Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea tilanne... Isompien lasten harrastukset kun äiti palaa töihin.

Vierailija
31.10.2009 |

Olen ollut pitkään kotiäitinä. Nyt nuorin täyttää 3v ja lähden taas töihin. Olen kysellyt osa-aikaista työtä, mutta minun työssäni (työskentelen esimiehenä) osa-aikatyö ei ole mahdollista, vaan on tehtävä täyttä päivää. Kyselin myös siirtoa toisiin tehtäviin, mutta nyt laman aikana työpaikat vähissä, joten sekään ei ole nyt mahdollista. Luvattiin ilmoitella jos myöhemmin sopivaa siirtomahdollisuutta ilmenee (ei vaikuttanut kovin lupaavalta tämän suhteen).

Joten olen menossa suoraan kokopäivätöihin.

Mietin nyt omaa jaksamistani. Meillä on neljä lasta ja isompien harrastusaikataulut on tällaiset: Esikoinen 9v tyttö harrastaa kerran viikossa balettia ja kerran viikossa välinevoimistelua, päivät ovat maanantai klo: 18-19 ja torstai klo: 17.30-18.30. Toinen lapsi, poika 7v harrastaa jalkapalloa, toiset treenit ovat torstaisin klo: 17.30-19 (tämä on hyvä, koska osuu aika hyvin yksiin esikoisen kuskailun kanssa) ja toiset sunnuntaisin (myös hyvä, koska mieskin kotona). Lisäksi toiseksi nuorin nyt 4v harrastaa muskaria tiistai-iltaisin. Muskari on hänen elämänsä "kohokohta" jota odotetaan hartaasti etukäteen ja ollaan yhtä hymyä jälkikäteen. Nuorin ei harrasta mitään.

Ongelmana se, että mies tekee pitkää päivää ja jatkaa edelleen, vaikka minä menen töihin. Ensinnäkin menee töihin vasta klo: 10.00, joten jo sen puolesta työpäivä kestää sinne 18.00 + tunnin työmatka. Lisäksi tekee paljon ylitöitä eli päivät venyy, useinkin tulee vasta 21 aikaan kotiin arkisin.

Nyt mietin, että miten saan nämä lasten harrastusasiat sopimaan aikatauluihin sitten kun itse olen kokopäivätyössä? Pienimmät pitää ottaa mukaan isompien harrastuskuskailuihin, ei voi jättää yksin. Pojan jalkapalloharkat on 7 km päässä, ei voi mitenkään sinne mennä yksin. Tytön baletti niin lähellä, että sinne voi periaatteessa kävellä itsekseenkin.

Olen lapsille ehdotellut, että mitä jos vähän karsittaisiin harrastuksia: ei käy, alkaa mökötys ja suru, harrastukset tärkeitä.

Tiedän näin jälkikäteen, ei olisi kantsinut rohmuta vaan olla kaukaa viisas, mutta nyt kun tässä tilanteessa ollaan niin miten sinä toimisit?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset pystyvät kulkemaan sinne itsenäisesti. Ei siis kuskauksia. Ei 4-vuotias tarvi vielä harrastusta.

Vierailija
2/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laspet kärsii, jos ne ei harrasta. Lapsilta riistetään harrastukset. Työäidin kuuluu olla kiireinen ja painaa niska limassa päivät ja illat. Olen täysin eri mieltä.

Sinulla ap ja perheelläsi on lupa myös olla tässä hetkessä, ottaa rauhallisesti. Ei ole pakko tehdä mitään, ei ole pakko olla kiire, ei ole pakko harrastaa. Tehkää elämästänne sellainen, että kaikki voivat nauttia elämästä ja toistenne seurasta nyt (juuri nyt). Rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joka päivä muka pakko hoitaa tuntitolkulla paperitöitä ja olla töissä 10 - 12 tuntia?

Vaikka lapsilla ei olisi yhtään harrastuksia, tuolla tahdilla ei lapsia paljon näe. Mitä pakenee töihin??

Vierailija
4/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen työaikaan. Itsekin työskentelen liikkeessä joka kuuteen auki. Ei auta vaikka muut kuinka "vaatii" lyhentämään työaikaa; kun kauppa on auki on hlökunnan oltava paikalla!! Idiootti! Meillä siis tilanne päinvastainen, minä myöhään, mies tstotöissä jossa liukumamahdollisuus... Rankkaa on kun kaikki harrastaa useita kertoja viikossa, muttei valiteta. Se aika on hyödyllistä, pois pahan teosta

Vierailija
5/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työntekijällä on oikeus lyhentää työaikaa. Idiootti.

Vierailija
6/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroavat siitä, miten on hoidettu nyt, kun äiti kotona. Ihan samalla lailla hoitaisin töissäollesakin, tietysti ruokien yms. kanssa tulee vähän kiire, mutta ei tuo aikataulu minusta kovin pahalta näyttänyt. Jäikö minulta jotain huomaamatta?

Meillä lapsilla on joka päivä paitsi perjantaina harrastuksia. Aina on onnistuttu viemään, elämä on!

Vierailija
7/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei yhtään mieti mitä touhuaa.

Työpaikka pitää olla tunnin päässä, lapsia pitää olla neljä, kummankaan töissä ei ole joustoa, harrastuksia pitää olla...

Eikö näitä voisi yhtään ajatella etukäteen??

Vierailija
8/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtosanoisin itseni sillä sellainen työpaikka ei arvosta minua ja minun perhettä. Perheeni vuoksihan minä työssä käyn. Jos työpaikka ei jousta perheeni tarpeisiin niin se on my way or highway.

Vierailija
9/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeus lyhentää työaikaa, mutta työnantajalla ei ole velvollisuutta suostua siihen.

Vierailija
10/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen asti kun lapsi on tokalla.

Vierailija
11/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:hän kirjoitti, että hänellä on sellainen työ ettei se oikein tule kysymykseen.

Vierailija
12/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei voi kieltäytyä sopimasta 34 d§:ssä tarkoitetun työntekijän kanssa 1 momentissa mainitusta osittaisesta hoitovapaasta ilman painavaa syytä. Tällainen syy voi olla vain osittaisesta hoitovapaasta työnantajalle tai liikkeen, laitoksen taikka viraston toiminnalle työpaikan koko ja käytetty tuotanto- ja palvelutekniikka huomioon ottaen aiheutuva merkittävä haitta. Työnantajan on perusteltava syy, johon hän vetoaa.

Vierailija
13/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n mies on kaupassa töissä. Hänen työnantajansa pitää suostua jos mies hakee lyhennettyä työaikaa.

Vierailija
14/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies vois ajoittaa kotiintulonsa aina harrastuksista poishakemisen aikaan, näin kaikki saisivat pitää harrastuksensa, eikä kenenkään tartte odottaa missään. Autolla kun kuljette molemmat.

Tai sitten muuttakaa lähelle harrastuksia.

Vierailija
15/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei yhtään mieti mitä touhuaa. Työpaikka pitää olla tunnin päässä, lapsia pitää olla neljä, kummankaan töissä ei ole joustoa, harrastuksia pitää olla... Eikö näitä voisi yhtään ajatella etukäteen??

Minulla myös 4 lasta ja mies tekee pitkää päivää. Minulla lisäongelman tuo se, ettei minulla ole autoa käytössä. Mutta selvitty on sopimalla kimppakyytejä ja opettamalla lapset käyttämään itse yleisiä liikennevälineitä. Nyt onneksi jo kaksi niin isoa, ettei tarvitse kuskailla ja tänä vuonna ottivatkin sitten lisäharrastuksena teatterin molemmat.

Meillä siis näin:

12v - ma partio (kävely/pyörä), ti teatteri (bussi), to tanssi (kävely/pyöräily).

10v- ti teatteri (bussi), ke musiikin teoria (bussi), to tanssi (kävellen/pyörä) ja pe viulutunti (bussi)

8v- ma partio (kävely), ti tanssi (kimppakyyti, mies ehtii kotiin niin, että ehdimme hakemaan)

5v ei vielä harrastuksia, mielestäni tarha riittää hyvin vielä hänelle.

Kaupassa käyn aina lauantaisin ja ostan siis koko viikon ruuan, lähikaupassa saatan käydä viikolla hakemassa santsauksia.

Itse pidän varsinkin isommille lapsille harrastuksia erittäin tärkeänä. Nyt tosiaan homma toimii jo melko hyvin, kun osaavat itsenäisesti kulkea busiilla nuon n. 5km matkan.

Tsemppiä arkeen!

Vierailija
16/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saa harrastaa, tyttöjen "ei tarvitse"?? Ei jumalauta..!

Vierailija
17/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..vain siksi ettei edes viitsitä sanoa sille miehelle että hei, nyt asia on niin että äiti ei ole yksin vastuussa perheestään!! Jos mies menee töihin vasta kymmeneksi, totta hitossa tämä voi hoitaa edes osan paperitöistä aamullakin! Jos ne on pakko tehdä illalla, sitten herää aamulla ihmisten aikaan ja valmistaa vaikkapa aamupalan koko perheelle.

Vierailija
18/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten kaupassa, niin kaupan säännöt ei päde. Esim jos apn mies työskentelee yksin ei työnantajan tarvitse suostua lyhennettyyn tyäaikaan

Vierailija
19/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä illaksi ruoan valmiiksi plus siivota. Tai menee aamulla kasilta jo töihin tekemään paperitöitä ja on illalla jeesaamassa harrastusten ja ruoan kanssa. Ei äidin todellakaan tarvitse pyörittää koko harrastus-, kauppa- ja kotirumbaa kun menee töihin.

Meillä mies myös tekee uraa ja pitkää päivää, mutta osallistuu aina kun on kotona ja tulee aikaisemmin kun mulla omia harrastuksia tai tarvitaan apua kuljetuksissa. Ja kimppaviennit käytössä tietty lasten kavereiden vanhempien kanssa.

hyvin toimii ja sujuu:)

Vierailija
20/41 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloitan työt marraskuussa niin ei edes otettu lapsille mitään harrastuksia. koen äärimmäisen raskaana jo sen että olen päivän töissä ja lapset hoidossa ja koulussa ja iltapäiväkerhossa viiteen asti aamuseitsemästä. ei tulis mieleenkään että jotain harrastuksia vielä tähän päälle. mut jos jaksat niin siitä vaan. mulle on tärkeämpää perheen kanssa vietetty aika, ei harrastukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme