Tunnen epäonnistuneeni äitinä.
Kuukausi sitten 15-vuotias jäi kiinni alkon maistelusta ja ollaan menossa sosiaalityöntekijän puhutteluun. Pikkusisar oli sanonut isommalle että älä ota kun oli ollut mukana. Tämä tapahtui siis ihan päiväsaikaan kun olimme itse vielä töissä. Nyt 13-vuotias on myös maistellut ja jäi siitä kiinni. Ei ollut kuulema voinut olla maistamatta kun muutkin maistoi. Ei halua menettää kavereitaan. Kumpikaan ei ole siis juonut itseään humalaan mutta ovat maistaneet
Omasta mielestäni meillä on normaali rakastava perhe jossa on rakkautta ja rajoja. Ollaan töissäkäyviä toimihenkilöitä. Meillä ei juoda alkoholia.
Missä ihmeessä on mennyt pieleen. Tätä olen itseltäni kysellyt satoja kertoja. Olen väsynyt, silmieni alla on pussit ja hiuksenikin alkavat varmaan harmaantua. Vanhenen ennenaikojaan tallaisten murheiden vuoksi.
Kommentit (25)
voi estää kaikkea..tuo nyt olisi tullut varmasti joskus vastaan. Mun mielestä kasvatuksessa ei ole mitään vikaa..
jos kotona ei siis yhtään ole alkoholia maisteltu?? Eli se on lapsille uusi asia ja kielletty tietenkin, niin kyllähän sitä pitää vähän kokeilla. Ja tietenkin jos kaveriporukasta muut maistaa...
Porvoo =D
Siksikö ettei näin voi tapahtu vai siksikö että minä olen mielestäni porvoosta kun en voi ymmärtää nuoria että tämä olisi sinun mielestäsi aivan normaalia nuorialla.
Tämä ei ole valitettavasti porvoosta vaan ihan todellinen tapaus valitettavasti. En todellakaan olisi vointu itsekään tähän uskoa ja toivon että tämä on painajainen josta kohta herään.
t. ap
jos kotona ei siis yhtään ole alkoholia maisteltu?? Eli se on lapsille uusi asia ja kielletty tietenkin, niin kyllähän sitä pitää vähän kokeilla. Ja tietenkin jos kaveriporukasta muut maistaa...
todella harvoin on viiniä ruuan kanssa mutta siis todella harvoin (1krt/vuodessa tai kahdessa??)
Mutta just tuotahan lapsille opetetaan ettei saa mennä muiden mukana vaan ajatella omilla aivoilla. Mikä se on sellainen kaveri joka hylkää jos ei tee samaa tyhmyyttä kuin itse.
t. ap
en ihan oikeesti ymmärrä?
oletteko te miehenne kanssa olleet koskaan nuoria?
toi on valitettavasti normaalia nykynuorten käyttäytymistä, älytöntä leimautua vapaaehtoisesti sosiaalitapaukseksi.
se on teidän perheenne sisäinen asia, ei sossiaalitantan.
ota säkin joskus pari kaljaa vaikka, ihan kotona lasten aikana. nekin sitten ehkä huomais, että se on normaalia.
Kun kotona ei anneta esimerkkiä alkon käytöstä.
Tunnen useita perheitä joissa alkoa on käytetty vain lapsilta piilossa tai ei ollenkaan. Kova on olluit järkytys kun teini on kaatokännissä ilmestynyt kotiin.
Jotenkin viinasta pitäisi saada se kielletyn hedelmän maku pois.
kun moni 15v. ryyppää täysillä.
Lapset tekee tyhmyyksiä, eikä vanhemmat voi sille mitään.
"Hyväksykää te vaan nuorten alkoholinkäyttö, minä en sitä hyväksy".
On täysin eri asia HYVÄKSYÄ ja sallia nuorten alkoholinkäyttö, kuin ymmärtää, että - kasvatti lapsensa kuinka hyvin tahansa - SUURIN OSA nuorista (etenkin jo 15 vuoden ikään ehtineistä) maistaa alkoholia ja kokeilee humaltumistakin jossain vaiheessa teinivuosiaan. Tähän tulee toki puuttua, mutta on uskomatonta ylireagointia sen tähden syytellä itseään epäonnistuneeksi kasvattajaksi, valvoa öitä miettien, mikä meni pieleen ja varailla aikoja sosiaalityöntekijöille!
Luulen, että noin 95% teini-ikäistenvanhemmista olisi näillä kriteereillä epäonnistuneita ja sosiaalitoimella olisi aika helvetin pitkät (nykyistäkin pidemmät) jonot...Siis oikeasti, niillä sosiaalityöntekijöillä on oikeasti kriittisempiä tapauksia (narkomaaniteinejä, väkivaltaisia teinejä jne.) käsiteltävänä, kuin 15-vuotias, joka on kavereiden yllytyksestä maistanut alkoholia.
Toki tämä asia tulee perheessänne käsitellä, mutta äidin hysteerisyys, epänormaalin ylilyövä käytös itsesyytöksineen ja sosiaalitoimineen tuskin on ihan hyvä juttu: Saat lapsesi tuntemaan itsensäkin epäonnistuneeksi ja jotenkin erityisen pahaksi tai hankalaksi nuoreksi, vaikka kyseessä on kuitenkin aika tavallinen - ikävä, mutta useimpien nuorten kohdalla toteutuva - ja oikein käsiteltynä myös jokseenkin harmiton kurittomuus.
en ihan oikeesti ymmärrä?
oletteko te miehenne kanssa olleet koskaan nuoria?
toi on valitettavasti normaalia nykynuorten käyttäytymistä, älytöntä leimautua vapaaehtoisesti sosiaalitapaukseksi.
se on teidän perheenne sisäinen asia, ei sossiaalitantan.
ota säkin joskus pari kaljaa vaikka, ihan kotona lasten aikana. nekin sitten ehkä huomais, että se on normaalia.
niinkuin meidän tapauksessa jäi kaupungin nuoriso-ohjaajalle niin siitä menee tieto sosiaaliviranomaisille jotka sitten ovat meihin yhteydessä koska kyse on alaikäisestä lapsesta. Eli me on saatu keskusteluaika johon mennään sitten me molemmat vanhemmat ja tämä 15-vuotias nuori. Äitinä olen sitä mieltä että se on ihan oikein että puututaan ja jos tämä opettaisi lastakin jossain määrin. Hän on kyllä myöntänyt että on oppinut ja saanut rangaistuksen ja ei aio enään maistaa ennenkuin joskus aikuisena.
t.ap
Meillä samanlainen tilanne, tai oli. Asiaan kyllä puututtiin heti melko rankalla kädellä. Mä itse painin ihan samojen itsesyytösten kanssa, vaikka moni ammattilainenkin sanoi että "ei sinussa vikaa ole, parhaasi olet tehnyt". Asia nyt vaan on niin että äidit ainaa etsii sen syyn itsestään.
Tsemppiä paljon!
Tuli vaan mieleen, että ehkä teini on mennyt maistelemaan, jos sitä ahdistaa, että kotona on noin tiukkapipoista. Siis liian kireät rajat yleensä aiheuttaa tuossa iässä vain kovemman kapinan. mitä ihmeen pahaa alkoholissa on? monissa perheissä sitä tarjotaan tuon ikäisille ruualla esim. viininä, että oppivat sen normaalin käytön. juhlahetkinä tietty, mutta silti. jos liikaa on hysteerinen voi teiniä jopa hävettää oma koti ja se juo kännin todistaakseen kavereille että on itse sentään normaali.
ja joskus meni enemmänkin, nyt olen väitellyt tohtoriksi, menestynyt työssäni, naimisissa ja lapsia. Alkoholi ei juurikaan maistu, ei ole aikaa eikä kiinnostusta.
Kaikki ei ole vielä menetetty teidän perheessä...
Itse mietin sitä, että millä oikeudelle kiellän omilta lapsiltani alkoholin alaikäisenä, kun olen siis itsekin asiaan syyllistynyt?
Meillä teini joi juuri humalahakuisesti ja usein. Ainoa keino sen lopettamiseksi oli ottaa kovat käyttöön.
En tiedä missä jamass oltaisiin jos asiaan ei olisi puututtu, itse me ei oltaisi sitä omin avuin saatu loppumaan. Kaikki tapahtui kesällä kun itse oltiin töissä ja ketään ei voi kotiin lukkojen taakse lukita.
Pätkääkän en kadu. En ole sinisilmäinen teinin suhteen, ehkä alkoholi on edelleen jossain määrin kuvioissa, mutta eipä se ainakaan enää näy arjessa eikä ole enää tarvinnut hakea lasta sairaalasta tai "pusikoista" kotiin. Mä olen ottanut sen kannan että en ainakaan itse hyväksy alkoholin käyttöä alaikäseltä, mä en voi antaa lupaa siihen. Jos haluaa asua kotona, niin sitte myös käyttäytyy niinkuin me sanotaan.
Joo ja kyllä, olen myös itse alaikäisenä käyttänyt alkoholia, mutta se olikin sitä maistelua ei suoranaista kännäämistä.
Vaikka vanhempi seisoisi päällään, nin ei voi estää asioita tapahtumasta.
Voi toki rajoittaa lasten liikkumista ja kavereiden kanssa olemista, mutta onko sekään lapsen etu?
Ei varmaan huono idea käydä siellä sosiaalityöntekijän puheilla, mutta luulen, että sinne tulevillä on yleensä paljon isompia ongelmia. Toisaalta lapset saavat viestin, että vanhemmat ovat tosissaan, mutta estääkö se silti asioita tapahtumasta?
Toki lapsille on hyvä tehdä selväksi, ettei tarvitse tehdä asioita vain siksi, että mutkin tekevät.
Itse olen taas hyvin vaikean alkoholistiperheen lapsi. Itse taas olin mukana porukoissa, mutta alkoholin juonti ei kiinnostanut pätkääkään. Todennäköisesti siski, että oli nähnyt hyvin selvästi, että mikä vaikutus alkoholilla on ihmiseen jopa aikuiseen. Ei minua porukasta pois suljettu vaikka selvinpäin katselinkin muiden örvellystä, housuun pissimistä ja vaatteille oksentelua.
Omilla vanhemmilla meni juuri oman murrosikäni aikoihin todella lujaa ja eivät olisi huomanneet vaikka itsekin olisin päivät kännissä viettänyt.
Itse jopa uskon, että kohtuukäytön malli kotoa sulkee pois ääripäät. Pahimpia ylilyöntejä tuli juuri niiltä, joiden vanhemmat eivät koskaan kotona juoneet ja olivat erittääin alkoholivastaisia.
Tuli vaan mieleen, että ehkä teini on mennyt maistelemaan, jos sitä ahdistaa, että kotona on noin tiukkapipoista. Siis liian kireät rajat yleensä aiheuttaa tuossa iässä vain kovemman kapinan. mitä ihmeen pahaa alkoholissa on? monissa perheissä sitä tarjotaan tuon ikäisille ruualla esim. viininä, että oppivat sen normaalin käytön. juhlahetkinä tietty, mutta silti. jos liikaa on hysteerinen voi teiniä jopa hävettää oma koti ja se juo kännin todistaakseen kavereille että on itse sentään normaali.
että lapsesta tuntuisi normaalilta. minä en juo koska minulle ei maistu. Ja kuten sanottu mies silloin tällöin saunakaljan. Meillä on on kyllä aika tiukat rajat mutta ei mielestäni kohtuuttomat. Lasten´ja nuorten paikka ei ole iltamyöhän kaduilla lorviminen. Meilla saa kavereita tuoda. Samoja kotiintuloaikoja on muillakin kavereiden lapsilla. Itse en alaikäiselle viineja yms anna koska mielestäni voi juhlia ilman alkoholiakin.
t. ap
Anteeksi vain mutta tutkimusten mukaan absolutistiperheiden lapset ne juo kaikkein vähiten!Tästä on tehty tutkimus,joka hiljattain julkaistiin.Siinä oli myös,että jos perheen isä on absolutisti niin todennäköisesti pojatkaan ei sitten juo.
Ja jos tuo pitäisi paikkansa,että jos vanhemmat juo,niin lapset ei sitten saa houkutusta,niin suomalaisnuortenhan pitäisi sitten olla absolutisteja.Mutta mehän kaikki tiedetään,että siellä ne kaudulla kaatokännissä rälläävät.Ja malli tulee humalaisilta aikuisilta.
Ei pidä paikkansa meidän perheessä kylläkään. Isä absolutisti, äiti joskus saattaa maistella, mutta ei oo koskaan ollut kännissä. Minä ja vanhin sisko oltu nuorena aika villejä, keskimmäinen sisko ei teininä juonut ja nykyisinkin tosi vähän. Pikkuveli ei juonu myöskään teininä, mutta nykyisin kylläkin niinkuin normaali insinööriopiskelija :)
Eli kyllä varmaan on paljon vaikutusta myös kavereilla ja lapsen luonteella. Tosin me kyllä kaikki käytetään alkoholia tosi kohtuudella ja järkevästi, toisinaan humalahakuisesti, muttei koskaan örvellykseen asti.
Mutta ap:n tapaus on kyllä aika absurdi. Ylireagointia isolla Y:llä!
Anteeksi vain mutta tutkimusten mukaan absolutistiperheiden lapset ne juo kaikkein vähiten!Tästä on tehty tutkimus,joka hiljattain julkaistiin.Siinä oli myös,että jos perheen isä on absolutisti niin todennäköisesti pojatkaan ei sitten juo.
Ja jos tuo pitäisi paikkansa,että jos vanhemmat juo,niin lapset ei sitten saa houkutusta,niin suomalaisnuortenhan pitäisi sitten olla absolutisteja.Mutta mehän kaikki tiedetään,että siellä ne kaudulla kaatokännissä rälläävät.Ja malli tulee humalaisilta aikuisilta.
olla ihan normaalia että yläasteikäiset maistaa alkoholia/vetää jopa kännit kokeilumielessä. Erilaiset rajojen kokeilut kuuluvat osana aikuiseksi kasvamiseen, riippuu nuoren luonteesta kuinka rajuja nämä kokeilut ovat. Nuoria ei pidä syyttää eikä moittia liiaksi, parempaan tulokseen pääsee järkevällä keskustelemisella. Liika rajoittaminen ja moittiminen karkottaa nuoren, joka saattaa taas aiheuttaa sen että nuoren käytös riistäytyy käsistä. Yhden tai kaksi känni-/tupakkakokeilua voi antaa anteeksi ja yrittää selvittää asia keskustelemalla. Mikäli kokeilut alkaa muuttua tavaksi niin sitten voipi olla syytä hakea apua muualtakin. Puuttuminen on tärkeää, koska se osoittaa nuorelle että hänestä välitetään kaikesta huolimatta, mutta sitä pitää miettiä millä lailla se tehdään ettei joudu ojasta allikkoon.
Joka viikkoinen kännäily kartsalla olis taasen pahempi juttu. Pitää muistaa että on kyse hermomyrkystä, se tuhoaa aivosoluja ja muuta ikävää. Kännissä tulee myös helpommin tehtyä typeryyksiä, mitä sitten myöhemmin kadutaan ja on suurempi riski jouta onnettomuuksiin.
Ikä pitää ottaa myös huomioon. En antaisi viiniä vielä 13-vuotiaalle, mutta hyvinkin voisin parisenttiä antaa sitä 16-vuotiaalle.
Porvoo =D