Google ei suostu poistamaan tietoa hakemastani työpaikasta
Työskentelen virkatyössä. Hain erästä virkaa ja en tullut valituksi. Virkaan valittiin jo työpaikassa valmiiksi tuttu ihminen, joka siirtyi tuohon virkaan työpaikan sisältö toisesta virasta. Tämä jo itsessään oli yksi ärsytyksen aihe, kun virka oli pedattu tutulle hakijalle, mutta lakisääteisesti virka oli pakko laittaa julkiseen hakuun. Haku oli "turha" ja en haluaisi, että netissä on helposti löydettävissä tieto, että olen hakenut tuota virkaa (en ollut kertonut nykyisessä työpaikassa, että etsin uutta työtä). Olen pyytänyt tuota työpaikkaa poistamaan sivultaan tuon vanhan päätöksen, mutta he eivät ole siihen suostuneet. Eivät päivitä nettisivujaan muutenkaan kovin ahkerasti ja sivuilla roikkuu todella monta vuotta vanhoja päätöksiä/uutisia.
Googlen hakutuloksissa tulee nimeäni "Maija Meikäläinen" googlatessa heti linkki tuohon päätökseen, jossa kerrotaan tuota virkaa hakeneista. Yritin saada tuon hakutuloksen poistettua, mutta Google kieltäytyi poistamasta hakutulosta, koska kyse on viranhausta ja ihmisillä on oikeus saada asiasta tietoa. Ymmärtäisin tämän perusteen, jos hakemani työ olisi ollut joku iso/näkyvä virka, tyyliin kunnanjohtaja, mutta kyse oli ihan tavallisesta työpaikasta, tyyliin opettajan virka. On mielestäni älytöntä, että nyt netissä roikkuu vuosia tieto siitä, että olen hakenut jotain työpaikkaa ja en ole tullut siihen valituksi. En haluaisi tuon tiedon olevan näkyvillä, että se ei hankaloittaisi tulevaisuudessa työpaikan saamista "Miksi olet hakenut virkaa Oulusta, kun nyt haet virkaa meiltä Lappeenrannasta ja kerrot asuvasi Vantaalla?"
Eiköhän kaiken kukkuraksi nykyinen esimieheni ottanut yhteyttä ja ihmetellyt, miksi olen hakenut muualta töitä. Tieto oli siis kiirinyt hänenkin korviinsa.
Onko muilla ollut vastaavaa ja miten asian kanssa lopulta kävi?
Kommentit (31)
Noin se menee ja itsekin opin asian samalla tavalla kuin sinä; hakemalla ihan rivivirkaa, jota en saanut. Toki vastaisuudessa voi pyytää, että nimeä ei mainittaisi julkisuudessa, mutta se on sitten lähinnä toisen osapuolen suopeudesta kiinni, että suostuvatko. Aika moni kunta ja kaupunki kyllä länttää ne hakijat aina näkyville ja tavallaan se on ihan reiluakin. Mutta entä sitten, jos joku saa tietää, että olet hakenut jotain paikkaa, jota et saanut? Veikkaan, että ihan kaikille on joskus käynyt niin. Nykyiselle ja tuleville työnantajille voi sanoa, että siinä elämäntilanteessa kyseinen paikka kiinnosti ja mitään ei voi saavuttaa, jos ei uskalla kokeilla. Monihan hakee näitä paikkoja ihan vaan mittauttaakseen omaa markkina-arvoaankin, ilman, että on oikeasti edes aikeissa vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Viranhaku on julkista tietoa. Ei tuolle oikein mitään voi.
P.S. Työpaikkaa hakevien googlaaminen ei ole laillista. Vain niitä tietoja hakijasta saa käyttää, joita hän on itse viranhaussa kertonut tai mitkä selviävät virallisista asiakirjoista.
Ei tarvitse vastata työhaastattelussa kysymyksiin, jotka eivät ole lain silmissä ok. Kieltäydyt vain vastaamasta.
En usko, että työnantajaa oikeasti kiinnostaa, jos joku Maija Meikäläinen on hakenut jotain Peräposion opettajan virkaa v. 2019.
Omalla alallani on pienet piirit ja puskaradion lisäksi googlataan hakijoita. Yksittäiset viranhaut eivät pistä silmään, mutta jos joku on jatkuvasti hakemassa uutta paikkaa, niin siihen kiinnitetään herkästi huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.S. Työpaikkaa hakevien googlaaminen ei ole laillista. Vain niitä tietoja hakijasta saa käyttää, joita hän on itse viranhaussa kertonut tai mitkä selviävät virallisista asiakirjoista.
Ei tarvitse vastata työhaastattelussa kysymyksiin, jotka eivät ole lain silmissä ok. Kieltäydyt vain vastaamasta.
Ja varmasti valitaan kun kieltäytyy 😂 tässähän se ristiriita, ei saisi kysyä ja heikoilla jos kieltäytyy vastaamasta "laittomaan" kysymykseen.
Jossain annettiin neuvo että saa huoleti valehdella "laittomaan" kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee ja itsekin opin asian samalla tavalla kuin sinä; hakemalla ihan rivivirkaa, jota en saanut. Toki vastaisuudessa voi pyytää, että nimeä ei mainittaisi julkisuudessa, mutta se on sitten lähinnä toisen osapuolen suopeudesta kiinni, että suostuvatko. Aika moni kunta ja kaupunki kyllä länttää ne hakijat aina näkyville ja tavallaan se on ihan reiluakin. Mutta entä sitten, jos joku saa tietää, että olet hakenut jotain paikkaa, jota et saanut? Veikkaan, että ihan kaikille on joskus käynyt niin. Nykyiselle ja tuleville työnantajille voi sanoa, että siinä elämäntilanteessa kyseinen paikka kiinnosti ja mitään ei voi saavuttaa, jos ei uskalla kokeilla. Monihan hakee näitä paikkoja ihan vaan mittauttaakseen omaa markkina-arvoaankin, ilman, että on oikeasti edes aikeissa vaihtaa.
Kiitos viisaasta viestistäsi! Olen pyytänyt virkaa hakiessa, että nimeäni ei kerrota virkaa hakeneiden joukossa. Tätä pyyntöä noudatettiin, mutta kun päätös virkaan valitusta tuli, julkaistiin kaikkien hakijoiden nimet. Tätä hakutulosta en saa millään pois netistä. Pidän mielessä tuon vinkin, jos ja kun asiasta tullaan kyselemään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viisaasta viestistäsi! Olen pyytänyt virkaa hakiessa, että nimeäni ei kerrota virkaa hakeneiden joukossa. Tätä pyyntöä noudatettiin, mutta kun päätös virkaan valitusta tuli, julkaistiin kaikkien hakijoiden nimet. Tätä hakutulosta en saa millään pois netistä. Pidän mielessä tuon vinkin, jos ja kun asiasta tullaan kyselemään.
Ap
Kuinka kauan tapahtumasta on? Oliko joku aika minkä jälkeen Google poistaa, jos pyytää.
Tästä syystä en enää hae alani virkoja.
En ole tarvinnut lähestymiskieltoa sen jälkeen, kun muutin ja vaihdoin nimeni, mutta paljon on myös kiinni siitä, miten itse toimii. En epäile hetkeäkään, etteikö henkilö onnistuisi jossain vaiheessa kaivamaan uutta nimeäni jostain, mutta en halua Google-hakuun listaa hakemistani työpaikoista. En kaipaa yhteenkään paikkaan yhtäkään soittoa koskien minun olinpaikkaani ja vielä vähemmän sitä, että joku lipsauttaa tietoja, vaikka ei pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja varmasti valitaan kun kieltäytyy 😂 tässähän se ristiriita, ei saisi kysyä ja heikoilla jos kieltäytyy vastaamasta "laittomaan" kysymykseen.
Mä aloin nauhoittaa kaikki haastattelut sen jälkeen, kun sattui omalle kohdalle aivan asiaton haastattelu. Harvassa haastattelussa ei ole kysytty laittomia kysymyksiä ja mulla on suunnitelmissa tehdä niistä jonkinlainen kooste jossain vaiheessa.
Mitä sanoit pomolle syyksi, sitten kun uteli miksi hait. Mitä siihen pitäisi sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aloin nauhoittaa kaikki haastattelut sen jälkeen, kun sattui omalle kohdalle aivan asiaton haastattelu. Harvassa haastattelussa ei ole kysytty laittomia kysymyksiä ja mulla on suunnitelmissa tehdä niistä jonkinlainen kooste jossain vaiheessa.
Mulla yhdessä "parhaassa" haastattelussa kysyttiin olenko naimisissa, onko mulla lapsia ja poltanko tupakkaa.
Tuosta nyt on jo 10 vuotta aikaa.
Mutta ihan viime vuonnakin kysyttiin yhdessä oikeasti tosi kiinnostavassa paikassa käytänkö alkoholia. En käytä ja se on itsellenikin tosi tärkeä asia, että työkaverit eivät ole juoppoja, mutta....
Sama kokemus itsellä. Erään viran kohdalla päättivät sitten tehdä ihan uutisen aiheesta. Olin siis yksi noista virkaa hakeneista.
"Virkaan tuli yksimielisesti valituksi Tiina Täydellinen. Mikäli Täydellinen kieltäytyisi paikasta, valittiin varasijalle Ukko Upea. Lisäksi virkaa hakivat myös Heli Hyvä, Kirsti Kiva, Mikko Mukava ja Rasmus Reipas."
Mitä hemmetin järkeä on julkaista kaikkien hakijoiden nimet tuossa vaiheessa? Eikö riittäisi tieto, että Tiina valittiin ja Ukko jäi varasijalle?
Petturille kuuluu petturin palkka.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hait muualta töitä?
harva on nykyään koko uraa samassa työpaikassa
Virantäytöt ovat tosiaan hallintopäätöksinä julkisia, mikä on tärkeää paitsi siksi, että asianosaiset itse voivat varmistua siitä, ettei virantäytössä laittomasti suosita tai syrjitä ketään, myös siksi että ulkopuoliset voivat varmistua tästä. Mikään ei tietenkään pakota julkaisemaan näitä tietoja netissä, mutta pyydettäessä niiden on joka tapauksessa oltava kenen tahansa saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Virantäytöt ovat tosiaan hallintopäätöksinä julkisia, mikä on tärkeää paitsi siksi, että asianosaiset itse voivat varmistua siitä, ettei virantäytössä laittomasti suosita tai syrjitä ketään, myös siksi että ulkopuoliset voivat varmistua tästä. Mikään ei tietenkään pakota julkaisemaan näitä tietoja netissä, mutta pyydettäessä niiden on joka tapauksessa oltava kenen tahansa saatavilla.
Omalla alallani tuo virantäyttöjen julkisuus ei todellakaan estä suosimista tai syrjimistä. Aina julkaistaan vaan ylimalkaiset perustelut: "Hakutyöryhmä haastatteli kaikki virkaa hakeneet. Haastattelun ja työkokemuksen perusteella Tiina Täydellinen osoittautui soveltuvimmaksi virkaan. Täydellinen osoitti haastattelussa eniten innovatiivisuutta sekä ilmensi erinomaisia vuorovaikutustaitoja. Hakutyöryhmä päätyi valintaan yksimielisesti." Eipä tuosta oikein saa irti, mitä nuo innovatiivisuus ja vuorovaikutustaidot käytännössä ovat, niin vaikea noista on valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat kyllä julkista tietoa, muttei nettimateriaalia.
julkaistaanko sairaanhoitajien nimet sairaalan sivuilla, lääkäreiden, poliisin jne? Ei julkaista, eikä edes sairaanhoitajien, lääköreiden tai poliisien virkapäätöksiäkään. Miksi opettajien?
Meillä on monta muutakin julkista virkaa, mutta eipä näistä tietoja näy liiemmin laitosten sivuillakan eikä päätöksiä palkkauksesta. Sen sijaan näyttää olevan kummallinen valinta, että opettajien tiedot saavat olla netissä. En min- ainakaan Hyks:n sivuilta löydä henkilökuntaluetteloa, kuka tekee siellä mitäkin
Vierailija kirjoitti:
Hakijat voi käydä tarkistamassa paikan päällä ko. julkisessa laitoksessa, jos jotain kiinnostaa. ketä on paikkaa hakenut. Kaiken ei tarvitse olla netissä. Vtuako se senegalin mummolle kuuluu, kuka on valittu pihtiputaan kylänpitäjän ekan opettajaksi