11-vuotiaani kävi pimpottamassa naapurin pojan ovikelloa, ja sanoi
pojan äidille, että kasvattaa poikansa paremmin. Enkä ollut patistanut asialle. Tosin kyllä toruin tyttöä, ettei ihan noin saa mennä töksäyttämään. Poika huitoo jatkuvasti kepillä toisia ja heittelee kivillä. Äiti oli jäänyt haavi auki, eikä saanut sanaa suustaan.
Lasten suusta kuulee totuuden.
Kommentit (58)
joskus häiriökäyttäytymisen taustalla voivat olla esim. erityislapsen haasteet (esim. monet ADHD- tai ADH-lapset käyttäytyvät impulsiivisesti ja aggressiivisestikin.
----------
Kaikki lasten huono käytös ei todellakaan palaudu vanhempien kyvyttömyyteen tai haluttomuuteen toimia kasvattajina! Monet erityislasten tai tilapäisesti erityistarpeisten lasten vanhemmat, jotka tekevät kaikkensa ja keskimääräistä enemmän töitä jatkuvasti arjessa lastensa käytöksen ohjailussa ja tukemisessa, voivat oikeasti saada aika ikäviä iskuja suoraan sydämeen, kun ulkopuoliset - mitään asioista oikeasti tietämättä - vielä tuomitsevat heidät huonoiksi tai välinpitämättömiksi kasvattajiksi heidän lastensa käytöksen perusteella.
...........
Naapurin pojan huonoon käytökseen VOI olla monia syitä, ja vaikka kiusaamista EI TIETENKÄÄN KOSKAAN TULE SIETÄÄ ja toki pojan toimista tulee kertoa pojan äidille, ei voi tietää, kuinka paljon töitä äiti tekee kasvatuksen eteen ja mistä pojan huono käytös juontaa. Siksi olisikin paras olla tuomitsematta äitiä ja antaa esim. aikuisten hoitaa näistä asioista keskustelu (tai sitten vain raportoida pojan käytöksestä äidille, ei syyttää äitiä tässä yhteydessä).kuule erityisope, mulla on dysfasia&ADHD-lapsi erityisluokalla. Oli trauma mikä hyvänsä, niin mitään paskapeliä ja toisten kiusaamista en häneltä sen varjolla hyväksy. Jos joku tulee valittamaan käytöksestä, otan taatusti selvää, mitä homman takana on ja pyydän anteeksi siltä ihmiseltä. Ei pidä takertua LAPSEN sanoihin, jos joku LAPSI sanoo että poika on huonosti kasvatettu. Sitä voi aikuinen ihminen loukkaantumatta sanoa, että anteeksi, mutta pojalla on todettu käyttäytymishäiriö. Hän ei välttämättä osaa aina olla, otan käytöstavat puheeksi hänen kanssaan. Terv. nro 39, käyttäytymisestä lapsena huomauttanut ja tiukka mutsi.
Itse et nyt minusta lue kunnolla erityisopettajan tekstiä. Ei hän sano, että erityisyys olisi joku tekosyy, jonka varjolla saa tehdä mitä huvittaa!! Hänhän vain arvostelee sitä TAPAA, jolla ap:n tytär palautetta antoi - ja osa tämän ketjun kirjoittajista susien lailla ulvoo mukana.
Minustakaan ei erityisyys ole mikään syy toimia aggressiivisesti. Minulla itselläni on as-lapsi, joka ei muksi, mutta saattaa muuten kiukustua herkästi asioista, jotka meille taviksille vaikuttavat käsittämättömiltä. Huutaa silloin ja saattaa paiskoa tavaroitaan.
Erityisopettaja minusta aivan oikein sanoi, ettei siinä ole silloin kyse kasvattamisen puutteista. Ja sen vuoksi on asiatonta mennä syyttämään lapsen kenties hyvinkin paneutuvaa ja tunnollista äitiä huonosta kasvatuksesta.
Jo senkin takia, että sellainen herättää yleensä puolustusreaktion, joka ei ole HEDELMÄLLINEN itse ongelman kannalta (siis sen, että poika pitäisi saada lopettamaan väkivalta).
-40-
niin paiskaisin oven kiinni. Se että oma lapsi tekee jotain pahaa, niin ei tarkoita sitä, että
en olisi lasta kasvattanut.
Lapseni ei vain aina toimi sen kasvatuksen mukaisesti.
Jokaisen pitäisi ymmärtää miten sen viestin tua perille, kun tulee toisen kotiin.
Tytön olisi pitänyt kertoa, että mitä poika on tehnyt ja sitten äiti olisi voinut puuttua siihen.
Mikäli joku käyttäytyy asiattomasti pihallani, niin sanon että oletko hyvä ja poistut tontiltani ja paiskaan oven kiinni.
Kyllä täälläkin aikuiset tulevat valittamaan, mutta kertovat mitä lapsi on tehnyt, eivätkä syyttele huonosta kasvatuksesta.
Eli ei tytölläsikään ole käytöstapoja, kun täällä jo 5v. lapset hallitsee asiat paremmin ja osaavat kertoa, että Ville teki näin ja sitten aikuinen puuttuu tilanteeseen.
Nämä tyttöäsi puolustavat eivät itsekkään omaa mitään käytöstapoja.
Suuttua tai loukkaantua nyt lapsen sanoista!
Kyllä se vain niin on että usein se totuus kuuluu juuri lapsen suusta! Lapsi ei osaa välttämättä ilmaista itseään kuten aikuinen, mutta kyllä kannattais miettiä syitä, miksi lapsi sanoo jotain tollaista.
Suuttua tai loukkaantua nyt lapsen sanoista!
Kyllä se vain niin on että usein se totuus kuuluu juuri lapsen suusta! Lapsi ei osaa välttämättä ilmaista itseään kuten aikuinen, mutta kyllä kannattais miettiä syitä, miksi lapsi sanoo jotain tollaista.
Suuttua tai loukkaantua nyt lapsen sanoista! Kyllä se vain niin on että usein se totuus kuuluu juuri lapsen suusta! Lapsi ei osaa välttämättä ilmaista itseään kuten aikuinen, mutta kyllä kannattais miettiä syitä, miksi lapsi sanoo jotain tollaista.
Jos joku tyttö käy luikkaamassa ovella, että "kasvattaisit lapsesi paremmin" (vai miten se nyt oli), ja liukenisi paikalta, niin pahapa siinä on äidin mitään tehdä.
Ei tiedä, mitä on tapahtunut ja mistä pitäisi lapsensa kanssa keskustella vakavasti. Rangaistakaan ei voi, kun ei yhtään tiedä, mistä on kyse: kiroilusta, väkivallata, etuilusta, henkisestä ilkeilystä - mistä?!
Joten edelleen: hyvä, että tyttö on topakka ja puolustautuu. Mutta tapa oli huono.
-40-
Suuttua tai loukkaantua nyt lapsen sanoista! Kyllä se vain niin on että usein se totuus kuuluu juuri lapsen suusta! Lapsi ei osaa välttämättä ilmaista itseään kuten aikuinen, mutta kyllä kannattais miettiä syitä, miksi lapsi sanoo jotain tollaista.
Jos joku tyttö käy luikkaamassa ovella, että "kasvattaisit lapsesi paremmin" (vai miten se nyt oli), ja liukenisi paikalta, niin pahapa siinä on äidin mitään tehdä.
Ei tiedä, mitä on tapahtunut ja mistä pitäisi lapsensa kanssa keskustella vakavasti. Rangaistakaan ei voi, kun ei yhtään tiedä, mistä on kyse: kiroilusta, väkivallata, etuilusta, henkisestä ilkeilystä - mistä?!
Joten edelleen: hyvä, että tyttö on topakka ja puolustautuu. Mutta tapa oli huono.
-40-
Sehän on itsestään selvyys, jos siis vähänkin kiinnostaa mitä oma lapsi pihalla touhuilee.
Ei tiedä, mitä on tapahtunut ja mistä pitäisi lapsensa kanssa keskustella vakavasti. Rangaistakaan ei voi, kun ei yhtään tiedä, mistä on kyse: kiroilusta, väkivallata, etuilusta, henkisestä ilkeilystä - mistä?! Joten edelleen: hyvä, että tyttö on topakka ja puolustautuu. Mutta tapa oli huono. -40-
Jos joku tyttö käy luikkaamassa ovella, että "kasvattaisit lapsesi paremmin" (vai miten se nyt oli), ja liukenisi paikalta, niin pahapa siinä on äidin mitään tehdä. Ei tiedä, mitä on tapahtunut ja mistä pitäisi lapsensa kanssa keskustella vakavasti. Rangaistakaan ei voi, kun ei yhtään tiedä, mistä on kyse: kiroilusta, väkivallata, etuilusta, henkisestä ilkeilystä - mistä?! Joten edelleen: hyvä, että tyttö on topakka ja puolustautuu. Mutta tapa oli huono. -40-
Sehän on itsestään selvyys, jos siis vähänkin kiinnostaa mitä oma lapsi pihalla touhuilee.
Ja mistä tiedät, että se äiti tunsi ap:n tyttären? Tapahtuiko homma muuten omalla kotipihalla vai jossain muualla?
Edelleen: paljon parempi olisi ollut, jos tyttö olisi samalla kertonut, mitä on tapahtunut. SE se vasta topakkaa ja reipasta olisi ollut, paljon rohkeampaa kuin pelkkä moittiminen.
-40-
Ihminen jolla on hyvät käytöstavat, niin ei hyväksy tollaista kielenkäyttöä, että syytellään kasvatuksesta.
En voisi kuvitellakkaan, että lapseni sanoisi jollekkin äidille noin ja jos sen tekisi, niin joutuisi puhutteluun.
Meidän rivari alueella on lapsia ohjeistettu kertomaan, jos jotain tapahtuu, mutta kukaan ei syyttele ketään.
T.46
Joka tapauksessa epäilen, että tuollainen kommentointi vain herättää vastareaktion, ei kohota halua yhteistyöhön.
-40-
Minähän nimenomaan yritin tuoda esille, ettei erityislapsen status ole mikään tekosyy ikävälle käytökselle, ts. kiusaamista ei koskaan tulisi sietää ja asioista tulisi raportoida kiusaajan vanhemmille. Sanoin myös, ettei ap:n lapsi tietenkään voi kaikkea vielä ymmärtää, mutta sanoin sitten, että ap:n tehtävä AIKUISENA olisi myös puuttua oman lapsensa käytökseen (ja tämähän ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että myös ja ensisijaisesti naapurin pojan käytökseen tulee puuttua).
Ap voisi aikuisena - toivottavasti kokonaisuuksia hahmottavana ihmisenä - opettaa ja korostaa tyttärelleen, että aina lasten huono käytös ei tosiaan johdu siitä, etteivätkö heidän vanhempansa yritä kaikkensa kasvattaa näitä lapsia. Vanhempien syyttely huonoiksi kasvattajiksi ei ole hedelmällinen eikä kohtelias tapa puuttua esimerkiksi naapurin pojan huonoon käytökseen. Asiasta olisi voinut ja voisi jatkossa kertoa naapurin äidille syyttelemättä tätä.
T. se erityisope
Ei siitä tule mitään jos annetaan kaikkien lapsen sanomisien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Mutta aina on tietty se ryhmä joka on sitä mieltä että lasta pitää vaan loputtomasti ymmärtää. Niistä lapsista juuri kasvaa niitä kouluhäirikköjä ja muiden kiusaajia jos ei huonoihin tekoihin ja sanomisiin puututa.
Mainitaan nyt vielä se että, ap:een tarinan poika teki toki väärin ja siihen pitää puuttua, mutta tapoja on erilaisia ja tytön tapa ei ollut oikea.
jos minun ovelleni tulisi joku lapsi sanomaan saman kuin ap:n lapsi, alkaisin selvitellä mistä se johtui?
Menisin kyselemään tarkemmin, kyselisin lapselta onko jotain sattunut yms.
Varmaan vähän korpeaisi jos joku naapurin likka sellaista sanoisi, mutta uskoisin kuitenkin ettei aiheetta kuitenkaan.
Minä ainakin pidän myös lapsia ihmisinä, joita tulee kuunnella. Osaako aikuiset aina sanoa asiallisesti? Ei. Aikuiselta sellaista odottaisi, mutta eihän tuon ikäiset vielä osaa ajatella aikuisen tavoin! Tietysti tälle tytölle tulee kertoa miten asiat vastaisuudessa hoidetaan, mutta en minä kyllä täysin lähtisi tyttöä puhuttelemaankaan.
jos minun ovelleni tulisi joku lapsi sanomaan saman kuin ap:n lapsi, alkaisin selvitellä mistä se johtui? Menisin kyselemään tarkemmin, kyselisin lapselta onko jotain sattunut yms. Varmaan vähän korpeaisi jos joku naapurin likka sellaista sanoisi, mutta uskoisin kuitenkin ettei aiheetta kuitenkaan. Minä ainakin pidän myös lapsia ihmisinä, joita tulee kuunnella. Osaako aikuiset aina sanoa asiallisesti? Ei. Aikuiselta sellaista odottaisi, mutta eihän tuon ikäiset vielä osaa ajatella aikuisen tavoin! Tietysti tälle tytölle tulee kertoa miten asiat vastaisuudessa hoidetaan, mutta en minä kyllä täysin lähtisi tyttöä puhuttelemaankaan.
Mä tekisin ihan samoin. Mutta ap nyt tuntui olevan ainoastaan ylpeä siitä että äiti ei saanut suuta auki. Mä en ymmärrä miten se poisti nyt ongelman, sen mitä poika teki?
Käsittääkseni ei mitenkään?
ihan samaa mieltä! Ei 11-vuotiaalta voi odottaa, että hän hallitsee kohteliaisuuskoodit läpikotaisin tai ymmärtää, mikä olisi paras tapa hoitaa asia. Kuitenkaan ei tuollaisesta lapsen käytöksestä monenkaan mielestä pitäisi olla YLPEÄ ja kannustaa lasta moiseen.
Naapurin pojan käytökseen nyt pitäisi tietysti puuttua, siitä ei kai kukaan ole ollut eri mieltä. Mutta tytöllekin tulisi selventää, ettei ketään tule haukkua huonoksi kasvattajaksi, vaan asiat pitää voida jatkossa puhua ja raportoida eri tyyliin.
Summa summarium: Reippaus, omatoimisuus ja asiaan puuttuminen HYVÄ. Tapa toimia ja ajatusmalli, että pojan äiti on automaattisesti välinpitämätön kasvattaja HUONO. Nämä molemmat näkökulmat voisi ap äitinä tyttärelleen tehdä selväksi.
jos minun ovelleni tulisi joku lapsi sanomaan saman kuin ap:n lapsi, alkaisin selvitellä mistä se johtui? Menisin kyselemään tarkemmin, kyselisin lapselta onko jotain sattunut yms. Varmaan vähän korpeaisi jos joku naapurin likka sellaista sanoisi, mutta uskoisin kuitenkin ettei aiheetta kuitenkaan. Minä ainakin pidän myös lapsia ihmisinä, joita tulee kuunnella. Osaako aikuiset aina sanoa asiallisesti? Ei. Aikuiselta sellaista odottaisi, mutta eihän tuon ikäiset vielä osaa ajatella aikuisen tavoin! Tietysti tälle tytölle tulee kertoa miten asiat vastaisuudessa hoidetaan, mutta en minä kyllä täysin lähtisi tyttöä puhuttelemaankaan.
Mä tekisin ihan samoin. Mutta ap nyt tuntui olevan ainoastaan ylpeä siitä että äiti ei saanut suuta auki. Mä en ymmärrä miten se poisti nyt ongelman, sen mitä poika teki?
Käsittääkseni ei mitenkään?
Eli minä ainakin käsitän sen niin, että asiat jatkuu kuten ennenkin, eikä tapausta aleta edes selvitellä. Suuttuisivat tytölle kun uskalsi avata suunsa.
Toisaalta, ei ap:n tapauksessa ongelma tietenkään mihinkään ratkennut, mutta ehkä meni askeleen eteenpäin? Jos siis pojan äiti on sellainen joka ei lyttää viestin tuojaa. Jos äiti taas monen täälläkin kirjoittavan kaltainen, ei mitään ole tapahtunut mihinkään suuntaan. Ehkäpä pojan kiusaaminen pihalla vain pahentuu.
Tyttö ei esittänyt itse asiaa, kävi vaan syyttämässä äitiä.
Ap myös kirjoitti että tunne hyvin poikaa. Miksi ap ei ota itse asioista ensin selvää, uskoo ja kuulee ainoastaan tyttöään. Minä itse olisin mennyt itse asiaa selvittämään. Ensin pojan kanssa jutellut ja siitä sitten lähtenyt viemään asiaa eteenpäin jos olisi ollut tarve. Ja huom. missään vaiheessa en olisi mennyt äitiä syyttämään automaattisesti huonosta kasvatuksesta. Sitä samaa mä yritän opettaa lapsilleni, että ei heti lähdetä syyttävällä sormella osoittamaan ketään.
niin paiskaisin oven kiinni. Se että oma lapsi tekee jotain pahaa, niin ei tarkoita sitä, että
en olisi lasta kasvattanut.
Lapseni ei vain aina toimi sen kasvatuksen mukaisesti.
Jokaisen pitäisi ymmärtää miten sen viestin tua perille, kun tulee toisen kotiin.
Tytön olisi pitänyt kertoa, että mitä poika on tehnyt ja sitten äiti olisi voinut puuttua siihen.
Mikäli joku käyttäytyy asiattomasti pihallani, niin sanon että oletko hyvä ja poistut tontiltani ja paiskaan oven kiinni.
Kyllä täälläkin aikuiset tulevat valittamaan, mutta kertovat mitä lapsi on tehnyt, eivätkä syyttele huonosta kasvatuksesta.
Eli ei tytölläsikään ole käytöstapoja, kun täällä jo 5v. lapset hallitsee asiat paremmin ja osaavat kertoa, että Ville teki näin ja sitten aikuinen puuttuu tilanteeseen.
Nämä tyttöäsi puolustavat eivät itsekkään omaa mitään käytöstapoja.