2kk valvottaa jo voimien äärirajoilla
Hei te, joilla on ollut pieni yökukkuja. Kuinka pian se päättyi ts. vauva alkoi mennä aikaisemmin nukkumaan?
Meidän 2kk vauva on nyt sitten todellinen yökukkuja ja menee ihan systeemit sekaisin. Vauva menee nukkumaan klo 24-03 yöllä. Aloittaa iltavalvomisen siinä klo 19-20 aikaan ja valvoo sitten tuonne aamuyölle asti ennen kuin suostuu nukahtamaan. Ei välttämättä ole huonolla tuulella, mutta heti kun laitetaan sänkyyn tai valot pois, alkaa huuto... ja heti kun nostetaan pois sängystä, aurinkoinen hymy tervehtii. Ja ennen kuin joku "nukuttakaa tissille viereen" ihminen innostuu, niin juu, ei nukahda siihenkään yhtään aikaisemmin.
Päivällä ei juuri nuku päikkäreitä kotona. Esim. tänään olemme olleet kotosalla koko päivän, ja vauva nukkunut yhdet noin tunnin tirsat. Sen sijaan, jos jonnekin mennään vaunuilla/autolla niin nukkuu kuin tukki -tämä tekee vaikeaksi herätellä päiväunilta kun ne parhaat unet tulee aina kun ollaan liikkeessä. Kotonahan olisi hyvä herätellä päikkäreiltä, mutta täällä niitä ei tosiaan juuri tule nukuttua.
Aamulla kyllä sitten tietty nukkuu pitkään eli klo 11-12 tienoille sujuvasti ja 1 tai 2 syötöllä eli yöuni on oikein hyvä.
Ongelma? No, väsymys... en meinaa millään pystyä valvomaan tuonne aamuyön tunneille kun olen itse hieman aamuvirkumpaa (ja iltaväsympää) sorttia. Nukahtelen siis pystyyn esim. imettäessä. Lisäksi toinen poika on sitten juuri päinvastaista mallia eli nukkumaan klo 20.30 ja herätys klo 7-8.
Mies toki voisi valvoa ja yleensä valvookin, mutta aika väsynyt sekin on kun joka aamu herätys töihin.
Nyt siis kysymykseni: koska teidän kukkujat alkoivat oikasta rytmiään oikeaan suuntaan eli menivät aiemmin nukkumaan? Jos vaikka saisimme tämän edes klo 23 unille, niin olisi luksusta.
Kommentit (21)
kuinka pitkät unet oikein tarvitset tuleehan tuosta ainakin 5h uniaikaa vaikka nukkuisit 3-7.
ja on muutenkin tosi sopuisa, mutta kun minä en pysy hereillä aamukahteen joka päivä odottaakseni, että pikkumies nukahtaa. Helppohan tämän kanssa on kulkea ympäriinsä kun nukkuu vaunuissa (esikoinen kiljui koliikkiaan kurkku suorana), mutta kun meikäläisen kroppa uikuttaa unille viimeistään klo 24, niin aamulla on aivan dead, vaikka nukkuisikin vaikka 10 asti.
Jos viedään makuuhuoneeseen ja esim. imetän sängyssä (saattaa jopa torkahtaa siihen) ja laitan valot pois ja "käydään nukkumaan" niin 10min päästää alkaa ensin "yhy-yhy" tauko "yhy-yhy" ja jos siihen ei reagoi (olen kokeillut) niin yltyy lopulta karjumiseksi.
Olen myös koittanut syöttää täyteen ja sitten heijata puoliunista sylissä hämärässä... ei tehoa...
Kun kello tulee sen 0.30 tai 01 tai 02... mikä se herran valitsema aika onkaan, niin nukahtaa täysin itse ja vaikka telkkaria katsellessa.
Tiedän, että näitä yövirkkuja on muitakin ja lähinnä olisin kiinnostunut, että missä vaiheessa ja miten saitte rytmiä oiottua eli vauvan nukkumaan edes tunnin-pari aikaisemmin illalla?
ap
Siis valot pois, vauva kainaloon ja tiiis suuhun. Ähisee sitten siinä mutta sinä saat ainakin levättyä. Kyllä se pikkuhiljaa oppii että äidistä ei ole nyt seuranpitäjäksi.
Ai imetän 4 tuntia (esim. klo 22-02) pimeässä hiljaa ja odottelen, koska suostuu nukahtamaan? Ja kuten tuossa ylempänä kirjoitin, kun valot sammuu, huuto alkaa.
Kirjoitin (jos luit) että kun lapsi sitten lopulta nukahtaa, on aivan sama oliko pimeää ja hiljaista vai oliko telkku ja valot päällä.
ap
Ai imetän 4 tuntia (esim. klo 22-02) pimeässä hiljaa ja odottelen, koska suostuu nukahtamaan? Ja kuten tuossa ylempänä kirjoitin, kun valot sammuu, huuto alkaa. Kirjoitin (jos luit) että kun lapsi sitten lopulta nukahtaa, on aivan sama oliko pimeää ja hiljaista vai oliko telkku ja valot päällä. ap
Imettäessä SINÄ voit nukkua vaikka vauva ei nukkuisikaan. Ei kannata tehdä asioista vaikeampia kuin ne on.
Siis jos oli edellisenä iltana valvottu pitkään niin pistin herätyskellon soimaan klo 07 ja silloin noustiin. Ja sitte katoin myös ettei päivällä mitään maraton-unia vedettäis. Helposti se rytmi kääntyi niin että mentiin kasilta illalla nukkuun ja herättiin seittemältä. En sitte tiiä onko joku sitä mieltä että vauvaa ei sais missään nimes koskaan herättää....
Siis jos oli edellisenä iltana valvottu pitkään niin pistin herätyskellon soimaan klo 07 ja silloin noustiin. Ja sitte katoin myös ettei päivällä mitään maraton-unia vedettäis. Helposti se rytmi kääntyi niin että mentiin kasilta illalla nukkuun ja herättiin seittemältä. En sitte tiiä onko joku sitä mieltä että vauvaa ei sais missään nimes koskaan herättää....
tilanteessa kans aamulla herättelisin hellävaraisesti vauvan silloin kun muukin perhe heräilee.
En ole koskaan (edes esíkoisen kanssa) saanut nukuttua imettäessä, lisäksi en pysty nukkumaan, jos vauva vieressä. En vain saa unta -mä olen sellainen käpertyjä ja tarviin paljon tilaa nukkuessani.
Vauva nukkuu meidän sängyn vieressä pinnasängyssä.
En ole koskaan (edes esíkoisen kanssa) saanut nukuttua imettäessä, lisäksi en pysty nukkumaan, jos vauva vieressä. En vain saa unta -mä olen sellainen käpertyjä ja tarviin paljon tilaa nukkuessani. Vauva nukkuu meidän sängyn vieressä pinnasängyssä.
vieressä nukuttamista kuolemanväsymyksenkään uhalla? Ruikuta sitten rauhassa.
Meillä 3 lasta ja tämä vauva nukkuisi aina pidempään kun muut ja vauvana valvoi myöhempään(tosin vaan 23 saakka). Herätän aina aamulla vähän ennen kahdeksaa niin sitten käy sopivasti nukkumaan kun lähdetään ulkoilemaan. Iltakin on aikaistunut iän myötä. Meillä keskimmäisellä oli yö/päivärytmi pienenä ylösalaisin ja hänen kanssaan tein niin että nukutin päivällä olohuoneessa missä oli vilkasta. Kun kasvoi isommaksi niin päiväunet jäi sitten siinä tosi lyhyiksi ja unet yöllä alkoivat pidentyä. Yöllä en pitänyt juuri valoja päällä vaikka telkkua kyllä joskus katselin. Jaksamista, toivottavasti unirytmi löytyy vähitellen! Luulisi että n.kk päästä helpottais?
[/quote]
[/quote]
Ja sitten vuoden päästä hän ruikuttaa täälä kun ei saa lasta nukkumaan omaan sänkyynsä?
Lapsen vieressä on mielestäni lähes mahdotonta nukkua rauhassa!
Ja sitten vuoden päästä hän ruikuttaa täälä kun ei saa lasta nukkumaan omaan sänkyynsä?
Perhepeteilystähän on paljon positiivisia kokemuksia varsinkin siltä saralta, kun on haluttu lapset omaan sänkyynsä nukkumaan.
Itse en ole perhepeteillyt, siitä ei vain tullut mitään.
Mutta lapsi pinnasängyssä oman sängyn vieressä "sivuvaununa" on hyvä systeemi jos imettää yöllä mutta haluaa "oman tilan" niin, ettei lapsi aina kaivaudu kainaloon nukkuessaan.
Lapsen vieressä on mielestäni lähes mahdotonta nukkua rauhassa!
Perhepeteilystähän on paljon positiivisia kokemuksia varsinkin siltä saralta, kun on haluttu lapset omaan sänkyynsä nukkumaan.
Itse en ole perhepeteillyt, siitä ei vain tullut mitään.
Mutta lapsi pinnasängyssä oman sängyn vieressä "sivuvaununa" on hyvä systeemi jos imettää yöllä mutta haluaa "oman tilan" niin, ettei lapsi aina kaivaudu kainaloon nukkuessaan.
mutta eihän av:lta voi mitään odottaakaan.
Tuli mieleen kaksi ideaa, en tiedä toimivatko teillä:Voisiko joku perheen ulkopuolinen mennä illalla autolla ajelulle ja ajella sen 3-4h, jotta te miehesi kanssa saisitte levätä. Sitten toisi takaisin imetettäväksi ja nukkumaan esim kerran viikossa. Tai sitten voisitteko palkata mll:n hoitajan tuohon aikaan, ja hän voisi sitten seurustella lapsen kanssa, jotta saisitte nukkua, tätäkin esim kerran viikossa.
mutta eihän av:lta voi mitään odottaakaan. Tuli mieleen kaksi ideaa, en tiedä toimivatko teillä:Voisiko joku perheen ulkopuolinen mennä illalla autolla ajelulle ja ajella sen 3-4h, jotta te miehesi kanssa saisitte levätä. Sitten toisi takaisin imetettäväksi ja nukkumaan esim kerran viikossa. Tai sitten voisitteko palkata mll:n hoitajan tuohon aikaan, ja hän voisi sitten seurustella lapsen kanssa, jotta saisitte nukkua, tätäkin esim kerran viikossa.
Ai että oikein palkataan hoitaja SEURUSTELEMAAN LAPSEN KANSSA YÖLLÄ??????? OMG.
Mutta en osaa auttaa. Minä en saanut sen rytmiä muuttumaan, vaikka tietenkin yritin, kun olin aivan tavattoman väsynyt. Joten en osaa kertoa mitä kannattaisi yrittää.
Enkä kyllä osaa vastata siihenkään, että milloin rytmi alkoi olla vähän normaalimpi. En vain kerta kaikkiaan muista. Sen vain muistan, että yksivuotiaana alkoi nukkua selvästi paremmin. Luulen, ettei se vauva kuitenkaan yksivuotiaaksi sinne aamuneljään valvonut, kuten teki juuri tuossa 2 - 3 kuukauden iässä. Aavistelen, että rytmi oli jo 4 - 6 kuukauden iässä hieman parempi, vaikka yöt edellen tosi surkeita olivatkin.
Ainoa minkä tiedän varmasti, että olisi pitänyt tehdä toisin, oli ulkopuolisen avun hankkiminen. Meidän olisi ehdottomasti pitänyt palkata kodinhoitaja käymään edes vähintään kerran viikossa. Nyt kotityötkin rassasivat, vaikka olin jo pelkästä vauvan hoitamisesta täysin uupunut. Mutta eihän siinä väsymyksen tilassa tuollaista kuningasajatusta edes pystynyt luomaan.
2kk ikäiset vasta hatarasti hakee rytmiä, ne on eri asia kuin jotain 1-v. ikäiset
No juu, osasin kyllä odottaa, että joku ääliö taas innostuu avautumaan, mutta kaipasinkin näitä kohtalotovereiden vinkkejä.
Neuvolasta sanottiin, että kannattaisi odotella 3kk ikään asti ennen kuin alkaa vartti kerrallaan herättään aiemmin. Itsestäni vaan tuntuu, että vartti sinne tai tänne ei tässä kaverissa tunnu, että jos alkaisin "ronskisti" herättämään esim. yhdeksältä aamulla (joka siis 2-3h ennen hänen normaalia heräämistä) niin auttaisiko.
Mutta hän on kyllä aamulla sitten niin uninen, että nukahtaa joka imetyksen jälkeen. Pitäiskö valvottaa 2väkisin? ajatuksena vaan tuntuu niin rajulta -herättäminen siis ei, mutta jos ei pysy hereillä?
Meillä tosiaan molemmat lapset nukkuvat omissa sängyissään. esikoinen (pian 4v) siirtyi 3-kuisena omaan huoneeseen ja hänen kanssaan ei ole ikinä nukkumaanmenosta tullut sirkusta. Toki on ollut alle 2-vuotiaana välillä huonoja viikkoja, jolloin venyttänyt pinnaa, mutta ne viikot voi laskea yhden käden sormilla.
Yksi tuttava sanoi, että heillä meni 6kk ikään asti, kunnes alkoi uni maistua hieman aiemmin. Mitään erikoisjärjestelyjä en haluaisi tämän takia tehdä' (perhepetiä tms= kun emme niin aio kuitenkaan nukkua.
Täytynee varmaan ottaa noi herätykset pian käyttöön.
jos menette vierekkän makuuhuoneeseen ja sinä nukut?