En ymmärrä niitä perheitä jotka eivät vietä joulua
Yksineläjät on ok, tosin en ymmärrä sitäkään et monet esim. ryyppää koko joulun...
Mielestäni varsinkin lapsille "kuuluu" joulu.
Kommentteja?
Kommentit (32)
Ärsyttää kun jolua kiihkeästi rakastavat tuomitsevat ne jotka eivät joulua vietä. Katsokaapa tietosanakirjoista mikä on joulun alkuperä, onko se OIKEASTI Jeesuksen syntymäpäivä? Siis alkuperältään, saatatte yllättyä....
Enemmän niitä on maailmassa kuin ne jotka viettävät joulua.
Minä en tajua miksi ihmiset viettävät pakanallista juhlaa joka on naamioitu Jeesuksen syntymäpäiväksi?
kuitenkin kristillisin tavoin, miksi eivät juhli pakanallisin menoin?
me vietämme joulua. Minulle joulu oli lapsena tosi taianomainen juttu, niin ihmeellinen ja ihana. Olimme kolmilapsinen köyhä yksinhuoltajaperhe, joten leluja ja lahjoja ei pitkin vuotta paljoa saatu eikä karkinsyöntikään ollut arkipäivää. Lahjaksi sain tyyliin tussit, piirustusvihkoja, taskulamppu, pikku nukke, suklaarasioita, possukynttilä tms. tilpehööriä. Mutta ne oli kuin jotain taianomaisia aarteita, säilytin kaikkia joululahjojani samassa laatikossa kevääseen saakka. Mummi ja serkku tuli aina jouluksi meille. Kaikki se mitä jouluun liittyi oli ihanaa, jouluvalot kaupoissa ja ikkunoissa, lähikaupan joulupukki, joulukuusi, päiväkodin ja koulun joulujuhlat, joululaulut... Perinteet kuten aattoaamun riisipuuro, aattoaamun lastenohjelmat (etenkin Lumiukko!) joiden aikana nakerrettiin äitin tekemää jättikokoista sydänpiparia johon kuorrutettu oma nimi, rusinoita ja pähkinöitä pöydällä sekä enkelikello ja pitkä odotus... Koululaisena kävin usein kioskilla hakemassa maitoa tai jotain unohtunutta aattoaamupäivästä ja oli ihmeellistä kun isoja lumihiutaleita tippui postikorttimaisemassa hiljalleen ja kioskilla tarjottiin asiakkaille karkkia ja ihmiset olivat iloisia. Luulin lapsena oikeasti että jouluaatto on vuoden ainoa päivä kun ihmisillä on hyvä tahto eikä maailmassa tapahdu mitään pahaa kellekään.
Jossain vaiheessa aikuisuuden kynnyksellä kadotin sen taianomaisen tunnun mutta sain sen sittemmin takaisin ainakin osittain:) Haluan jakaa sen tunteen omien lasteni kanssa. Jouluna on kaikki ihmeellisempää kuin tavallisesti, koti koristellaan valoin ja kukin ja lasten tekemin koristein ja jääkaappi on monta päivää täynnä herkkuja, lapset saavat pitkään toivomiaan lahjoja:)
Minä en tajua miksi ihmiset viettävät pakanallista juhlaa joka on naamioitu Jeesuksen syntymäpäiväksi?
Jos ihmiset jaksaisivat tutustua historiaan niin tietäisivät että kirkko (paavi) muutti jeesuksen syntymäpäivän päivämäärälle 25.12, vaikka moni uskontokunta oli sitä mieltä että jesse syntyi 6.tammikuuta.
Tuo 25.12 on alunperin "pakanien" juhla,talvipäivän seisaus, ja kirkkohan oli sitämieltä että kaikki pitää saada juhlimaan heidän juhliaan. Moni muukin "pakanien" juhla on menettänyt oikean merkityksensä taaskin ah, niin ihanan, kirkon takia.
En juhli joulua jessen syntymäpäivänä.
Ennemmin pidän sitä vain eriyisenä päivänä, jolloin "saa" lepsuilla ruokavaliossa ja rentoutua muutenkin. Lapsille tietysti joululla on merkityksensä, mutta itse voisin kyllä olla joulunpyhät vaikka töissä.. =)
1. Vaikken ole uskossa, kuulun ihan selvästi kristillisen kulttuurin alueeseen: olen siis kulttuurissani oppinut pitämään joulua juhlana, samoin olen oppinut siihen kuuluvat rituaalit. Tämän kauniin ja lämpimän perinteen aion vakain tuumin siirtää lapsilleni, jotka jo iloitsevat monista joulun tunnusmerkeistä.
2. Joulu, joka mielenterveyden kannalta ovelalla tavalla ajoittuu mahdottoman pitkän mustan kauden päätteeseen, on henkisesti virkistävä ja talven katkaiseva juhla ja siksi aivan erinomainen keksintö.
3. Eikä minua haittaa tieto siitäkään, että tähän aikaan ovat jo muinaiset esi-isämme viettäneet jonkinmoisia kekkereitä. Skool heille!
laskupuolella on vähän ongelmia...
viettävät joulua kuulemma, täällä esim. joku joskus kertoi juutalaisista tuttavistaan. Ja tosiaan myös Kiinassa olen nähnyt joulua vietettävän ja joululaulutkin soivat vielä kiinalaisena uutena vuonna. :D Varmaan heillä tosin se biletys ei ihan perinteistä joulua ole, mutta kuitenkin.
Omituista myös, että täällä moni joka kritisoi joulun lahjoja, samaan aikaan uhoaa, että annetaan lahjoja pitkin vuotta ja synttäreitä juhlitaankin sitten oikein kunnolla!! Eli, riehakas meininki on sallittua pitkin vuotta, mutta nimenomaan jouluna pitäisi lähteä ulkomaille tai istua hiljaa rukoilemassa kotona. Kummaa.
mun mielestä hyvä joulu on viettää rauhalla perheen kanssa, yks paketti per nassu korkeintaa, syödä hyvin ja juoda glögiä. sitä samaa tapaninpäivää saakka, joku pikku lenkki porukalla ehkä. näen omaa perhettäni (vanhemmat & sisko jne jne) noin 2-3 krt vuodessa, joten yhdessäolo on tärkeintä!
ei mitään stressiä ruoista, lahjoista jne, maata vaan sohvalla ja turinoida kaikannäköstä :)
En voisi kuvitellakaan eläväni ilman joulua. Lahjoja ei kamalasti jaeta. Jokainen antaa yhdelle ihmiselle vain yhden lajan. Tämä sovittiin siksi, ettei lahjavuori olisi oikeasti ihan kohtuuttoman suuri!
Joulu meillä alkaa aina riisipuurolla ja joulupukin kuumalla linjalla. Sitten lumiukko on tietysti pakko nähdä! =) Joulurauhan julistus katsotaan ja sitten yleensä on telkku kiinni ja nautitaan rauhasta ja hyvästä seurasta. Ruuan jälkeen mennään käymään haudoilla ja sen jälkeen jaetaan lahjat. Tosin tänä vuonna kuulemma tulee pukkikin pitkästä aikaa.. =D
Itse miellän joulun rauhalliseksi, kiirettömäksi ajaksi. Ei silloin kuulu stressata tai rähistä. Itse vietän joulua ennenkaikkea tunnelman takia!
Mikä hotelli Langkawilla?