Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se talon rakennus nyt maksaa noin suurinpiirtein?

Vierailija
03.01.2009 |

Useinhan sanotaan, että noin 3 kertaa talopaketin hinta (mutta pakettejakin on erilaisia sisällöltään) tai sitten noin 1500e per neliö.

Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä kuinka paljon teidän talonne (ilman tonttia) tuli maksamaan.

Meillä olisi tarkoitus alkaa rakentamaan yksikerroksista noin 150 neliön taloa, neljällä makuuhuoneella. Mies on sähkömies (tosin ei tee sitä nyt työkseen) ja appi rakennusmies, joten töitä olisi tarkoitus tehdä aika paljon itsekkin.

Rakennamme Järvenpäähän.

Onko idioottimaista selvitä 200 000?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 150 m2 on kerrosneliöt, niin 225 000 e. Siihen päälle tontti (Jäkessä noin 80 te?) ja pihatyöt.

Onko teillä muuten tontti valmiina? Jos, niin missä? Mielenkiinnosta kysyn kun asumme siellä myös ja rakentaminen voisi olla ajankohtaista muutaman vuoden kuluessa...

Vierailija
2/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOLMOSELLE: Meillä ei ole vielä tonttia, tosin yksi olisi jo kiikarissa, mutta ei uskalla vielä ostaa kun tämä entinen on myymättä.

Asutaan nyt Nummenkylässä ja tarkoitus olisi löytää tontti joko täältä tai haarajoelta. Mistä päin itse oletten katselleet?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän vaikea varmaan kenekään sanoa, mitä tuon kokoinen talo maksaa, kun paljon riippuu materiaalivalinnoista ja siitä kuinka paljon käyttää ulkopuolista työvoimaa.

Veljeni rakentaa taloa Vantaalle ja koko on kutakuinkin tuo. Budjetti lähetelee 350t euroa ja sekin on vasta arvio.

Vierailija
4/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 200 000 olisi pelkkään talonrakennukseen, myöskään autotalli ei kuulu siihen. Kalusteet ja varusteet olisivat suurin piirtein keskiluokkaa, esimerkiksi ei parkettia vaan laminaatti.

Töitä olisi tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon itse.

Vierailija
5/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on todettu hyväksi. Osaa mm. huomioida talon koon siten, että pienemmässä talossa "kiinteät" osat (keittiö, pesuhuone, talotekniikka) muodostavat suuremman osan kuin isommassa. Esim. 150 m2 talossa talotekniikka (lämmitys jne) maksavat suhteessa enemmän kuin 300 m2 talossa.

Vierailija
6/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvitä noin 200 000€ budjetilla ainakin pelkän talon (ehkä myös autokatoksen) osalta , jos tyytyy suht perustasoon. Ja jaksaa kilpailuttaa kaikki eritoimittajat joka vaiheessa. Tontti varmaan tuohon vielä lisäksi. Tietysti merkitsee paljon se, että kuinka paljon pystyy tekemään itse. se tosin maksaa omaa aikaa ja vaivaa.

Me rakennutamme suurinpiirtein samankokoista "avaimet käteen taloa" Oulun seudulle, ja meillä on mahdollisuus selvitä kokonaisuudessaan noin 250 000€ budjetilla, kyseessä vuokratontti.

Vierailija
7/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on tosi paljon eroa, puhutaanko kerrosneliöistä, huoneistoneliöistä vai asuinneliöistä. Tuskin te kuitenkaan teette 150 m2:n taloa kerrosneliöiltään. Kerrosneliöt on kantista kanttiin, sisältää esim. varastot. Yleensä kerrosneliöillä 150 jää asuinpinta-alaa 110-120 m2 maksimissaan ja se on kuitenkin aika pieni talo. Tuo 1500 per kerrosneliö on silti aika alakanttiin, vaikka osaamista löytyy itseltäkin. Minusta 1700 Euroa/m2 on lähempänä totuutta tuollakin omalla panoksella ja siinä pitää olla kaikki neliöt mukana. Itse en lähtisi tuohon projektiin alle 250 000 Euron budjetilla ja tonttiin tietysti rahat erikseen.

Vierailija
8/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talopeli antaa halvemman hinnan, kun esim. Op:n sivujen laskuri.

Kannattaa käydä.

Meille osuuspankki muuten olisi laskenut neliö hinnaksi huikeat 2500€ joka on todellakin liikaa meille. Eli emme heiltä lainaa ottaneet, koska sitä olisi laskennallisesti "joutunut" ottamaan aivan liikaa.

Mikä lämmitysmuoto teillä on? Entä millainen pohja? Ne vaikuttavat tosi paljon. Esim. jos joudute paalittamaan, se tuo kevyesti pahimmillaan 10 000 € lisää hintaa.

Meille yksittäinen kallein juttu oli varmasti sähkötyöt (sähkölämmitys), josta te siis säästätte, jos mies ne itse tekee.

Kaikki riippuu kaikesta eli kuinka paljon teetätte vieraalla työtä. Meillä oli talopaketti, joka sisälsi paljon tavaraa, maksoi suhtellisen paljon moniin paketteihin verrattuna, mutta tavaraa oli siis paljon, esim. kattopaneelit kuuluivat tähän.

Keittiö ja muut siusustusjutut vievät myös paöjon rahaa ja usein nälkä kasvaa syödessä eli vaikka halpaa päätätte laittaa, suunnitelmat saattavat muuttua.

Meillä 1 vuosi sitten valmistunut talo, ei pk-seudulla. Mitä lähemmäs sinne mennään, niin ihan perusraksatavarat maksavat selvästi enmmän, kuten se ulkopuolinen työvoimakin on siellä paöjon kalliimpaa.

Meillä 158m2 talo ja selvittiin juuri alle 200 00€. Budjetti oli 180 000€, mutta ihan omista valinnoista johtuen ei ihan riittänyt. Meillä on parkettia lattiassa ja keskihintaista tapettia seinissä...

Ulkopuolista työtä on vain sähköt, lvi- ja lattianvalu.

Vierailija
9/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me rakensimme pari vuotta sitten, tosin Treen seudulle puutalon, noin 200 neliöä. Velkaa on 184 000e. Teimme kaivuu-, sähkö- ja muuraustöitä lukuunottamatta kaiken itse. Takataskussa oli vajaa 20 000e, jotka käytimme myös rakennukseen. Tämä hinta on siis tontteineen, maatöineen päivineen. Kilpailua tietysti vaatii isommissa ostoissa. Sisustuksessa meillä on noin keskihintaista.Ei halvinta, eikä kalleintakaan.

Tontti tosin maksoi 35 000e, joten ei ihan noin paljon kuin tänä päivänä Järvenpäässä. On noin tontin hinnat tosin täälläkin nousseet rutkasti...

Vierailija
10/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut noiden avaimet käteen talojen hintoja ja ne tuntuvat aika alhaisilta. Onhan kuitenkin halvempaa ostaa pelkkä talopaketti ja rakennuttaa se itse?

Vierailija
11/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haaveilen tontista, josta olisi kävelymatka (alle 1 km) joko Kyrölän, keskustan tai Saunakallion asemalle. Niitä ei tosin kauheasti ole markkinoilla näkynyt ;)

Kallista lystiä se on ja tonttimaa kiven alla ja hinnoissaankin vielä. Mutta onneksi ei ole kiire tästä nykyisestä pois (paritalo), joten voi rauhassa kytätä jos sopiva tulee esiin.

3

Vierailija
12/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valmistuu talo keväällä Porvooseen ja budjetti tulee pysymään talon ja autotallin osalta n.200 000 eurossa ehkä vähän jopa alle. Talo on kaksikerroksinen ja huoneistopinta-alaa on yhteensä 200 neliötä + puolikellari. Autotalli on 70m2. Tähän summaan päästään, kun emme ottaneet pakettitaloa, vaan teimme itse rakennusmiehen kanssa sekä käytimme paljon talkooapua varsinkin perustustöissä. Emme myöskään vaadi huippulaatua sisämateriaaleissa, toki kutenkin kestävää niin silmälle kuin käytössä. Olemme molemmat käyneet kesälomien jälkeen normaalisti töissä, tosin miehellä on rakennustöiden kanssa venynyt päivät helposti yli 12 tuntisiksi. Eli työtä ja jaksamista vaaditaan paljon. Tulevia pihatöitä ei ole laskettu tuohon budjettiin.

Vierailija
13/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuntuu, että toiset ovat sitä mieltä, että rahaa täytyy varata PALJON enemmän, jotkut taas sanovat sen 200 000 euroa riittävän.

AP

Vierailija
14/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja maksoi 115 000 ilman tonttia, sis autokatos-varasto ja pihatyöt. keski-suomi. ja talo rv 2007 ja 130m2. Ihan tyytyväisiä ollaan.

Vierailija
15/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa avaimet käteen talo on usein aika edullinen. Esimerkiksi K-raudan myymä Avainkoti (Kotiharju YKP), joka olisi meille yksi vaihtoehto, maksaa 174 00 e. Ja kerrosala 193 me. Tosin yläkerta on "varauksella", eli pinnat täytyy siellä itse rakentaa.

3

Vierailija
16/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mekin rakennetaan kappaletavarasta ja käytetään vielä työmiehiä niin semmonen 145 000 on aika lähellä totuutta, ja materiaaleissa valittu pikkusen parempaa. neliöitä n. 120 ja siihen 60 neliöinen talli-varasto rakennus ja tontti myös mukana :) kustannukset siis hieman eriluokkaa kun ei asu kaupungissa. me keski-suomessa...

Mutta tuolla op.n laskurilla meni kyllä ihan metsään, että en ihan luottais tai sitten siinä on tosiaan vain isojen kaupunkien arviot hinnoissa...

Vierailija
17/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja talo tuli vesikatto-asennuksella suurelementtinä. mies töiden jälkeen aina raksalla ja isäni kaikki päivät puolen vuoden ajan (jossa talo valmistui). Itse en niin pystynyt auttamaan, muuta kuin maalaamaan, hiomaan ja tapetoimaan (olin raskaana ja 2v uhims mukana).

-16

Vierailija
18/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksitasoinen, 125 neliötä. Itse teimme todella paljon, kirvesmies oli töissä 3-4kk, sähkö- ja putkiurakka oli ulkopuoliselta. Hinnaksi (sis. autokatos+varasto, terassit sekä piha istutuksia vaille valmiina) jäi 160-170 000e.

Vierailija
19/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuolla op.n laskurilla meni kyllä ihan metsään, että en ihan luottais tai sitten siinä on tosiaan vain isojen kaupunkien arviot hinnoissa...

Olen kuullut hyvin monilta, että ko. laskuri pitää paikkansa. Niin meilläkin.

Vierailija
20/40 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme aloittelemassa Oulun korkeudella talon rakennusta. Meille tulee avaimet käteen -ratkaisu, jossa kahdessa kerroksessa n. 170 asuinneliötä. Tontti on vuokratontti. Haluamamme talon alustava hinta liikkuu 200 000 - 210 000 eurossa ilman maa- ja pihatöitä ja autokatosta. Kun täytin tuon Osuuspankin laskurin niillä tiedoilla, mitä minulla tässä vaiheessa on (ei siis vielä mitään allekirjoitettuna), kehtasi laskuri heittää arvioksi yli 300 000 euroa! Ja tämä siis pelkälle talolle. Niin että huh huh... Täytyy sanoa, että aikasta yläkanttiin tuo OP:n arvio, koska saamistamme tarjouksista korkeinkin on pyörinyt 250 000 hujakoilla.