Ei ole varaa ruokkia lapsia terveellisesti :(
Aina kaikkialla toitotetaan, että täysjyvää sen olla pitää, laadukasta ja vähärasvaista ja mitä muuta vielä. Tulee todella huono omatunto siitä, että meillä ei opiskelijavanhempina ole varaa ostaa täysjyväriisiä, -pastaa tai -leipää (paitsi halvinta ruisleipää), luomu ei tule kuuloonkaan ja jauhelihakin on aina sitä halvinta, eli rasvaisinta sika-nautaa :( Yritämme kuitenkin parhaamme mukaan syödä kasviksia (niitä halvimpia mitä sattuu löytymään) emmekä liikoja herkuttele, koska ei ole varaa.
Voitteko antaa minulle synninpäästön vai tuhoanko lapseni terveyden valkoisella viljalla, niin kuin täälläkin usein toitotetaan?
Kommentit (48)
luomu olisi jotenkin terveellisempää kuin muu?
juurihan oli uutisissa, että nitraattipitoisuus luomusalaatissa vaihtelee välillä 0-150mg, tavis salaatissa nitraattia löytyy n.3500mg.
ero on huima. ja nitraattihan muttuu elimistössä nitriitiksi ja edelleen nitrosoamiiniksi, joka on erittäin syöpävaarallista.
ja terveellisempää kuin jauheliha.
Jos hiukan vaivaa näkee niin terveellistä ruokaa saa ihan yhtä edullisesti.
Esim. naudan paistia saa paljon halvemmalla kun ostaa palasena kuin valmiiksi paloiteltuna ja köntistä on helpompi itsellä ottaa kalvoriekaleet pois jotka taas valmis kuutioissa on paikallaan.
Tuosta paistista voi myös itse jauhaa jauhelihan.Usein noita könttilihoja on -30% tarjouksessakin kun päiväys on menossa vanhaksi.
Kokonaista lohta on usein 4,90kg myynnissä, siitä saa monta terveellistä ruokaa tehtyä, ruodoistakin saa kalakeittoa.
Ituja on helppo itsekin tehdä ja ovat hyvä ravintolisä.
Tumma pasta ei juuri enempää maksa kuin vaaleakaan samaten riisi.Nyt on juureksia ja hedelmiä ollut tosi halvalla tarjouksessa.
porkkanalättyjä, pinaattilättyjä itse tehtynäTavallisen viilin sekaan marjoja ja hedelmiä, itsetehtyä omenasosetta.
Ruis-puolukkapuuroa ruisjauhoista, lappapuuroa tummista mannasuurimoista, graham-omenamuuroa grahamjauhoista.Ihan perinteiset suomalaiset ruuat ovat terveellisiä ja edullisia. Suomalaisten geeniperimä on niihin ruokiin tottunut ja saa niistä kaiken tarvittavan.
lähtee kuudelta kuskaamaan lapsia eri puolille kaupunkia hoitoon ja koittaa ehtiä kahdeksaksi ruuhkien jälkeen töihin, pääsee töistä puoli viiden -viiden jälkeen, tunti ruuhakassa eli kuuden jälkeen hakemaan lapsia hoidosta niin ei tod. ehdi itse tekemään mitään ituja ja jauhelihoja. kyllä se kuule väkisin on einesruokaa tai sitten suoraan iltapalalle ja nukkumaan jos aikoo lapset saada tarpeeksi unta kun taas viideltä aamulla herätys.
enää olla idioottimaisempaa kommenttia!!!
tarkoitti tuota numeron 27 möläytystä.
Esim. naudan paistia saa paljon halvemmalla kun ostaa palasena kuin valmiiksi paloiteltuna ja köntistä on helpompi itsellä ottaa kalvoriekaleet pois jotka taas valmis kuutioissa on paikallaan.
Tuosta paistista voi myös itse jauhaa jauhelihan.Usein noita könttilihoja on -30% tarjouksessakin kun päiväys on menossa vanhaksi.
Kokonaista lohta on usein 4,90kg myynnissä, siitä saa monta terveellistä ruokaa tehtyä, ruodoistakin saa kalakeittoa.
Tumma pasta ei juuri enempää maksa kuin vaaleakaan samaten riisi.Nyt on juureksia ja hedelmiä ollut tosi halvalla tarjouksessa.
porkkanalättyjä, pinaattilättyjä itse tehtynäTavallisen viilin sekaan marjoja ja hedelmiä, itsetehtyä omenasosetta.
Ruis-puolukkapuuroa ruisjauhoista, lappapuuroa tummista mannasuurimoista, graham-omenamuuroa grahamjauhoista.Ihan perinteiset suomalaiset ruuat ovat terveellisiä ja edullisia. Suomalaisten geeniperimä on niihin ruokiin tottunut ja saa niistä kaiken tarvittavan.
lähtee kuudelta kuskaamaan lapsia eri puolille kaupunkia hoitoon ja koittaa ehtiä kahdeksaksi ruuhkien jälkeen töihin, pääsee töistä puoli viiden -viiden jälkeen, tunti ruuhakassa eli kuuden jälkeen hakemaan lapsia hoidosta niin ei tod. ehdi itse tekemään mitään ituja ja jauhelihoja. kyllä se kuule väkisin on einesruokaa tai sitten suoraan iltapalalle ja nukkumaan jos aikoo lapset saada tarpeeksi unta kun taas viideltä aamulla herätys.
ja viikonloppuisinhan niitä ruokia voi väsäillä pakkaseen.
itse sorrun eineksiin ehkä kerran kuukaudessa, ja silloinkin vaan siksi että kaupan maksalaatikko on minun ja lasten mielestä oikeesti niin herkkua.
Samoin maksa ja muut sisäelimet. Opetelkaa valmistamaan ja syömään niitä! Taatusti terveellisiä siinä halpuuden ohessa.
Voissa paistettuja muikkuja, puolukoita ja lanttu-porkkanasosetta - ei paljon maksa, on ravintoaineet kohdallaan ja maistuu taivaalliselta!
Meidän perhe syö noiden ja (riista)lihan lisäksi lähinnä kaalia, porkkanaa, sipulia, lanttuja, salaattia, tomaattia, kurkkua ja kananmunia pääruoilla, vaikkei rahasta olekaan pulaa.
köyhyydestä. Oletko ap kuullut esimerkiksi soijarouheesta tai linsseistä. Edullisen ja terveellisen ruuan kulmakiviä.
Kun rahaa on oikeasti vähän, esim. 7e 7 hengelle viikonlopun yli niin halvinta mitä sillä saa on makaroni 2 pussia 70c, lihapullapaketti x 2 2e, ruispalat 2e ja halpismargariini 1e, tomaattipyre 1e että saa lihapullista hyvän kastikkeen. Yleensä kaapista jotain löytyy vielä.
Kun on muutama euro ruokaan niin sillä on väliä ostaako euron maksavan täysjyvämakaronin vai 30c maksavan pullamakaronin.
terveellisiä ja edullisia vinkkejä joka talouteen. Nyt kirjaa taas saa, hinta jotain 13e, kirjastostakin löytyy.
täysjyvämakaronia kuin sitä perusvalkoista höttöä. On totta, että kilohinnassa on eroa. Toisaalta, rainbown täysjyväspaghetti maksaa 2.50e kilo, ihan kaikilta ei talous kaadu siihen, että vaihtaa valkoisen makaronin tällaiseen. Paljonkohan siitä tulisi kuukaudessa hintaeroa - alle 10 euroa? Sen voisi ehkä saada säästettyä vaihtamalla osan jauhelihasta soijarouheeseen?
Hei!
Pakko vastata tähän keskusteluun. Olen jo kauan hämmästellen seurannut ihmisten puhetta ruoan laitosta, ruoan hinnasta jne jne. Onko totta että ihmiset eivät ole kotoa saaneet minkäänlaista mallia kuinka talous pidetään pystyssä. Kuinka ruoka tehdään itse ja että voi ostaa sitä havintaki. Tämä ei tarkoita samalla ravintoköyhintä eikä epäterveellisintä.
Me olemme opiskeljia perhe ja elämme kelan tuilla. Kaikki menee mitä 5-henkinen perhe vaan kelalta voi saada. Kaikki lähtee suunnittelutaidosta, ennakoinnista ja kesätyösäästöistä. Kun elää kesällä fiksusti rahat eivät käytännössä ikinä ole niin loppu että ruokaan ei ole rahaa. Aina on säästössä rahaa. Opiskeljiperhe pystyy kesän aikana säästämään aivan kevyesti useammankin tuhannen edestä. Tämä on aivan totta!
Meillä kaikki muut leivät leivotaan itse paitsi ruisleipä. Syksyn juostaan marjametsässä ja teen joka viikko jotain merjapuuroa. Kaveriksi voi keittää x-tran kanamunia leivän päälle. Jauheliha on sika-nautaa paitsi jos löytyy -30%. Niitä löytyy jos menee aikaisin aamulla kauppaan. JAuhelihasta otan rasvat pois ruskistamalla jauhelihan osittain mikrossa (omassa pakkauksessaan) ja kaatamalla erotuvan rasvan pois. Tonnikalasta saa hyvää kastiketta ilman ruokakermaa ja tuorejuustoja. Perunasipulisekoitus+jauhelihaa/kinkkua/broilerin suikaleita ja esim lihaliemi tai kanaliemi niin hyvä tulee. Sekaan voi laittaa kerma jos on. Näistä riittää moneksi päiväksi ja pakastimeen asti. Jauhelihasta kastiketta paljon ja sitä pottujen/muusin/riisin/makaronin kanssa. Keitot ovat halpoja ja kaiken lisäksi kevyitä ja terveellisiä.
Itseäni ihmetyttää ihmisten kyselyt kuinka tehdä edullisesti ruokaa. Vastauksia tulee ja silti minusta tuntuu että monet niistä on vieläkin melko kalliita. Minulle tälläinen elämäntapa on ollut itsestään selvyys aina koska kotonani oli rahasta pulaa. Esimerkiksi juusto leivän päällä ei ollut itsestään selvyys. Maitoakaan ei killitetty mielin määrin. Kaikki on valinnoista kiinni. Meillä syödään paljon kasviksia ja hedelmiä/hedelmäsoseita. Rahaa ei tule tilille sen enempää kuin kenellekkään muullekkaan opiskelijaperheelle. Nälkää ei olla nähty ikinä ja herkkujakin leivon viikoittain.
Ennakkoluulot pitää heittää menemään. Ei se rainbow tai x-tra ole sen hunompaa. Halvempaa vain. Toivottavasti vinkeistä oli apua. Tsemppiä pennin venytykseen. Tiedän mitä se on.
Hei!
Pakko vastata tähän keskusteluun. Olen jo kauan hämmästellen seurannut ihmisten puhetta ruoan laitosta, ruoan hinnasta jne jne. Onko totta että ihmiset eivät ole kotoa saaneet minkäänlaista mallia kuinka talous pidetään pystyssä. Kuinka ruoka tehdään itse ja että voi ostaa sitä havintaki. Tämä ei tarkoita samalla ravintoköyhintä eikä epäterveellisintä.
Me olemme opiskeljia perhe ja elämme kelan tuilla. Kaikki menee mitä 5-henkinen perhe vaan kelalta voi saada. Kaikki lähtee suunnittelutaidosta, ennakoinnista ja kesätyösäästöistä. Kun elää kesällä fiksusti rahat eivät käytännössä ikinä ole niin loppu että ruokaan ei ole rahaa. Aina on säästössä rahaa. Opiskeljiperhe pystyy kesän aikana säästämään aivan kevyesti useammankin tuhannen edestä. Tämä on aivan totta!
Meillä kaikki muut leivät leivotaan itse paitsi ruisleipä. Syksyn juostaan marjametsässä ja teen joka viikko jotain merjapuuroa. Kaveriksi voi keittää x-tran kanamunia leivän päälle. Jauheliha on sika-nautaa paitsi jos löytyy -30%. Niitä löytyy jos menee aikaisin aamulla kauppaan. JAuhelihasta otan rasvat pois ruskistamalla jauhelihan osittain mikrossa (omassa pakkauksessaan) ja kaatamalla erotuvan rasvan pois. Tonnikalasta saa hyvää kastiketta ilman ruokakermaa ja tuorejuustoja. Perunasipulisekoitus+jauhelihaa/kinkkua/broilerin suikaleita ja esim lihaliemi tai kanaliemi niin hyvä tulee. Sekaan voi laittaa kerma jos on. Näistä riittää moneksi päiväksi ja pakastimeen asti. Jauhelihasta kastiketta paljon ja sitä pottujen/muusin/riisin/makaronin kanssa. Keitot ovat halpoja ja kaiken lisäksi kevyitä ja terveellisiä.
Itseäni ihmetyttää ihmisten kyselyt kuinka tehdä edullisesti ruokaa. Vastauksia tulee ja silti minusta tuntuu että monet niistä on vieläkin melko kalliita. Minulle tälläinen elämäntapa on ollut itsestään selvyys aina koska kotonani oli rahasta pulaa. Esimerkiksi juusto leivän päällä ei ollut itsestään selvyys. Maitoakaan ei killitetty mielin määrin. Kaikki on valinnoista kiinni. Meillä syödään paljon kasviksia ja hedelmiä/hedelmäsoseita. Rahaa ei tule tilille sen enempää kuin kenellekkään muullekkaan opiskelijaperheelle. Nälkää ei olla nähty ikinä ja herkkujakin leivon viikoittain.
Ennakkoluulot pitää heittää menemään. Ei se rainbow tai x-tra ole sen hunompaa. Halvempaa vain. Toivottavasti vinkeistä oli apua. Tsemppiä pennin venytykseen. Tiedän mitä se on.
sen terveellisempää kuin ap tai kukaan muukaan täällä meistä köyhistä syö. Ja halvin merkki ollut kaikesta käytössä vuosia..
Kaikkia menoja ei todellakaan voi ennakoida. Eikä meillä tulojakaan kun on keikka- ja freelancertyö. Ja teini-ikäiset lapset joille haluaa kuitenkin suht normaalin elämän. Jos kaverit meneekin leffaan tms. ei voi aina sanoa muksulle että sä et nyt taaskaan pääse kun ei ollut tiedossa aiemmin. Päiväkodissa tulee retkiä jotka maksaa tai jollain menee takki tai kengät rikki, joku sairastuu ja tarvitsee lääkkeen heti, kaverisynttärit muutaman päivän päästä... Näitä riittää. Välillä ei tuloja juuri lainkaan, ylimääräistä tulee välillä mutta menee velkoihin.
En tiedä miten säästätte "ihan kevyesti useamman tuhannen edestä" kesällä. Minä olen keikkatöitä tekevä opiskelija ja mies freelancer ja ei saada edes koko kesän aikana "useita tonneja". Saati sitten säästöön.
Idättämisessä menee pari minuuttia aikaa päivässä, jätä yksi tupakka polttamatta, niin säästät ajan.
Jauhelihan voi jauhaa vaikka kerran kuukaudessa joku lauantai pakasteeseen, menee puolituntia siihen hommaan.
Sosekeitot on nopea ja helppo tehdä, punajuuripihvit saa 15 minuutissa tehtyä punajuuresta valmiiksi annokseksi. Risotot on helppo ja nopea tehdä. Lohimedaljongit kypsyy muutamassa minuutissa.
Salaattia on nopea tehdä, kun pilkkoo vähän kurkkua, tomaattia, salaattia leikkuulaudalla ja lappaa siitä nopsasti vaan lautaselle ilman mitään kulhossa sekoittelua. Samaten porkkanaraaste.
Jos viikonloppuna tekee isomman satsin vaikka juuresraastetta voi siitä lopusta maanantaina tehdä juurespihvejä tai vaikka laittaa jauhelihakastikkeeseen.
Kun tekee kerralla vähän isompia annoksia voi loput pakastaa ja käyttää sitten kuin einesruuan, mikron kautta pöytään.
Paistetun broilerin jämistä saa tehtyä nopeasti kastikkeen, kun lisää purkin ruokakermaa ja jotain kasvista sekaan
Jauhoista tehtäviä puuroja on helppo tehdä puurokattilassa tai uunissa, aineet vain sekaisin, kypsymään ja välillä vähän sekoittaa.
Ruis-puolukkapuuro ja lappapuuro maistuvat myös kylmänä, tekee isomman satsin niin siitä syö useampanakin päivänä.
Turha siitä arjesta on tehdä vaikeampaa kuin se onkaan. Pienellä suunnittelulla hommat luistaa paljon paremmin.
Eikä tarvi niin suunnitellakaan. Meillä olisi pitänyt viikon ajan käydä ruokakaupassa, kun jääkaapissa ei ole juuri mitään mutta niin vain on joka päivä syöty terveellistä kotiruokaa. Pakasteesta löytyi lihakappale, pieni kalafile, oli pottuja, porkkanaa, punajuuria, lanttua, sipulia, tomaatteja, hiukan jäävuorisalaattia, ruokakermaa, pakasteessa marjoja, joku omena, muutama satsuma,pari banaania... Tein pottumuusia, uunijuureksia, paistoin kalaa, tein lihakastikkeen, punajuuripihviä, ruis-puolukkapuuroa, banaani-kaurapuuroa, kasvissosekeittoa, omenakaurapaistosta,banaanikakun juuresraastetta, vihersalaattia, rakuunaporkkanoita ja vieläkin saisi kaapin antimista ihan tavallista helppo tekoista hyvää terveellistä kotiruokaa aikaiseksi, mutta ehkä huomenna käyn jo kaupassa.
Jos hiukan vaivaa näkee niin terveellistä ruokaa saa ihan yhtä edullisesti. Esim. naudan paistia saa paljon halvemmalla kun ostaa palasena kuin valmiiksi paloiteltuna ja köntistä on helpompi itsellä ottaa kalvoriekaleet pois jotka taas valmis kuutioissa on paikallaan. Tuosta paistista voi myös itse jauhaa jauhelihan. Usein noita könttilihoja on -30% tarjouksessakin kun päiväys on menossa vanhaksi. Kokonaista lohta on usein 4,90kg myynnissä, siitä saa monta terveellistä ruokaa tehtyä, ruodoistakin saa kalakeittoa. Ituja on helppo itsekin tehdä ja ovat hyvä ravintolisä. Tumma pasta ei juuri enempää maksa kuin vaaleakaan samaten riisi. Nyt on juureksia ja hedelmiä ollut tosi halvalla tarjouksessa. porkkanalättyjä, pinaattilättyjä itse tehtynä Tavallisen viilin sekaan marjoja ja hedelmiä, itsetehtyä omenasosetta. Ruis-puolukkapuuroa ruisjauhoista, lappapuuroa tummista mannasuurimoista, graham-omenamuuroa grahamjauhoista. Ihan perinteiset suomalaiset ruuat ovat terveellisiä ja edullisia. Suomalaisten geeniperimä on niihin ruokiin tottunut ja saa niistä kaiken tarvittavan.
älä sokeudu markkinavoimien edessä luulemaan, että kaikenmaailman kalsium-d-plus-jukurttihässäkät ovat sitä terveysruokaa. Ruisleipä, puurot, sekä kauden kasvikset ja hedelmät ovat kelpo terveysruokaa. Yletöntä riisin käyttöä en muutenkaan ymmärrä, suomalaista perunaa pitäisi arvostaa enemmän!
minä en valuttelisi rasvoja pois jauhelihasta vaan vetäisin sen ruuan sekaan. Jos on vähääkään hajua terveellisistä elämäntavoista (eikä enää elä 80-luvun kaikki rasva on saatanasta -pelkojen kanssa) pystyy kyllä vetäsemään sen rasvan ilman että kuolee. Kyllä se on hieman monimutkasempi kokonaisuus se terveellinen elämäntapa jotta sitä vois jollain yhtä ainetta välttämällä korjata.
Muistakaa myös että ruispalat ei ole ruisleipää vaan vehnästä tehtyä.
älä sokeudu markkinavoimien edessä luulemaan, että kaikenmaailman kalsium-d-plus-jukurttihässäkät ovat sitä terveysruokaa. Ruisleipä, puurot, sekä kauden kasvikset ja hedelmät ovat kelpo terveysruokaa. Yletöntä riisin käyttöä en muutenkaan ymmärrä, suomalaista perunaa pitäisi arvostaa enemmän!
Kylmää tuulimatinsaloo uskon mielummin kun sua....
on halvinta ja terveellisintä ruokaa. En ymmärrä, miten voi olla niin köyhä, että ei voi ostaa naudanjauhelihaa sika-naudan sijaan. Vähän uusavuttomuus haiskahtaa.
tuosta jauhelihasta. Meillä ostetaan paistijauhelihaa, koska ihan oikeesti sitä rasvasta sika-nautaa ei vaan saa alas. Mutta siitä 400g rasiasta tai 600-700g mitä meillä kerralla ostetaan, saa helposti pariin kolmeen ateriaan jauhelihat. Jossain vaiheessa tuntui noiden lihojen hinnat pomppaavan pilviin, niin meillä vähennettiin ateriasta esim. italian pata, jauhelihakastike yms. jauhelihan määrä puoleen ja ihan riittävästi on. Lisätään sitte perunoita, porkkanoita, pakastevihanneksia, sipulia, ananasta, milloin mitäkin jos näyttää, että jäisi "köyhäksi" ateria vähäisen lihan vuoksi. Ja lisäksi, sen jauhelihan voi myös keittää kypsäksi, jolloin tulee ehkä hieman kevyempää kuin pannulla ja lihaliemen voi käyttää vaikkapa lihaperunasoselaatikkoon.