Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alkuraskaus ja SI-rokote - turvallinen?

31.10.2009 |

Mietin tuossa että tein juuri eilen testin. Kuulun astmani takia riskiryhmään enkä tulisi kestämään influenssaa. Nyt olen vielä raskaana joten mietinkin et rokotetaanko Suomessa alkuraskaudessa? En pelkää rokotetta, uskon että ne riskit jotka sisältyy itse tautiin ovat omallakin kohdallani suuremmat.

Minulla viikkoja 5+5

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse viikolla 11 ja minulla on astma, mutta en tarvitse siihen lääkitystä kuin hyvin harvoin. Sain neuvolasta terveydenhoitajan oman mielipiteen joka oli että alle 12rv:llä ei kannata rokotusta ottaa koska sikio on niin radikaalissa kehitysvaiheessa. Itse otan rokotuksen kun nämä riskiviikot ovat ohi. Toki itsekin pelkään sen olevan liian myöhäistä varsinkin kun sika on levinnyt tampereelle jo kunnolla, mutta en halua ottaa sitä riskiä että lapselleni tapahtuu jotain minun tekojeni takia. Asia olisi eri jos sairastaisi hyvin aktiivista astmaa ja riski olisi selvästi suurempi. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa asiasta.

Vierailija
2/4 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän pandemiarokotteen kohdalla suositus on sama, kuin kausi-influenssarokotteen kohdalla eli rokotteen voi ottaa myös varhaisilla raskausviikoilla.

THL/Rokottajan käsikirja:

Raskaana olevien ja imettävien äitien rokottaminen

"Länsimaisissa olosuhteissa raskaana olevien rokottaminen on perusteltua silloin, kun sairaudelle altistumisen riski on suuri, kun mahdollinen infektoituminen olisi äidille tai sikiölle erityisen haitallista ja kun rokotteesta todennäköisesti ei aiheudu haittaa. Rokotusten antoa tulisi välttää erityisesti raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Influenssarokotuksen voi kuitenkin antaa missä tahansa raskauden vaiheessa riskiryhmiin kuuluvalle. Odottava äiti tarvitsee myös jäykkäkouristus- ja kurkkumätäsuojauksen tavalliseen tapaan."

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_ka…

Syy siihen miksi ekalla raskauskolmanneksella ei mielellään rokotuksia pistetä, on se, että eka kolmannes on kaiken kaikkiaan riskaabelia aikaa eli suurin osa keskenmenoista tapahtuu tällöin. Rokotteita ei haluta "turhaan" yhdistettävän keskenmenoihin, joten siksi tarpeettomasti ei alkuvaiheessa raskautta rokoteta.

On kuitenkin käsittääkseni ihan selvää näyttöäkin aiheesta, että rokottaminen raskauden alkuvaiheessa ei lisää keskenmenon- tai muutakaan riskiä, sillä esim. useissa kehitysmaissa raskaana olevat naiset nimenomaan rokotetaan niin pian kuin mahdollista esim. jäykkäkouristusta vastaan (ja saavat vielä useita pistoksia lyhyellä ajalla, mikäli eivät ole aiemmin rokotuksia saaneet). Varsinaisestihan asiaa ei ole voitu suunnitellusti raskaana olevilla tutkia, sillä tällainen tutkimus ei olisi eettistä.

Sinun pitää tietenkin itse ratkaista mihin päätökseen omalla kohdallasi päädyt. Sanoisin kumminkin, että jos rokotteen päädyt ottamaan ja saisitkin esim. keskenmenon, niin siitä olisi turha itseään (tai muitakaan) syyttää. Valitettavasti näitä sattuu, rokotettiin tai ei.

Ja tässä toinen vielä linkki THL:n sivuilla (asiaa raskaana olevien rokottamisesta Pandemrix-rokotteella)

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/p…

Toivottavasti tästä oli apua pohdintasi tueksi. :)

Killa (th)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja raskaus ihan alussa vielä, viikkoja 7+4. En usko että sikiölle on siitä mitään vaaraa. Sairastan myös astmaa,säännöllisellä lääkityksellä olen ihan ja siksikin oli tosi tärkeää saada rokoite nyt. Toivottavasti ei tullut vaan liian myöhään..kovasti tautia nyt pyörii täällä Jyväskylässäkin jo :(

Vierailija
4/4 |
09.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rv 5+4 ja otin rokotuksen. Kuulun astman vuoksi muutenkin riskiryhmään. Odottavia äitejä rokotetaan kokoajan. Kuinka pitkällä odotus on, ei ole merkitystä.