HELMIKUUN HELMET vk 45
Kommentit (40)
täällä on yksi jolla paino nousee vaikka kuinka pohtisi sitä mitä suuhunsa laittaa.
kahdessa edellisessä raskaudessa ei ole ollut ongelmia painonnousun suhteen. Kakkosta odottaessa kiloja tuli vain 5 lisää:)
tänään kävin vaa alla ja paino on noussut jo reilu 10 kiloa. Mä olen ottanut kauhean stressin tästä painonnoususta, mutta neuvolassa ovat vain rauhoitelleet. Mulla oli siis nyt tämän kolmannen kohdalla lähtöpaino huomattavasti vähemmän mitä kahden ensimmäisen kohdalla, se jo kuulemma vaikuttaa tilanteeseen. Niin ja toistaiseksi painonnousu on kuitenkin ollut suht maltillista tai no ei ehkä voi niin sanoa koska noinkin paljon on tullut, ehkä ennemmin oikea sana on tasaista...ja viikkonousu on pysynyt "rajojen sisällä"
mutta siis kyllähän se mietityttää, eniten se että kuinka nää ylimääräiset saa pois sitten vauvan synnyttyä :/
ja vielä vähän enemmän omaa napaa; mulla aikaistettiin neuvolalääkäriä ja se olisi jo ylihuomenna. Supistelut on alkaneet aiheuttamaan vähän harmia ja tarkistellaan ettei ole saaneet vielä mitään aikaan tuolla alakerrassa. Samalla myös käyn labrassa viemässä pissanäytteen ja ottavat jonkun muunkin ettei ole tulehduksesta kyse.
mutta keskiviikkona ehkä vähän fiksumpana taas.
Jiina ja rv25+3
miten ihmeessä mie voin muka pitää tuota painoa kurissa enää kun syön terveellisesti ja alkanu lenkkeillä, mutta pitkiä lenkkejä ei voi tehdä. juurikin alle kilometrin pystyy kävelemään ja loppuvaiheessa alkaa mahaa juilia todella inhottavasti.
Älä huoli, hoikille tulee usein painoa tuplasti enemmän kuin meille paksuille. Kyllä mullekin ekassa raskaudessa tuli ihan hirveästi. Ennen ekaa neuvolaakaan olin paisunut jo 5kg ja sen jälkeen tuli kiloja vielä liki 20! No paino laski kyllä 15kg kertaheitolla lapsen syntymän ansiosta :P
Nyt kun olen tällainen pullea sohvavalas enkä ikinä liiku kuin jääkaapille, painoa on tullut n. 5kg. No on sen nousemista nyt tässä puolenvälin jälkeen vaikea estelläkään.
En mäkään lenkkeile, en ehdi enkä jaksa. Ennen perhe-elämää se vielä oli jotenkin mahdollista ja liikuin mielelläni mahdollisuuksien rajoissa.
Tsemppiä neuvolaan! Syömälakkoon ei tarvitse ryhtyä. Sokerirasitustesti on tietysti vähän tylsä, mutta koeta kestää.
Täälläkin kamppaillaan ton painon kanssa! Mulle tullu nyt reilu kymmenen kiloa, noin 950g viikossa. Sokerirasitustestiin ensi viikolla. Mua tässä lähinnä stressaa se neuvolatäti, joka jokaiselle neuvolakäynnillä paasaa painosta. Mitään ihmeellistä en mielestäni ole syönyt ja painokin tuntuu kertyneen vatsaan. Kohdunpohjan korkeus viime kerralla oli jo 23cm, joka ilmeisesti viittaa vauvan kovaan kasvuun. Joko on kasvupyrähdys tai johtuu sokereista. No ens viikolla ollaan taas viisaampia.
Mä laitoin tänään noi kelan hakemukset netissä menemään. Kuinka kauan päätöksessä mahtaa mennä? Kellään kokemusta? Asun erittäin pienellä paikkakunnalla =).
Mansikka83 rv.26+1
perjantaina :) Kylläpä olin iloinen, että mies sai ylipuhuttua mutkin sen valintaan rahan sijasta. Kyllä ne vaatteet vaan oli niin ihania taas, paljon nätimpiä livenä kuin kuvissa :) Mulla meni siis nettihakemuksen jättöpäivästä (vein myös sen todistuksen samana päivänä) kolmisen viikkoa siihen kun paketti oli postissa eli aika nopeaa toimintaa.
Tänään kerhossa yksi äiti ihasteli mun masua ja ihmetteli, että miten se on voinutkin kasvaa viikossa ihan hirmusen paljon kun kuulemma viime viikolla ei huomannut vielä juurikaan ja nyt on jo kuin pari jalkapalloa :) On tää raskaus vaan ihanaa aikaa, kun tuollaisenkin kommentin voi ottaa vastaan ainoastaan positiivisella mielellä =D=D tulepa sanomaan tuollaista "normaalitilassa" niin kyllä nyrkki heilahtaa hyvin nopeasti.. ;)
Sokerirasitus lähestyy täälläkin, keskiviikkoaamuna on aika varattuna. Toivottavasti se EI ole jonkun (en taas muista, että kuka) kuvailemaa kokiksen kaltaista litkua, koska silloin lentää mulla laatta.. en juo limuja ollenkaan ja varsinkaan mitään mustia limuja en voi sietää ollenkaan, haiseekin jo niin karsealta *yäk*
Painoa en ole juurikaan seuraillut kotona, kun neuvolan vaaka näyttää kuitenkin aina hieman eri lukemia. Jokunen kilo on tullut ja toivottavasti nousu pysyy yhtä maltillisena jatkossakin. Ainakin edellisen raskauden jälkeen kilot pysyi tiukassa eli kovasti yritän tällä kertaa olla kartuttamatta yhtään "ylimääräistä". Vaan tuleehan sitä jos on tullakseen vaikka kuinka liikkuisi ja söisi terveellisesti.. eikä varmaan ainakaan viime aikoina kuvioon harmillisesti ilmaantunut jokapäiväinen jätski/karkkiannos auta asiaa ;D
Mulla on alkanut olemaan maha seisoessa tai maatessa usein ihan kovana varsinkin heti rintojen alta. Istuessa taas se on sellainen "löysä", mistähän lie johtuu taas tääkin?!?...Niin ja pissahätä on alkanut vaivaamaan ihan jatkuvasti, aika rasittavaa..
evian, rv 26+5
tasan 3viikkoa siitä, kun vein paperit kelaan!
mulle on tullut painoa varmaan se 10-11kg
(jokaisen raskauden kohdalla se on noussut aika paljon )...ekan kohdalla taisi olla jotain 13, mutta silloin olin hieman tukevammassa kunnossa kuin nyt kun aloin odottamaan tätä lasta!
nyt yritän hieman hillitä makean himoa...
jokaisen kohdalla olen joutunut käymään sen sokerirasitus kokeen, ja niin nytkin, vaikka painoa ei niin hirveästi ollutkaan, mutta kun edellisissä raskauksissa oli se paasto arvo juuri rajalla niin vauvaa sitten seurattiin laitoksella niillä verikokeilla. eikä löytynyt mitään, kenestäkään 4.stä.
tässä raskaudessa jo kerran olen käynyt siinä rasitus kokeessa, eikä siinä ollut mitään poikkeavaa, parin viikon kuluttua uusinta.
niin ne muuttuu nämäkin testit raskauksien kohdalla.(edellisestä kyllä jo yli 4v!)
rv nyt 25+3
täälläkin paino nousee.... pienti stressiä se jo aiheuttaa sillä mihinkään ei ole ylimääräistä kertynyt vain masu... omien laskujen mukaan nyt olisi kuitenkin tullut vain se 525g viikko, kun viimeksi oli 635...
musta on tuntunu jo aseamman päivän siltä ettei meidän vaavi liiku enää masussa niin kuin ennen... :( siis liikkeet oon tuntenu jo tosi aikaisin rv 16 asti mut nyt tuntuu että ne vähenee vain koko ajan...
mites teillä muilla???? onko liikkeet voimakkaita??
ai te olette saaneet jo äitiypakkauksia... :D ihanaa... minä mattimyöhäinen palautin vasta eilen paprut kelaan ja sieltä sanoivat että vasta n.kk ennen la:ta saisi paketin...
miimu rv25+4
Mut voi lisätä tonne alkuun listalle:
2.2.10, crisantemo, 3, 31, Kättäri (Haikaranpesä)
Painoa tulee täälläkin. Esikoisesta tuli 16kg, toisesta 18kg ja tästä kolmannesta tullut nyt päälle 7kg. Menee viikoissa samoissa lukemissa edellisten kanssa, joten lääkärikään ei sanonut mitään painosta. Alkupaino ollut aina siinä 60kg hujakoilla. Itse en ole kuitenkaan kovin tyytyväinen jos nyt mennään tonne 18 kiloon. Oli meinaan sen verran haasteellista päästä noista kiloista eroon. Sairaalaan jäi ehkä viisi kiloa ja ruokahalu oli hyvä, joten viimistä viittä kiloa sai pudottaa jo ihan tosissaan. Jumppa oli yhtä tyhjän kanssa -tuli vaan kovempi nälkä ;) ja sai syödä hyvällä omaallatunnolla. Piti jättää kaikki herkut ja pienentää annoskokoa reilusti ennenkuin pääsin omiin lukuihin. Ja sitten olinkin taas raskaana... Nyt alku meni hyvin ja painoa tuli maltillisesti, mutta kun hemoglobiini lähti laskuun ja talven pimeys masensi niin kaapit tyhjeni vauhdilla. Ladyvita plus toimii nyt aika hyvin ja herkkulakko alkoi eilen. Aika heikko tuntuu kuitenkin olevan toi itsekontrolli, koitan epätoivoisesti korvata keksejä mm. mandariineilla, omenoilla ja banaanilastuilla.
Mä otin äitiyspakkauksen rahana ja kävin eilen ostamassa puuttuvia housuja ja muuta uutta ja ihanaa. Ostin muutaman vaaleanpunaisenkin, että jos ei tämä nyt sitten olekaan tyttö niin sitten saa poju olla niissä. Hameita en taida kuitenkaan päälle laittaa :) On ne 56 senttiset vaatteet kyllä ihan minipieniä! Eihän sinne mahdu vaippaakaan. 50 senttisiä en edes harkinnut kun meillä molemmat olleet jo syntyessään niihin pitkiä. Ostinkin osan 62 senttistä että menee pidempään.
Mukavaa viikkoa kaikille =)
crisantemo rv27
täällä huomannut saman. ensimmäiset liikkeet tunsin siinä rv17 hujakoilla ja mieheni myös, mutta ne on silleen vähentyneet. öisin tämä meidän "pertti" :D potkii tosin aika kauheasti, mutta päivisin harvemmin. veikkaisin itse sitä kun tuo tila vähenee sillä tuolla massussa niin voisiko siitäkin johtua ettei liikkeitä tule niin useasti tai niin voimakkaasti.
itse huomannut jos kävelen tai seison niin painaa jotenkin tuonne alavatsaan ja pitää sitten istua ja toivoa että meän "pertti" vaihtaa asentoa.. nimittäin välillä aika ilkeältä tuntuu kun painaa jotenkin erikoisesti tuolla massussa.
Hallitus rv25+5
Kävin ottamassa sen rokotteen sitten kuitenkin, lähinnä siksi, että astman ansiosta keuhkoihin menevät taudit iskevät aika rajuina ja pelkään, mitä lapselle tapahtuisi niistä lääkkeistä... No, eipä se taida paljoa auttaa, kun ei ole vielä viikkoakaan rokotuksen ottamisesta ja meillä mies on mitä todennäköisemmin sairastunut siihen sikainfluenssaan.. :( Kauhea yskä ja kuumetta, vieläkin yli 38, vaikka on syönyt buranaa.. Ja miehekkeelle kun ei yleensä kuume nouse millään, vaikka olisikin tavan flunssa päällä..
Painoa oli viikko sitten tullut se 5 kiloa.. Mutta itse en jaksa olla huolissani sen noususta, suht terveellisesti olen syönyt ja kävelylenkit koiruuksien kanssa ovat olleet ihan normaalipituisia.. Tosin, muutama viikko sitten yritin käydä reippaan kahden tunnin lenkillä ja huomasin, että ei, se ei enää ollut kovinkaan hyvä idea.. Parikin tunnin, puolentoista lenkkiä kyllä menee, mutta ei yhteen pötköön.. Tokikin alkupainoa ei kauheasti ole olut, joten kuvittelinkin, että paino nousee ja itseasiassa olen yllättynyt siitä, ettei se vielä ole niin kauheasti noussut..
Itse olen huomannut, että poitsu liikkuu eniten, kun olen rauhassa, makoilen tai istun.. Joinakin päivinä liikku selkeästi enemmän, mutten sitten tiedä, johtuuko se asennostakin, eli potkiiko esim selkään päin.. Nytkin joku muljuaa kylkikaaren alla aika mukavasti.. ;D Musta tuntuu, että huolestun jo turhankin pian, jos masussa ei tunnu liikkeitä, sitten sitä taas huokaisee helpotuksesta, kun potkinta alkaa.. Miten nin ylihuolehtivainen?? :) Ja välillä tuntuu tuollaisia painontunteitakin, ja niistäkin tulee huolestuttua, ovatko normaaleja jne, kun ensimmäistään odottaa, niin ei vain tiedä..
Eilen tuli Kelalta päätös, että äitiysavustus on myönnetty ja että pakkaus on tulossa, nyt vain sitten odottelen, että milloin se on haettavissa.. :D
Maria-84 27+1
Minustakin tuntuu etta vauvan liikeet ovat vahentyneet. Ja huolestunut olen tietysti ollut ja sitten olen yrittanyt saada vauvaa taas hereille ja liikkumaan. Mietin myos etta olen nyt viikon ajan syonyt uutta laakitysta joka kuulostaa aika "vaaralliselta" eika suositella raskausaikana otettavaksi, mutta sita aitipolilta maarattiin ja pelkasin josko se on jollain tavalla vaikuttanut vauvan liikkumiseen. Eilen illalla vauva oli sitten kuitenkin tosi aktiivinen ja kuopuskin onnistui saamaan potkun kateensa, kun tunnusteli.
Mulle soitettiin eilen omalta laakariasemalta etta sikainfluenssarokotukset olivat ensi tiistaina ja etta otanko rokotuksen. Varasin ajan ja aion talla hetkella sen ottaa (mieli saattaa viela muuttua, mutta haluaisin silti sen ottaa).
No, on mulla viela vajaa viikko aikaa miettia tuota...
Kysyin tanaan laakariltani etta mita han on siita rokotteesta mielta raskaana oleville, ja han ei oikein halunnut sanoa mitaan puolesta eika vastaan. Kertoi etta heilla henkilokunta kaikki ottavat rokotuksen, osa on ottanut jo, ja osa ottaa ensiviikolla, sen vuoksi etta jos jolle kulle olisi tullut paha reaktio eivat sitten kaikki olisi yhta aikaa poissa toista. Pistoskohta kuulemma tullut TOSI kipeaksi, mutta muuten mennyt ok. Ei yhtaan raskaana olevaa heilla kyllakaan ole toissa. Laakari sanoi vain etta itse pitaa tehda paatos, ei heilla sen kummempaa tietoa ole tuosta rokotteesta kuin muullakaan kansalla. Blaah.
Ihanaa kuulla noista aitiyspakkauksista! Kuulostavat niin sopoilta! Ma saan asuinmaassani rv 25+ rahana aitiysavustuksen ja laitan sen rattaita kohden. Vaatteita on nyt yllin kyllin, loysin nimittain viela jopa esikoisen vanhan aitiyspakkausvaatteet vuosimallia 2000! ;o)
Kolmaskerta rv 23+3
onpa mukava lukea muiden viestejä, samoja ajatuksia on täälläkin paljon.
Toissa viikolla kerkesin minäkin huolestua vauvan liikkeistä (tai niiden puuttumisesta). Pari päivää meni aika vähäisellä liikehdinnällä, mutta nyt taas on ollut normaalimpaa. Terkka neuvoi, että jos liikeiden vähyys huolestuttaa, kannattaa juoda vähän sokerimehua, maata kyljellä ja sitten odotella, tuntuuko potkuja. En oo nyt kokeillut, mutta kai siinä mehussa jotain aktivoivaa on, kuten myös tuossa paikalla olossa.
Mulla oli tänään ensimmäinen lääkärikäynti. Ei siinä mitään ihmellistä. Vauva on kuulemma kilon painoinen, mikä musta kuulosti aika paljolta. Viikkoja 26. Minkäköhänlainen möhkäle sieltä ulos tulee, jos vielä 3kk sisällä pysyy =)
Aika paljon on tullut terkalla ravattua. Viimeksi
proteiinit oli koholla ja piti extra-pissanäytteitä viedä labraan ja tällä viikolla oli sokerien vuoro eli nyt minuakin odottaa se rasituskoe. Tosi kiva. No nykysäädösten mukaan lähes kaikki kai sen jossain vaiheessa joutuvat käymään läpi eli ei auta kuin kestää. Toivottavasti ei mitään vakavampaa. Herkuteltu on ja nyt kyllä on pakko yrittää pitää sokerittomia päiviä. Voi kun ei ois niin heikko luonne.
Sikarokotteen hain viime perjantaina ja mulle siitä ei ainakaan mitään sen kummempaa tullut, mitä nyt pari päivää käsi aristi. Toivottavasti perästäkään ei sitten tule mitään. Vaikeita päätöksiä tällaiset on, mutta ajatus että jossain influenssassa joutuis synnyttämään on ihan karmea. Mulla oli perustauti pari vuotta sitten ja jo se oli aivan järkky eli ei kyllä tee mieli kokee mitään sikaversioo jälkitauteineen. Tutuista neljä ei raskaana olevaa on ottanut pistoksen (lääkäreitä ja diabeetikko). Puolet on saanut vähän oireita rokotteesta eli vilunväristyksiä ja flunssaoloa, lopuilla pistos ei oo mitään aiheuttanut eikä se käsikipu musta ainakaan kovin kummoinen ollut, vaikka ei kyllä kyljellä tehnytkään ekana yönä mieli nukkua.
Mulla Kelan paperit lähti (toivottavasti) eteenpäin palkanlaskennan kautta. Mitään ei oo kyllä kuulunut eli toivottavasti ovat menneet eteenpäin. Kovasti odotan pakkausta minäkin.
Kaikille paljon terveitä päiviä,
Gozoso
Käyn aina lukemassa kaikkien kuulumiset, mutta huono olen itse tänne kirjoittamaan. Täytyy nyt ryhdistäytyä ja alkaa kirjoitella enemmän:)
Masu kasvaa kovaa vauhtia ja alkaa olla jo ankkamainen olo;) Supistuksia on ollut yllättävän paljon, mutta onneksi ei mitään kivuliaita. Töissä jaksaa olla päivä kerrallaan meinigillä. Toivottavasti jaksan olla vielä joulukuussakin, niin ei käy aika pitkäksi kotona. Kai se vaan niin on, että loppua kohti alkaa vaan tulla selkä ym.vaivaa.
Possunuhasta on ollut kovasti puhetta täällä ja kyllä se kieltämättä ahdistaa! Itse sain rokotteen työn puolesta viime viikolla ja olen todella tyytyväinen, että otin sen! Jotenkin olen vaan alkanut pelätä lapsien puolesta päivä päivältä enemmän. Ne saa kuitenkin rokotteen vasta joulukuussa ja onko se jo liian myöhään?
Kelapaperit on perillä ja otin tällä kertaa avustuksen rahana. Vaatteita on kertynyt ystäviltä ja kuopukseltakin on säästössä vaatetta. Vaunut on, mutta turvakaukalo olisi vielä hankkimatta. Ehdittiin myydä jo Gracon autobaby pois, kun meillä piti lapsiluvun olla täynnä;) No, onneksi on aikaa vielä katsella tavaroita. Tripp trappiin tekisi mieli investoida vielä, mutta kannattaako? Perusmallinen syöttötuoli olisi jo olemassa, mutta uutta tekisi mieli!
Tässä raskaudessa en ole yllätys kyllä stressanut juuri mistään! Ehkä se johtuu siitä, että koko raskauden sisäistämiseen meni niin kauan. Painoa on tullut n.6 kg, olen kyllä ruuminrakenteeltani pieni ja hoikka. Kaikki muutkin arvot on kuulemma ihanteellisia, joten onneksi ei ole tarvinnut ainakaan vielä mistään stressata liiemmin:)
Oikein ihanaa ja onnellista odtusta kaikille!
Helminauha (rv.26 ja risat)
meillä on mahsdollista ottaa se vasta ens viikolla..
Olen käyny lukee teidän viestejä mut kirjoittaminen on jääny=(
Väsäsin tuossa äskettäin esikoisen kanssa isille isäinpäivä lähjaksi paidan johon painoimme jalan jälkiä ja sit tekstin.
Oletteko muut ajatelleet thdä isyyspakkausta itse tai tilata sellaisen? Mä tein viime raskudessa ja mietin et olis varmaan nytkin kiva tehdä itse sellainen=)
Odottelen kovalla innolla milloin tulis pakettilappu postista mutta ei ole vielä näkynyt..Olis ihana päästä taas hypistelee vaatteita=)
Mulla on nykyisin välillä hirveitä makeantuska "kohtauksia" ja nyt olen jo ruvennu miettii et pakko olis kyllä tehdä stoppi ennen kuin näkyy painossa. Eilen tein ekat tän vuoden joulutortut ja sit tietty piti laittaa myös glögiä=)
Tällaista tänne..
Hande86 rv 23+3
ja voi prkl, että se sitten oli täällä sitä kokislitkua *yäk* Kyllä teki pikkasen tiukkaa saada kaikki alas, kun maku oli jotain niin hirveää.. ei se edes ollut makeaa kuten moni on sanonut vaan sellaista kamalaa kokisyskänlääkehiilihappoa *huh* ja se pullo joka piti tuhota kokonaisuudessaan oli niin ääriään myöten täynnä kuin vain ikinä mahtui.. Selvisin siitä kuitenkin hengissä ;) mutta edelleen tuntuu paskan maku suussa, vaikka oon pessyt hampaatkin jo monesti.. Toivottavasti oli mun ensimmäinen ja viimeinen sokerirasitus. Tulokset saan sitten perjantaina lääkärillä käydessä, ainakin se alkuarvo oli ok.
Kotiapäin ajellessa soitti terkkakin neuvolasta ja "käski" tulla rokotettavaksi. Kai mä nyt sitten otan sen sikapiikin perjantain käynnillä vaikka kovasti oonkin ollut enemmän toista mieltä tähän asti. Ainakin se sanoi, että viikkoja on jo sen verta paljon kasassa että sen uskaltaisi/kannattaa ottaa... Vielähän mulla on tässä pari päivää aikaa muuttaa mieltäni moneen kertaan..
Tänään on kyllä tullut potkuja ihan todella paljon ja nimenomaan aamulla kun ei vielä ollut saanut syödä. Ihan selv'sti vauva protestoi ja yritti viestittää, että sapuskaa tänne ja heti :D Muuten on täälläkin välillä päiviä jolloin liikkeitä tuntuu enemmän ja toisena hetkenä sitten taas vähemmän mutta en ole niistä huolehtinut kun useimmiten kuitenkin saan vauvan liikehtimään esim. tönäisemällä mahaa pikkasen :)
Viikkokin vaihtui taas tänään, hurjaa vauhtia mennään kohti helmikuuta :)
Kiva, että useampikin on taas aktivoitunut kirjoittelemaan! Itsekin käyn väliläl vain lukemassa juttuja, kun tuntuu ettei ole mitään uutta kerrottavaa.. Perjantain lääkärin jälkeen ollaan sitten taas vähäsen viisaampia :)
evian, rv 27+0
Kävin aamupäivällä hakemassa sikainfluenssarokotuksen. Asun Vantaalla ja täällä on aikaistettu raskaana olevien rokotuksia, joiden piti siis alkaa vasta ensi tiistaina, mutta nyt saa käydä jo hakemassa terveyskeskuksesta. Olisikohan tänne saatu jo isompi erä rokotetta tms?
Kyllä mulla on nyt aika helpottunut olo. Tosin kaksi viikkoa kestää vielä että se suoja rokotteesta tulee, mutta täällä on niin iso mahdollisuus saada tartunta että on alkanut tämä tauti ahdistamaan ihan tosissaan. Kaikki nämä bussit, metrot ja kauppakeskukset, joissa viikottain ollaan + esikoisen kerho ja miehen asiakaspalvelutyö. Tuntuu että pitäisi jäädä neljän seinän sisään, jotta taudin voisi välttää.
Kättä vähän aristaa, ihan kun olisi mustelma, mutta muuten olo on ihan normaali. Ensi viikolla on kaikkea menoakin, joten jos kuume nousee niin parempi että ehtii viikonlopun ajan potea. Nyt vielä kun saisi lapsillekin suojan. Näillä näkymin kuitenkin siis vasta joulukuussa! Ihan käsittämätöntä.
Mulla tuntuu että vauva potkii kasvaessaan koko ajan voimakkaammin, mutta johtuu varmaan siitä että istukka on edessä ja on aiemmin helpommin vaimentanut pienen potkut. Potkut tuntui aluksi vain "sisäisesti". Se oli tosi erilaista kuin kahdessa aikaisemmassa raskaudessa, joissa istukka ollut takana. Tilaa siellä ei kyllä ole kovin paljoa koska tunnen vauvan käännökset aika ikävästi. Ja pari kertaa on potkaissut virtsarakkoon, joka on erityisen inhottavaa. Toi tuoremehun tai muun makean juominen saa muuten potkuja aikaan koska vauva maistelee lapsiveden kautta sitä makeaa ja vauvathan tykkää makeasta =) Jäätelökin toimii, kokemusta löytyy. Meillä myös siskon kimeä kiljunta tai "laulu" saa aikaan vipinää kinttuihin.
Me muuten suunniteltiin miehen kanssa, että lähdetään kahdestaan päiväksi kylpylään. Lapset mummilaan ja vuorokausi kahdestaan. Vielä kun ehtii! Kuulostaa niin hyvältä =) Sitä odotellessa jaksaa taas paremmin.
crisantemo rv 27+1
Enpä ole aikoihin kirjoitellut, olen silloin tällöin teidän kuulumiset lukemassa. Nyt pariin viikkoon en ole käynyt edes lukemassa kun olen tehnyt joulusiivoja. Meillä valmistui yläkerta ja on ollut muuttoasioitakin täällä kotona. Eilen juuri järjestelin lasten vaatelaatikoita ja menin läpi myös vauvanvaatteet. Voi luoja niitä on paljon, vaikka kolmoset syntyis niin ihan hyvin pärjättäis tuolla vaatevaralla. Toki jos kaikki olis samaa sukupuolta niin sit pitäis ehkä hankkia vähän vielä lisää. On toki tullut muutama ostos tehtyä.
Sikainfluenssarokotuksen sain viikko sitten ja käsi oli kyllä kipeä isolla koolla. On vieläkin vähän kipeä. Puolentoista viikon kuluttua ilmeisesti saavat myös meidän pienet lapset rokotuksen. Luulen vaan että tauti ehtii meillekin jo ennen sitä. Tällä alueella tauti on kohta huipussaan, sitä on myös miehen työpaikalla. Eli on vain ajan kysymys milloin joku on kuumeessa. Meillä odotellaan myös vesirokkotartuntaa, kuudesta lapsesta vain vanhin on sen sairastanut.
Minulla on vaivoja lähinnä lonkkien ja jalkojen kanssa. Mies toikin minulle tukisukkahousut viime viikolla mutta en ole vielä muistanut käyttää. Olen ollut poissa kaupoista tuon sikataudin takia jos ehkä kolme viikkoa. Eilen alkoi sitten kipu myös häpyluun seudulla.
Meidän vauva on vielä vilkasliikkeinen. Luulisin että teillä joilla liikkeet muuttuneet vaikuttaa juuri tuo tilan puute. Vauvoilla ei ole enää tilaa kieppua ihan miten päin vain.
Tällaista tällä kertaa, voikaahan hyvin!
Iuiu rv 26+2
Täällä myös yksi, jonka mielestä vauvan liikkeet ovat määrällisesti vähentyneet,lähinnä iltaisin telkkaria katsellessa ja nukkumaan mennessä tuntuu potkuja. Toisaalta nyt potkut rupeavat olemaan jo kunnon mojauksia,voimaa tuntuu pienoisella olevan jo melkoisesti.
Tänään onkin kolmen viikon sairasloman viimeinen päivä ja lääkärivisiitti. Ihana taas nähdä pikkuinen mini-ultrassa ja saada arviota tän hetkisestä painosta. Samalla saa nähdä joutuuko töihin vielä palaamaan. Jotenkin ajatus ahdistaa, kun nyt levon myötä kivuliaammat supparit on hävinneet ja pelkään että alkais työn myötä uudestaan kun olen lähinnä seisomatyössä. Vauvan paino rupeaa muutenkin tuntumaan selässä ja kävellessä supistaa.
Ja vielä siis kolmisen kuukautta edessä, huh...Olisi helpompi nauttia, jos saisi mennä oman rytmin mukaan ja lepäillä, vaikka kyllä sitä välillä yksin kotona pitkästyykin.
Jaksamisia kaikille!
Jouduin vaihtamaan nikkiä, kun ei onnistunut enää sisäänkirjatuminen, vaikka pyysin kymmenen kertaa uutta salasanaa ja ties mitä..no, olen siis ex-ihmetys 78, nykyinen ihmetys10:)
CRIANTEMO: aika hassu yhteensattuma, mäkin aun Vantaalla, odotan kolmatta, olen 31v ja synnytän Haikaranpesässä:) (toivottavasti!!) Autko itä-vai länsivantaalla? Ja minkäikäisiä sun edelliset olivatkaan? Mulla poika 5v5kk ja tyttö 3v3kk.Asumme itäpuolella.
Mä sain eilen lääkäriltä tylyn tuomion: ei nää mitään kanteluita, nosteluita saatikka muuta rasitusta- kohdunkaula on lyhentynyt ja pehmentynyt. Tiesin sen, sillä nyt jatkuvia kipuja ja supistuksia on tuntunut 3 viikon ajan. Olen lähe toimintakyvytön, hyvä kun jaksan 50m metrin matkan postilaatikolle ja takaisin...olen tosi masentunut tilanteesta:/ Yritän nyt silti suoritella noita opintoja minkä jaksan, jos sitten joululta jäisi kokonaan kotiin. JOS siis nyytti pysyy yksiössään sinne asti (sormet ristissä sitä toivon ja rukoilen).
Painosta moni huolehtii...niin minäkin. Siksipä kieltäydyin menemästä neuvolan puntarille:) En halua tietää painoani ja sillä siisti. Mä olen tarkkaillut sitä lähes koko elämäni, ei mulla mitään syömishäiriötä ole ollut, mutta ehkä jotain sinne päin. Siksi stressaan asiasta ehkä liikaakin, mutta näin se nyt on. Niin kauan, kuin muut arvot ovat ok.
f-mitta oli 22cm eli menee ihan himpun keskikäyrän yläpuolella. Lääkäri sanoi käsikopelolla vauvaa siroksi. No, kun kerran tyttö on ja edellinenkin täysiaikaisena hikiset 3kg, ei tämäkään tuskin sen kookkaammaksi kasva.
Nyt sitten siis koitetaan pärjäillä näiden suppareiden ja kipujen kanssa, kun ei muuta voi. Tuleva joulu ja sitä ennen saapuva (hope so!) ä-pakkaus piristää vähän mieltä!
Sikapiikille ensi viikolla..
ihmetys rv 24+1
Enpä ole minäkään kovin aktiivisesti viime aikoina kirjotellut, enkä edes ole lukenutkaan tätä palstaa...;( Meillä taas sairastetaan jotain flunssaa, oli välissä pari tervettä viikkoa. Ihan normaalia flunssaa tämä tuntuu olevan, maanantaina vien lapset rokotettavaksi. Täällä Saksassa lääkärit eivät suosittele rokotetta, mutta halutessaan se annetaan. Sai perustella ihan tosissaan tohtorille miksi haluan rokotteen. A) olen raskaana, en halua itselleni enkä lapsilleni sitä loppuraskauden aikana, B) meille tulee Suomesta vieraita ja Suomessa possuflunssa on suurempi epidemia kuin täällä C) nuoremmalla tytöllä on taipumus saada kaikki flunssat keuhkoihin, ehkä vähän astmaattista taipumusta. Joten sitten onnistui, maanantaina klo 10 lastenlääkäri rokottaa.Mitenkähän mun lääkäri suhtautuu kun ilmotan haluavani rokotteen? En ole vielä jaksanut soittaa sinne....Viikon päästä ois mulla sokerirasitus. Viitisen kiloa on vasta painoa tullut tässä raskaudessa, josta oon tosi tyytyväinen, kun alla on vielä molemmista edellistä raskauksista kertyneet + 10 kg. Sokerirasitus tehdään kun ekassa raskaudessani ne arvot vähän heitti ja mun äitini sekä mummoni sairastaa kakkostyypin diabetesta. Sukurasitteita siis!
Masu on kasvanut ja tää on tosi vilkas kaveri liikkumaan. Nyt alkaa potkut jo näkyä ulospäinkin. Lasten suurinta huvia on kokeilla masua ja huudella vauvalle masuun. Kyllä ne odottavat niin kovin vauvaa, söpöä!
Jaahas, kello on kin jo tuon verran. Pitäne mennä kehittelemään jonkinlaista lounasta lapsille ja itselleenkin. Hyviä vointeja kaikille ja kivaa isänpäivää!
Pippuri rv 24+1
vaikkei ehkä olisi pitänytkään?? :)
nyt en enää tiedä mitä teen.. pikkusiskoni osti synttärilahjaksi mulle digitaali vaa`an. sen mukaan kiloja tullut se 67,2!!!
Ensimmäisessä neuvolassa painoa oli 56kg eli yhteensä olis tullu jo 11,2kg!!
miten ihmeessä mie voin muka pitää tuota painoa kurissa enää kun syön terveellisesti ja alkanu lenkkeillä, mutta pitkiä lenkkejä ei voi tehdä. juurikin alle kilometrin pystyy kävelemään ja loppuvaiheessa alkaa mahaa juilia todella inhottavasti.
ensiviikolla olisi neuvola ja laskettiin tuossa miehen kanssa, että viime neuvolasta aikaa 25 päivää ja tuona aikana tullu kiloja taas lisää se 3,3kg eli se 924g/vko!!
viime neuvolassa oli tullu 914g/vko ja sillon jo sain melkee huutia neuvolatädiltä niin entäs nyt?!
Kilot ei oikeasti näy muualla kuin mahassa ja mie en ymmärrä pitikö tässä muka alkaa johonki syömälakkoon ku tuota painoa senku tulee ja tulee mahaan, mut muuten ei näy että muualle olisi tullukkaa.
Onko tämä normaalia.. kellekää muulle tullu tällälailla tätä painoa?
Viime kerralla neuvolatäti sano ettei sokerirasitusta tehdä mut veikkaan että tämän nähtyään tekevät.. huoh!
hallitus rv25+4