KIERUKAN laittaminen ja siihen tottuminen
Millaisia kokemuksia kierukan laitosta? Jos olisin tiennyt tämän täksi, olisinkohan antanut laittaa... Endometrioosin hoitoon sain tänään elämäni ekan kierukan. Pillerit ei migreenin vuoksi sovi ja sterilisaatio tehyt, joten raskauskaan ei hoida. Oli kaksi hoitovaihtoehtoa, joko kierukka tai leikkaus. Laitto ihan ok, ei siinä mitään, mutta olen ihan hemmetin kipeä. Toimenpiteen aikana vuodin 250 ml (lääkärin arvio) ja oman arvion mukaan toinen mokoma varmaan jo tullut. Olo on hutera ja pyörryttää. Lisäksi on koko ajan samanlainen tunne, kuin synnytyksen ponnistusvaiheessa. Kuinkakohan kauan tämä kipu, ponnistamisen tarve ja vuoto kestää??
Kommentit (14)
Vaikka minulle ei käynyt kumpikaan, kupari- eikä hormonikierukka. Olisiko tuolla endometrioosilla osuutta asiaan Sinun kohdallasi - vaikka toisaalta sitähän tuolla kierukalla oli tarkoitus hoitaa..?
Minulla oli kuparikierukasta runsasta vuotoa 3 kk ajan ja kuukautismaista alavatsakipua - se piti poistaa. Hormonikerukasta tuli myös jatkuva vuoto (tosin vähän niukempi), toispuoleinen alavatsakipu ja järkyttävät mielialanvaihtelut. Se jouduttiin poistamaan noin 4 kk kuluttua.
Laittovaiheessa ei mitään ongelmia minulla. Ei mainittavaa toimenpidevuotoa eikä mitään.
Ei kuitenkaan kuulosta hyvältä, otathan yhteyttä kierukan laittaneeseen tahoon pian!
Tilanne tuli niin yllättäen, etten ehtinyt oikein sitä kunnolla miettimään. Järkytyin, kuin luin sivuvaikutuksista. Olen jo valmiiksi masentunut, kärsin aknesta ja pääkivuista ja kaikki ne mainitaan sivuvaikutuksissa. Voihan vittu tätä elämän autuutta taas...
Ja ihan heti siinä lääkärin pöydällä kun kierukka oli vasta sekuntti sitten laitettu. Samaten huimaus joka meni sitte puolessa tunnissa ohi. Ne supistukset kesti n. 2 vrk ja tuntu justiisa siltä kun synnyttämässä ois ollu :/
Pari päivää aika kovia kipuja, söin hillittömiä määriä särkylääkkeitä niihin ja yritin huilia. Sen jälkeen vain vähän tiputtelua ja sitten jatkui normaalielämää kuin kierukkaa ei olisikaan.
Kannattaa siis katsella rauhassa, se saattaa vielä helpottaa.
kierukka sovi kaikille!
Kaverini otti kierukan ja olin hänen mukanaan.
Lääkäri sanoi jos tulee huono olo tai oksettaa tai huippaa niin välittömästi takaisin ja kierukan poistoon silloin kierukka ei ole hyvä vaihtoehto!
Ehkä kannattaisi näillä henkilöillä soittaa ja sanoa oireista.
Mutta huippaus ja huono olo kuuluvat ihan normaaleihin asennuspäivän haittavaikutuksiin. Tokikaan eivät saa pitkään jatkua, mutta tuo saattaa olla jo vähän liioiteltua.
Vaikka nuo kaikki tuli siinä hänen naamasa eessä? Ja ei tosiaan mulle kyllä sovi tuo kierukka vaikka se jo 2v onki jo ollu. Että voi olla ihminen saamaton :D
sanoin vain mitä kaverilleni tämä kyseinen lääkäri sanoi, että ennemmin minä lääkäriä uskon kuin sinua tässä asiassa :)
Tai muuttaa mieltäsi. Pidäthän kuitenkin mielessäsi, että lääkäreitä on monenlaisia, ja kaikki heistä ovat ihan tavallisia ihmisiä.
Itselleni annettiin aikaa lepäillä pöydällä siltä varalta, että alkaa huipata, mutta pääsin melko nopeasti kotiin.
Kai tässäkin voi luottaa maalaisjärkeen: monien viikkojen huimaus ja oksetus ei ole ok, parin päivän oireilu kylläkin.
Jokainen on oman kroppansa paras asiantuntija.
Ei kierukan asennuksessa todellakaan kuulu vuotaa yhtään.
koska miulla on kohdun kaulan tietämillä muutama erittäin pinnallinen suoni (esim yhdyntä aiheutaa poikkeuksetta verenvuotoa). Sen jälkeen vuoti pari päivää, tiputteli muutaman, eli suht normi menkat. Supistuksia ja ponnistamisen tarvetta oli noin viikko, se aika meni popsiessa kipulääkkeitä. Sitten hoksasin aloitta magnesium-kuurin, ja parissa päivässä supparit loppui. Muutama päivä tiputtelematonta, sitten seksin jälkeen alkoi taas tiputtelu joka kesti kolme viikkoa ja jonka jälkeen alkoi menkat. Nyt menkat ilmeisesti loppumassa, tänään pikkuhousunsuojaan ilmestynyt vain muutama verensekainen tippa. Saas nähdä mitä nyt sit tapahtuu..
Iho meni paiseille ja näpyille ekan viikon aikana, mut nyt jo hyvä :) Näitten ekojen menkkojen aikana kipua oli vain eka päivänä buranan verran (yleensä ollut kouristuksia joiden aikana ei pysty ku makaamaan) ja menkkavuoto oli vähäisempää kuin aiemmin.
Seksihalut jyllää (eli ennallaan, hehe) ja mieliala on ollut tosi hyvä ja tasainen :) Kuukausi tosiaan vasta takana, et voipi tämä tästä muuttua, mut toistaiseks ihan jees kunhan noi tiputtelut menkkojen välillä jäis poiiiiis...
Nyt on siis 3. päivä kierukkaelämää alkamassa. Maha on edelleen kipeä, monenmoisia tuntemuksia pitkin mahaa risteilee siellä sun täällä. Säekylääkkeiden käyttö on kuitenkin vähentynyt reilusti. Nyt tosin on kuumetta liki 38. Tulehduskokeet otettiin eilen, ne oli normaalit. Tänään otetaan uudelleen.
Maha on turvottunut ja ruoka ei maistu, lisäksi välillä tunnen lankojen päät jossain tuolla sisällä nipistäviksi. Jospa tämä tästä. Olisi kiva tietää, miten kauan ja millaisia muita oireitta kierukasta on kanssasisarilla ollut. Niin hyviä, kuin huonojakin.
Minulla vähän jomotti alavatsaa vielä seuraavana päivänä, mutta ei mitään huteruutta eikä ponnistusoloa.