Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouta ja Pouta - miten taivutetaan?

27.10.2009 |

Eli siinäpä se tuli kysymys lyhykäisyydessään. Lähinnä tuota Kouta-nimeä pohdimme? Kouta, Koudan, Koudalle vai Kouta, Koutan, Koutalle? Tuohon Poutaan yritimme verrata ja sananahan se taivutetaan d-kirjaimella, mutta entäpä nimenä?

Mitä muuten olette näistä nimistä mieltä, millaisia mielikuvia tuo, varsinkin tuo Kouta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä itse sanoisin Pouta, Poudan, Poudalle... t:llä se kuulostaa oudolta.

Pidän erikoisista nimistä, mutta varsinkin Kouta taitaa olla liian erikoinen ainakin mun makuun. Siitä ei oikein ota selvää. Edes onko tyttö vai poika. Jos tässä on nimivaihtoehtonne, niin ehdottomasti Pouta! :)

Vierailija
2/5 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei taida olla oikeaa vastausta, mutta kun on kyse nimistä, taivuttaisin itse Koutan ja Poutan jne. Tyttöjen nimistä mm. Helmi ja Satu kuuluvat samaan sarjaan eli jos puhutaan nimistä, niin Helmin ja Satun ja muuten tietty helmen ja sadun. Olen käytännössä huomannut, että se tapa, minkä vanhemmat valitsevat, "tarttuu" usein muidenkin puheisiin!

Mun suuhun ei oikein Kouta ja Pouta välttämättä istu - Pouta kuitenkin mielestäni parempi, kuten lucapucankin.

-HH

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
31.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta nimiä pitäisi taivuttaa sellaisinaan ilman astevaihtelua. Kuten Varpu => Varpun, Varpulle mutta puolukalla on varpu => varvun, varvulle.

Tosi hankalia musta ovat esim. Säde ja Sade, jotka mun korvaan kuulostavat todella kummallisilta - "anna se Sädelle" mutta tosi outo on "anna se Säteelle".

Jostain syystä näistä kahdesta valitsisin Koutan mutta löytyisikö joku helpompi...?

Vierailija
4/5 |
01.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä asiassahan ei ole vain yhtä oikeaa tai väärää. minusta saavat vanhemmat itse päättää mikä heillä on oikein.

Veljelläni on tytär Taika, ja nimi taivutetaan Taian, Taialle. vaikkakin jotkut sitkeästi taivuttavat Taikalle niin heitä yhtä sitkeästi korjataan. jos heille olis tullu Touko olis se mahdollisesti taivutettu Touon, Touolle! yksi ihminen saattaa taivuttaa Reetta, Reettalle, muttei Sirkka, Sirkkalle. mikä kenenkin korvaan kuullostaa 'oikealta'... minusta nimiäkin saa taivuttaa kuin sanoja. Sadun tai Satun saa päättää minusta Satu itse :)

siispä itse taivuttaisin Pouta, Poudan, Poudalle.

mutta jollei Kouta varsinaisesti tarkoita mitään niin Kouta, Koutan, Koutalle vois musta olla 'oikeampi'. jos tapaisin Pouta nimisen (pojan?), luultavasti tarkistaisin vanhemmiltaan oikean taivutuksen ja pitäytyisin siinä oli se kummin vaan :)

Kouta perusmuodossaan on minusta 'nimimäisempi' kuin Pouta, joka taas merkitysnimenä kiehtoo hiukan enemmän. mielenkiinnolla jään seuraamaan keskustelua ja odottamaan lopullista päätöstänne :)

Vierailija
5/5 |
03.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on muitakin vaihtoehtoja, eikä edes tiedetä onko tyttö vai poika tulossa. Kouta vain kuulosti jotenkin melko kivalta, mutta tuo taivutusasia on kyllähiukan vaikea näissä nimissä. Googlesta kun hakee hakusanalla Kouta, tulee runoilija Aarni Kouta ja kuvahaun puolelta joku ilmeisesti animehahmo, jonka nimi on Kouta. Joten ehkä Kouta ei ole hirveän vahvoilla sittenkään meijän lapsen nimeksi.

Kiitoksi teille kuitenkin vastauksista! Ehkä tuo on juuri maun mukaan taivuttamista monissakin nimissä ja siihen ei ole mitään yhtä oikeaa sääntöä.