Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

rokotus alkuraskaudessa

Vierailija
29.10.2009 |

Onko muita toisella kuulla raskaana olevia? Onko tarjottu rokotetta neuvolassa? Aiotteko ottaa rokotteen ennen kuin 12 viikko tulee täyteen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pähkäillyt asiaa koko viikon ja mielipide vaihtelee tunneittain. Tällä hetkellä olen kallistumassa piikin kannalle, mutta illalla mielipide voi olla toinen. Konsultoin vielä yhtä lääkäriä, toinen lastenlääkäri suositteli lämpimästi sekä SI-rokotteen että tavallisen kausi-influenssarokotteen ottamista saman tien. Eli jakauma tällä hetkellä näyttäisi siltä, että terveydenhuollon ihmiset suosittelevat ottamaan nyt, ja netissä ihmiset toppuuttelevat.

Aika rajuja oireitahan tuo tauti on aiheuttanut ja olen käsittänyt, että nimenomaan korkea kuume on alkiolle / sikiölle vaarallinen. Toisaalta myös rokotteesta voi nousta kuume, eikä sen tehosteaineenkaan turvallisuudesta ole takeita.

En tiedä kykenenkö elämään eristyksissä kolmea (tai reilua kahta) kuukautta, varsinkaan kun mies työssään tapaa paljon ihmisiä.

On tää niin perseestä.

Todella, todella vaikeita päätöksiä.

Vierailija
2/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin pelottaa, että tässä vaiheessa voi tulla keskenmenokin vielä. Olikohan se Norjassa missä ei edes suositella rokotteen ottamista ensimmäisen kolmen raskauskuukauden aikana. Täytyy miettiä. En ole vielä edes ollut yhteydessä neuvolaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 11+0. Ei tarjottu, itse soitin neuvolaan ja kysyin. Ensi viikolla olisi tarjottu, kun olisin muutenkin neuvolaan soittanut, mutta halusin asian selvittää jo nyt.

Olen jo äiti yhdelle kullannupulle, joten oma henki ja terveys on niin tärkeää, etten halua ottaa sen kanssa mitään riskejä.

Vierailija
4/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät raskaana olevat ottako sitä rokotetta. Siinä on elohopeaa joka vaikuttaa väistämättä sikiöön sanoi terveysviranomaiset mitä tahansa! Ja rokotteen ottamisesta seuraa sitä paitsi helposti lievänä ne possutaudin oireet. Eli mitä järkeä siinä rokotteessa on? Kuka vastuuntuontoinen äiti ikinä tunkee itseensä mitään rokotetta raskaana ollessaan! Suomi on ostanut kallit rokotteet ja totta kai ne niitä lämpimästi suosittelee, ettei jää rokotteet käyttämättä.

Eihän niitä rokotteen haittavaikutuksia sikiöön ole edes voitu kunnolla tutkia, kun rokote on vasta tullut!

Olen itse kolmannella kuulla raskaana ja puoli vuotiaan tytön äiti enkä todellakaan ota rokotetta itselleni enkä vauvalle.

Vierailija
5/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkö syö kalaa raskausaikana? Sama määrä elohopeaa on yhdessä kala-annoksessa kuin rokotteessa. Sitäpaitsi virus itsessään aiheuttaa sikiövaurioita ja -kuolemia. Rokote saa aikaan elimistön puolustusreaktion mitä sillä haetaankin. Muissa maissa raskaana olevat ottavat vuosittain kausi-influenssarokotteen missä tahansa vaiheessa raskautta, eikä rokote eroa käytännössä mitenkään sikainf-rokotteeta.

Vierailija
6/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs meinaat tehdä, jos sairastut SI:aan ja kuumeesi nousee (kuten todennäköisesti nousee) yli kolmeenkymmeneenkahdeksaan? Tiesitkö, että korkea kuume aiheuttaa sikiövaurioita myös ja mm. altistaa skitsofrenialle? Tiesitkö, että sairastuessasi ja joutuessasi syömään esimerkiksi Tamifluta altistat sikiön aikamoiselle määrälle "tutkimattomia" aineita?

Itse sain vahvistuksen päätökselleni ottaa rokote, kun professoritason perinatologi suositteli ottamaan rokotteen mahdollisimman nopeasti.

Ootte te mammat aikamoisen propagandan uhreja. Riskejä on rokottamisessa ja rokottamatta jättämisessä, mutta jälkimmäisessä ne ovat todennettuja ja ainakin aivan varmoja.

Vierailija
7/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei jokaisen oma asia!

toiset ottaa ja toiset ei, mut jotenki todella negatiivisesti ihmiset suhtautuu meihin jotka rokotetta ei halua ottaa..

Siis voihan olla ettei siihen itse edes sairastu, mut jos sairastuu niin mitäs sitten?

Oon niin monet kommentit nähny niiltäkin jotka kertovat kun itse ovat sen sairastaneet niin kova kuume, yskä ja nuha (noin viikon verran) mieluummin mie sairastan tämän kuin otan rokotteen..

Mitäs sitten jos lapsen syntymän jälkeen näkyy joitakin pysyviä ja vakavia oireita lapsessa? En mie sitä nyt voisi itselleni antaa ikinä anteeksi. Muutenkaan en mitään muuta vedä ku panadolia niin en myöskään mitään rokotteita itseeni pistä, joista en ole tietoinen.

En itsekään ala huutelemaan ihmisille jotka ottaa rokotteen.. jos he haluavat sen niin siitä vain, mutta tämä on minun kantani asiasta ja ei vielä tähän päivään mennessä ole kukaan päätäni kääntänyt vaikka niitä negatiivisia kirjoituksia olenkin saanut eri palstoilla juuri tämän takia.

Vierailija
8/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän sanoi: näin epävirallisesti voin sanoa, että sinuna en ottaisi rokotetta ensimmäisen kolmanneksen aikana. Yrittäisin "väistelä tautia" siihen asti. Esim ottamalla saikkua töistä.

Vasta ensimmäisen kolmanneksen jälkeen hän suosittelisi rokotetta. Ja kertoi tämän minulle tosiaan epävirallisesti!

Vierailija
9/13 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professoria / tutkijalääkäriä, joka on toiminut synnytyssairaalan johdossa vai tavis-lastenlääkäriä? Hmmm, vaikeaa...

Vierailija
10/13 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tarvitse enää spekuloida omalta kohdalta. Ihan huojentunut olo eikä toistaiseksi mitään erityisiä oireita.

-2, 7 & 9, rv 4+0

Vierailija
11/13 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakkonen, seiska ja kymppi.. :)

Vierailija
12/13 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt viikkoja kasassa 10. Suitä miksi en vielä ota rokotetta: joku jo mainitsikin että esim norjassa suositellaan rokotetta vasta ekan kolmanneksen ylittäneillä kun suurin osa tarkeistä sikiön kehitys vaiheista on ohi. Rokotetta ei ole tutkittu raskaana olevilla eikä alle 3-vuotiailla (tämän allekirjoittaa kaikki niin viralliset kuin epävirallisetkin rokotteen puoltajat sekä vastustajat). Rokotteesta huolimatta voi sairastua possunuhaan, ei ole 100% varma (niinkuin ei mikään rokote) Jos saa possunuhan tulee korkea kuume ja rokotteesta saattaa nousta kuume eli jokatapauksessa asianmukaisilla kuume lääkkeillä saadaan kuume laskettu mahdollisen sikiövaurion ehkäisemiseksi. Rokotteen suoja alkaa vasta 2vkon kuluttua ottamisesta jonka aikana saattaa sairastua kuitenkin.

Ainakin vielä seurailen tilannetta... Jos nyt älyttömästi raskaana olevia alkaa kuolemaan possunuhaan niin otan rokotteen.

Koska vielähän ei todellakaan ole syntynyt noita vauvoja joiden äidit on ottanut rokotteen ensimmäisen kolmanneksen aikana.....

Vierailija
13/13 |
30.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsittääkseni Norjassakin on epidemian seurauksena alettu rokottaa kaikki raskaana olevat. Mitään rokotteita ei edelleenkään ole tutkittu raskaana olevilla, koska sellaisia tutkimuksia ei tehdä. Jos rokotteesta huolimatta sairastuu, tauti tulee lievänä eikä nosta korkeaa kuumetta. Rokotteesta ei ole raportoitu käsittääkseni korkeita kuumeita, vaan pientä lämpöilyä. Sen sijaan monet kertovat, että possunuha saattaa nostaa kuumeen neljäänkymppiin jopa parissa tunnissa. Tiesitkö, että korkea kuume on se joka sikiötä vahingoittaa? Ja rokotteen suoja alkaa välittömästi rokotteen antamisesta, mutta saavuttaa sen maksimisuojan yhden-kahden viikon kuluessa. Ei se siis silloin kahden viikon kohdalla pamahda 80-90 prosenttiin vaan alkaa vähitellen.

Mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja elää niiden kanssa. Kaikessa on puolensa.