Ei ole varaa ruokkia lapsia terveellisesti :(
Aina kaikkialla toitotetaan, että täysjyvää sen olla pitää, laadukasta ja vähärasvaista ja mitä muuta vielä. Tulee todella huono omatunto siitä, että meillä ei opiskelijavanhempina ole varaa ostaa täysjyväriisiä, -pastaa tai -leipää (paitsi halvinta ruisleipää), luomu ei tule kuuloonkaan ja jauhelihakin on aina sitä halvinta, eli rasvaisinta sika-nautaa :( Yritämme kuitenkin parhaamme mukaan syödä kasviksia (niitä halvimpia mitä sattuu löytymään) emmekä liikoja herkuttele, koska ei ole varaa.
Voitteko antaa minulle synninpäästön vai tuhoanko lapseni terveyden valkoisella viljalla, niin kuin täälläkin usein toitotetaan?
Kommentit (48)
samanlaisella ruokavaliolla. Paljon hedelmiä kyllä ostetaan ja syödään lähestulkoon pelkkää ruisleipää.
Ekaksikin: kuulostaa ihan normaalilta ruokavaliolta.
Tokaksikin: superterveellinen ruoka on kallista, sen huomasin kun itse opiskelin ja mietin noita samoja juttuja.
Kolmanneksikin: nauti elmästä. Oletko stressaantunut tai ahdistunut? Silloin tulee mietittyä kaikkea epäolennaista!
Tsempiä!
Se on paljon terveellisempää kuin joku vaalea täysjyvä, katso ihmeessä kuitupitoisuutta! Kaurapuuro on terveellistä ja halpaa, samoin kotimaiset porkkanat, kaali ym. Itseasiassa vaalean pastan kuitupitoisuus ei ole juurikaan huonompi kuin tumman riisin.
Halvasta jauhelihastakin saa pannulta rasvaa kaadettua pois, ja ei se nyt niin vaarallista ole jos lapsoi saa sitä ruuassa, kokonaisuus ratkaisee,eli helposti voi vähentää muissa kohdissa.
Minusta ei mitenkään ole, kyllä lapsen pitää saada kunnon ruokaa, edes kotona, kun tosiaan se päiväkodin ruoka on sitä halpaa.
yhdeltä lapsistamme joka on koko ikänsä ollut kasvissyöjä otettiin just hemoglobiini, se oli 165!! Tuskin muukaan ravinnonsaanti pielessä on, että ilmeisesti kuitenkin aika terveellisesti syödään.
t 4
koska muut lapset paitsi kasvissyöjä on alipainoisia, samoin mies. Minä ja kasvissyöjälapsi taas lievästi ylipainoisia, mutta en paljoa lihaa syö muutenkaan, suklaasta ne ylikilot tulleet..
t. 4
Luomu onkin kallista. Osta kauden kasviksia, ne usein halvempia (nyt juurekset ym.). Ruisleipä on pop. Voitte leipoa itse leipää täysjyväjauhosta. Halpaa ja hyvää. Itse tehty ruoka on usein halvempaa ja terveellisempää kuin einekset (ei lisäaineita). Ostakaa tarjouksesta ja pakastakaa.
Kun opiskelut on takana on teillä erilainen tilanne. Sinulla on tietoa ravinnosta ja haluat hyvää perheellesi. Olet oikealla tiellä!
Ainoat on ehkä valmis pastakastike, joskus ranskalaiset & lihapullat lasten iloksi ja välillä pakastepizzat meidän vanhempien iloksi.
Joskus ois niin ihanaa ostaa esim. ruokakermaa tai vastaavaa ja tehdä siitä oikein täyteläinen kastike, mutta kun ei niin ei :(
ap
saa myös vaikkapa keittoja. Isosta pussista porkkanoita ja muita juureksia saa ekaksi helpolla tehtyä keiton. Seuraavana päivänä siitä voi vaikkapa paistaa lettuja lisäämällä joukkoon munia ja jauhoja. Josko pystyisit vaikka vaihtamaan ihan tavallisen vehnäjauhon tummaan hiivaleipäjauhoon? Tai käyttämään vaikka puolet ja puolet.
Tärkeintä silti on lasten kanssa kiinnittää huomiota rasvan laatuun ja sokerin käyttöön! Että siis flora tms. levitteitä leivän päälle ja sokerit minimiin.
Tsemppiä!
Minusta ei mitenkään ole, kyllä lapsen pitää saada kunnon ruokaa, edes kotona, kun tosiaan se päiväkodin ruoka on sitä halpaa.
Mä nipistäisin omasta ruuasta et lapset sais täysjyvää :O
Mä nipistäisin omasta ruuasta et lapset sais täysjyvää :O
Tärkeintä on se, että lapsi oppii syömään kaikenlaisia ruokia ja ruokavalio on tasapainossa. Kuitua saa vaikkapa kaura- tai ruispuurosta.
Suosi kauden kasviksia, kuivattuja papuja ja linssejä, kotiruokaa ja tarjoushedelmiä. Tee vaikkapa joskus jauheliharuoan tilalta linssikeittoa (linssejä, sipulia, perunoita, tomaattimurskaa, maitoa). Saa ison kattilallisen todella halvalla ja ravintoarvo on mitä erinomaisin.
Kuitua ja jyvistä saatavia vitamiineja saa myös kasviksista ja puuroista. Tee esim. ruispuolukkapuuroa uunissa ja tarjoa maidon kera. Ja muista, että sokeria ei saa olla liikaa.
Juuri tänään Hesarissa oli iso juttu siitä, kuinka suomalaiset ja erityisesti suomalaiset lapset saavat ihan liikaa sokeria.
Jos hiukan vaivaa näkee niin terveellistä ruokaa saa ihan yhtä edullisesti.
Esim. naudan paistia saa paljon halvemmalla kun ostaa palasena kuin valmiiksi paloiteltuna ja köntistä on helpompi itsellä ottaa kalvoriekaleet pois jotka taas valmis kuutioissa on paikallaan.
Tuosta paistista voi myös itse jauhaa jauhelihan.
Usein noita könttilihoja on -30% tarjouksessakin kun päiväys on menossa vanhaksi.
Kokonaista lohta on usein 4,90kg myynnissä, siitä saa monta terveellistä ruokaa tehtyä, ruodoistakin saa kalakeittoa.
Ituja on helppo itsekin tehdä ja ovat hyvä ravintolisä.
Tumma pasta ei juuri enempää maksa kuin vaaleakaan samaten riisi.
Nyt on juureksia ja hedelmiä ollut tosi halvalla tarjouksessa.
porkkanalättyjä, pinaattilättyjä itse tehtynä
Tavallisen viilin sekaan marjoja ja hedelmiä, itsetehtyä omenasosetta.
Ruis-puolukkapuuroa ruisjauhoista, lappapuuroa tummista mannasuurimoista, graham-omenamuuroa grahamjauhoista.
Ihan perinteiset suomalaiset ruuat ovat terveellisiä ja edullisia. Suomalaisten geeniperimä on niihin ruokiin tottunut ja saa niistä kaiken tarvittavan.
voihan joskus syödä eineslihapullia ja ranskalaisia, mut kun pääasiassa keskittyy ostamaan halpoja kasviksia niin pääsee kyl pitkälle. omenatkaan ei oo kauheen kalliita, ja ruokakerma, siis eihän se maksa kuin jotain 60-70 senttiä, ei voi elämä olla siitä kiinni. jos on niin paree mennä töihin sitten. ihmiset valittaa ettei oo varaa ostaa terveellistä ruokaa, mut suklaata kyllä (nelonen tässä ketjussa).
itsekin sinnittelen kolmen lapsen kanssa kotihoidontuella, ei ole kuulkaa hurraamista, mut meillä syödään kerran viikossa kasvissosekeittoa halvoista juureksista, kerran viikossa kaupan pinaattikeittoa, kaksi pakettia maksaa n 2e, usein kaupan punajuuripihvejä, myös 2e, useimmiten syödään perunoita, tällä hetkellä saa 2 kg 70 sentillä, makaronia harvemmin, vaikka halpaa sekin on, pussi maksaa 20-30 senttiä. tomaattimurska on aivan yhtä terveellistä kuin tuoreet tomaatit, maksaa 70 senttiä purkki. porkkanaraastetta monta kertaa viikossa ruuan lisukkeena ja siihen voi laittaa kaaliraastetta sekaan, pari kertaa viikossa salaattia.
kannattaa katsella siellä kaupassa mikä on tarjouksessa ja ostaa sitä enemmän, esim pari päivää sitten oli Prismassa banaanit 70 senttiä kilo, oli vähän ruskeita, tein ison banaanikakun josta riitti pakastimeenkin.
versoja voi kasvatella ikkunalaudalla, esim. krassi ja auringonkukan versiot tulee todella halvaksi c-vitamiinilisäksi ja on erittäin helppo saada kasvamaan
itse leivotut sämpylät on edullinen herkku
puurot on halpoja ja todella terveellisiä
sipuli on halpaa jos lapset on sellaisia että suostuu sitä syömään
rypsiöljy on superterveellinen ja edullinen elintarvike
mutta päivittäin saamme halvalla kokojyväviljatuotteita, syömme nimittäin porukalla joka aamu neljän viljan puuroa. Ei maksa paljoa.
Porkkana on halpaa, itse tehty hernekeitto on halpaa, ja kuitua ja ravinteita riittää. Eri juttu on tietysti, jos nimenomaan sitä pastaa pitää saada.
hirveetä jos lapset (tai aikuisetkaan) syö huonoa ruokaa muka rahapulassa. kyllä sitä parempilaatuistakin ruokaa voi tarjota kun näkee vaivaa.
ps. sika-nautaa en lapsille syöttäisi kuin korkeintaan lihapullissa.
käyttää halpoja perusruoka-aineita:
-perunoita
-porkkanoita
-kaalia
-kauden hedelmiä (syksyllä omenoita, talvella appelsiineja)
-lihaa (mitä tahansa) tai soijaa
-kuivattuja herneitä ja papuja
-maitoa
-marjoja ja sieniä (voi poimia itse)
-perusruisleipää
-ruokaöljyä
Älä pode huonoa omaatuntoa. Suurin terveyshaitta on yleensä liika sokerin käyttö!
luomu olisi jotenkin terveellisempää kuin muu?
että joka aterialla on oltava lihaa tai kalaa tms, tulee oikeastaan pakosta syötyä hyvin terveellisesti, kun kasviksia tulee paljon.
että myös päiväkodeissa ja kouluissa kaikki ruoka tehdään halvimmista mahdollisista ruoka-aineista. jauheliha on sikanautaa, kurkut ja tomaatit ulkolaisia jne jne. teette parhaanne ja se riittää. harvalla on varaa mitään kasviksia ja täysjuttuja syödä. ylipäätään kasvikset on niin usein huonoja etten niitä siitäkään syystä koskaan osta. kyllä ne on ne rikkaat jotka pystyy terveellisesti syömään. mikä ruoka esim. vois olla halvempaa kuin joku eines maksalaatikko (89 e/ 2 isoa annosta) tai valmis makaronilaatikko? paljon halvempaa kuin itse tehtynä.