Mitä se talon rakennus nyt maksaa noin suurinpiirtein?
Useinhan sanotaan, että noin 3 kertaa talopaketin hinta (mutta pakettejakin on erilaisia sisällöltään) tai sitten noin 1500e per neliö.
Olisi kiva kuulla kokemuksia siitä kuinka paljon teidän talonne (ilman tonttia) tuli maksamaan.
Meillä olisi tarkoitus alkaa rakentamaan yksikerroksista noin 150 neliön taloa, neljällä makuuhuoneella. Mies on sähkömies (tosin ei tee sitä nyt työkseen) ja appi rakennusmies, joten töitä olisi tarkoitus tehdä aika paljon itsekkin.
Rakennamme Järvenpäähän.
Onko idioottimaista selvitä 200 000?
Kommentit (40)
Ei Älvsby, varustetaso hyvä, mm. vesikiertoinen lattialämmitys, erkkeri, laattaa, terassia jne.
Projekti tulee maksamaan 210 000 €. Neliöitä 166. Mielestäni selviämme halvalla, itse ei olla tehty kuin pohjatyöt ja siivottu taloa.
valmistui n. 3 vuotta sitten ja hinnaksi tuli n. 80 000 euroa. Tontti oli jo valmiina. Lämmityksenä maalämpö. Rakennettu itse kappaletavarasta - sähkötöitä lukuunottamatta. Sisustus perusmateriaaleja, kaikki kilpailutettu ja kalusteet on tehnyt paikallinen puuseppä.
itse selvisimme 100000e butjetilla ja siihen kuului tontti mukaan lukien. Ihan perustalo. Eli pelkkä talo (yläkertavaraus)+ tontti.Autotalli + yläkerta teimme myöhemmin.Rakensimme Oulun alueelle. Hinnat tosin on vähän noussut rakennustarvikkeissa. Ihan perustalo.
Kaveriperhe rakensi kaupungin vuokratontille 10 -v. sitten avaimet käteen -talon ja hinta oli 600 000 markkaa! Eli sata tonttua.
Työkaverini rakensi miehensä kanssa talon kymmenen vuotta sitten, saivat tosin puutavaran ilmaiseksi ja tekivät kaiken itse. Hinta 300 000 markkaa eli 50 000 euroa ja laina jo maksettu!
Me otettiin lainaa 300 000 ja sillä saatin tontti , rakennettua talo ( itse rakeneettiin , miehellä rakennusfirma ) ja kaikki uudet kalusteet , mitään vanhaa ei otettu mukaan . Ja näin n 1½ v sitten . Espoossa vielä .
Halvin rakentamiskustannus jonka olen kuullut on ollut n. 1000e/m2. eli 2-kerroksinen puurunkoinen puiutalo, yksinkertainen malli, ei erkkereitä tai ulokkeita. Talo + autotalli n. 150 000e. ( Tontti ei sii ollut mukana).
Em. edellyttää rakentajapariskunnalta paljon omaa työtä ja lisäksi tuttuja rakentajia tai sukulaisia jotka saa edullisesti auttamaan.
Helsingissä rakentamiskustannukset on rakennusfirmoilla olleet jo n 2000e m2.
Joku 1500e/ m2 kuulostaa realistisemmalta ja turvallisemmalta arviolta pientalon rakentajalle.
Kustannuksethan riippuvat kyllä ihan hirveästi siitä mitä materiaaleja taloonsa valitsee. Ylärajaa ei ole, jos haluaa italialaisen keittiön, graniittitasoja, ylimääräistä tekniikkaa jne.
Itse rakentaisin ainakin paksut ulkoseinät ja yläpohjan, paksut ikkunat ääneneristyslaseilla, jne. LIsäisin myös ääneneristävää villaa kaikkien asuinhuoneiden väliseiniin jne.
Tekisin talosta tai sen alakerrasta myös vanhuksille ja ivalideille sopivan ihan omaa vanhuuttani tai mahdollista tilapäistä jalkavammaa ajatellen.
Ensi kesä tai seuraava voisi olla kyllä tosi hyvä aika rakentaa, kun vihdoinkin saa työvoimaa ja rakennustarvikkeita. Täytyy vaan olla tarkkana ettei firma jolta on ostamassa mene just konkurssiin.
itse voi ihan peruspaketin saada tuohon 1500€/m2, mutta nyrkkisääntönä pitäisin omalla työllä 2000€ ja teetettynä 2500€/m2 + tontti. Eipä ainakaan mene pahasti pieleen.
Oma toinen talo maksoi vuonna 06 n 1750€/m2 suurella oman työn osuudella (myös ammattityöt kuten kaakelointi, kaluste- ja parkettiasennukset + erilaiset runkotyöt). Timpurin palkka halvimmillaan eteläsuomessa on 35€/h ja ammattimieskin saa 100m2 taloon uppoamaan n. 1500 tuntia joten siitä voi laskea hyvin hyvin karkeasti teetetyn työn osuuden = 525€/m2. Ja yksi timpuri ei kaikissa työvaiheissa edes riitä.
t 2 taloa rakentanut
Reilu vuosi sitten rakennettu talo n.160 neliötä,autotalli 80 neliötä ja autokatos kahdelle autolle ja varasto.Talopaketti oli n.54 000,loput työt tehtiin itse,paitsi putki-,sähkö- ja muuraustyöt,joissa niissäkin apuna mahdollisimman paljon.Tontin hinta 9000 euroa.Ulkorakennukset itse pitkästä tavarasta.Materiaalivalinnoissa pääosin keskihintaista,tarjouksia ja poistoeriä käytetty hyväksi.Budjetti 200 000 ylittyi kai pari tonnia,osa rahoista meni elämiseen,kun mies oli useamman kuukauden pois töistä rakentamisen takia.
Talo valmistui tänä syksynä, Keski-Suomessa. Ei paketti, vierasta työvoimaa lähinnä vain muurari + putkimies, loppu itse ja talkootyönä. Kilpailutti tarkkaan materiaalit ja etsi halvinta, ihan siisti 120 m2 talo + yläkertavaraus, yksinkertainen malliltaan ja yksinkertaiset materiaalit.
Omasta mielestäni ihan käsittämättömän halpa, ei tietysti mitään erikoisia/ylellisiä ratkaisuja, mutta eipähän hänellä olekaan tuon jäljiltä lainaa ollenkaan kun vanhasta asunnosta jäi lainojen jälkeen koko rakennusraha käteen.
jos listaan edes muutaman yksinkertaisen mutta pakollisen kulun niin tuohon 80k€ ei kaikkea mahdu (oletan tässä 4h+k+s+khh+ 1wc tehtynä):
- luvat ja liittymät (oletus taajama-alue keski-Suomi) n 10000€
- betoni anturaan: 1300€, sokkeli 2 krs harkkoja yht. 1000€ rautoineen ja laasteineen itse muurattuna
- kattotuolit: 3000€, aluskatteet, ruoteet, muovi, pellit, läpiviennit, turvatuotteet, rännit yms 3000€
- ikkunat (1/huone), halvin selektiivi 5000€
- ovet, (2 ulko + 7 sisä + saunan ovi) 1500€
- keittiön kalusteet + koneet: 3500 + 1500€
- khh kalusteet + koneet 1500 + 700€
- wc kalusteet 500€
- kaakelit, vesieristeet, saumalaastit yms tarvikkeet min 15€/m2 : 1000€
- sauna, ph + kiuas: 1000€ (puutarvikkeet, kalusteet, hanat, kiuas, ei laatat)
- laminaatit 100m2 : 1000€
- ILP asennettuna 1500€
- LVIS tarvikkeet ja asennukset 15000€
- takka ja muuraus 2000e, hormi 500€
- sisäkattomateriaalit 120m2= 1200jm x 2€ : 2400€ (maalaamattomana)
- maalit , tapetit, pensselit, suojaus 1000€
halvinta mahdollista yht, 57900€ ja HUPS - tuosta puuttuu vielä itse TALO! Eli ulkoseinät, eristeet, cyprocit, tuulentuojalevyt, höyrynsulkumuovit, ulkoverhous, listat, portaat, kaiteet, työkalut, laitevuokrat, ruuvit, naulat, puutavara esim sokkeliin, runkoon, koolauksiin, soratäytöt sisälle ja ulos, routasuojaukset, patolevyt, sadevesikaivot, salaojat yms yms yms. Ai niin ja autotalli, siihen uppoaa väkisinkin n 8000 ellei varasta kamoja naapurilta.
Sori, sun kaverisi valehtelee...... 14 100 eurolla ei talon runkoa rakenneta!!
t 2 taloa rakentanut
talo on 1,5krs, monimuotoinen ja paljon kaikkea pientä sälää ulkoverhouksessa.
168 asuinneliötä
Talomyyjä sanoi että maksaa 225.000€ tehdä valmiiksi, talopeli sanoi saman ja sen se menikin.
Itse tehtiin maansiirtotyöt, muuraukset, paneloinnit, maalaukset, kalusteiden asennukset, aputyöt, siivoukset
Jos laskee 120 m2:n talon rakennusmateriaalin hinnan netistä saatavilla hintatiedoilla ja lisäämällä siihen tarvittavavien lupien, liittymien sekä arvioidun työn hinnan, voi tulla johtopäätökseen, että talon voi rakentaa alle 100 000:n E:n
voi onnistua rakentaminen jollain 150 000 eurolla, mutta pääkaupunkiseudulla en usko hetkeäkään että onnistuu.
ENkä suosittele missään nimessä yrittämäänkään, siitä tulee vian turhaa stressiä ja pahaa mieltä, jos on täysin alakanttiin laskettu budjetti.
Me rakennetaan parhaillaan Klaukkalaan, talo on 145 neliötä asuinpinta-ala+ 60 neliöö autotalli/varasto. Budjetti tontin kera on 300 000, talon osuus tuosta n 220 000. Meille tosin tulee todella paljon automaatiotekniikkaa taloon, joista hintaa tulee reilu 10 000 e "turhaan". Ja meillä talo on siis pakettitalo, joka on alusta asti pystytetty itse, kaikki työt tehty itse tai tuttujen työmiesten voimin, töistä on kyllä maksettu, mutta niissä on ollut kaverialennusta.
Meillä on laina OP:sta, ja mun mielestä se on vain hyvä juttu, että meillä on reilusti löysää lainassa, ei tartte ainakaan stressata lainan riittävyydestä. Näinä aikoina kun voisi käydä niin, että kun menee pytelemään lisälainoja, niin niitä ei noin vain saisikaan, tai ainakin ehdot olisi todella paljon huonommat. Tällä hetkellä meillä on jäämässä n. 50 000e lainaa nostamatta. Ja sehän ei lisää kuluja kenellekään mihinkään suuntaan.
Talopaketti, 1½ -kerrosta, 159 neliötä. Talopaketti oli 56 000 vesikattoon asennettuna, tontti n. 20 000 (pieni kaupunki, lähellä keskustaa), autotalli-varasto kappaletavarasta, yhteensä meni rahaa 160 000 (tästä puuttuu pihatyöt). Mies oli kymmenen kuukautta yhtäjaksoisesti rakentamassa oman työnsä ohella, itse olin aina kun pääsin (kun oli lapsille hoitaja), molempien isät olivat tosi paljon apuna, samoin monet muut sukulaiset.
Sähkötyöt, osa lvi-töistä ja pintojen tekeminen sisällä ostettiin ammattilaisilta. Materiaaleissa valitsin sitä mikä miellytti, hintaa ei katsottu ekana. Kaikki kyllä kilpailutettiin.
Hermoja vaatii, kun tehdään itse. Apujoukoilla on myös paljon mielipiteitä, joita on rasittavaa kuunnella. Meillä mm. halusivat talosta tietyn väristä, tiettyjä ratkaisuja vastustettiin kiivaasti (ihan yksinkertaisia juttuja, jotka olimme yhdessä mieheni kanssa sopineet). Välit kiristyivät, mutta onneksi rakentaminen loppui aikanaan :)
sisältää lähinnä siivoilua ja tapetin laittoa ja kamojen hankkimista rakennuspaikalle. Ap:llä on se etu, että omasta takaa löytyy ammattimaista kirvesmies- ja sähkötyötaitoa, jotka muodostavat suuren osan rakentamiseen tarvittavasta työvoimasta. Ap säästää todella paljon työvoimakustannuksissa, joten oikeasti ihan syystä saa laskea budjettia vähän enemmän alakanttiin kuin useimmat muut rakentajat.
sitten alle 1000 euron neliöhintaan. Tässä on kaikki paitsi tontti. Harva tätä haluaa uskoa, mutta meillä vain onnistui. Meillä ei ollut muita ostopalveluja kuin maansiirto ja putkityöt. Materiaalitkaan ei ole halvimpia mahdollisia, mutta tarjouksista ja keskittäen ostettu. Talo on 1 ½ -kerroksinen neliön mallinen talopaketti. Ammattikirvesmies arvioi, että ollaan säästetty 65 000 euroa oman työn tekemisessä.
Meillä maksoi maatyöt 35000€, luvat ja liittymät 15000€, a, LVIS 30000€ - eli tuon pidemmälle emme olisi meidän talossamme "kaverin" budjetilla päässeet:D Ei vielä kiven kiveä itse taloon....Tosin talomme on tuplakokoinen eikä todellakaan halvinta laatua mutta itse max työmäärällä tehtynä.
Suhtaudu todella kriittisesti noihin sankaritarinoihin... joko tavarat on todella halvinta retkua, varastettua tai viimeiseen asti tingittyä (kenellä on aikaa!?).
t 30, 2 talon kokemuksella
Maatyöt!! Niihin uppoaa halvimmillaankin 4000€ (meillä esim 40000€) joten ei siihen talon runkoon jäänytkään enää kuin kymppitonni. Eli puhuu sontaa.
34
viemäröinnin laitto sinne + peittäminen ja asfaltointi takaisin vei 10 000 euroa. Eli ei 4000:lla saa mielestäni maansiirtotöitä mitenkään kaupunkialueella. Tuota kun ei oikein itse pysty tekemään. Sitten jos vielä haluaa kaivurimiehen kaivamaan sähköille ja puhelimelle kaapelit maahan, niin lisää palaa. Rkkakuski yleensä tarvitaan, että perustusten kohdalta saadaan se irtomaa vietyä pois tai sitten se on mätättävä kasaksi tontille, jos on pieni tontti, niin ei onnistu jälkimmäinen. Soran tuonti perustusten alle maksaa, jossei omista kuorma-autoa, niin yleensä sekin on tilattava.
Meillä meni 40 000 euroa maansiirtotöihin, tehtiin kellarikerros ja tosiaan pieni tontti ja tuo viemäri tuolla asfaltin alla. Ilman kellaria varaisin ilman muuta tähän 20 000 euroa ainakin.
Samaa mieltä, että tuo yhden kaveri on nyt kaveriaan viilannut linssiin pahan kerran. :)
Maatyöt!! Niihin uppoaa halvimmillaankin 4000€ (meillä esim 40000€) joten ei siihen talon runkoon jäänytkään enää kuin kymppitonni. Eli puhuu sontaa.
34
mutta yli meni ja reilusti...Talo ei vieläkän ole valmis, mutta rahaa on mennyt jo n. 250 000 euroa. Ihan tavallisia perusmateriaaleja käytetty ym. (talo pääkaupunkiseudulla).