Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viekää lapset mökille ja metsään!

Vierailija
28.10.2009 |

Luin tuossa toista aloitusta suurperheistä, jossa ap kirjoitti, että hänen mielestään on ekologista ettei perheellä ole mökkiä.

No. Mun mielestä näin ei ole.

Mun mielestä mökki on ekologinen vaihtoehto. Minä en ainakaan kaipaa ulkomaanmatkoja montaa kertaa vuodessa, en edes joka vuosi. Mökkimme sijaitsee keskellä Suomea ja mahdollistaa, että näemme mökkireissuillamme myös sukulaisia.

Mökki myös antaa lapselle mahdollisuuden luoda terveen suhteen luontoon. Pahimmat viherpiiperöt, jotka itkee kaupunkipuistojen puiden kaatamista on just näitä kaupungissa kasvaneita lapsia, jotka luulee, että puisto on metsä ja että puut itkee, jos ne kaataa.

Meillä on vasta eka lapsi tulossa ja asutaan kaupungissa hyvällä omakotitaloalueella. En koe, että ollaan ekologisesti kuitenkaan pahimmasta päästä vaikka meillä onkin mökki ja viihdymme siellä puuhastelemassa. Harrastamme mieheni kanssa metsänhoitoa vastapainona arjen konttorityölle ja seuraamme mielellämme kuinka omin pikku kätösin istutetut puut kasvavat taimesta isoiksi. Sen kehityksen haluan myös omalle lapselleni näyttää.

Mökkireissulta tuodaan kotiin myös polttopuut, joita on sitten kiva pimeinä syys- ja talvi-iltoina poltella varaavassa takassa kotona.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jees, onpa tosi ekologista.

Meillä on ainakin sen verran metsäomaisuutta, että vuotuinen kasvu korvaa meidän perheen ekologisen jalanjäljen moneen kertaan. Meidän ekotekomme on hoitaa metsäämme niin, että se on aina hyvässä kasvukunnossa ja siten sitoo hiilta mahdollisimman paljon.

Vierailija
22/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että puiset huonekalut on ekologisia?

Puiset huonekalut ja puurakentaminen on hyviä tapoja sitoa hiiltä pitkäksi aikaa. Aika ekologista, jeh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos metsästä hakataan alle vuotuinen kasvu, silloin metsä lasketaan yhä hiilinieluksi. Eli kyllä normaalit harvennushakkuut ja lopulta päätehakkuut on ihan hiilinielumallin mukaan ok. Kunhan metsään jätetään aina enemmän kuin se vuosittain kasvaa.

Tilastojen mukaan Suomessa on juuri tämä tilanne, että vuotuinen kasvuu on selvästi suurempi kuin hakkuumäärät. Eli voidaan olla ihan rauhallisin mielin.

jees, onpa tosi ekologista.

Meillä on ainakin sen verran metsäomaisuutta, että vuotuinen kasvu korvaa meidän perheen ekologisen jalanjäljen moneen kertaan. Meidän ekotekomme on hoitaa metsäämme niin, että se on aina hyvässä kasvukunnossa ja siten sitoo hiilta mahdollisimman paljon.

Vierailija
24/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisastelkaa sitten puita polttaville päästöistä, kun olette muuttaneet maalämpötaloon tai rakennatte passiivienergiatalon ja teette etätöitä kotona ettekä matkusta ikinä mihinkään

että meidän mökkeily muuttuu epäekologiseksi samantien kun mökkiä pitää lämmittää, tapahtui se sitten millä menetelmällä tahansa KOSKA se 1. asunto on kuitenkin lämpimänä kaupungissa koko ajan (tarkoitan siis muuta aikaa kuin kesää).

Olisihan se kivaa tälläkin kelillä lähteä mökille mutta mökin lämmittäminen parin vuorokauden takia ei ole järkevää hommaa.

Vierailija
25/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta metsä aivan lähellä ja järvi vieressä. Isossa kaupungissa asutaan, mutta taajamassa. Emme tarvitse siihen mökkiä, että lapset saisivat olla metsässä.

Vierailija
26/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ollaan kotona ei mökillä lämmitetä. Mökillä olessa ei kukaan ole kotona laittamassa puita uuniin. Tosin ei olla näin kylmänä aika lähes koskaan yli vuorokautta mökillä.

Vierailija
27/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, niin ihanaa, kun jollain kihahtaa!

Me ei tuoda puita maalta bensa-autolla, vaan dieselin voimalla. Lisäkulutus on noin 1 desi sadalla kilometrillä ja yhteen peräkärryyn menee reilu kiintokuutio puuta.

Ei pidä paikkaansa että peräkärry jossa on kiintokuutio puuta (yht 500...600 kiloa) lisäisi kulutusta vain yhden desin. Ainakin litra tulee lisää.

Lisäksi pitää huomioida, että moottorisaha saastuttaa tosi paljon kun siinä on sotkeva kaksitahtimoottori.

Vierailija
28/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin moni kaupunkilainen tuntee, että voi halutessaan mennä metsään, mutta ei siellä viihdy. Itse työskentelen elämysmatkailun parissa ja olen törmännyt siihen, että hyvin moni kaupunkilainen kokee metsän suorastaan pelottavaksi paikaksi. Sinne ei vapaaehtoisesti mennä, mutta mielellään jos joku vetää sinne ohjatun retken. Olen samaa mieltä, että jokainen suomalainen lapsi pitäisi viedä säännöllisesti maalle ja pois kehä kolmosen eteläpuolelta. Metsän pitäisi olla meille suomalaisille olohuoneen jatke.

Vierailija
29/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikäänkuin mökillä ympäri vuoden. Eikä käydä ulkomailla eikä missään täällä on kivaa. Kaikilla ei tähän mahdollisuutta. Enkä mieti onko tämä ekoloogista vai ei täällä sitä synnyinseudulla asustellaan vaan. Tällaisia vielä nykyäänkin. Yksikin mummo oli käynyt elämänsä aikana Jyväskylässä..

Vierailija
30/34 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan hyödyllinen vaihe joka lapsen elämässä. Pari kuukautta ilman kavereita ja normaaleja kaupungin mahdollisuuksia hiljentää lapsen aika tehokkaasti. itse muistan opetelleeni Basic-ohjelmointikeilen yhtenä kesänä mökillä. Jos olisimme olleet kaupungissa, olisin tuskin tätä tehnyt, onneksi raahattiin kone mökille.

Vierailija
31/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole toi sama kirjoittaja, mutta oli pakko kertoa, kun osui meihinkin niin hyvin:

Kourakuormaimella varustetulla traktorilla keräilemme tuulenkaadot metsästä, isäntä ja appiukko sahaavat tukit eri kasaan ja rangat polttopuukasaan ja traktorin perään laitettavalla klapikoneella teemme koko suvulle ja muutamille ystävillekin polttopuita. Joten me ollaan siis tosi kovia saastuttajia! Ja tietäisitte miten ahkerasti me pöristelemme metsässä raivaussahojen kanssa!

Kohta varmaan koko pääkaupunkiseutu tukehtuu pienhiukkasiin meidän puuharrastuksen takia. ;-)

Musta olis mielenkiintoista tietää, että mitä tapahtuisi Suomen metsille, jos meidän kaltaiset kaupunkilaismetsänomistajat lopettais metsäharrastuksensa ja jättäisi metsänsä hoitamatta.

Ah, niin ihanaa, kun jollain kihahtaa! Me ei tuoda puita maalta bensa-autolla, vaan dieselin voimalla. Lisäkulutus on noin 1 desi sadalla kilometrillä ja yhteen peräkärryyn menee reilu kiintokuutio puuta.

Ei pidä paikkaansa että peräkärry jossa on kiintokuutio puuta (yht 500...600 kiloa) lisäisi kulutusta vain yhden desin. Ainakin litra tulee lisää. Lisäksi pitää huomioida, että moottorisaha saastuttaa tosi paljon kun siinä on sotkeva kaksitahtimoottori.

Vierailija
32/34 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä AP:n ajatus on ihailtava.

Ja komppaan myös 29:ä ja sitä toista puusouvia harjoittavaa kirjoittajaa.

Musta on hienoa, että lapset pääsee peuhaamaan mökille ja oikeaan metsään. Sanokaa mitä sanotte te Helsingissä asuvat, niin puhdasta luontoa ei kehäkolmosen sisältä löydä.

Ja mun mielestä on turha syyllistää aktiivisia ihmisiä siitä, että itse tehtyjen polttopuiden kuljettaminen mökkimatkalta kotiin olisi jotenkin maailmaa järisyttävän epäekologista.

Tämä keskustelu vaan todistaa, että ekologisina itseään pitävät ihmiset ovat todella rajoittuneita ja yrittävät turkyttää omaa elämäntapaansa toisille, jotka puolestaan kokevat elävänsä jo melko ekologista elämää. Pienetkin teot vaikuttavat - muistakaa se!

Vierailija
33/34 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin viedä perheeni useammin maalle mökille. Harmi vaan, että omat vanhempani ovat kaiken aikaa siellä mökillä. Rasittaa mennä sinne, kun ne on koko ajan kimpussa. Mun unelmatilanne olisi, että meillä olisi oma mökki, missä saisimme olla oman perheen kanssa ihan rauhassa.

Vierailija
34/34 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi vain, että rahaa on vasta sitten, kun on jäämässä eläkkeelle ja lapset on jo lähteneet kotoa.

Minäkin haluaisin viedä perheeni useammin maalle mökille. Harmi vaan, että omat vanhempani ovat kaiken aikaa siellä mökillä. Rasittaa mennä sinne, kun ne on koko ajan kimpussa. Mun unelmatilanne olisi, että meillä olisi oma mökki, missä saisimme olla oman perheen kanssa ihan rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän