Kuinka paljon on reilua edellyttää mieheltä osallistumista?
Olen miettinyt että miten muissa perheissä miehet osallistuu? Meillä on kaksi lasta ja iso asunto. Mies on päivät töissä, pitkiä työpäiviä ja ylitöitä paljon. Onko reilua odottaa että jaksaa osallistua iltaisin ja viikonloppuisin kuinka paljon? Paljonko muiden miehet siivoaa, pyykkää, vaihtaa vaippoja tms.?
Kommentit (6)
ja harvemmin siivonnut. Kunhan omat jälkensä ja lasten jäljet siivoaa niin kyllä se riittää. Jotain pientä voi tehdä, viedä roskat, koiran ulos jne. Mä kyllä hoidan isommat jutut, eli siivoamisen ja arkiruuan tekemisen.
Lapsia voi hoitaa ja on hoitanut, ei ole erikseen koskaan tarttenut patistaa vaippaa vaihtamaan tai syöttämään.
Viikonloppuisin tehdään yhdessä asioita, siivotaan vaikka ullakko tai pihalla touhutaan. Mies tekee meillä yleensä aina ruuan viikonloppuisin.
Meillä no tää ollut ihan toimivaa ja ei oo tarttenut tapella kumpi tekee mitäkin tai tekeekö toinen liikaa ja toinen liian vähän?
Minusta kotona oleva hoitaa pääosan kotitöistä, siinä mitassa kuin ehtii. Mutta jos ei ehdi, on törkeää, jos toinen makaa sohvalla ja toinen raataa.
Mies on kotona ja minä töissä.
Tuo tekee saman mitä minä ollessani kotona: hoitaa lapsia ja kotia. Ei löhöä koko päivää. En minäkään löhöä töissä ja tee miehen osuutta kun tulen kotiin!!
Kun tulen töistä niin saatan käydä kaupassa, laittaa astioita koneeseen (yhteiseltä ruualta, ei koko päivältä -koska mies ehtii ne koneeseen nostaa) tms pientä ja mies tekee ruuat pääosin.
Eli suomeksi: se tekee joka on kotona, niinkun töissä olis ja kun molemmat on kotona niin molemmat tekee NIITÄ VÄHIÄ joita nyt on jäänyt hommaksi.
Minusta on todella kohtuutonta maata joka päivä perse homeessa kotona (ei vie lapsia edes ulos, jos sielä on vähän märkää ja joutuu kurahousut laittaan päälle) ja pistää kaiken tai ison osan työssäkäyvän harteille.
Eli päivisin hoidan muksut ja niin paljon kotitöitä kun pystyn (riippuen ulkoiluajasta ja millaset uhmakohtaukset on päällä) ja miehen tullessa kotiin päätetään kuka vie roskat ja kuka käy kaupassa yms...
Meillä jossain vaiheessa selkeni mitä kukin tekee ja missä välissä. Minä käyn illalla yleensä joko viemässä lapsia reeneihin tai jos ei satu reenejä niin sitten metsässä ulkoilemassa, kaupungilla tms. huvinpitoa. Viikolla iltasella sitten siivoan kämppää (mun kohtaloni, muija hoitaa astioita ja pyykkejä). Viikonloppuna sitten jotain isompaa siivoilua, reissaamista, retkiä tms.
Sinä teet parhaasi sillä aikaa, huolehdit kodista ja lapsista minkä sotkettekin päivän aikana, ja ylimääräistä yhteishommaa jos ehdit/jaksat/pystyt.
Kun mies tulee kotiin, hänellä ei ole vapaata vaan te olette yhdessä vastuussa lapsista ja kodista. Jakakaa lepotaukoja ja vetäkää yhtä köyttä. Töistä vapaapäivä ei tarkoita lomaa jolloin vaimo huoltaa lasten ohella miehellekin valmiin ruoan eteen jne.