Koulu on mielestäni aivan turha paikka!
Se syö turhaan voimavaroja esim. harrastuksilta. Esin 6-luokkalainen poikani ei millään ehdi harrastamaan muuta kuin 3 krt viikossa taitoluistelua, 3 krt viikossa musiikkia ja kerran viikossa uintia. Taitoluisteluakin pitäisi harrastaa ainakin tuplat jos meinaa menestyä.
Yritin ehdottaa että jättäisi tänä vuonna koulun väliin ja keskittyisi harrastuksiin. Kouluaineet olisi hyvin voinut tenttiä. Mutta poika ei suostunut. Damn sovinnainen tyyppi!
Kommentit (45)
Meillä samaikäinen harrastaa aika lailla, mutta ei ikinä suostuisi mihinkään kotikouluun. Koulussa on paljon kavereita ja hauskaa toimintaa.
lahjakas missään, jos kerran harrastaa noin erityyppisiä lajeja, eikä keskity mihinkään tiettyyn...
Vinkki: varmaan kannattaisi sittenkin keskittyä siihen kouluun, eiköhän sitä kautta löytyisi joku tavisala.
Sitä paitsi: lahjakkaat urheilijat (Marjo Matikainen esimerkiksi) ovat yleensä myös hyviä koulussa. Matikainen pääsi vaivatta kauppakorkeaan ja taisi lukiosta kirjoittaa nipun älliä. Jos älliä on, ei harrastukset niitä häiritse. Jos koulunkäynti ei maistu, taitaa syyt olla siinä, ettei sitä älyllistä potentiaalia juuri ole.
en kuitenkaan pilkkaisi häntä älyn takia sillä hän on hyvin herkkä ja äkkipikainen voimapesä. kaikkia tulisi kunioittaa ettei vain kukaan suuttuisi.
lahjakas missään, jos kerran harrastaa noin erityyppisiä lajeja, eikä keskity mihinkään tiettyyn...
Vinkki: varmaan kannattaisi sittenkin keskittyä siihen kouluun, eiköhän sitä kautta löytyisi joku tavisala.
Sitä paitsi: lahjakkaat urheilijat (Marjo Matikainen esimerkiksi) ovat yleensä myös hyviä koulussa. Matikainen pääsi vaivatta kauppakorkeaan ja taisi lukiosta kirjoittaa nipun älliä. Jos älliä on, ei harrastukset niitä häiritse. Jos koulunkäynti ei maistu, taitaa syyt olla siinä, ettei sitä älyllistä potentiaalia juuri ole.
Pojalla ON kavereita koulussa, ja hän on oikein hyvä koulussa.
Minun mielestäni vaan koulu vie ihan turhaan aikaa. Haluaisin ottaa hänet kotiopetukseen nyt kun olen itse äitiyslomalla. Mutta ei suostunut siihen.
En uskokaan että pojasta mikään supertähti tulisi missään näistä harrastuksista. Olen kuitenkin sitä mieltä että hän kehittyisi enemmän niitten parissa kuin koulussa. Kouluasiat hän pystyy omaksumaan murto-osassa siitä ajasta mikä niihin koulussa tuhrataan.
t. ap
Niin - ja olen muuten itse ammatiltani opettaja.
Pojalla ON kavereita koulussa, ja hän on oikein hyvä koulussa.
Minun mielestäni vaan koulu vie ihan turhaan aikaa. Haluaisin ottaa hänet kotiopetukseen nyt kun olen itse äitiyslomalla. Mutta ei suostunut siihen.En uskokaan että pojasta mikään supertähti tulisi missään näistä harrastuksista. Olen kuitenkin sitä mieltä että hän kehittyisi enemmän niitten parissa kuin koulussa. Kouluasiat hän pystyy omaksumaan murto-osassa siitä ajasta mikä niihin koulussa tuhrataan.
t. ap
Niin - ja olen muuten itse ammatiltani opettaja.
konppaan
Että kuudesluokkalainen poikasi harrastaa taitoluistelua! Jos vain ikinä jaksaa, siihen kannattaa panostaa. Tyttäreni ei jaksanut.
http://anuradha.vuodatus.net
koulun ensimmäiseksi tehtäväksi SÄILYTYS, FÖRVARING...
Missä kaikki lapset olisivat, jos eivät koulussa? Tulkaa vähän maan tasalle!
kun hän oli ala-asteella. Amerikassahan se on kasvava trendi. Hän itse olisi sitä myös toivonut.
Koin niin voimakasta painostusta asiasta, että jätin sikseen. Näin jälkeenpäin kaduttaa.
Koulussa oppii todella vähän kun suhteuttaa se siihen käytettyyn aikaa.
Sosiaaliset kontaktit tulevat harrastusten kautta
paremmin hoidetuksi.
Meillä oli koulussa niin paljon mamuja ja häiriköitä, ettei normi oppilaan opetukselle
jäänyt aikaa.
Ainoa asia mitä lapseni siellä oppi oli vihaamaan mamuja.
Akateemiset taidot opittiin kotona. Surullista mutta totta.
päätä kuitenkin vanhemmat..?
Että jos haluat hänet ottaa kotiopetukseen niin sitten otat.
How hard can it be..?
Meidän poika tuskin pääsee noin pitkälle. Ei pääse edes kilpailemaan muuta kuin "harrastelija"-sarjaan, kun harjoittelee niin vähän viikossa. Mutta upea harrastus silti ja taatusti kehittää kehonhallintaa ja itsekuria!
päätä kuitenkin vanhemmat..?
Että jos haluat hänet ottaa kotiopetukseen niin sitten otat.
How hard can it be..?
Kyllä meillä kuunnellaan lasten mielipidettä. Ei ole ihmiselle hyväksi toimia toisten ohjailemana sätkynukkena. Haluan että he ajattelevat OMILLA AIVOILLAAN.
mutta itse aion opettaa lapseni kotona. Tyttö on tällähetkellä eskarissa oikeastaan vain siksi, että oppii ranskankielen siellä. Ensikeväänä aion ottaa tytön pois hoidosta ja jatkaa siitä ites kotikoululla. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä enkä viitsisi siitä tulla tänne meuhkaamaan. Enkä ainakaan haukkumaan muita nysväreiksi. Kaikilla ei ole halua, rahkeita eikä valmiuksia opettaa lapsia kotona. Mieheni opettaa osan aineista koska on niissä parempi esim. äidinkieli ja matematiikka. Minulla taas on paremmat yleistiedot ja opetan luultavasti kaiken muun.
Lapset saavat keskittyä harrastuksiinsa ja pystymme matkailemaan paljon ja keräämään tietoa tällä tavalla.
päätä kuitenkin vanhemmat..?
Että jos haluat hänet ottaa kotiopetukseen niin sitten otat.
How hard can it be..?
Kyllä meillä kuunnellaan lasten mielipidettä. Ei ole ihmiselle hyväksi toimia toisten ohjailemana sätkynukkena. Haluan että he ajattelevat OMILLA AIVOILLAAN.
Onko tosiaan noin epätoivoinen tarve päteä..?
en tietenkään näyttänyt pojalle että hänen ratkaisunsa harmittaisi minua. Tarjoan vain vaihtoehtoja ja annan hänen itse ratkaista.
saada purkaa se että harmittaa! Kun ei kerran pojalle...
ja hävettää puolestasi, että paljastat olevasi opettaja. hävettää myös ammattikuntamme puolesta.
En epäile, etteikö poikasi oppisi koulussa opetettavia asioita, mutta kas kun et opettajan tiedä, että koulussa oppii paljon tärkeämpääkin.
Esim. sosiaalinen vuorovaikutus, toisen huomioiminen, tunneäly, erilaisuutta, monikultturisuus, verkostoituminen, erityyppisiä opiskelumenetelmiä, ylipäätään monipuoliset työskentelytaidot.
Miten oppilaan itsetunto vahvistuu kotona, entä miten kehittyy realistinen maailmankuva?
lähinnä lintsaamisen ja nuoleskelun jalot taidot.
Sosiaalinen vuorovaikutus. Mitä se on koulussa? Ettei vaan sitä että joutuu valitsemaan viittaako ja kestääkö pilkkaa siitä... vai häiriköikö ja kestääkö paheksuntaa opettajien taholta.
Toisen huomioiminen? Koulussa se tarkoittaa vain ja ainoastaan kykyä pitää suunsa kiinni.
Tunneäly? Näytä minulle se opetussuunnitelman kohta joka sitä kehittää edes teoriassa!
Erilaisuus? Koska lapset ovat sitä sietäneet? Se on kyllä totta että siellä saa hyvän tulikasteen jos on tarkoitus saavuttaa kyky kestää sitä että on itse erilainen. Kuten että harrastaa taitoluistelua vaikka on poika. Mutta varmuus ja itsetunto siihen on saatava kyllä kotoa.
Yhtään monikulttuurista henkilöä ei meidän koulusta löydy. Luistelun ja soittamisen kisa- ja esiintymismatkoilta kyllä!
Verkostoituminen? Webissä ehkä kunnan sivuille ;) ?
Ne opetusmenetelmät ja työskentelytaidot koulussa ovat yhtä kuin open höpötyksen kuunteleminen, kirjan täyttäminen, parityöt ja ryhmätyöt. Kaikki todellisuutta vain matkivaa feikkityöskentelyä. Sen sijaan harrastuksissa on todellista yksilöohjausta ja todellista ryhmätyötä, missä on osana esiintyvää kokonaisuutta. Saa etsiä sekä yksilöllisesti oman kykynsä rajoja että sovittaa taitonsa yhteen toisten taitojen kanssa.
Ensimmäisestä vartista menee aikaa kun häiriköt etsivät kyniä ja muistiinpanovehkeitään. Lainaavat sitten muilta kun eivät muistaneet.
Siinä meni vartti. Oho Matti tulee myöhässä.
Eipä tekisi päästää häntä tunnille häiritsemään muita.
Noniin nyt kello on jo 2o yli kun Mattin piti jankkata opettajan kanssa päästäkseen tunnille.
Sitten opettaja kertoo tunnin aiheen tai no, jäljellä on enää 25 min.
Lopun ajasta opettaja huomauttelee pojille ja tytöille häiriköinnistä. Kukaan ei kuuntele. Opettaja puhuu itsekseen. Onneksi opin lukemaan jo kolmannella luokalla voin lukea kotona kirjasta loput sillä opettaja on väsynyt opettamaan :(:(:(
Koulu on turhaa.
pelkkiä sovinnaisia ääliöitä