Viekää lapset mökille ja metsään!
Luin tuossa toista aloitusta suurperheistä, jossa ap kirjoitti, että hänen mielestään on ekologista ettei perheellä ole mökkiä.
No. Mun mielestä näin ei ole.
Mun mielestä mökki on ekologinen vaihtoehto. Minä en ainakaan kaipaa ulkomaanmatkoja montaa kertaa vuodessa, en edes joka vuosi. Mökkimme sijaitsee keskellä Suomea ja mahdollistaa, että näemme mökkireissuillamme myös sukulaisia.
Mökki myös antaa lapselle mahdollisuuden luoda terveen suhteen luontoon. Pahimmat viherpiiperöt, jotka itkee kaupunkipuistojen puiden kaatamista on just näitä kaupungissa kasvaneita lapsia, jotka luulee, että puisto on metsä ja että puut itkee, jos ne kaataa.
Meillä on vasta eka lapsi tulossa ja asutaan kaupungissa hyvällä omakotitaloalueella. En koe, että ollaan ekologisesti kuitenkaan pahimmasta päästä vaikka meillä onkin mökki ja viihdymme siellä puuhastelemassa. Harrastamme mieheni kanssa metsänhoitoa vastapainona arjen konttorityölle ja seuraamme mielellämme kuinka omin pikku kätösin istutetut puut kasvavat taimesta isoiksi. Sen kehityksen haluan myös omalle lapselleni näyttää.
Mökkireissulta tuodaan kotiin myös polttopuut, joita on sitten kiva pimeinä syys- ja talvi-iltoina poltella varaavassa takassa kotona.
Kommentit (34)
lämpimiä ympäri vuoden ja samat mukavuudet kuin kotona.
Autoilu, tuottaa päästöjä. Tottakai mökki tuottaa ekologista jalanjälkeä. Kuitenkin sen mökkeilyn aikana täytyy kotiakin lämmittää. Ekologisin vaihtoehto olisi, että ei olisi mökkiä, eikä ulkomaanmatkoja.
Jos mökillä ei ole vesivessaa ja juoksevaa vettä, sen voi jättää talveksi kylmilleen. On varsin ekologista. Eikä tarvitse matkata ulkomaille päästäkseen irti kodin arjesta.
Jos auto on kummiskin perheellä niin ei se sadan kilometrin tasaiseen vaihtiin ajettu matka mökille ole kovin paha asia jos vertaa tunnin köröttelyyn ja nykimiseen ruuhkassa joka aamu työmatkalla pääkaupunkiseudulla.
Meillä on ainakin sen verran metsäomaisuutta, että vuotuinen kasvu korvaa meidän perheen ekologisen jalanjäljen moneen kertaan.
Meidän ekotekomme on hoitaa metsäämme niin, että se on aina hyvässä kasvukunnossa ja siten sitoo hiilta mahdollisimman paljon.
mökkeilyn ekologisuudesta tiedä, itsellä on puolentoistatunnin matkan päässä kotoa mökki, jossa sähköt ja kompostoiva huussi, olen siellä miltei joka viikonloppu ja kaikki lomat.
Mutta ainakin olen lieventänyt hiilijalanjälkeäni istuttamalla entiselle pellolle puita, kasvattamalla itse siellä suurimman osan vihanneksistani, lisäksi marjastan, sienestän, kalastan ja kompostoin. Lapset on oppineet paljon luonnosta ja käsillä tekemisestä, meidän 6-v ja 9 v. osaavat mm. sahata, maalata ja naulata. Heille ajatuksena korjata vanha ja roskisdyykata on tutumpi, kuin ostaa uusi hajonneen tilalle. Eikä ole ulkomaanmatkoja kyselleet...
Meillä ei ole mökkiä, toisaalta asutaan omakotitalossa ja meillä on tontilla myös metsää. Ei me tartteta mökkiä sen takia että lapset pääsisi metsään. Voihan sitä asua ihan kerrostalossakin ja silti käydä metsässä. Kun me asuttiin kerrostalossa Mellunmäessä, oli heti meidän talon takana kalliot ja siitä alkoi sitten metsäkin heti pian. Ihanat lenkkipolut, mutta ryteikköäkin oli.
mutta ei se poissulje ulkomaanmatkojakaan. Tehdään niitä 2-3 kertaa vuodessa, mutta sitten etenkin kesällä vietetään lähes joka viikonloppu mökillä päivä-pari.
Elämäntyylinne kuulostaa mukavalta ja idylliseltä, mutta se ei TODELLAKAAN ole kaikkein ekologisin tapa.
Ekologisuus ei ole mikään kokemusperäinen tunne. Sä voit toki tuntea olosi ekologiseksi ajettuasi omakotitalostasi autolla 200km mökkeillemään ja hoitamaan metsää, mutta totuus on, että ei ole ekologista pitää kahta asuntoa ja autoa- saatikka kuskailla polttopuita (joiden polttaminen jo itsessään kaukolämpöalueella on arveluttavaa) bensalla.
Mitä suurempi perhe, sen kannattavammaksi mökki tulee. Ja olen samaa mieltä, että kaupunkilaislapset pitäisi tutustuttaa jo lapsena oikeaan metsään. Opettaa, että millaista on puisto, ryteikkö, talousmetsä, kansallispuisto ja niin edelleen. Jos lapsi pääsee luomaan aidon suhteen luontoon, siitä tulee muutenkin selväjärkisempi.
Ah, niin ihanaa, kun jollain kihahtaa!
Me ei tuoda puita maalta bensa-autolla, vaan dieselin voimalla. Lisäkulutus on noin 1 desi sadalla kilometrillä ja yhteen peräkärryyn menee reilu kiintokuutio puuta.
Jos väliä ajateen muutenkin niin mun mielestä on ekologista tuoda samalla myös polttopuut mukana.
Sitä paitsi: meidän koti ei sijaitse kaukolämpöputken päässä vaikka pääkaupunkiseudulla asutaankin. Puita polttamalla säästämme lämmityskaudella sähkölaskua sadoilla euroilla.
mökkeilemään, meillä ei ole vesivessaa, eikä lämmintä vettä siellä, sähkökin on mielestäni ihan turha, mutta en päätä siitä asiasta. Meillä on myös komposti ja siellä lajitellaan jätteet tarkkaan ja automatka on sellanen 100km eli ei mikään suomenympäriajo.. Ja mökkeily on ihanaa! Voi kun tulis taas se kevät.. =)
Mitä suurempi perhe, sen kannattavammaksi mökki tulee. Ja olen samaa mieltä, että kaupunkilaislapset pitäisi tutustuttaa jo lapsena oikeaan metsään. Opettaa, että millaista on puisto, ryteikkö, talousmetsä, kansallispuisto ja niin edelleen. Jos lapsi pääsee luomaan aidon suhteen luontoon, siitä tulee muutenkin selväjärkisempi.
Miks aina kuvitellaan että kaupungeissa ei ole metsiä? Kyllä meillä täällä Helsingissä ainakin on.
Lapsena leikittiin jonkunverran metsissä, ei ne ikinä mitään suosikkipaikkoja kuitenkaan olleet mulle, enkä vieläkään nauti metsässä liikkumisesta mitenkään erityisesti. Ihan selväjärkinen olen silti.
En mene mökkiin kirveelläkään. Tai no voin mennä, jos siellä on kaikki mukavuudet, siis ihan kaikki, sisävessat, netti, astianpesukone, taulutelkka ym., eikä liikaa hyttysiä. Tällaisessa mökissä voin olla jopa yön yli, mutta mihinkään ekologiseen mökkiin en mene enkä pakota lapsianikaan siihen. Mies onneksi hyväksyy tämän ja käykin yksin mökkeilemässä.
Hyvin moni kaupunkilainen tuntee, että voi halutessaan mennä metsään, mutta ei siellä viihdy. Itse työskentelen elämysmatkailun parissa ja olen törmännyt siihen, että hyvin moni kaupunkilainen kokee metsän suorastaan pelottavaksi paikaksi. Sinne ei vapaaehtoisesti mennä, mutta mielellään jos joku vetää sinne ohjatun retken.
Olen samaa mieltä, että jokainen suomalainen lapsi pitäisi viedä säännöllisesti maalle ja pois kehä kolmosen eteläpuolelta.
Metsän pitäisi olla meille suomalaisille olohuoneen jatke.
Miks aina kuvitellaan että kaupungeissa ei ole metsiä? Kyllä meillä täällä Helsingissä ainakin on. Lapsena leikittiin jonkunverran metsissä, ei ne ikinä mitään suosikkipaikkoja kuitenkaan olleet mulle, enkä vieläkään nauti metsässä liikkumisesta mitenkään erityisesti. Ihan selväjärkinen olen silti.
Mökkeily on mukavaa, jos siitä pitää, mutta mieleenkään ei minun tulisi inttää, että se on ekologinen ratkaisu. 9 puhui asiaa tästä, joten en toista hänen sanomisiaan. Älä siis ap sekoita luonnosta nauttimista ja ekologisuutta keskenään.
Ah, niin ihanaa, kun jollain kihahtaa!
Me ei tuoda puita maalta bensa-autolla, vaan dieselin voimalla. Lisäkulutus on noin 1 desi sadalla kilometrillä ja yhteen peräkärryyn menee reilu kiintokuutio puuta.
Jos väliä ajateen muutenkin niin mun mielestä on ekologista tuoda samalla myös polttopuut mukana.
Sitä paitsi: meidän koti ei sijaitse kaukolämpöputken päässä vaikka pääkaupunkiseudulla asutaankin. Puita polttamalla säästämme lämmityskaudella sähkölaskua sadoilla euroilla.
Tosin kyllä niitä siellä kuljetellaan jo päiväkodinkin puolesta ja ihan itse lapset hakeutuvat jossain vaiheessa metikköön jos sellainen lähellä on. Mutta että se muka olis se just must. juttu. No, ei ole!
Meillä on mökki, olen lapsena käynyt ne tavalliset marja ja sienireissut läpi moneen otteeseen. Mitä mä niistä olen saanut?
En mä nauti missään metsässä rämpimisestä, eikä nauti kaikki lapsetkaan.
Ne, jotka kuvittelee, että pääkaupunkiseudulla kaukolämpötalossa asuminen on ekologisempaa kuin puiden polttaminen, niin kannattais vähän tarkistaa tietojaan. Pääkaupunkiseudulla kaukolämpöä tehdään kivihiiltä polttamalla, mikä on kaikkea muuta kuin ekologista. Viisastelkaa sitten puita polttaville päästöistä, kun olette muuttaneet maalämpötaloon tai rakennatte passiivienergiatalon ja teette etätöitä kotona ettekä matkusta ikinä mihinkään ja lapsenne kirmaavat kotiovesta luonnossa.
Mökkeily on mukavaa, jos siitä pitää, mutta mieleenkään ei minun tulisi inttää, että se on ekologinen ratkaisu. 9 puhui asiaa tästä, joten en toista hänen sanomisiaan. Älä siis ap sekoita luonnosta nauttimista ja ekologisuutta keskenään.
Ah, niin ihanaa, kun jollain kihahtaa! Me ei tuoda puita maalta bensa-autolla, vaan dieselin voimalla. Lisäkulutus on noin 1 desi sadalla kilometrillä ja yhteen peräkärryyn menee reilu kiintokuutio puuta. Jos väliä ajateen muutenkin niin mun mielestä on ekologista tuoda samalla myös polttopuut mukana. Sitä paitsi: meidän koti ei sijaitse kaukolämpöputken päässä vaikka pääkaupunkiseudulla asutaankin. Puita polttamalla säästämme lämmityskaudella sähkölaskua sadoilla euroilla.
Hyvin moni kaupunkilainen tuntee, että voi halutessaan mennä metsään, mutta ei siellä viihdy. Itse työskentelen elämysmatkailun parissa ja olen törmännyt siihen, että hyvin moni kaupunkilainen kokee metsän suorastaan pelottavaksi paikaksi. Sinne ei vapaaehtoisesti mennä, mutta mielellään jos joku vetää sinne ohjatun retken. Olen samaa mieltä, että jokainen suomalainen lapsi pitäisi viedä säännöllisesti maalle ja pois kehä kolmosen eteläpuolelta. Metsän pitäisi olla meille suomalaisille olohuoneen jatke.
Miks aina kuvitellaan että kaupungeissa ei ole metsiä? Kyllä meillä täällä Helsingissä ainakin on. Lapsena leikittiin jonkunverran metsissä, ei ne ikinä mitään suosikkipaikkoja kuitenkaan olleet mulle, enkä vieläkään nauti metsässä liikkumisesta mitenkään erityisesti. Ihan selväjärkinen olen silti.
Mutta ei myöskään mun maalla kasvanut mies viihdy metsässä mitenkään erityisemmin. Lapsemme toki ovat metsässä rymynneet, meillä on metsää ihan tossa lähellä. Päiväkodissa tekivät metsäretkiä, samoin koulussa. Isovanhempien kanssa ovat käyneet marjastamassa, sienestämässä, ja nuuksiossa telttailemassa. Turha kuvitella että täällä ei metsissä liikuttaisi, vaikka se nyt ei ihan omaa metsää olisi.
Jos vanhemmat ymmärtäisivät tarjota mökkiä lasten omaan käyttöön. Ei tarvitsisi sitten ihmetellä, että miksi lapsia ei mökki kiinnosta, kun eivät ole ikinä saaneet siellä olla omin nokkineen.