Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöksysynnytyksestä

27.05.2008 |

Osaakos joku sanoa tai kertoa kokemuksia.

Eli itselläni on kaksi syöksysynnytystä takana, ensimmäin alta puoltoista tuntii ja toinen noin 20min.

No nyt mua kiinnostaa tietää että onko nämä oikeasti sellasia ns. virallisia syöksyjä. Siis onko joku kokenut syöksysynnytyksen niin ettei ole kärsinyt raskausaikana supistuksista ja paikat olleet periaatteessa täysin valmiit kun synnytys oikeasti starttaa.

Itselläni oli läpi molempien raskauksien paljon supisteluja joista oli paljon myös tosi kipeitä. Kaks viikkoo ennen tämän kuopuksen syntymää paikat oli jo auki 3cm. Eli olin aika valmis sinä päivänä kun vauva päätti vaihtaa maisemaa.

Minun lapsi lukumärä on tämä kaksi (jos ei 15vuoden päästä sitten muuta mieltä) niin en pääse kokemaan tai ns. testaamaan että voisiko minulla olla erinlaisia synnytyksiä vai kuuluuko nämä mun synnytykset näihin syösksysynnytysten harvaan joukkoon.

Itelleni ei tästä jälkimmäisestä synnytyksestä jäänyt mitään "traumaa", vaikka kotona tuliki hoidettua, mutta olisi kiva kuulla näistä kokemuksista kun ystävät jotka ovat raskaana tuntuvat nyt olevan ihan kauhun vallassa ja on vaikea mennä toisille sanomaan että tää on aika harvinaista kun ite on kuitenkin sen kokenut. (Ovat kauhuissaan siksi että meidän paikka kunnalta menee tunti ajaa sairaalaan).

Eli kertokaahan, vaikka sitten kummin kaiman serkun tarinat.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on myös ollut kaksi syöksysynnytystä ja nyt odotan kolmatta hieman pelonsekaisin odotuksin... Kuinka nopeasti päättääkään oikein tulla?!

Tosin minulla nuo kaksi synnytystä ovat olleet "hitaampia" kuin sinulla. Ensimmäisessä raskaudessa minulla ei juurikaan ollut supistuksia aiemmin, tosin oli kohdunkaulalla jotain tapahtunut ennen synnytystä.

Toisessa raskaudessa kärsin taas jo aikaisin supistuksista ja ennen aikaisen synnytyksen uhka oli. Kuten myös tässä raskaudessa.

Mutta oikeasti syöksysynnytys on erittäin harvinainen, siitä "kärsii" muistaakseni alle prosentti suomalaisista synnyttäjistä. Ja minunkaan kaveripiiriini ei kuulu ketään toista kenellä olisi näin nopeita ollut. Joten ihan rauhassa kaverisi saavat mielestäni odottaa ihan tavallista synnytystä itselleen!

Viivi rv 33

Vierailija
2/28 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ekan synnytys kesti yli 6 tuntia, mutta tokan synnytys oliki sitten mallia "syöksy". Avautumisvaihe kesti kuitenki jopa 55 min, vauva tuli 5 minuutin ponnistuksella maailmaan.

Mulla on onneks vedet tulleet eka, joten on osannu lähteä ajoissa sairaalaan. Kätilö kuitenkin povasi, että mahdollinen kolmas lapsi voi sitten syntyä kotiin, etenkin, jos vedet ei mene ennen supistusten alkamista enkä tajua ekasta supistuksesta lähteä synnärille. No, spekulointiahan tuo on, mutta vähän jänskättää, mikäli tässä vielä kolmannen kerran vauvaa aletaan odottamaan.

Tossa nopeassa synnytyksessä mulla oli paikat kiinni ja kanavaa reilusti jäljellä sekä vauva todella ylhäällä vielä kolme tuntia ennen supistusten alkamista, kun vesien menon jälkeen sairaalaan menin. Kätilöt ajattelivat mun synnyttävän joskus seuraavana päivänä ja käynnistystäkin jo petailivat. Eli täysin epäkypsästä tilanteesta siirryttiinkin sitten vauhdilla tositoimiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Tietääkseni syöksysynnytyksen raja ensimmäisestä synnytyssupistuksesta tai lapsiveden menosta on 4h. Itse ensisynnyttäjänä olin rajatapaus eli synnytykseni kesti 4h 23 min ja alle neljän tunnin oltaisiin menty jos ponnistusvaihe ei olisi kestänyt 45min, siksi, että vauva tuli käsi poskella. Kätilö kuitenkin laski minut syöksyjäksi ja käski seuraavan kerran lähteä sairaalaan ensimmäisestä supistuksesta, ettei vauva tule eteiseen.

Vierailija
4/28 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys katsotaan syöksysynnytykseksi, jos se ensisynnyttäjällä kestää alle neljä ja uudelleensynnyttäjällä alle kaksi tuntia.

Ensimmäinen synnytykseni käynnistyi voimakkailla supistuksilla rv 40+5. Supistuksia en ollut tuntenut ennen synnytystä, mutta paikat olivat kyllä ensisynnyttäjälle kypsät jo pari viikkoa ennen syntymää. Ekoista supistuksista kesti vajaa neljä tuntia syntymään, ponnistusvaihe kesti 5 minuuttia.

Toisen synnytyksen aikaan asuttiin jo sadan kilometrin päässä sairaalasta ja hieman jännitti sairaalaan ehtiminen, kun osasin odottaa nopeaa synnytystä. Tässä raskaudessa minulla oli supistuksia loppuraskaudessa. Paikat kypsyivätkin ajoissa, rv:lla 36 kohdunkaula oli hävinnyt ja kohdunsuu 3 cm auki. Synnytys käynnistyi rv:lla 37+4 vesien menolla ja supistusten alkamisesta meni tunti vauvan syntymään. Tämä oli siinä mielessä todellinen syöksysynnytys, että ponnistusvaihetta ei ollut ollenkaan vaan poika kirjaimellisesti syöksyi kätilön käsiin. Niin, ehdin tosiaan sairaalaan, koska älysin soittaa ambulanssin. Poika syntyi kahdeksan minuuttia sairaalaan tulon jälkeen.

Nyt odotan kolmatta syntyväksi syyskuussa ja kieltämättä hirvittää, että syntyykö vauva kotiin tai matkalle. Voi olla, että menen asumaan sairaalan lähellä asuville sukulaisille loppuraskauden ajaksi :) Ja ehdottamasti soitan ambulanssin, jos olen kotona synnytyksen käynnistyessä. Eniten pelkään sitä järkyttävää supistuskipua (ponnistusvaihe ei ole ollut kivulias), mutta supistukset ovat olleet jotain aivan kauheaa. Kätilö sanoikin, että syöksysynnytyksessä supistukset ovat vielä paljon kovemmat ja voimakkaammat kuin normaalissa synnytyksessä, koska avaavat kohdunsuuta niin nopeasti. Ainut lohtu on, että ne eivät kestä kauan. Kivunlievityksestä kun on turha nopean synnyttäjän haaveilla.

En nyt varsinaisesti vastannut alkuperäisen kirjoittajan kysymykseen, mutta näin seuraavaan synnytykseen valmistautuessa on terapeuttista kirjoittaa omista kokemuksistaan :)

Vierailija
5/28 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse en ainakaan ole saanut kuin ilokaasua, sillä mulla ei ole voitu enää antaa muuta kun synnytys on ollut niin pitkällä. Mulla ei myöskään ole ollut juuri mitään väliä supistusten välissä.

Minäkään en edellistä ehtinyt ponnistaa kertaakaan vaan poika "vaan tuli".

Kaikkein kamalinta tilanteesta teki se, että kätilö ei uskonut minua ja jouduin yrittää pidätellä useamman minuutin kun ei suostunut katsomaan tilannetta.

Kun lopulta katsoi, hätääntyi kätilökin kun tajusi että vauva tulee nyt eikä sitä enää pidätellä. Ei ehtinyt edes hanskoja laittaa kunnolla käsiinsä.

Nyt toivon, että synnytys käynnistyy vesien menolla, että varmasti tajuan lähteä. Pelottaa jos en tajuakkaan lähteä heti..

Viivi rv 33

Vierailija
6/28 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka synnytys kesti 4h, mutta käynnistettiin toksemian vuoksi. Tilanne kohdunsuulla oli täysin epäkypsä, vaikka viikkoja oli jo 41+5. Yhtä ainutta supistusta tai muutakaan en ollut raskauden aikana tuntenut! Synnytys lähti kuitenkin rytinällä käyntiin vesien menolla ja kesto oli tuon 4h. Supparit oli tooodella kivuliaita ja ilman väliä, mutta luulen johtuneen ihan käynnistyksestä!

Toinen synnytys kesti 1,5h ja alkoi itsestään kotona supistuksilla rv 42+2. Suppareita ei taaskaan ollut yhtään ennen synnytystä ja kohdunsuukin oli tiukasti kiinni, vaikkakin pehmennyt. Kovista suppareita ei voinut tällä kertaa puhua, luulin oikeasti ekan puolentunnin ajan että laktoosi se vaan vaivaa, ja yritin saada kakkaa aikaseksi:D

Sairaalaan tajusin lähteä ajoissa vain koska minulla oli sinne aika käynnistykseen!!! Ajomatkalla supparit tuli minuutin välein ja olin sairaalassa auki reilun 4cm. Supparit muuttuivat vasta 8cm kivuliaksi.

Tässä kolmannessakaan raskaudessa ei ole suppareita ollut yhtään ja ainakin pari viikkoa sitten kohdunsuullakaan ei ollut mitään tapahtunut. Pelottaa vaan, että ehtiikö sitä sitten sairaalaan, kun nyt on reilusti pidempi ajomatka.

Pricilla ja Muru 33+1

Vierailija
7/28 |
29.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaksi syöksyä takana täälläkin,ei tosin yhtä nopeita kuin alkuperäisellä.

Ensimmäinen synnytys kesti 5h20min ja toinen synnytys kesti 1h50min ja ihan vielä sellaisilla harkkasupistuksia vastaavilla syntyi tyttö,ponnistusvaihe 2min.

Kolmas synnytys 1h52min,ja ponnistusvaihe 0min,en tuntenut ponnistustarvetta olleskaan,supistukset olivat helvetillisiä ja anestesialääkäri oli just laittamassa tippaa, jotta saa puudutuksen,meinasi että tarkistaa tilanteen vielä kerran, n alle 10 min aikaisemmin oli kätilö tarkistanut tilanteen jolloin 5cm auki ja vähän reunaa jäljellä. No kun käski kääntyä selälleen, niin tyttö tuli saman tien ulos,en kerennyt kuin huutamaan että nyt se tulee. Kuulemma aiheellista seuraavassa raskaudessa tulla kysille jo ennen synnytystä,tulee muuten kuulemma kotiin.

Vierailija
8/28 |
17.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen kaksi lasta synnyttänyt.. ensimmäinen kesti vähän vajaa 8h ja toinen kesti 3h18min. toisen kohdalla kävi niin että en itse pitänyt mitään kiirettä sairaalaan vaan keittelin supistusten lomassa vielä miehelle aamukahvit ja sit lähin viemään esikoista naapuriin hoitoon... sairaalaan oli matkaa 25km ja sinne sitten lähettiin ajelemaan vähän ennen kahdeksaa aamulla. supistukset tulivat koko ajan tiheemmin mitä lähempänä sairaalaa oltiin ja kun sairaalaan päästiin kerkesin vaatteet vaihtaa ja lämpö mitattiin ja sitten vasta katsoivat kohdunsuun tilanteen kun huusin että se tulee nyt!!! oli sillon auki jo 9,5cm!! sit samantien saliin.ponnistusvaihe kesti n.6min. kalvot olivat pitkittäneet ainoastaan synnytystä. ne jouduttiin puhkaisemaan.

nyt odotan kolmatta lasta rv 7+5 ja ajatus synnytyksestä hiipii mieleen kun ollaan muutettu toiselle paikkakunnalle ja matka sairaalaan on pitkittynyt ja matkaa onkin nyt sitten jo 75km!!

äippä -85

Vierailija
9/28 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen kesti tulla reilusti toistavuorokautta.synnytyksen pituudeksi merkittiin 16h mutta siitä puuttuu toiset 16h mitä oli kotona ennen sairaalaan lähtöä.

toinen tulikin sitten "tipahtamalla" ensin meni vedet ja samantien tuli pää.

kolmannesta sanoivat ettei ikinä pysy siällä 40 viikkoon asti (kohdunsuu jo tukevasti auki 34 viikolla) syntyy varmasti enne laskettua aikaa.jos vedet menee, on kuulmema kiire ja ambulanssilla pitää lähteä.

no laskettu aika tuli ja meni. 40+2 yöllä meni sitten osa vesistä kotona. tiistai aamuyö oli kyseessä. ei supistuksen supistusta, minä hiukka kaaoksen vallassa "otanko kopin" tyylillä. sairaalaan lähdettiin kaikessa rauhassa.käyrälllä todettiin että supistukset loppuivat!

vauva syntyi käynnistyksen tuloksena vasta perjantaina iltapäivällä! ja ponnistusvaihekin kesti vaan 1h 15 min!

elttä siinä oli ne nopeat ja syöksyt joista mua peloteltiin...

Vierailija
10/28 |
09.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kaikki 11 on syöksyneet :) Pisin synnytys on kestänyt 3h40min. Se oli ensimmäinen.

Tosiasiassa syöksyiltä on tuntuneet vain toka (1h) ja 10. (40 min).

Tuo kymmenes oli kyllä maailman helpoin synnytys. Jos emme olisi olleet sairaalassa jo valmiiksi, olisi tyttö syntynyt kotiin. Samoin toka oli helppo, muttei ihan niin helppo.

Toivottavasti tämä 12. syntyy hyvässä järjestyksessä ja turvallisissa olosuhteissa. Olen kyllä mieheltä salaa varannut hoitopöydän laatikkoon imun ja sakset ja narua... ;)

Vierailija
11/28 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kirjotin tuon ekan viestini, se katosi jonnekin, ei ainakaan mun koneella näkynyt. Ja nyt kun kirjotin tuon toisen, tuli edellinenkin näkyviin. Johan nyt on kumma =O

Vierailija
12/28 |
12.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Omat synnytykseni ovat olleet myöskin erittäin nopeita.. esikoinen syntyi aikoinaan 4h 45min, josta ponnistusvaihe 50 min, toinen synnytys 2h 18min ja kolmas 1h 35min.. nää kaksi viimeistä on luettu syöksyiksi, kun ponnistusvaiheet olleet vaan sen pari, kolme minuuttia.. kolmonen syntyi terveyskeskuksen ensiapuun, kun ambulanssin tulossa oli viive 30 min, ahk:ssa ei uskottu kun sanoin aiempien synnytysten olleen todella nopeita.. nyt odotan neljättä ja jännityksellä odotan tämän synnytystä siis nopeutta.. nopeasti tulee se on ihan varma.. ja erittäin kivuliaita on olleet kaikki synnytykset.. juuri tuo kipu on ollut lähes sietämätöntä, kun ei ole ehditty antamaan mitään kivunlievitystä..mutta sen kestää kun toiminta on niin nopeaa ja palautuminen on ollut todella nopeaa.. aamuöisten synnytysten jälkeen parin tunnin unien jälkeen olo on ollut kuin ei olisi koskaan synnyttänytkään.. :x

Vierailija
13/28 |
11.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensimmäinen synnytys käynnistettiin yliaikaisena ja kesto oli 10 h.

Toinen synnytys sen sijaan kesti alle tunnin, alkoi vesien menolla ja menkkamaisella jomotuksella. Ensimmäinen kunnon supistus kun tuli en enää päässyt sängystä ylös ja arvasin, että on kiire. Lähdettiin autolla ajamaan, sairaalaan oli puolen tunnin ajomatka. Makasin takapenkilllä jalat ristissä kohti kattoa. Käskytin itseäni olemaan rentona ja hengittämään ja pidättelemään sairaalaan asti. Kaikesta yrityksestäni huolimatta kehoni teki jotain aivan muuta. Aivan järkyttävää! Vauva syntyi tienposkessa vähän ennen sairaalaa. Tosin myöhemmin näin telkkarissa dokumentin, jossa koomassa ollut nainen synnytti. Synnytyssupistukset, jotka työntävät lapsen ulos synnytyskavasta eivät ole tahdonalaisia, eikä mitään aktiivista ponnistamista välttämättä edes tarvita.

Kaikki meni loppujen lopuksi hyvin, mutta nyt mietityttää taas tämä asia kun kolmatta kuumeillaan. En edellisen synnytyksen jälkeen oikeastaan työstänyt asiaa läpi, joten se varmaan vielä alkaa jossain vaiheessa kummittelemaan. Järkyttävintä tässä asiassa oli mielestäni se, että en itse pystynyt mitenkään kontrolloimaan koko hommaa. Kivunlievitykset eivät edes käyneet mielessäni koska olin niin huolissani siitä, jos vauvalle tapahtuu jotain ikävää.

Vierailija
14/28 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meitin toka ja kymmenes ovat tulleet vauhdilla maailmaan. Onneksi olin molemmista jo valmiiksi sairaalassa, en mitenkään olisi tajunnut lähteä ajoissa.

Toka lähti käyntiin 10. päivän yliaikaisuuskäynnillä. Lääkäri henkäisi tutkiessaan "Huhhuh! Tää on 6 senttiä auki ja kalvorakko pullottaa. Älä vaan vielä ponnista:)"

Siitä ronklaamisesta se käynnistyi ja kesti tunnin. Ponnistus kesti 5 min vaikka oli iso poika: 4790/56

Kympistä olin kärvistellyt ja valvonut supistusten takia pari vuorokautta ja menin sairaalaan ruikuttamaan oloani. Siellä annettiin Tramalia tai Petidiiniä -en nyt muista kumpaa- ja tunnin päästä alkoi supistella, ihan hiljalleen vaan. Kun kätilö tuli kysymään vointia, mieheni sanoi, että näyttää siltä, että mennään saliin (se jotenki mun naamasta lukee, missä mennään). Kun kävelin saliin, tuli yksi lamaanuttava supistus matkalla, salissa muutama siedettävä. Kun piti nousta pritsille sisätutkimusta varten, en päässytkään nousemaan perille asti, vaan tyttö pyörähti maailmaan siinä sänkyyn nojatessani.

Ikinä en olisi voinut kuvitella, että synnyttäminen voi olla niin helppoa!

Synnytyksen kesto oli 40 min. Ponnistuksen kestosta kätilö sanoi:"Ei kai tänne ruukata merkata alle minuuttia:)" Eli tuli merkattua sitten papereihin moninkertainen aika ponnistusvaiheelle :D

Muut synnytykset on kestäneet 2-3 tuntia.

Yhteistä noille nopeille oli se, että kävelin saliin supistusten jo ollessa hyvässä käynnissä. Muita synnytyksiä on 'vauhditettu' tipalla.

Toivottavasti ehdin tälläkin kertaa kunnialla sairaalan turvalliseen huomaan :)

Äitix12 & rv 35+0

Vierailija
15/28 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meillä 5 lasta, joista 4.lapsen synnytys kesti 1h 52min ja ponnistusvaihe 1min ja viidennen lapsen synnytys kesti 1h 9min , josta ponnistusvaihe kuulemma puolisen minuuttia. Kukaan ei ole koskaan ikuna sanonut mulle , että kyseessä olisi ollut syöksysynnytys ja papereissakin lukee, että normaali, mutta nopea alatiesynnytys... :)

Vierailija
16/28 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan! Kyllä sinun synnytyksesi täyttävät syöksyn kriteerit. On mahdollista, että sairaala ei ole niitä merkannut syöksyiksi, jos kolme ensimmäistä synnytystä olivat kuitenkin ihan normaalimittaisia. Ehkä ovat ajatelleet, että kaksi viimeistä on harjoituksen tulosta ;)

Vierailija
17/28 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minulla niin, että 1 synnytys kesti 5 tuntia ja ponnistus siitä 7min ja oli ihan "normaali synnytys", 2 lapsi 2 tuntia ja ponnistus siitä 11min. Myös "normaali", kolmas olikin sitten 45 min ja 2 min ponnistusta.Jonka jälkeen myös minulle sanottiin, että sopii tulla heti ekasta supprista, jos lisää tekee lapsia

4 ja 5 lapsi käynnistettiin, molemmat, 4 kesti 2 tuntia 1min ponnistus, 5:s lapsi vajaa 2 tuntia ja syöksyi ponnistamatta ulos, kun kohdunsuu oli 8cm auki.Tippui sänkyyn kun kätilö ei uskonut minua. Tätä sanottiin sairaalassa syöksyksi!

6 lapsesta olin sairaalassa ja synnytyksen kesto merkattiin 5min ja yksi ponnistus.Myös tätä sanottiin syöksyksi!

Eli minun kokemuksella tuota 45min synnytystä EI luokiteltu syöksyksi, siis minun kohdalla.

Vain 5:s, joka syöksyi sanan mukaisesti ulos ja 6:s, joka kesti vaan muutaman minuutin kaikkineen. Voipi tietty ihan kätilöstäkin olla kiinni, miten suhtautuu jne..Tämä vaan mun kokemus.

Vierailija
18/28 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöksysynnytykseksi myös käynnistetyt? jos kyllä niin sitten minäkin kuulun joukkoon. Vesien menosta+ ensimmäisestä supistuksesta 3h 40min että lapsi ulkona.

Vierailija
19/28 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 2005. Mulla oli kohdunkaula hävinnyt ja paikat oli auki pari senttiä raskausviikolla 37. Yhtään supparia en tuntenut ennen, kuin synnytys alkoi rv 39+4 ja odotusaika oli helppo. Tällöin tuli n. tunnin ajan pienehköjä kivuliaita suppareita jotka voimistui tosi nopeasti todella kivuliaiksi. Mies sai pakotettua loppujen lopuksi sairaalaan ja sairaalassa ehdittiin olla n. 30 min, kun tyttö jo syntyi. Mitään puudutuksia eivät enään suostuneet antamaan ja ei olisi ollut aikaakaan, kun tuli niin hopulla. Kesto oli loppujen lopuksi n. 2h :)

Vierailija
20/28 |
02.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja 3 viimistä ainakin kätilön/lääkärin sanoilla syöksyllä.

Kolme viimeisintä on jokainen käynnistetty,mikä minkäkin syyn vuoksi.

Neljäs rv 40+3 tipalla.Tilanne ei kamalan kypsä,kohdunkaulaa jäljellä ja ks auki n 1,5cm.Kauan kesti tippaa ja määrän lisäämistä ennenkuin eka supistus tuli,mutta kun tuli tilanne "räjähti".Ks aukeni 1,5h:ssa,kivuliailla supistuksillä ja ponnistus vaihe 3min.

viides käynnistettiin hieman kypsemmässä tilanteessa,kohdunkaulaa 1cm ja ks auki 2 cm.kalvojen puhkaisulla.Hetken kesti ennen supistusten alkua ja 55 min ekasta supistuksesta poika maailmassa muutamalla työnnöllä.

Kuudes oli taas hieman raaemmassa tilanteessa käynnistäessä(rv40+5 ,kohdunkaulaa 1-2cm ja ks auki vain sormelle)mutta kalvojen puhkaisu silti riitti.1h ja tyttö muutamalla työnnöllä ulkona.

Eli kaikki kolme muutamasta sentistä avautuneet siihen 10 cm:iin n tunnissa.

Supistukset ovat olleet rajuja paitsi kuudennen kohdalla sanoinkin että jos nämä supistukset olisi tulleet kotona,en ikinä olisi tajunnut lähteä sairaalaan sillä eivät paljoa kk kipua suurempia olleet,vain 2 viim!Ja tulivat hyvin epäsäännöllisestikin.

Nyt odotan seiskaa ja toivon luonnollisesti alkavaa synnytystä.tosin jännitän että jos taas yhtä nopea ehdinkö lähteä sairaalaan=)