Tunnen epäonnistuneeni äitinä.
Kuukausi sitten 15-vuotias jäi kiinni alkon maistelusta ja ollaan menossa sosiaalityöntekijän puhutteluun. Pikkusisar oli sanonut isommalle että älä ota kun oli ollut mukana. Tämä tapahtui siis ihan päiväsaikaan kun olimme itse vielä töissä. Nyt 13-vuotias on myös maistellut ja jäi siitä kiinni. Ei ollut kuulema voinut olla maistamatta kun muutkin maistoi. Ei halua menettää kavereitaan. Kumpikaan ei ole siis juonut itseään humalaan mutta ovat maistaneet
Omasta mielestäni meillä on normaali rakastava perhe jossa on rakkautta ja rajoja. Ollaan töissäkäyviä toimihenkilöitä. Meillä ei juoda alkoholia.
Missä ihmeessä on mennyt pieleen. Tätä olen itseltäni kysellyt satoja kertoja. Olen väsynyt, silmieni alla on pussit ja hiuksenikin alkavat varmaan harmaantua. Vanhenen ennenaikojaan tallaisten murheiden vuoksi.
Kommentit (25)
varmaan sua ahdistaa ja on huono omatunto, mutta eikö ole hyvä että asiaan puututaan? Kyllä kaikki lapset maistaa alkoholia, jos ei 15-vuotiaana niin 16- ja 17-vuotiaana, monet ei jää kiinni ja jatkavat samaa rataa. Se että juttelette sossussa auttaa varmasti siihen suuntaan, että lastesi on jatkossa helpompi olla maistamatta vaikka kaverit niin tekisivätkin.
Tsemppiä, et sinä ole epäonnistunut, tai jos sinä olet niin sitten ollaan samassa veneessä. Alkoholin maistelu nyt vaan on tosiasia.
Nuorisotyöntekijällä on ammattinsa puolesta VELVOLLISUUS toimittaa tieto asiasta sosiaalityöntekijälle. Muistaakseni (aivan varma en ole) on lastensuojeluilmoitusvelvollisuus.
AP:hän sanoi, että sosiaalityöntekijä on PYYTÄNYT perheen yhdessä keskustelemaan asiasta.
Minusta erittäin hyvä, että perhe osoittaa välittävänsä nuoristaan ja osoittaa, että vaikkeivät hyväksy nuoren tekoa, hyväksyvät kuitenkin nuoren itsensä.
Minusta AP osoittaa kypsää vanhemmuutta, ottamalla vastuun uskaltaen asiallisesti mutta tiukasti puuttua asiaan.
AP:na soittaisin sosiaalityöntekijälle (tai laittaisin sähköpostia) ja kertoisin 13-vuotiaankin kokeilusta. Itse toivoisin, että myös 13-v otettaisiin mukaan keskusteluun.
Lapsille on osoitettava, että vastuu tällaisissa asioissa on vanhemmilla ja nuorille/lapsille itselleen annetaan "löysiä" eli vastuuta sitä mukaa, kun osoittavat olevansa vastuun arvoisia.
Alkoholi on hermomyrkky ja huumausaine. Suomen laki kieltää alle 18-vuotiailta alkoholin käytön, eikä mielestäni vanhemmilla ole oikeutta vesittää yhteisesti sovittuja lakeja. Lisäksi harva tietää, että ihmisen aivot KEHITTYVÄT 21 ikävuoteen saakka ja siksi erityisesti nuorten alkoholin käytöllä voi olla vakavia neurologisia ja älykkyyttä heikentäviä vaikutuksia.
Aikuisten tehtävä on suojella nuoria. Aikuisten tehtävä on asettaa rajat ja aikuisten tehtävä on valvoa sekä sanktioida.
Tietenkään en kuvittele, etteivätkö omat lapseni saattaisi alle 18-vuotiaina kokeilla tai käyttää alkoholia. Puolisoni kanssa olemme kuitenkin päättäneet, että meidän kodissamme alkoholi ei kuulu LAPSILLE (alle 18-v). Me emme tule hakemaan lapsillemme alkoholia/ muita päihteitä ja omalla esimerkillämme pyrimme antamaan heille asiallisen kuvan ja mallin aikuisten alkoholin käytöstä. Mikäli nuoremme tulee jäämään kiinni hänelle kielletyistä asioista, hän tietää joutuvansa siitä puhutteluun sekä seuraavan asian vakavuuden mukaisen sanktion. Reilu peli, sanoisin.
Kummallista ja raivostuttavaa tiukkapipoiseksi leimaamista se, että uskaltaa reilusti ottaa vastuunsa ja olla aikuinen ja vanhempi lapsilleen.
en ihan oikeesti ymmärrä?
oletteko te miehenne kanssa olleet koskaan nuoria?
toi on valitettavasti normaalia nykynuorten käyttäytymistä, älytöntä leimautua vapaaehtoisesti sosiaalitapaukseksi.
se on teidän perheenne sisäinen asia, ei sossiaalitantan.
ota säkin joskus pari kaljaa vaikka, ihan kotona lasten aikana. nekin sitten ehkä huomais, että se on normaalia.
mutta en minä ainakaan nuorena juonut mitään enkä polttanut, joskus parikymppisenä vasta kokeilin.
Enkä usko että kaikki nykynuoretkaan välttämättä polttaa tai juo.
minä puhuin kokemuksen mukaan. Siis meidän kaveriporukassa oli 3 kaveria, joiden perheessä ei ollenkaan käytetty alkoholia ja vanhempien suhtautuminen oli todella kielteistä. Yleensä nämä kolme kaveria oli ne, joilla ei ollut mitään tolkkua sen juomisen kanssa. Tosin eivät siitä kiinni jääneet koskaan ainakaan minun tietääkseni.
Minulla ei taas ole ollut koskaan suurtakaan houkutusta alkoholin suhteen. Tässä varmasti suuri syy on nimeomaan vanhempien vaikea alkoholismi. Siis se ei todellakaan ollut mitään kohtuukäyttöä vaan jokapäiväistä kännäämistä useiden vuosien ajan.
Minä luulen, että jos jokin asia kielletään hyvin suurieleisesti ja painottaen, niin nuorlle tulee jossain vaiheessa mielenkiinto selvittää, että miksi se asia nyt niin paha on.
Anteeksi vain mutta tutkimusten mukaan absolutistiperheiden lapset ne juo kaikkein vähiten!Tästä on tehty tutkimus,joka hiljattain julkaistiin.Siinä oli myös,että jos perheen isä on absolutisti niin todennäköisesti pojatkaan ei sitten juo. Ja jos tuo pitäisi paikkansa,että jos vanhemmat juo,niin lapset ei sitten saa houkutusta,niin suomalaisnuortenhan pitäisi sitten olla absolutisteja.Mutta mehän kaikki tiedetään,että siellä ne kaudulla kaatokännissä rälläävät.Ja malli tulee humalaisilta aikuisilta.
kuin omat teinisi:) Varmasti korventaa rintaa, mutta valitettavasti tuo on ihan normaalia. Itse bailasin 16-vuotiaana aamuun asti yökerhoissa, alkoholiakin käytin. Rakastavat vanhempani eivät puuttuneet asiaan mitenkään, olin kai niin "vahva luonne".
Hyvä että nuoret ovat jääneet kiinni ja asiasta on keskusteltu. Nyt vaan tiukat säännöt ja rangaistukset käyttöön, jos nuoria alkaa humalajuominen kiinnostaa. On ehkä hyvä myös keskustella siitä, että täysi-ikäisenä hillitty alkoholinkäyttö on ihan sallittua ja bilettää voi silloin tällöin. Ehdottomuus alkoholinkäytön suhteen ei ole välttämättä paras malli. Omat vanhempani eivät myöskään juo lainkaan alkoholia. Ja minä ryyppäsin koko myöhäisteini-iän ja opiskeluajan oikein railakkaasti.
Mikä muuten maistamisessa mättää? Sehän on hienoa, että lapsesi osasivat vain maistaa alkoholia, vaikkeivat tällaista normaalia alkoholinkäytön mallia olekaan saaneet kotoaan. Ehkä sinunkin kannattaisi maistaa!