/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksestasi päätellen et kertaakaan, kun sulla menee iloisest sekaisin kahden ja kolmen miehen lennot :-) Nimittäin on ihan totta, että silloin kun lennetään kolmellä miehellä (esim Tokion reitti, jossa lentäjät on 2 yötä perillä) niin lepovuoro kiertää, mutta ohjaamossa on aina kaksi ukkelia. Ja hereillä. Kahden miehen lennoilla lentäjillä ei ole lepovuoroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en oo nähnyt sen tilinaujoja ja en oo tullut kysyneeksi varsinaisen palkan määrää. Sen tiedän että ihan hyvin se/ne tienaa, mutta on se vastuukin suuri.

Vierailija
4/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurempi lentokonemekaanikoilla kuin itse lentäjillä ja palkoissa huima ero.

Vierailija
5/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurempi lentokonemekaanikoilla kuin itse lentäjillä ja palkoissa huima ero.

mutta myös pilotilla, sillä lentäjä hoitaa koneen lennon ja tekniset toimintahäiriöt lennolla.

Vierailija
6/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on.

t.oikeasti korkeasti kouluttautunut

Vierailija
7/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin rakenteet on siinä kunnossa, että iso myllerrys tulee suostuivatpa lentäjät mihin tahansa. Ei tässä enää heidän palkkansa/etunsa pienentäminen firmaa pelasta. Finski on varmaan nyt tavallaan tyytyväinen, kun sai lentäjistä oivan syntipukin kaikelle. Lakko tulee ja se alkaa, ja sitten Finnair taas kerää paikalle televisiokamerat ja julkistaa massiiviset irtisanomiset (joihin se joutuisi anyway!). Lentäjiä lähtee kilometritehtaalle ja todella paljon lähtee muistakin toiminnoista. Dinosaurus-organisaatiota kevennetään kunnolla. Näin veikkaan minä :-)

Ottaen huomioon että kaikki muut henkilöstöryhmät ovat kortensa kekoon laittaneet palkanleikkauksien yms. myötä niin jo solidaarisuuden vuoksi muita henkilöstöryhmiä kohtaan lentäjien tulisi myös osallistua tähän talkooseen. Mitä ajattelevat ne lentovirkailijoihin kuuluvat joiden palkat ovat murto-osa lentäjistä ja jotka kokoajan joustavat omassa palkassaan kun talon parhaimmin palkatut istuvat takapuolellaan ja sanovat että he eivät mistään saadusta edusta tingi? Mitä se tekee talon moraalille joka muutenkin on ketuillaan? Ei ainakaan hyvää. Lentäjät ovat osoittaneet omalla käytöksellään että eivät pätkääkään välitä yrityksen tulevaisuudesta.

Vierailija
8/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne palkat pienemmissä lentoyhtiöissä niin ihmeellisiä ole. Finnair on ihan oma juttunsa.

Vierailija
9/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 20 miljoonaan euron säästötalkoisiin, uutisoi Taloussanomat ja Kauppalehti. Eli kyllä he yhtä lailla ovat valmiita joustamaan, eivätkä tietenkään halua firman menevän nurin - typerä ja suorastaan naurettava väite! Se, mihin he eivät halua suostua, on oman työnsä ulkoistamiseen, koska pelkäävät sen johtavan oman työnteon loppumiseen kokonaan. Ja mielestäni ihan relevantti peruste. Suostuisitko sinä?

Sen sijaan siitä olen varma että Finnairille ei riitä tämä 20 meurin säästökään.

Vierailija
10/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on. t.oikeasti korkeasti kouluttautunut

Ensin luetaan itsensä perämieheksi (kaikenmaailman muiden etappien kautta). Kun lennettyjä työtunteja perämiehellä on 1500 niin sitten vasta saa käydä lisää koulua päästäkseen kapteeniksi. Koulu muuten maksaa reilu 12000e.

Vierailija
11/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kovasti ollaan opetettu uusia talon ulkopuolisia työntekijöitä töihinsä. Ollaan ymmärretty koko talon paras - tosin kuin eräät. Lentäjät siis.

Vierailija
12/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mun mielestä todella paljon kotosalla. Palkasta en tiedä, mutta ainakin muu perhe reissaa siivellä (heh, kirjaimellisesti) tosi usein ympäri maailmaa (ja lapset ovat paljon poissa koulusta).

Vierailija
13/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissataan mekin tosi usein mieheni työmatkoilla mukana, vaikka hän ei lentäjä olekaan. Ollaan myös ihan jopa viikko tai kaksi reissulla aina kerrallaan, toisin kun lentäjät, joiden työmatkat on näitä ruhtinaallisia 2-3 yön keikkoja.

Eikö perhe mielestäsi saisi olla lentäjän mukana? Ja miksi ei? Et kai tosissaan luule että ne siellä ilmaiseksi matkaavat? ID-lippuoikeudet ja -hinnat on lentäjillä täysin samat kuin kaikilla muillakin Finnairin työntekijöillä. Eli mitä se on mielestäsi pois jos perhe siis matkustaa? Vai vastustako ylipäänsä henkilökuntaetuja? Saahan kaupan työntekijätkin alennusta omasta liikkeestään/ketjustaan ja huih, mulle työnantaja kuule ihan maksaa liikuntaseteleitä!! Törkeetä!!

Vierailija
14/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 20 miljoonaan euron säästötalkoisiin, uutisoi Taloussanomat ja Kauppalehti. Eli kyllä he yhtä lailla ovat valmiita joustamaan, eivätkä tietenkään halua firman menevän nurin - typerä ja suorastaan naurettava väite! Se, mihin he eivät halua suostua, on oman työnsä ulkoistamiseen, koska pelkäävät sen johtavan oman työnteon loppumiseen kokonaan. Ja mielestäni ihan relevantti peruste. Suostuisitko sinä?

Sen sijaan siitä olen varma että Finnairille ei riitä tämä 20 meurin säästökään.

Minä -sijoittajana ja Finnairin osakkeenomistajana- en ole tyytyväinen niin kauan kuin nukkumiskomiteat ym järjettömyydet ovat olemassa. Lentokenttähotelli saa luvan kelvata -ei enää kaupungin toisella laidalla oleva paras ja kallein.

Ja ne lähes 200 (kaksisataa!) erilaista lisää...ei kiitos!

Vierailija
15/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lentäjä on väsynyt ja tekee virheen, niin kuolee satoja.

Siinä kuin vaikka lääkärin.

Mutta kokenut lentäjä joka lentää kaukolentoja tekee töitä kuussa noin kuusi päivää. Siis kuusi päivää. Siinä se.

Loppuaika on toipumista aikaerosta kohteessa ja vapaita.

Vähän vähemmän kokeneella on työpäiviä noin huimat 15 kuussa.

Vierailija
16/37 |
05.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka pitkä työkokemus ja millaista reittiä vetää.

Joku tienaa alle kaksitonnia (kyllä, ihan oikeesti) ja toinen pitkälti yli "kympin", taitaa joillain harmaaparroilla olla parikymppiäkin.

Eli ei kaikki lentäjät ole ökyjä.

Vierailija
17/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finnairin palkkakustannukset vastaavat 25% liikevaihdosta ja lentäjien palkat ovat 26% tuosta kokonaispalkkapotista, vaikka heitä on vain 8% henkilöstöstä.

Vierailija
18/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

finskillä 12 000 e kuussa PLUS lisät.

Vierailija
19/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kunnassa lentokapteenilla oli suurimmat verotettavat tulot.

Vierailija
20/37 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmiset on kateellisia kun lentokapteeni saa 12 000e palkkaa kuussa. Ei ole kateellisuudella rajaa..

Lentokapteeni on käynyt pitkät, vaikeat, haastavat ja huom. maksulliset (ja kalliit) opinnot sitä varten.

Sen lisäksi lentokapteenilla on minun mielestä hirveän vastuulllinen työ. Sadat ihmiset antavat henkensä lentokapteenin ammattitaitoisiin käsiin. Harvalla meistä on sellainen työ, jossa pienikin virhe maksaa monen sadan ihmisen hengen. Eli kun vaaditaan virheetöntä työtä, pitkää ja omasta pussista maksettavaa koulutusta ja kaiken lisäksi vastuu työssä on iso, on minusta ihan oikein että myös palkka on iso.

Miksi Suomessa lentokapteenien palkkoja pitäisi laskea, kun muualla maailmassa niitä ei lasketa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi