Mä en TAJUA miten jaksatte tota ruokavouhotusta
tuntuu että tällä palstalla on vaan jotain ravitsemusterapeutteja ja köksänopettajia, jotka jaksaa aina kommentoida kaikkeen miten "puuro on muroja parempaa" ja "pizzankin voi tehdä itse" ja "lihaa vois itse metsästää" ja "valmispakastemarjat ei ole niin terveellisiä kun itse poimitut" tms. tms.
Miten teillä on AIKAA ja JAKSAMISTA koko ajan höösätä ja tehdä kaikkea itse.
Meillä on lapsille välillä ylivoimaisen vaikeeta jo melkein tehdä itse se kunnollinen voileipä, saati että pesisi/kuorisi hedelmän.
Jotenkin se on heistä helpompi vaan ottaa vaikka muroja.
Ja leikki-ikäiselle maistuu huonosti mikään.
Itse inhoan ruoanlaittoa.
Meillä käytetään paljon jauhelihaa, puolivalmistelihatuotteita (filepihvit yms.). Käytämme myös jonkin verran eineksiä, koululaiset tykkää VALMIShodareista ja kanahorneteista ja pakastepizzoista.
Enkä todella ehdi niitä heille vääntämään itse. + että ei ne ole kuulemma sama asia/saman makuisia.
Sipsejä ja karkkeja meillä on hyvin usein myös. Ja limua viikottain.
Olen ILOINEN jos saan leikki-ikäsien syömään EDES muroja iltapalaksi. Monesti vaan vaikka jäätelöä.
Kasvispuoli on yleensä salaatti (jota syö lähinnä vain minä) / porkkanaraaste / pakastevihannekset (joita lapset välillä vain närppii).
Leikk-ik. ei koskekaan mihinkään kasviksiin/hedelmiin/marjoihin.
Kommentit (42)
asia ENSIN miehes kanssa, niin ettei kukaan osta niitä mättöruokia kotiin. Vaikka teidän lpaset ei olekaan ylipainoisia, ei se tarkoita sitä, etteikö syömänne ruoka olisi heille tai sulle haitaksi. Ensimmäisenä tulee mieleen, liittyykö sun jaksaminen siihen, että et syö tarpeeksi ravinteikasta ruokaa!
Mä suosittelen ensin karkkilakkoa! Sopikaa perheen yhteinen karkkilakko. Palkitsette sitten lapset jotenkin, kun he ovat olleet karkkilakossa kuukauden tms.
Mä ymmärrän oikein hyvin, että sua väsyttää laittaa ruokaa, mutta mitä jos tekisit ruokaa vaikka kolme kertaa viikossa? Voisit joka kerta/ joku kerta tehdä enemmänkin sellaista, mitä voi sitten pakastaa. Toinen juttu on se, että kaupasta voi ostaa terveellisempiäkin eineksiä ja puolivalmisteita!
Ravintoterapeutilta voisit saada paljon hyviä vinkkejä terveellisempään ruokavalioon ja ruuanlaittotapoihin.
Ja muista: ei kaiken tarvitse olla täysjyvää ja omegakolmea! Kyllä saa herkutellakin ja syödä epäterveellisesti joskus! Ja oon aika varma, että teidän perhe tottuu uuteen ruokavalioon alun jälkeen. Teidän pitää pitää joku perhekokous, jossa päätätte yhdessä tehdä asialle jotain. Ota sinä selvää, mitä negatiivisia vaikutuksia huonolla ruualla on, ja kerro se perheellesi!
Ja viimeisenä: opeta lapset tekemään kotitöitä. Kaikille omat tehtävät, niin äidillekin jää aikaa sekä ruuanlaittoon että lepoon.
Tsemppiä, sä pystyt siihen.
ei ne vanhat, huonot ruokailutottumukset kuule viikossa tai edes kuukaudessa muutu :D Se vie aikaa ja siksi kannattaa tehdä kerrallaan vain pieniä muutoksia. Eli esim. silloin kun laitat ruokaa, lisäät siihen aiempaa enemmän kasviksia, tai että välipalalla pitää ottaa ensin/sekaan jotain terveellisempää, edes vähän (tyyliin banaani/mandariini ekaks). Siinä sitä tottuu uusiin makuihin ja ruokailutottumuksiin pikkuhiljaa kivuttomasti. Ja kun yksi muutos on tehty, on seuraavat helpompia.
Kokemusta on oman ruokavalion muuttamisesta, söin aika lailla kuvailemaasi moskaa opiskeluaikoina mutta muutin ruokavaliota. Onneksi tein sen ennen lisääntymistä, niin lapset on oppineet hyvän ruokavalion ihan itsestään.