Älkää tanssiko yökerhoissa jos ette OSAA askelkuvioita!
Tuli vaan mieleen, taas tulossa keskiviikkoilta ja yksi tukala myötähäpeän ravintolareissu edessä "perseenheiluttaja"-opiskelukavereiden kanssa. Miksi lavatansseihin vaaditaan tanssitaitoa/rytmitajua mutta yökerhoihin ei?? Itselleni on tärkeää että osaan tanssilattialla oikeasti askelkuviot enkä vain heiluttele itseäni epämääräisesti, mikä pahinta, lasi kädessä!!
Kommentit (69)
ja näyttää hyvältä myös oluttuopin kanssa.
kun sekä äiti että isä viettää vähintään10h/harrastus viikossa. Tuntikin löytyy aamusta. Nyt jo herätään 5.30, jotta saadaan lapset 7.15 hoitoon. Ai, niin nukkuahan ei tarvitse ollenkaan. Parin vuoden päästä onkin sitten tosi paljon aikaa harrastaa, kun on lapset huostaanotettu ja työ menetetty väsymyksen takia.
Mitä järkeä on tahkoa samoja perusliikkeitä vuodesta toiseen oppimatta niitä kunnolla. On luonnollisesti järkevää lisätä harjoitusmääriä harrastusvuosien kasvaessa.
Aloittaessa on ok harrastaa 3h viikossa. Kun on tanssittu jo viisi vuotta niin oppiminen vaatii jo vähän yrittämistä eli vähintään 10h viikossa tulisi löytyä aikaa oppiakseen ja kehittyäkseen.Jokaisella löytyy tunti aamusta yhden tai kahden perusliikkeen harjoittelulle. Nipistäkää yöunista. Illastakin saa nipistettyä aikaa harjoituksille. Rakastakaa tanssimista!
Ilman rakkautta ette opi hyväksi.
niin huomaa kuinka tärkeää on palata juurille eli ihan perustekniikan hiomiseen :-) Näin mä ainakin tangosta tykkäävänä tyttönä olen todennut.
Luonnollinen kehityksen kulku. Kannattaa valita kunnon opettaja. Harrastuksen kiertokulku:
-Harjoittelu
-Kilpailut, kilpaharjoittelu, esiintymiset yms.
-Harjoittelua opettajaksi
-Opettaminen
Harrastuksesta voi saada jopa työpaikan. Tarkastakaa toki opettajanne motiivit opettaa. Eli rahastaako vai opettaako oikeasti teille sitä tanssia jota ajattelitte jatkaa läpi elämänne.
ja näyttää hyvältä myös oluttuopin kanssa.
T:kansantanssija
Luonnollinen kehityksen kulku. Kannattaa valita kunnon opettaja. Harrastuksen kiertokulku: -Harjoittelu -Kilpailut, kilpaharjoittelu, esiintymiset yms. -Harjoittelua opettajaksi -Opettaminen Harrastuksesta voi saada jopa työpaikan. Tarkastakaa toki opettajanne motiivit opettaa. Eli rahastaako vai opettaako oikeasti teille sitä tanssia jota ajattelitte jatkaa läpi elämänne.
Meillä päin on yksi tanssikoulu, joka pelkstään rahastaa ihmisiä jollain kursseilla. Esim. boogie ym. opettajat on hyviä, mutta lattari, lavatanssi ym. opettajat on persiistä. Tuolta on tullut meille monen monta tanssijaa, jotka luulevat osaavansa polkan tai masurkan ja kappas, askeleet on täysin väärät (opettavat siis ns. laiskaa euroopplaais polkkaa, jolla ei ole mitään tekemistä suomalaisen polkan kanssa) ja noita vääriä askeleita on todella vaikea opettaa pois :( Samoin olen nähnyt noita kyseisen tanssikoulun esityksiä ja vaikken ole mikään lattaritanssi ekspertti, niin voin sanoa, että jopa edistyneimpien ryhmien sambat sun muut eivät ole oikea oppisia, samaa sanoi yksi tuttu, joka harrasti kyseisiä tansseja teininä.
Itse olen ohjannut lapsiryhmiä eli olen käynyt ohjaajakursseja, tuo on tällä hetkellä "jäissä", koska vuorokaudessa ei todellakaan ole tarpeeksi tunteja ja tuntuu, että tunnit loppuvat kesken. Ehkä sitten myöhemmin, kun lapset ovat isompia (meillä myös mies tanssii). Mutta ei tuolla kansantanssin opettamisella tienaa, meillä esim. seura maksaa ohjaajille ainoastaan pientä korvausta (tyyliin pari senttiä per tunti, pelimannit saavat n. 100 euroa vuodessa, riippuen esitysten määrästä. Meillä on mieheni lisäksi toinen pelimanni). Eli kannattaa ryhtyä soittajaksi, jos haluaa tienata :D
Rivitanssi ohjaajat kyllä tienaavat ja kilpailujakin on, mutta itse en viitsi kilpailla. Ihan vaan siitä syystä, että A) kisat on kuin jotain disco-perseen-heilutus meininkiä ja B) musiikki on perseestä.
T:kansantanssija
askelkuvioita yksissä pileissä!
Osaan nyt tanssia kampaajaa (kampaa, kampaa, leikkaa, leikkaa, lakkaa ja lakkaa) sekä taksikuskia, rekkamiestä ja rallikuskia.
Onnex!
nimeltä Macarena. Hienot askelkuviot eikä pelkkää jalkatyöskentelyä vaan tarkkana käsien kanssa myös!
Totta tuokin, että turhaa tahkota samoja askeleita ilta illan perään. Mutta.. Kansantanssissa on niin paljon erilaisia askelia ja tansseja eli emme me tahkoa yhtä askelikkoa koko iltaa. Vaikkakin ollaan nyt tuon yhden tyypin takia jankattu yhtä tanssia tunnin verran per kerta ja se on ärsyttävääääää. Koska ei sitä tanssia opi kunnolla, jos niitä askelia vaan tahkotaan.
Sama juttu rivitanssissa, vaikka askelikkoja on vähän, niin tansseja on satoja ellei jopa tuhansia ja yhdessä illassa tanssitaan 20-25 tanssia (ja siinä välissä ehditään myös juttelemaan ja pitämään pari taukoa).
Itse olen huomannut kansantanssin alkeiskurssilla (mitä meilläkin on ollut), että se polkan tahkoaminen tunnin putkeen on tylsää ja siinä ei jaksa enää keskittyä ollenkaan, koska itsellä on askeleet hallussa. Ja polkka on vielä sellainen tanssi, ettei sitä helpolla opi, jos ei osaa tanssia muutenkaan ja sitä on myös vaikea opettaa sellaiselle, joka ei ole ikinä tanssinut.