Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unohdettu ikäryhmä sikainfluenssassa: vastasyntyneet

Vierailija
27.10.2009 |

Olen itse synnyttänyt viitisen viikkoa sitten ja alkaa ottamaan päähän toi sikainfluenssa vouhotus.

Välillä puhutaan, että se on tosi vaarallinen ja välillä, että perus influenssa (mikä toki saattaa sekin olla vaarallinen). Puhutaan eri riskiryhmistä ja rokotus järjestyksistä, mutta entä vastasyntyneet, siis nämä alle puolivuotiaat?

Huolehditaan ja hössötetään raskaana olevista, mutta entä nämä jo ihan oikeasti syntyneet pikkuiset?

Heitä ei rokoteta, eikä hengityselimistö ole vielä isomman lapsen tasolla, keuhkojen tilavuus pieni ja kaikkien elinten toiminta uutta ja haparaa verrattuna isompiin lapsiin saatikka aikuisiin.

Tietääkö kukaan onko ainutkaan vauva (siis alle puolivuotias) sairastanut missään maassa sikainfluenssaa/selvinnyt siitä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mutta Suomessa ei rokoteta heitä lainkaan. Eli kyllähän tämä jättää nämä vastasyntyneet isoon riskiin, kun edes perheen kautta tulevalta tartunnalta ei pystytä suojaamaan.

http://www.cdc.gov/h1n1flu/vaccination/public/vaccination_qa_pub.htm

Vierailija
22/26 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapseni on alle 4 viikkoa vanha.. onko kyse kunnasta saako alle 4 viikon ikäisen vauvan äiti rokotteen vai ei??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija - 27.10.2009 15:35 (# 5)

jos äiti on rokotettu on lapsi suojattu äidinmaidon kautta

Vierailija
24/26 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se on niiden voi, jokaiselle se mahdollisuus annetaan...

kaikki eivät imetä, joko omasta halustaan tai ei vain yksinkertaisesti onnistu.

YES, olipas tosi tosi fiksusti taas vastattu, kasva aikuiseksi!

Vierailija
25/26 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kuin sillä ettei äiti ainakaan itse tartuta vauvaa. Vasta-aineita saattaa siirtyä ennen synnytystä sikiöön, mutta ei äidinmaidonvälityksellä. Tämän kertoi juuri täällä ruotsissa tukholman karolinskan infektiotautien ylilääkäri. Eli äidinmaidolla et tätä suojaa lapsellesi ikävä kyllä saa!

Vierailija
26/26 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi sairastui ärhäkkään vesirokkoon, ikää vajaa 4kk. Eli se minultakin saatu suoja, joka siirtyy istukan välityskellä sikiöön ENNEN syntymää oli jo alkanut heikkenemään. Itse olin sairastanut vesirokon ja vieläpä rajuna lapsena. Imetys ei suojaa ja jos suojaa niin aika marginaalisesti silloin kun altistusta on paljon. Meillä isosisko vajaa 2v tartutti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän