Ihmetyttääkö muita se, että osa vanhemmista tuntuu antavan lapsilleen aina TOP5-suosituimpia nimiä?
Meillä on esim. tuttavaperhe jossa lasten nimet on Ella, Emma ja Onni. Toiset nimet on sitten tyyliin Sofia, Olivia ja Elias.
Siis ihan ok, että joku nimi sattuu yleisyydestään huolimatta osumaan omaan makuun, mutta tuo tuntuu jo siltä, kuin vartavasten etsittäisiin niitä kaikkein yleisimpiä nimiä mitä sillä hetkellä on olemassa!
Kommentit (38)
mutta olivat siellä sitten parin-kolmen vuoden päästä..eli nimikaimoja on nyt sitten paljon, mutta hiukan nuoremmissa. Mistä minä tiesin, että juuri ne nimet tulee olemaan niin suosittuja?
näitä suurten ikäluokkien suosikkinimiä paljon. Paavo, Matti, Heikki, Ritva, Pirkko ym. ja paljon kuulee myös näitä vanhempia nimiä, joista osaa lapsillekin taas annetaan; Toivo, Väinö, Tyyne, Helmi, Lempi, Onni, Vilho, Taisto, Kerttu, Mauno, Tarmo ... Tuleekohan nää Pentit ja Jormatkin eka muotiin eläimille ja sitten aikanaan taas lapsille? Olen vaan kiinnittänyt huomiota, et tosi monet pentukoirat saa jonkun vanhan ihmisnimen, kun mun mielestä esim. 90-luvulla annettiin enempi ns. eläinten nimiä koirille ja kissoille. Tassu, Söpö, Nalle, Kisu, Roki, Ressu, mitä näitä nyt on ollut..nyt niihin ei törmää kovin usein paitsi vanhoilla eläimillä.
voivat olla yksilöllisiä, mutta tyylirikko on kyllä täydellinen
Juu ja sukunimi on sitten tyyliin Virtanen. Ja perustellaan vielä että pitäähän sen olla samaa tyyliä kuin sukunimi. Voiko persoonattomampaa olla?
Silloin ku nimeä mietittiin ei katseltu suosituimipien nimien listaa, annettiin vain sellainen nimi mistä itse tykätään. Vanha, kaunis ja perinteinen.
Jos sua, ap, yhtään lohduttaa tähän pulmaasi niin nykyään se prosenttiosuus joka saa sen suosituimman nimen on niin pieni että tuskin edes kahta samannimistä osuu samaan luokkaan. Toisin kuin 70-luvulla.
Silloin ku nimeä mietittiin ei katseltu suosituimipien nimien listaa, annettiin vain sellainen nimi mistä itse tykätään. Vanha, kaunis ja perinteinen. Jos sua, ap, yhtään lohduttaa tähän pulmaasi niin nykyään se prosenttiosuus joka saa sen suosituimman nimen on niin pieni että tuskin edes kahta samannimistä osuu samaan luokkaan. Toisin kuin 70-luvulla.
Meidan kuopus on myos top5 listalla ja en ole Suomessa kohta 10vuoteen asunut, enka seurannut listoja. Etta silleen....
eikä ihmetyttäisi sinuakaan, jos perehtyisit asiaan.
Enemmän minua ihmetyttää väkisin väännetyt muunnokset perusnimistä joihin vaihtetaan esim. konsonenteista c joko s:n tai k:n paikalle.
Mielessäni jopa ajattelin, että toivottavasti lapsia ei kiusata kun on näin harvinaiset nimet.
Kissan viikset, olivatkin tosi yleisiä ja top-listoilla pyörivät:)
Ja silti lastemme nimet löytyy syntymävuosiensa top5 listalta. Toinen oli jopa suosituin. Harmitti jälkikäteen, kun sain tietää.
Toisen lapsen nimi tulee molempien vanhempien suvusta ja toisen nimen päätin jo lapsena jos saan pojan. En silloin tiennyt, että tästä nimestä tulee vielä suosittu.
Jos nyt saisin tytön siitä tulisi Joanna, Milja tai Heidi ja toiseksi nimeksi Alina. Pojasta tulisi Timi Oliver tai Aki Oskar.
En tiedä on nuo TOP5 listalla.
Nimeni on Laura. Pidän nimestäni paljon sen suosiosta huolimatta. Ehkä pidän nimestäni juuri sen suosion takia. Hyvin usein vähänkään suuremmassa ryhmässä tapaan samannimisen ihmisen.
Kun nimeäni kysytään, ei minun tarvitse toistaa sitä useaan kertaan jotta kuulija varmistuisi kuulevansa oikein. Pelkkä nimi riittää, eikä siihen tarvitse lisätä selityksiä, kuten "väliviivalla" tai "Camilla ceellä" tms. Useat suosituimmista nimistä ovat kansainvälisiä, helposti kirjoitettavia ja lausuttavia. Ulkomailla ollessani nimeni ei tuota ongelmia.
Ja mikä parasta, suosituimmat nimet ovat kauniita, eivät ne muuten niin suosittuja olisi.
En usko että kukaan varta vasten laittaa aina lapselleen TOP-5 -nimen, vaan nimi kuulostaa tutulta ja kauniilta, joten miksi ei? Itse kannatan näitä perusnimiä ennemmin kuin väkisin väännettyä erikoisuudentavoittelua.
halunnut nimetä lapseni joksikin ja se onkin sitten TOP 5:ssä niin en mä sen takia ala uutta nimeä keksimään.
Tosin jos kaveripiirissäni tuo nimi olisi jo lapsella käytössä niin sitten ehkä.
Eniten ihmettelen niiden nimien käyttämistä, jotka ovat olleet suosikkeja jostain 80-luvulta saakka. Sama asia kuin jos 70-luvulla syntyneelle on annettu nimeksi Pirjo tai Jouko. Kuulostaa siis vanhahtavalta.
Täällä yksi 70-luvulla syntynyt Pirjo, enkä ole kyllä koskaan oikein tykännyt nimestäni. Onneksi on suunnilleen samanikäinen toi huippuhiihtäjä ja Käenpesässäkin oli persoonallinen Pirjo. Lisäksi mulla on harvinainen sukunimi.
Eipä ole Pirjo nimilistoilla vielä keikkunut, joskin jokunen rohkea on viime vuosinakin sen nimen tytölleen antanut. Ja vitsit kun Pirjo on top 10:ssä parin kymmenen vuoden sisään, niin kylläpä mä olen sitten muodissa :)
Mut joo, en antaisi nyt syntyvälle tytölle nimeksi vaikkapa Kati tai Suvi, he kun ovat nyt kolmikymppisiä.
kuullostaa paremmalta kuin Ida Sofia Olivia tai Jasmin Ella Amanda... ÄÄÄK!
KAIKILLA niin samanoloisia nimiä.
Eliel Oliver Henrik
Elina Amanda Olivia
Matilda Lumi Jemina
Alvar Akseli Erik
tms....
Ja KAIKILLA 3 nimeä ihan väkisinkin!
Joka sunnuntai kun luen,tuntuu että luen samaa lehteä kuin viikko sitten....blaah....
ne nimet ole muuten suosittuja, jos ei joku niitä lapselleen anna...
Monia ei vain yhtään kiinnosta, mitkä nimet ovat suosikkinimiä ja antavat lapselleen sellaisen nimen kuin haluavat, jos sattuu olemaan suosittu niin ei voi mitään.
osa ihmisistähän myös elää muutenkin mahdollisimman tavallisesti, pukeutuu tavallisesti ja harrastaa tavallisia asioita. Osa ehkä siksi että haluaa tulla hyväksytyksi, olla samanlainen kuin muut. Kun antaa lapselle muotinimen niin ei tarvitse pelätä että nimen takia kiusattaisi tms.
Mä oon aina ihmetellyt just näitä ihmettelyjä :D
Top5 listalta löytyvä nimi on VARMASTI kaunis. Miksi muuten niin moni vanhempi haluaisi juuri sen nimen lapselleen??
Eiköhän kaikki kuitenkin kauneinta ja parasta nimeä lapselleen etsi...
Annoin 2000-luvun alussa pojalle nimen Daniel. En ollut kuullut yhdestäkään sen nimisestä LAPSESTA. No, nyt on naapurissa 2 v Daniel ja kerhossakin oli aikoinaan Daniel ja eiköhän koulussakin ole pari samannimistä.
Mistä niitä oikein alkoi tulla?
mutta olivat siellä sitten parin-kolmen vuoden päästä..eli nimikaimoja on nyt sitten paljon, mutta hiukan nuoremmissa. Mistä minä tiesin, että juuri ne nimet tulee olemaan niin suosittuja?
kun mietittiin nimiä, en halunnut mitään yleistä, enkä tosiaan tiirannut mitään suosituimpien nimien listaa. Joten tytöstä tuli Sofia. En kyllä vieläkään ole tavannut ketään toista Sofiaa, vaikka nimi kyllä näkyy olevan kaikenlaisilla listoilla kärkipäässä. Meidän Sofia on jo 5v.
Ihmiset ovat alitajuisesti TOP5-tietoisia.
Ella on kaunis nimi, mutten suin surminkaan olisi antanut lapselleni nimeksi niin suosittua nimeä.
Toisaalta en kyllä ymmärrä näitä tekemällä tehtyjä nimiä. Suurin osa kammottavia.
Eli mieluitenkin kuitenkin (jos pitäsi valita) Emma kuin Rimma...
yllä lähellekään vaikka 70-luvun suosituimpia nimiä. Esimerkiksi oman syntymävuoteni ykkösetunimi pojilla oli Mikko ja niitä kastettiin noin 3500. Nykyään suosituinta pojan etunimeä kastetaan ehkä 700!
Ja joskus 100 vuotta sitten nimivalikoima vasta pieni oli. Isovanhemmista ja isovanhempien sisaruksista löytyy suunnilleen kaikista perheistä Eero, Eino, Anni, Matti, Veikko jne. Esimerkiksi kolmella neljästä isovanhemmastani on veljen nimenä juuri nuo Eero ja Eino.