Päivärahasta kysyisin: kun työnantaja ei maksa niitä :(
Teen toimistotyötä (36h15min/vko, 7h 15min/pvä). Harvakseltaan matkustan työtehtävissäni koko päiväksi toiselle paikkakunnalle. Tällöin saan työnantajan kustantaman ruuan + kahvit. Päivärahoja minulle ei makseta. Perusteena tähän on esitetty, että päivärahoja ei makseta koska matkustaminen liittyy minulle määrättyjen TYÖTEHTÄVIEN HOITAMISEEN. Ja matkustamiseen käytetty aikakin on ”omaa aikaa”.Tämä menee jotenkin yli ymmärryksen..
(Työnantaja noudattaa PTYTESiä. Oman auton käytöstä kilometrit korvataan.)
Minua kiinnostaisikin kuulla, onko muita joiden työnantaja ei maksa päivärahoja työmatkoista ja millä perusteella?
Eikö tosiaan työnantajan tarvitse maksaa päivärahaa matkoista, jotka työntekijä ”pakosta” joutuu tekemään työtehtävänsä hoitaakseen?! Kysymyshän on nimenomaan TYÖMATKASTA.
Ja onko niin, että jos työnantaja ei maksa päivärahaa, palkansaaja voi vähentää verotuksessaan vastaavan määrän, mikäli päivärahan maksamisen edellytykset täyttyvät. Jos tämä on totta, miten verottajalle osoitetaan ne matkapäivät ja niiden kestot..? Onko tietoa/kokemusta tästä?
Kommentit (24)
Päivälle tulee aina matkoineen pituutta vähintään 10 tuntia. Ja matkaa yhteen suuntaan on n. 100-300 km.
http://www.vero.fi/?article=719&domain=VERO_MAIN&path=5,40,90&language=…
Jos palkansaaja jonakin matkavuorokautena saa ilmaisen tai matkalipun hintaan sisältyneen ruoan, päivärahan enimmäismäärä on puolet 1 momentin mukaisista määristä. Ilmaisella ruoalla tarkoitetaan kokopäivärahan kysymyksessä ollen kahta ja osapäivärahan kysymyksessä ollen yhtä ilmaista ateriaa
Jos palkansaajan omistamassa tai hallitsemassa kulkuneuvossa matkustaa muita henkilöitä, joiden kuljetus on työnantajan asiana, korotetaan 1 momentissa tarkoitettujen korvausten enimmäismääriä 3 senttiä kilometriltä kutakin mukana seuraavaa henkilöä kohden.
Jos palkansaaja, jolla on Verohallinnon luontoisetujen laskentaperusteita koskevassa päätöksessä tarkoitettu auton käyttöetu, käyttää tällaista autoa työmatkan suorittamiseen ja maksaa itse tästä matkasta aiheutuvat polttoainekulut, hänelle korvattavien polttoainekulujen enimmäismäärä on 12 senttiä kilometriltä.
Vierailija kirjoitti:
kuinka pitkälle ne työmatkat on. Muistaakseni siinä on kilometriraja jonka ylittävistä vasta saa päivärahaa.
Tosin jos työnantaja maksaa ruoat ja mahdolliset majoitukset niin miksi pitäisi maksaa päivärahaa?
Silloin maksetaan osapäivärahaa, ei siinä ole mitään miettimistä, ne tulee työehtosopimuksesta suoraan.
kuinka pitkälle ne työmatkat on. Muistaakseni siinä on kilometriraja jonka ylittävistä vasta saa päivärahaa.
Tosin jos työnantaja maksaa ruoat ja mahdolliset majoitukset niin miksi pitäisi maksaa päivärahaa?